ruiskutus vee kakkoseen
Moderator: Masi_K
ruiskutus vee kakkoseen
Mulla on v2 mopo, johon olen yrittänyt jo hetken saada megaa pelittämään. Pytyillä on yksi yhteinen läppä ja molemmissa kurkuissa on ruisku. Koneessa on 2 puolaa, joista toisesta mega saa pulssinsa. Molempia ruiskuja ohjataan samalla transistorilla ja ruiskutuksia on 1/kierros ja yhtäaikaa. Ongelma näyttäisi olevan toisen pytyn liian laiha- ja toisen liian rikas seos. Kapeakaista lambda on kiinni rikkaammassa pytyssä. Tyhjäkäynnillä toinen pytty paukkuu vaikka lambda näyttää liian rikasta seosta. Kierroksilla lambda näyttää rikasta seosta ja jos pienentää annosta ko. kohdassa, moottori sammuu. Sytytys ei ole symmetrinen, vaan vähintään 40 astetta odd. Bensan paine on mitattu pumpun jälkeen ja se näyttäisi pysyvän vakiona. Ideoita? Itselle tuli mieleen, että toinen pytty veisi toisen kakut
Onhan tuo mahdollista, että toiseen sylinteriin päätyy myös osa toiselle tarkoitetusta polttoaineesta. Mutta ei ihan niin todennäköistä kun kerran molemmille sylintereille on omat suuttimet. Riippuu pitkälti imusarjan rakenteesta ja suuttimien sijoituksesta.
Ennen isompia ihmettelyjä kannattaa tietty tarkistaa perusasiat. Ensimmäiseksi vaikka se, että molemmat suuttimet tuottavat oikeasti saman verran.
Entäs kuinka isot nuo suuttimet ovat koneeseen nähden? Tuli vaan mieleen, että jos suuttimet on isot ja aukioloajat tyhjäkäynnillä siten pienet, niin pienetkin erot aukeamisajoissa saattaa aiheuttaa merkittäviä eroja sylinterien välille.
Ennen isompia ihmettelyjä kannattaa tietty tarkistaa perusasiat. Ensimmäiseksi vaikka se, että molemmat suuttimet tuottavat oikeasti saman verran.
Entäs kuinka isot nuo suuttimet ovat koneeseen nähden? Tuli vaan mieleen, että jos suuttimet on isot ja aukioloajat tyhjäkäynnillä siten pienet, niin pienetkin erot aukeamisajoissa saattaa aiheuttaa merkittäviä eroja sylinterien välille.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 29
- Joined: Tue Jul 05, 2005 16:16
- Location: Launonen
Ettei nyt olis käyny sillee että tulee 1 suihkaus/työtahti(eli 2 kampiakselin kierrosta).
Silloinhan toinen pytty saa bensaa mutta toinen ei oikeastaan yhtään...
Silloinhan toinen pytty saa bensaa mutta toinen ei oikeastaan yhtään...
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92
Kirppu '66
Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15
Polaris RR '09
Suuttimet on mitattu ja tuottavat saman verran. Mitoitukseltaankin pitäisi olla melko sopivat (215 cc/min). Loggauksesta näkyy, että vaikka ruiskun aukaisuaika pysyy samana niin seos lambdan mukaan saattaa heittää(joskus kone jopa sammuu).
Data loggerilla olen piirtänyt molempien puolien ohjaussignaalit ja molemmat saavat esim. n1200 rpm tyhjäkäynnilla n. 20 pulssia / sec eli mega saa yhden pulssin / kampiakselin kierros.
Kyseessä on vanha japsipyörä. Itse epäilin seuraavaksi huokuntoisia hydraulisia venttiilin nostajia, mahdollisen vajaatäytön aiheuttamia ongelmia ja ilmenemisiä kun en tunne. Eipä näyttänyt olevan sielläkään vikaa. Kaikki 4 etupytyn lash adjusteria olivat kunnossa.
Bensanpaine kuten jo todettua on vakio. Toki pientä viisarin värähtelyä on olemassa. Kysymys: pitäisikö bensanpainesäädön kanavaankin laittaa kuristus. 2-mukisessa koneessa kun kurkun paine heilahtelee kuitenkin jonkin verran. Pumppu ja paineensäädin on hayabusasta, joten tuotto kyllä riittää.
Kiitoksia ideoista. Muita ehdotuksia?
Data loggerilla olen piirtänyt molempien puolien ohjaussignaalit ja molemmat saavat esim. n1200 rpm tyhjäkäynnilla n. 20 pulssia / sec eli mega saa yhden pulssin / kampiakselin kierros.
Kyseessä on vanha japsipyörä. Itse epäilin seuraavaksi huokuntoisia hydraulisia venttiilin nostajia, mahdollisen vajaatäytön aiheuttamia ongelmia ja ilmenemisiä kun en tunne. Eipä näyttänyt olevan sielläkään vikaa. Kaikki 4 etupytyn lash adjusteria olivat kunnossa.
Bensanpaine kuten jo todettua on vakio. Toki pientä viisarin värähtelyä on olemassa. Kysymys: pitäisikö bensanpainesäädön kanavaankin laittaa kuristus. 2-mukisessa koneessa kun kurkun paine heilahtelee kuitenkin jonkin verran. Pumppu ja paineensäädin on hayabusasta, joten tuotto kyllä riittää.
