Page 1 of 1

tyhjäkäynti kpa sekä koneen vaivaton käynti

Posted: Thu Aug 06, 2009 15:02
by jp
Olen huomannut koneen käynnissä tai mapin toiminnassa seuraavaa:

-alkujaan tyhjäkäynti map arvot olivat aika kohollaan (70-80kpa) ->säädöt oli aika pielessä (rpm 700-900)

-sitten tuli otettua imuilman lämpöanturi irti ja seospuoli näytti jopa kohtuu järkevältä -40 asteen pakkasasetuksilla. Tällöin huomasin, että imusarjan paine oli 40kpa, joka mielestäni on ihan ok tyhjäkäynti paine imusarjassa.

-Nyt sitten imuilman lämpöanturi ollessa kiinni yrittänyt hakea säätöjä ja imusarjan paine 70-80kpa.

Olisiki mitään hyviä neuvoja säätämiselle, jotta tyhjäkäynnillä tuo kpa olisi matalampi ja sitäkin aluetta pystyisi säätämään? Koska kun auton lyö käyntiin niin AFR pyörii 11-12 alueella ja painealue sen verran korkea, ettei mitään toivoa saada säädettyä tyhjää kohdalleen.

Megasquirtin ykkös versio 2.2:na ja megatune käytössä ja koodina 029c tms alkunen jos en väärin muista.

Liitokset ja letkut tms. ei vuoda tai muita alipaineongelmia kaiketi ei ole, koska tuo tuntu futaavan jo tuossa välissä.

Mulla seospuolella reg fueli taitaa olla kutosen luokkaa ja ruiskasee pari ruiskausta yhdellä työtahdilla. Ve taulussa on jopa 5-6 lukuja tuolla alueella joka pitäisi olla tyhjäkäyntialue.

Jotain jippoja voi kertoa, jos on omia kokemuksia vastaavista.. Kiitos :)

Posted: Thu Aug 06, 2009 15:17
by teg
Laita lisää ennakkoa tyhjäkäyntialueelle.

Posted: Thu Aug 06, 2009 15:43
by jp
tällä hetkellä tuossa 800-1000rpm kodalla on koko alue täynnä 15 ennakkoja testinä. Kuinka paljon enemmän uskallan laittaa?

Ja kannattaako se suoraan sitten laittaa sinne 40kpa alueelle vai miten tuota kannattaa purkaa? hivuttaa alaspäin koko ajan vai suoraan tuonne "oikealle" tyhjän alueelle?

starttina siis toyotan startti 1.6l koneessa.. kuullut vaan, että perusennakot riittänee, mutta ei näemmä.

Ennakoihin en ole kyllä koskenut, kun tuota 40kpa:ta pisti jo aiemmin tulemaan.. Nyt on vain seospuoli sen verran erilainen.

Posted: Thu Aug 06, 2009 16:04
by AJ
Ennakkoahan voi olla tyhjäkäynnillä vaikka täys määrä jos vain startti jaksaa pyörittää käyntiin. Noissa kisakoneissa mitä on tullut tehtyä on monesti kiinteä ennakko läpi alueen.

Posted: Thu Aug 06, 2009 20:20
by mika-eno
Omassa kulkurissa tyhjäkäynti map on noin 45 ennakkoa 17 ja afr noin 14.5. Oletko tarkastanut stropolla että kipinä tulee oikealla hetkellä (omassa oli pielessä).

Posted: Fri Aug 07, 2009 15:11
by jp
itseasiassa en nyt ole tarkistanut.. pitää varmistaa, että kaikki on vielä kondiksessa. Palaan asiaan :)

Posted: Sat Aug 08, 2009 22:58
by jp
tarkistettu tänään stropolla ja katsottu varmuuden vuoksi vielä jakokin ettei ole hypännyt.

Eli fyysisesti mulla näyttää olevan ennakko jotain ~12-13 about (vähän reilu 1 hammasväli) ja fyysisesti kartassa se on 15.

p.s ja mappihan näyttää samaa kun ahtomittarikin..

Posted: Sun Aug 09, 2009 8:26
by AJ
Kokeile laittaa se ennakko vaikka reiluun 20 jos sillä toimii paremmin.

Syitä tuohon alipaineen puuttumiseen voi olla vaikka nokkien ajoitus, nokka itsessään jos on kovin härski ja sitten tietty paikka mistä alipaine otetaan mapille ja seosmittarille.

Posted: Sun Aug 09, 2009 15:43
by jp
nokatkin ihan vakiot vielä ;)

Säädetyt nokkapyörät voi tehdä tietty jotain omiaan, pitää varmistaa nyt varman päälle vielä.
Jako meinaan oli oikein, kun katsoin eilen.

Katson huvikseni vielä puristukset ja venavälykset.. tarkistettu pari kk sitten kyllä nuo jo aiemmin.

Posted: Sun Aug 09, 2009 16:03
by Turbiini
-sitten tuli otettua imuilman lämpöanturi irti ja seospuoli näytti jopa kohtuu järkevältä -40 asteen pakkasasetuksilla. Tällöin huomasin, että imusarjan paine oli 40kpa, joka mielestäni on ihan ok tyhjäkäynti paine imusarjassa.

-Nyt sitten imuilman lämpöanturi ollessa kiinni yrittänyt hakea säätöjä ja imusarjan paine 70-80kpa.
Tuosta vois päätellä että seos on aivan liian laihalla.

Posted: Sun Aug 09, 2009 18:00
by jp
seos näyttää hemmetisti liian rikasta ainakin megatunen afr arvojen mukaan :D ..ja kaasusta päätellen. Eli jopa 11 afr tyhjäkäynnillä.

Posted: Sun Aug 09, 2009 18:16
by Turbiini
Toinen asia mihin imuilman lämpövaikuttaa on ennakot, mutta vain jos ilt/clt related advance on käytössä ja säädetty väärin. Sillähän saa lisättyä ennakoita kylmälle jäähdytysnesteelle ja vähennettyä imuilman lämmetessä liikaa. imuilman lämpöjen mukaista ennakon vähennystä olen käyttänyt yleensä noin 10 ceciusta/aste ennakkoa alkaen 120kpa ja 60 celciusta.
Jos nuo olis asetettu vaikka 1 1 ja 1 niin ei olisi ihme jos käy huonosti.

Muuten imulämpöanturin irroitus ei oikein voi käyntiä parantaa, oska kun sen irrottaa niin seos menee normaalisti niin rikkaalle että käynti selvästi heikkenee (lämpöisellä koneella seosten ollessa oikein)

Posted: Sun Aug 09, 2009 21:51
by jp
eli tuo asetus on offilla..

jännä sinällään, että se kuitenkin siihen vaikutti, jotta käynti oli parempaa ja paine 40..

Posted: Mon Aug 10, 2009 17:20
by jp
käyty penkityksessä ja alipaine tyhjäkäynnille on siellä 35-40kpa eli ok.
Säädöt ja yksi alipaineletku irti (ei todellakaan huomannut vaikka keskellä imusarjaa :D)