Page 1 of 1

Induktiivisesta anturista

Posted: Sat Jul 16, 2005 13:27
by Perkkis
Onko väliä kummin päin anturin johdot kytkee autossa jossa se on valmiina, boxille tulee Sinivihree ja Sinikeltainen joten kumpi maihin ja kumpi signaaliks megalle.

Posted: Sat Jul 16, 2005 17:12
by Yrkesman
Mulla on käytössä EDIS4 ja se ei toiminut kun induktiivianturin johdot oli väärinpäin. Ihmettelin kun ei tule kipinää ollenkaan ja oskilloskoopilla mittaamalla asia selvis.

Posted: Sun Jul 17, 2005 2:24
by Benkku
Induktiivisen (variable reluctance eli VR) anturin polariteetin voi selvittää myös yleismittaria käyttäen seuraavasti;

- kytke yleismittari anturin signaalijohtimiin (siis ei häiriösuojaan).
- aseta mittari millivoltti alueelle.
- liikuta sopivaa magneettista rautametallin palaa anturin ts. signaalikiekon pyörintäsuunnasta päin 'sensoripään eteen', jatka liikuttamista samaan suuntaan pois anturin pään vaikutusalueelta.

Riippuen metallipalan tulo/lähtösuunnasta anturin pään alueelle/alueelta ja mittauskytkennästä saadaan ensin joko positiivinen tai negatiivinen jännite.

VR antureissa signaalikäyrän muoto on nouseva ts. - oikein kytkettynä ja metallipalaa pyörintäsuunnasta tuotaessa - jännite ensin suurenee, tämän jälkeen putoaa nollaan ja vaihtuu negatiiviseksi - metallipala anturin alueelta pyörintäsuuntaan poistettaessa.