Jakaja sytytys..
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
Jakaja sytytys..
Nyt jos sais sellasen pikasen oppaan kuinka ohjaan jakajallisen sytkän ennakoita?? Eli mitä tarviin ja mitä kaikkeen muutosta levylle? On tuolla joo keskustelua paljonkin tuosta mut mun ymmärrys on mitä on....
Lada 1200L -89 1.7 TICi
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Jakaja pitää "lukita" eli keskipakopainot liikkumattomiksi ja alipainekellon toiminta lukkoon.
Sitten siitä tarvitaan triggeri megalle tai vaihtoehtoisesti kampiakselille laitetaan triggaus. Toteutustapoja on monta ja ne on esitelty kuvien kera MS-extran manuaalissa.
Jonkinlainen sytytysvahvistin ("kivi") pitää olla ja näitäkin on montaa erilaista ja jokaiselle on myös erilaiset kytkennät megan osalta.
Yksinkertaisimmillaan asia on toteutettavissa Hall-anturillisella jakajalla ja boschin 139-kivellä (0 227 100 139) . Megan "coil" lähtöön tuodaan signaali (bosch-jakajissa merkitty "0", keskimmäinen nasta) siitä jakajasta, optoerotinpiiristä poistetaan D5, D8 (jos on) ja xg1-xg2 välinen hyppy (jos on). xg1 ja D5:n liittimenpuoleinen reikä yhdistetään hypyllä. D8:n paikalle laitetaan 330ohm vastus ja D5:n prosessorinpuoleiseen reikään tuodaan +5v. D17-katodi yhdistetään hyppyjohdolla X11-pisteeseen (katodi on merkitty lyhyellä viivalla) ja db37-liittimen nasta nro 25 yhdistetään 139-kiven nastaan 6.
Sitten vain asetukset megasta kohdalleen ja täts it.
Sitten siitä tarvitaan triggeri megalle tai vaihtoehtoisesti kampiakselille laitetaan triggaus. Toteutustapoja on monta ja ne on esitelty kuvien kera MS-extran manuaalissa.
Jonkinlainen sytytysvahvistin ("kivi") pitää olla ja näitäkin on montaa erilaista ja jokaiselle on myös erilaiset kytkennät megan osalta.
Yksinkertaisimmillaan asia on toteutettavissa Hall-anturillisella jakajalla ja boschin 139-kivellä (0 227 100 139) . Megan "coil" lähtöön tuodaan signaali (bosch-jakajissa merkitty "0", keskimmäinen nasta) siitä jakajasta, optoerotinpiiristä poistetaan D5, D8 (jos on) ja xg1-xg2 välinen hyppy (jos on). xg1 ja D5:n liittimenpuoleinen reikä yhdistetään hypyllä. D8:n paikalle laitetaan 330ohm vastus ja D5:n prosessorinpuoleiseen reikään tuodaan +5v. D17-katodi yhdistetään hyppyjohdolla X11-pisteeseen (katodi on merkitty lyhyellä viivalla) ja db37-liittimen nasta nro 25 yhdistetään 139-kiven nastaan 6.
Sitten vain asetukset megasta kohdalleen ja täts it.
Ja jos aloittajalla on allekirjoituksen mukainen laitos alkuperäisellä hall-jakajasetillä niin sytkäboksi on 139 vastaava. Ja helpoimmin hoidat tuon johdotuksen kun laitat sen 6-pinniin menevän johdon poikki ja molemmista katkaistuista päistä piuhat megalle.
Lisäksi suosittelen laittamaan 470-680 ohmisen vastuksen tuon 330 tilalle, on meinaan palanut parikin tuollasta hall-anturia...
Trigger angleksi voit laittaa vaikka 110 astetta ja sitten säädät lampulla ajoituksen kohdalleen.
Jakajan saa lukittua hitsaamalla ihan paikallaankin, jakajan kansi auki, pyörijä irti, ylimääräset jouset ja painot voi viskoa roskiin ja sitten vaan hitsata keskiosa kiinni siihen ulko-osaan.
Tietty trigger return käyttöön.
Lisäksi suosittelen laittamaan 470-680 ohmisen vastuksen tuon 330 tilalle, on meinaan palanut parikin tuollasta hall-anturia...
Trigger angleksi voit laittaa vaikka 110 astetta ja sitten säädät lampulla ajoituksen kohdalleen.
Jakajan saa lukittua hitsaamalla ihan paikallaankin, jakajan kansi auki, pyörijä irti, ylimääräset jouset ja painot voi viskoa roskiin ja sitten vaan hitsata keskiosa kiinni siihen ulko-osaan.
Tietty trigger return käyttöön.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
Aikaisemmin mainitulla kytkennällä suosittelisin mielummin 330 ohmin vastusta kuin isompaa. 330 ohmin vastuksella opton (ja hallin) läpi menee noin 10mA virta, joka ei hall-anturia riko. Suurempi vastus pudottaa opton läpi kulkevan virran niin pieneksi, että varsinkin suurilla pyörimisnopeuksilla saattaa pian tulla ongelmia opton vanhetessa.Jankos wrote: Lisäksi suosittelen laittamaan 470-680 ohmisen vastuksen tuon 330 tilalle, on meinaan palanut parikin tuollasta hall-anturia...
Kannattaa tarkistaa HALL-anturin spekseistä, että kuinka suuren virran se kestää, mutta pääsääntöisesti ne kyllä kestävät 20-50mA. En tiedä millaisesta HALL-anturista tässä oli kyse, mutta väittäisin sen kestävän 10mA

