Induktiivisesta anturista

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Perkkis
Megasquirttaaja
Posts: 96
Joined: Fri May 20, 2005 9:22
Location: Jämsä
Contact:

Induktiivisesta anturista

Post by Perkkis »

Onko väliä kummin päin anturin johdot kytkee autossa jossa se on valmiina, boxille tulee Sinivihree ja Sinikeltainen joten kumpi maihin ja kumpi signaaliks megalle.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

Mulla on käytössä EDIS4 ja se ei toiminut kun induktiivianturin johdot oli väärinpäin. Ihmettelin kun ei tule kipinää ollenkaan ja oskilloskoopilla mittaamalla asia selvis.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Induktiivisen (variable reluctance eli VR) anturin polariteetin voi selvittää myös yleismittaria käyttäen seuraavasti;

- kytke yleismittari anturin signaalijohtimiin (siis ei häiriösuojaan).
- aseta mittari millivoltti alueelle.
- liikuta sopivaa magneettista rautametallin palaa anturin ts. signaalikiekon pyörintäsuunnasta päin 'sensoripään eteen', jatka liikuttamista samaan suuntaan pois anturin pään vaikutusalueelta.

Riippuen metallipalan tulo/lähtösuunnasta anturin pään alueelle/alueelta ja mittauskytkennästä saadaan ensin joko positiivinen tai negatiivinen jännite.

VR antureissa signaalikäyrän muoto on nouseva ts. - oikein kytkettynä ja metallipalaa pyörintäsuunnasta tuotaessa - jännite ensin suurenee, tämän jälkeen putoaa nollaan ja vaihtuu negatiiviseksi - metallipala anturin alueelta pyörintäsuuntaan poistettaessa.
Post Reply