fly-by-wire kaasuläpät
Posted: Sun Aug 16, 2009 20:40
Eli tällaiset -07 Yamaha R1:n ruiskurungot:



Minun tulkintani mukaan nämä siis toimivat seuraavasti: Kaasuvaijerit tulevat tuohon oikeaan laitaan. Kun kaasua kääntää, läpät eivät käänny vaan tuo oikeanpuoleinen TPS-anturi vie kaasunasentotiedon eculle, joka sitten ohjaa tuota sähkömoottoria(vai servomoottori vai mikä se nyt oikealta nimeltään on?) joka vasta kääntää noita läppiä. Läppien asennolle on sitten oma TPS tuossa joka on tuo vasemmanpuoleinen.
Jos nyt tulkitsin tämän toiminnan oikeaksi niin kysymys kuuluukin että pystyykö tälläista systeemiä ohjaamaan megalla ja miten? Vai onko järkevää toteuttaa näillä rungoilla siten että rakentaisi tuohon jonkun systeemin millä noita läppiä pääsisi kääntämään ihan vaijerin välityksellä? Tai viimeinen vaihtoehto eli vaihtaa koko rungot.
Ensimmäistä megaprojektia aloittelen ja tuli vahingossa tällaiset rungot. Vuotta vanhemmassa olisi vissiin ollut ihan normaalit vaijeritoimiset läpät jotka näiden alunperin pitikin olla.
Auttakaa amatööriä!



Minun tulkintani mukaan nämä siis toimivat seuraavasti: Kaasuvaijerit tulevat tuohon oikeaan laitaan. Kun kaasua kääntää, läpät eivät käänny vaan tuo oikeanpuoleinen TPS-anturi vie kaasunasentotiedon eculle, joka sitten ohjaa tuota sähkömoottoria(vai servomoottori vai mikä se nyt oikealta nimeltään on?) joka vasta kääntää noita läppiä. Läppien asennolle on sitten oma TPS tuossa joka on tuo vasemmanpuoleinen.
Jos nyt tulkitsin tämän toiminnan oikeaksi niin kysymys kuuluukin että pystyykö tälläista systeemiä ohjaamaan megalla ja miten? Vai onko järkevää toteuttaa näillä rungoilla siten että rakentaisi tuohon jonkun systeemin millä noita läppiä pääsisi kääntämään ihan vaijerin välityksellä? Tai viimeinen vaihtoehto eli vaihtaa koko rungot.
Ensimmäistä megaprojektia aloittelen ja tuli vahingossa tällaiset rungot. Vuotta vanhemmassa olisi vissiin ollut ihan normaalit vaijeritoimiset läpät jotka näiden alunperin pitikin olla.
Auttakaa amatööriä!