Page 1 of 1
60-2 triggeri, kierrosongelma ja ratkaisu.
Posted: Sat Aug 08, 2009 7:35
by Jankos
Oli tässä yksi ralliauto mikä ei pelannut kuin 6700 rpm asti.
Teki mitä tahansa niin kierrokset jysähti noihin kierroksiin.
Setuppina opelin hall mikä maadoittaa optoa (eli oikeinpäin) ja volkkarin puola.
Tuossa maksimikierroksilla megatunessa alkoi näkymään kierrospiikkejä eli syyllinen tulopuolella. Skoopin kanssa kun tutkailin vähän aikaa niin optolta prosulle menevä signaalin nouseva reuna oli ihan selkeä rc-piirin nousu eli hidas nousu. Nousu oli niin hidas että signaalin huippuarvo ei enää tuolla kierrosluvulla ollut kuin 1,5 volttia niin prosu ei enää tunnista. Nousuaikaahan voi säädellä vastuksen R11 j C11 koolla. Tässä tapauksessa laitoin R11 rinnalle 1 kilo-ohmin vastuksen ja ongelma hävisi kertaheitolla. Pulsissa on vieläkin nähtävissä reunan pyöreyttä mutta pulssi pysyy kuitenkin 5 voltin tasossa maksimikierroksillakin. Opton suhteen ei ole ongelmia koska 4n25 kestää 150 mA virran eli kilo-ohmiluokassa ollaan vielä murto-osassa maksimivirroista.
Posted: Sat Aug 08, 2009 8:56
by teg
Katsoitko toista reunaa? Se on suora. Olisit vaihtanut triggauksen siihen

Posted: Sun Aug 09, 2009 9:19
by Jankos
Ei auta vaikka olisi kuinka suora kun tuo pulssinleveys menee niin kapeaksi ja samalla jännite matalaksi ettei mcu enää tunnista signaalia.
Ja mites onnistuu triggaukseen vaihtaan laskevalle puolelle ms1:llä?

Posted: Sun Aug 09, 2009 12:12
by teg
MS2:ssa ohjelmallisesti ja MS1:ssä se tehdään muuttamalla kytkentää.
Posted: Sun Aug 09, 2009 12:18
by Turbiini
teg wrote:MS2:ssa ohjelmallisesti ja MS1:ssä se tehdään muuttamalla kytkentää.
Ei taida kytkentää muuttamalla onnistua, kun kyseessä prossun sisään menon signaali. Eli ohjelmallisesti ainut tapa, mikä taas vaatii syvällisempää tutustumista ohjelmaan.
Posted: Sun Aug 09, 2009 19:10
by teg
Taitaa se onnistua. Anturin voi kytkeä maadoittamaan optoa tai sitten oikosulkemaan sitä.
Posted: Sun Aug 09, 2009 19:26
by Turbiini
Ei se miksikään asiaa muuta. edelleen prossa ottaa trikkauksen kun opto lakkaa maadoittamasta, eli siis jännite nousee.
Posted: Mon Aug 10, 2009 8:27
by teg
Noniin.. lukasin ekan viestin uudelleen. Olin lukevinani, että anturilta tuleva signaali pyöristyy, kuten ko. anturi teki minulla. Siihen auttoi kytkennän muutos, eli muutin anturin maadoittamaan.
Ensimmäisen viestin kirjoittajan kannattaisi myös skoopata itse anturia - minulla näkyi sen lähdössä ihan selkeä pyöreys toisessa reunassa.
Posted: Mon Aug 10, 2009 10:26
by Jankos
meinaatko etten ole tutkinut?
Tuolla anturisignaalin reunan pyöristymisellä ei juurikaan ole merkitystä ja ainakin tässä tapauksessa sitä ei ollut juuri lainkaan tuohon opton jälkeiseen verrattuna.
Ja tuo anturihan pitää nimenomaan kytkeä maadoittavaksi että koodi toimii oikein tunnistaessaan tyhjän kohdan.
Posted: Wed Aug 12, 2009 22:38
by olafu
Eiks ton opton vois jättää vaikka kokonaan pois?
Posted: Thu Aug 13, 2009 6:39
by Jankos
periaatteessa vois jättää kun huolehtii että linjassa on jotain suojausta, parin kilon sarjavastuskin suojaisi jo jonkinverran. Eli samaan tyyliin kuin nuo lämpöantureiden tulotkin. Mutta onhan siinä riskinsä viedä prosun linja "suoraan" ulos.
Posted: Mon Aug 24, 2009 17:06
by Turbiini
Tuli eilen huomattua yksi varmaan monelle muulekin ongelmia opelin hallissa aiheuttava ominaisuus.
Käytössä 4-1 hammastus joka toteutettu hihnapyörään hitsatuilla tapeilla, tapit ovat kohtuu kapeat eli noin 4mm johtuen siitä että ainoa paikka mihin ne kyseisessä kokoonpanossa sopi oli kahden hihna uran välissä. Aluksi anturi oli noin 1.5mm ilmavälillä kierrostieto hyvin huonoa, jonka jälkeen anturia koitettiin siirtää lähemmäs jolloin kierrostieto katosi kokonaan. Pitkällisten ihmettelyjen jälkeen koitettiin siirtää anturi sivusuunassa, nyt tapit kulkee aivan anturin toisen reunan kohdalta ja kaikki kierros häiriöt katosi samantien.
Loppupäätelmänä on että anturin toiminnallinen alue ei ole keskellä vaan aivan laidassa.
Posted: Tue Aug 25, 2009 7:11
by Jankos
Nämäkin varmaan riippuu vielä anturin valmistajasta... Mutta koitappa kuvailla kiinnitysruuvin asento suhteessa tuohon triggeripyörään.
Posted: Tue Aug 25, 2009 16:48
by Turbiini
Anturin valmistajasta ei tietoa, muistaakseni toimiva reuna oli johdon vastakkaisella puolen.