Kiitoksia ideoista. Muita ehdotuksia?
No sitten tulee lisää kysymyksiä.
-Pystytkö sanomaan onko aina sama sylinteri laihalla vai vaihteleeko järjestys?
-Entäs minkälainen tuo imusarja on rakenteeltaan? Kuinka pitkä etäisyys on suuttimilta kanavien yhtymäkohtaan? Onko malli symmetrinen molemmille sylintereille? Kuva olis kiva...
Jos et ole jo testannut, niin tuota ruiskutuksia/kierros-arvoa voisi kokeilla muutella. Sillä saattaa olla vaikutusta ja vaikka vaikutus ei olisikaan toivotun lainen, niin siitä saattaa saada vinkkiä ongelman syystä.
Enpä nyt osaa suoraan sanoa tarvitsisiko paineensäätimen ohjaus kuristusta. Todennäköisesti paineen heittely on pahimmassakin tapauksessa merkittävää ainoastaan pienillä kierroksilla. Eli jos ongelmaa esintyy myös isommilla kierroksilla, niin luultavasti syy ei ole tässä. Tämä on kuitenkin helppo tarkistaa ottamalla paineensäätimen letku irti, sitten ei ainakaan bensanpaine pompi.
-Pystytkö sanomaan onko aina sama sylinteri laihalla vai vaihteleeko järjestys?
-Entäs minkälainen tuo imusarja on rakenteeltaan? Kuinka pitkä etäisyys on suuttimilta kanavien yhtymäkohtaan? Onko malli symmetrinen molemmille sylintereille? Kuva olis kiva...
Jos et ole jo testannut, niin tuota ruiskutuksia/kierros-arvoa voisi kokeilla muutella. Sillä saattaa olla vaikutusta ja vaikka vaikutus ei olisikaan toivotun lainen, niin siitä saattaa saada vinkkiä ongelman syystä.
Enpä nyt osaa suoraan sanoa tarvitsisiko paineensäätimen ohjaus kuristusta. Todennäköisesti paineen heittely on pahimmassakin tapauksessa merkittävää ainoastaan pienillä kierroksilla. Eli jos ongelmaa esintyy myös isommilla kierroksilla, niin luultavasti syy ei ole tässä. Tämä on kuitenkin helppo tarkistaa ottamalla paineensäätimen letku irti, sitten ei ainakaan bensanpaine pompi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mieleen tulee vuotava pakoputki, lamdan holkki.
Mutta kaikista eniten epäilen hakusessa olevien säädöt. Kokeille seuraavasti.
Injections Per Engine Cycle 2
Number of Cylinders 2
Injectors 4
Mustaakesi ei voi edes valita 1 sguirt.
http://www.megamanual.com/v22manual/mtune.htm#constants
Mutta kaikista eniten epäilen hakusessa olevien säädöt. Kokeille seuraavasti.
Injections Per Engine Cycle 2
Number of Cylinders 2
Injectors 4
Mustaakesi ei voi edes valita 1 sguirt.
http://www.megamanual.com/v22manual/mtune.htm#constants
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Nyt on vaihdeltu suuttimet ja liittimet keskenään, otettu ruiskuohjaus samalta kiveltä. On säädetty kartan kaikki pisteet samaan ja käytetty pelkkää tyhjäkäyntiä mahdollisimman suurella alipaineella ja kohtuullisesti se käy, mutta toinen pytty lämpiää todella paljon vähemmän kuin toinen ja toisesta pakoputkesta tulee huomattavasti viileämpää ilmaa.
Viileä pytty on aina sama.
Imusarjan rakenne on todennäköisesti ongelma, koska sen tilavuus on melko pieni tilanpuutteen vuoksi ja ruiskut ovat kohtuullisen lähellä toisiaan. Imusarjan halkaisija/pytty on n. 32mm ja pituus on 60mm. Tämän jälkeen on 30mm kannen kaulaa ja ehkä puolen desin vetoinen tila venttiilien päällä. Suuttimet ovat toisistaan n.70mm:n päässä.
Mitä tulee vuotavaan lambdan holkkiin ja pakoputkeen, niin lambda säätö ei ole ollut vielä päällä eli se ei ole säätänyt mitään ja moottorin käynti on tukenut lambdan tekemiä havaintoja: toinen putki painaa ulos mustaa savua ja toinen paukuttaa.
Täytynee ruveta etsimään läppäparia, niin päästään etenemään asiassa. Onko kellään myyrä?
Viileä pytty on aina sama.
Imusarjan rakenne on todennäköisesti ongelma, koska sen tilavuus on melko pieni tilanpuutteen vuoksi ja ruiskut ovat kohtuullisen lähellä toisiaan. Imusarjan halkaisija/pytty on n. 32mm ja pituus on 60mm. Tämän jälkeen on 30mm kannen kaulaa ja ehkä puolen desin vetoinen tila venttiilien päällä. Suuttimet ovat toisistaan n.70mm:n päässä.
Mitä tulee vuotavaan lambdan holkkiin ja pakoputkeen, niin lambda säätö ei ole ollut vielä päällä eli se ei ole säätänyt mitään ja moottorin käynti on tukenut lambdan tekemiä havaintoja: toinen putki painaa ulos mustaa savua ja toinen paukuttaa.
Täytynee ruveta etsimään läppäparia, niin päästään etenemään asiassa. Onko kellään myyrä?