Olisiko kellään heittää kiihdytysrikastukseen arvoja?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Olisiko kellään heittää kiihdytysrikastukseen arvoja?

Post by JTbo »

220cc@3bar suuttimet ja 2,5bar bensapaine, reqfuel 15.8 ja 2l kone itselläni.

Nopeissa lähdöissa stumppaa ellei pikkaisen houkuttele ensin kierroksia, eli jos tyhjäkäynniltä/pieniltä kierroksilta polkaisee pedaalin lattiaan, niin kiihtyy hyvin hitaasti, eikä käy kunnolla. Helpottaisi, jos olisi suhteellisen samantapaisesta kokoonpanosta arvoja, joilla lähtisi liikkeelle.

MAPdot käytössä, kun tuo TPS ei vieläkään pelaa oikein, jää ensimmäinen 2cm pedaalin liikkeestä saapumatta megalle, vaikka potikasta mitattuna on ok.
Volvo 360GL -88
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Minulla oli (on) saman tyylisiä onkelmia. kun tyhjä käynniltä painoi kaasuun niin pieni moottori meinasi tukehtua pensaan. auttoi hiukan kun sääti rikastuksia pienemmälle. En tiedä voiko 2l volvon koneella olla liikaa pensaa kiihdytyksessä. :D
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Jostain syystä en tunnu saavan aikaiseksi muuta kuin laihan tai rikkaan noilla säädöillä, laihan tunnistaa kyllä, kun pamahtaa lahjakkaasti ja seosmittarista häviää valot, seosmittarin mukaan noin 13.2:1 se on kun ei enää pamahda, mutta booaaa.

Tuo seosmittarihan mittaa 14.4:1 - 11.3:1 välin, joten ei tarkkaa tietoa kuinka laihalle menee, mutta eikös 13:1 pitäsi olla ihan toimiva arvo?

Kapeakaistalla ei tietenkään voi tarkkaan noista seoksista sanoa, mutta kyllä ne nyt suuntaa antaa.

En kyllä ole täysin selvillä mitä arvoja noihin pitäisi syöttää.

Nyt on kpa/s sarakkeessa 50-200 välillä nuo arvot ja 1-2.5ms vastaavasti rikastukset, ei kai siihen ole muuta keinoa, kuin kokeilla 0.1ms kerrallaan :)

Ehkä olen liian paljon kerrallaan muuttanut noita, kun 0.4ms kerrallaan olen muuttanut arvoa.

Tosin ei oikein avaudu, mitä rikastusarvoa ms käyttää milläkin kertaa, kun ei tuohon aina ilmesty tuohon mittariin lukemia mikä näyttäisi muutoksen suuruuden, rikastus kylläkin tapahtuu.

Subjektiiviset säädöt on aina hankalia :(
Volvo 360GL -88
Ridge
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Sun Mar 06, 2005 19:09
Location: Karstula

Post by Ridge »

Niinpä. En nyt muista miten nuo ittellä jäi ja paha kattoo ku en omista viel kannettavaa mutta tuurilla ja kovalla määrällä yritystä minäkin ne sain "kohdalleen". Apuna minäkin käytin normi lamdaa ja seos mittaria eikä sen arvoista ottanu selvää kiihytys rikastuksia säätäessä. Ja tuota nykimistä paransi mulla sekin että lisäsin suurille map arvoille arvoja ve taulukossa.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Mitä pitäs ottaa huomioon kun noita rikastuksia säätelee? Ja mitä tarkkaan ottaen nämä takoittaa: Value (MS) Rate (Kpa/s), Accel Time (s), Mapdot threshold? Säätäminen kyllä onnistuu, mutta onnistus vielä paremmin kun ymmärtäs noi tarkalleen...
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Siirryin käyttämään tuota kierroslukuun pohjautuvaa rikastusta, joka on uudessa extra-koodissa, paljon helpompi säätää ja ymmärtää, kannattaa kokeilla sitä.
Volvo 360GL -88
Post Reply