60-2 triggeri, kierrosongelma ja ratkaisu.
Moderator: Masi_K
60-2 triggeri, kierrosongelma ja ratkaisu.
Oli tässä yksi ralliauto mikä ei pelannut kuin 6700 rpm asti.
Teki mitä tahansa niin kierrokset jysähti noihin kierroksiin.
Setuppina opelin hall mikä maadoittaa optoa (eli oikeinpäin) ja volkkarin puola.
Tuossa maksimikierroksilla megatunessa alkoi näkymään kierrospiikkejä eli syyllinen tulopuolella. Skoopin kanssa kun tutkailin vähän aikaa niin optolta prosulle menevä signaalin nouseva reuna oli ihan selkeä rc-piirin nousu eli hidas nousu. Nousu oli niin hidas että signaalin huippuarvo ei enää tuolla kierrosluvulla ollut kuin 1,5 volttia niin prosu ei enää tunnista. Nousuaikaahan voi säädellä vastuksen R11 j C11 koolla. Tässä tapauksessa laitoin R11 rinnalle 1 kilo-ohmin vastuksen ja ongelma hävisi kertaheitolla. Pulsissa on vieläkin nähtävissä reunan pyöreyttä mutta pulssi pysyy kuitenkin 5 voltin tasossa maksimikierroksillakin. Opton suhteen ei ole ongelmia koska 4n25 kestää 150 mA virran eli kilo-ohmiluokassa ollaan vielä murto-osassa maksimivirroista.
Teki mitä tahansa niin kierrokset jysähti noihin kierroksiin.
Setuppina opelin hall mikä maadoittaa optoa (eli oikeinpäin) ja volkkarin puola.
Tuossa maksimikierroksilla megatunessa alkoi näkymään kierrospiikkejä eli syyllinen tulopuolella. Skoopin kanssa kun tutkailin vähän aikaa niin optolta prosulle menevä signaalin nouseva reuna oli ihan selkeä rc-piirin nousu eli hidas nousu. Nousu oli niin hidas että signaalin huippuarvo ei enää tuolla kierrosluvulla ollut kuin 1,5 volttia niin prosu ei enää tunnista. Nousuaikaahan voi säädellä vastuksen R11 j C11 koolla. Tässä tapauksessa laitoin R11 rinnalle 1 kilo-ohmin vastuksen ja ongelma hävisi kertaheitolla. Pulsissa on vieläkin nähtävissä reunan pyöreyttä mutta pulssi pysyy kuitenkin 5 voltin tasossa maksimikierroksillakin. Opton suhteen ei ole ongelmia koska 4n25 kestää 150 mA virran eli kilo-ohmiluokassa ollaan vielä murto-osassa maksimivirroista.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Noniin.. lukasin ekan viestin uudelleen. Olin lukevinani, että anturilta tuleva signaali pyöristyy, kuten ko. anturi teki minulla. Siihen auttoi kytkennän muutos, eli muutin anturin maadoittamaan.
Ensimmäisen viestin kirjoittajan kannattaisi myös skoopata itse anturia - minulla näkyi sen lähdössä ihan selkeä pyöreys toisessa reunassa.
Ensimmäisen viestin kirjoittajan kannattaisi myös skoopata itse anturia - minulla näkyi sen lähdössä ihan selkeä pyöreys toisessa reunassa.
meinaatko etten ole tutkinut?
Tuolla anturisignaalin reunan pyöristymisellä ei juurikaan ole merkitystä ja ainakin tässä tapauksessa sitä ei ollut juuri lainkaan tuohon opton jälkeiseen verrattuna.
Ja tuo anturihan pitää nimenomaan kytkeä maadoittavaksi että koodi toimii oikein tunnistaessaan tyhjän kohdan.
Tuolla anturisignaalin reunan pyöristymisellä ei juurikaan ole merkitystä ja ainakin tässä tapauksessa sitä ei ollut juuri lainkaan tuohon opton jälkeiseen verrattuna.
Ja tuo anturihan pitää nimenomaan kytkeä maadoittavaksi että koodi toimii oikein tunnistaessaan tyhjän kohdan.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Tuli eilen huomattua yksi varmaan monelle muulekin ongelmia opelin hallissa aiheuttava ominaisuus.
Käytössä 4-1 hammastus joka toteutettu hihnapyörään hitsatuilla tapeilla, tapit ovat kohtuu kapeat eli noin 4mm johtuen siitä että ainoa paikka mihin ne kyseisessä kokoonpanossa sopi oli kahden hihna uran välissä. Aluksi anturi oli noin 1.5mm ilmavälillä kierrostieto hyvin huonoa, jonka jälkeen anturia koitettiin siirtää lähemmäs jolloin kierrostieto katosi kokonaan. Pitkällisten ihmettelyjen jälkeen koitettiin siirtää anturi sivusuunassa, nyt tapit kulkee aivan anturin toisen reunan kohdalta ja kaikki kierros häiriöt katosi samantien.
Loppupäätelmänä on että anturin toiminnallinen alue ei ole keskellä vaan aivan laidassa.
Käytössä 4-1 hammastus joka toteutettu hihnapyörään hitsatuilla tapeilla, tapit ovat kohtuu kapeat eli noin 4mm johtuen siitä että ainoa paikka mihin ne kyseisessä kokoonpanossa sopi oli kahden hihna uran välissä. Aluksi anturi oli noin 1.5mm ilmavälillä kierrostieto hyvin huonoa, jonka jälkeen anturia koitettiin siirtää lähemmäs jolloin kierrostieto katosi kokonaan. Pitkällisten ihmettelyjen jälkeen koitettiin siirtää anturi sivusuunassa, nyt tapit kulkee aivan anturin toisen reunan kohdalta ja kaikki kierros häiriöt katosi samantien.
Loppupäätelmänä on että anturin toiminnallinen alue ei ole keskellä vaan aivan laidassa.