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
Hall anturin speksejä ei pääse tarkistaan mistään... On ihan aitoa venäjän kamaa ja niitä vain ei ole.teg wrote: Aikaisemmin mainitulla kytkennällä suosittelisin mielummin 330 ohmin vastusta kuin isompaa. 330 ohmin vastuksella opton (ja hallin) läpi menee noin 10mA virta, joka ei hall-anturia riko. Suurempi vastus pudottaa opton läpi kulkevan virran niin pieneksi, että varsinkin suurilla pyörimisnopeuksilla saattaa pian tulla ongelmia opton vanhetessa.
Kannattaa tarkistaa HALL-anturin spekseistä, että kuinka suuren virran se kestää, mutta pääsääntöisesti ne kyllä kestävät 20-50mA. En tiedä millaisesta HALL-anturista tässä oli kyse, mutta väittäisin sen kestävän 10mA.
Ja nimenomaan tuo on ihan omakohtaista kokemusta noiden kanssa. Ennemmin kannattaa ongelmatilanteessa rukata isommaksi opton jälkeistä ylösvetovastusta.
Louraiderssille: Tuossa vauhtivaunun ohjeessa on ihan kaikki mitä sun pitää tehdä. Lue se koita ymmärtää, jos et ymmärrä niin tutustu aiheeseen lisää ja koita ymmärtää

Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Wed Aug 15, 2007 22:28
- Location: 017-Alue
Käsitin, että kyse on tästä kytkennästä http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... t-neg5.jpg, jossa ei optolle ole ylösvetoa.Jankos wrote:
Ja nimenomaan tuo on ihan omakohtaista kokemusta noiden kanssa. Ennemmin kannattaa ongelmatilanteessa rukata isommaksi opton jälkeistä ylösvetovastusta.
Onhan siellä opton jälkeinen ylösveto R11, ja sitä kun suurentaa niin opton trankku toimii herkemmin eli voi ledin virtaa pienentää. Tietty pitäisihän tuota konkkaakin C11 samalla pienentää tai ottaa pois.teg wrote:Käsitin, että kyse on tästä kytkennästä http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... t-neg5.jpg, jossa ei optolle ole ylösvetoa.Jankos wrote:
Ja nimenomaan tuo on ihan omakohtaista kokemusta noiden kanssa. Ennemmin kannattaa ongelmatilanteessa rukata isommaksi opton jälkeistä ylösvetovastusta.
Mutta pitäisi sen triggeröinnin toimia tuolla linkin mukaisella kuvallakin oikein hyvin kun on kilonen vastus käytössä.
Ja kyseisestä kombinaatiosta on ihan oikeasti kokemusta, eikä edes vain yhden satunnaiskappaleen muodossa

Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 101
- Joined: Wed Jun 10, 2009 22:31
- Location: KOTKA
Mitäs kun vauhtivaunu ilmoitti DB37 nastan 25 yhdistettäväksi 139:n nastaan 6.. Muualla neuvotaan ja kuvitetaan nastaan 24.. Oliko ihan näppäily virhe vai ?
Ja kohta kun alan muutoksia tekemään, ni minkäs tilalle se tip122 laitettii?? siis sitä tk-moottorin ohjausta rakentelen.. Oliks se Q5?? näin muistelin.. Tuliko muuta?? Oli vähän ohi ton sytytys aiheen mutta tossa samalla ku väsään tuon sytty puolen ni vois tonkii laittaa rulaa,..

Ja kohta kun alan muutoksia tekemään, ni minkäs tilalle se tip122 laitettii?? siis sitä tk-moottorin ohjausta rakentelen.. Oliks se Q5?? näin muistelin.. Tuliko muuta?? Oli vähän ohi ton sytytys aiheen mutta tossa samalla ku väsään tuon sytty puolen ni vois tonkii laittaa rulaa,..
Lada 1200L -89 1.7 TICi
No jos ollaan tarkkoja, se ei ole Opton ylösveto vaan prossun inputin ylösvetoJankos wrote: Onhan siellä opton jälkeinen ylösveto R11, ja sitä kun suurentaa niin opton trankku toimii herkemmin eli voi ledin virtaa pienentää.

Jos tuota vastusta suurentaa, ei opton transistorin läpi kulje niin suurta virtaa, jolloin sen kantavirta ei tarvitse olla niin suuri että se olisi täysin johtava. Näin voi toki kompensoida liian pientä opton ledivirtaa, mutta ajan myötä opto himmenee joten ennemmin kasvattaisin sitä ledivirtaa.
Kumpikin ratkaisu toimii.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
En mielelläni anna rautalankaohjeita juuri sen takia että ne on helppo ymmärtää väärin. Varsinkin vasta-alkajan olisi erittäin tärkeä tutustua levyyn kytkentäkaavion kanssa.
Nimenomaan tuo Ms-extran manuaalissa oleva "Lo to Hi"-kytkentä on selostukseni mukainen. Mä oon vaan aina jättäny tuon r10:n paikalleen kun ei sitä ole tarvetta poistaa jos se levyssä on. Tosin 330ohmin vastuksen kanssa kokonaisvastus on 720ohm joka voi olla liikaa tai sitten ei. Honeywellin anturin kanssa on ainakin toiminut moitteetta.
DB37-liittimen pinni nro 25 johtaa kytkentäpisteeseen x11. Kun "led17"-sytkäohjaus kytketään siihen pisteeseen niin silloin 139-kiven ohjaus (pinni 6) pitää yhdistää siihen.
Tyhjäkäyntimoottorin suoraa ohjausta varten poistetaan tosiaan Q5 ja siihen hyppyjohdotetaan tip122.
Nimenomaan tuo Ms-extran manuaalissa oleva "Lo to Hi"-kytkentä on selostukseni mukainen. Mä oon vaan aina jättäny tuon r10:n paikalleen kun ei sitä ole tarvetta poistaa jos se levyssä on. Tosin 330ohmin vastuksen kanssa kokonaisvastus on 720ohm joka voi olla liikaa tai sitten ei. Honeywellin anturin kanssa on ainakin toiminut moitteetta.
DB37-liittimen pinni nro 25 johtaa kytkentäpisteeseen x11. Kun "led17"-sytkäohjaus kytketään siihen pisteeseen niin silloin 139-kiven ohjaus (pinni 6) pitää yhdistää siihen.
Tyhjäkäyntimoottorin suoraa ohjausta varten poistetaan tosiaan Q5 ja siihen hyppyjohdotetaan tip122.