tyhjäkäynti kpa sekä koneen vaivaton käynti

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

tyhjäkäynti kpa sekä koneen vaivaton käynti

Post by jp »

Olen huomannut koneen käynnissä tai mapin toiminnassa seuraavaa:

-alkujaan tyhjäkäynti map arvot olivat aika kohollaan (70-80kpa) ->säädöt oli aika pielessä (rpm 700-900)

-sitten tuli otettua imuilman lämpöanturi irti ja seospuoli näytti jopa kohtuu järkevältä -40 asteen pakkasasetuksilla. Tällöin huomasin, että imusarjan paine oli 40kpa, joka mielestäni on ihan ok tyhjäkäynti paine imusarjassa.

-Nyt sitten imuilman lämpöanturi ollessa kiinni yrittänyt hakea säätöjä ja imusarjan paine 70-80kpa.

Olisiki mitään hyviä neuvoja säätämiselle, jotta tyhjäkäynnillä tuo kpa olisi matalampi ja sitäkin aluetta pystyisi säätämään? Koska kun auton lyö käyntiin niin AFR pyörii 11-12 alueella ja painealue sen verran korkea, ettei mitään toivoa saada säädettyä tyhjää kohdalleen.

Megasquirtin ykkös versio 2.2:na ja megatune käytössä ja koodina 029c tms alkunen jos en väärin muista.

Liitokset ja letkut tms. ei vuoda tai muita alipaineongelmia kaiketi ei ole, koska tuo tuntu futaavan jo tuossa välissä.

Mulla seospuolella reg fueli taitaa olla kutosen luokkaa ja ruiskasee pari ruiskausta yhdellä työtahdilla. Ve taulussa on jopa 5-6 lukuja tuolla alueella joka pitäisi olla tyhjäkäyntialue.

Jotain jippoja voi kertoa, jos on omia kokemuksia vastaavista.. Kiitos :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Laita lisää ennakkoa tyhjäkäyntialueelle.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

tällä hetkellä tuossa 800-1000rpm kodalla on koko alue täynnä 15 ennakkoja testinä. Kuinka paljon enemmän uskallan laittaa?

Ja kannattaako se suoraan sitten laittaa sinne 40kpa alueelle vai miten tuota kannattaa purkaa? hivuttaa alaspäin koko ajan vai suoraan tuonne "oikealle" tyhjän alueelle?

starttina siis toyotan startti 1.6l koneessa.. kuullut vaan, että perusennakot riittänee, mutta ei näemmä.

Ennakoihin en ole kyllä koskenut, kun tuota 40kpa:ta pisti jo aiemmin tulemaan.. Nyt on vain seospuoli sen verran erilainen.
Last edited by jp on Thu Aug 06, 2009 16:29, edited 1 time in total.
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Ennakkoahan voi olla tyhjäkäynnillä vaikka täys määrä jos vain startti jaksaa pyörittää käyntiin. Noissa kisakoneissa mitä on tullut tehtyä on monesti kiinteä ennakko läpi alueen.
mika-eno
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Sun Nov 23, 2008 14:52
Location: tampere

Post by mika-eno »

Omassa kulkurissa tyhjäkäynti map on noin 45 ennakkoa 17 ja afr noin 14.5. Oletko tarkastanut stropolla että kipinä tulee oikealla hetkellä (omassa oli pielessä).
audi 200 tq
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

itseasiassa en nyt ole tarkistanut.. pitää varmistaa, että kaikki on vielä kondiksessa. Palaan asiaan :)
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

tarkistettu tänään stropolla ja katsottu varmuuden vuoksi vielä jakokin ettei ole hypännyt.

Eli fyysisesti mulla näyttää olevan ennakko jotain ~12-13 about (vähän reilu 1 hammasväli) ja fyysisesti kartassa se on 15.

p.s ja mappihan näyttää samaa kun ahtomittarikin..
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Kokeile laittaa se ennakko vaikka reiluun 20 jos sillä toimii paremmin.

Syitä tuohon alipaineen puuttumiseen voi olla vaikka nokkien ajoitus, nokka itsessään jos on kovin härski ja sitten tietty paikka mistä alipaine otetaan mapille ja seosmittarille.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

nokatkin ihan vakiot vielä ;)

Säädetyt nokkapyörät voi tehdä tietty jotain omiaan, pitää varmistaa nyt varman päälle vielä.
Jako meinaan oli oikein, kun katsoin eilen.

Katson huvikseni vielä puristukset ja venavälykset.. tarkistettu pari kk sitten kyllä nuo jo aiemmin.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

-sitten tuli otettua imuilman lämpöanturi irti ja seospuoli näytti jopa kohtuu järkevältä -40 asteen pakkasasetuksilla. Tällöin huomasin, että imusarjan paine oli 40kpa, joka mielestäni on ihan ok tyhjäkäynti paine imusarjassa.

-Nyt sitten imuilman lämpöanturi ollessa kiinni yrittänyt hakea säätöjä ja imusarjan paine 70-80kpa.
Tuosta vois päätellä että seos on aivan liian laihalla.
Last edited by Turbiini on Sun Aug 09, 2009 18:04, edited 1 time in total.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

seos näyttää hemmetisti liian rikasta ainakin megatunen afr arvojen mukaan :D ..ja kaasusta päätellen. Eli jopa 11 afr tyhjäkäynnillä.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Toinen asia mihin imuilman lämpövaikuttaa on ennakot, mutta vain jos ilt/clt related advance on käytössä ja säädetty väärin. Sillähän saa lisättyä ennakoita kylmälle jäähdytysnesteelle ja vähennettyä imuilman lämmetessä liikaa. imuilman lämpöjen mukaista ennakon vähennystä olen käyttänyt yleensä noin 10 ceciusta/aste ennakkoa alkaen 120kpa ja 60 celciusta.
Jos nuo olis asetettu vaikka 1 1 ja 1 niin ei olisi ihme jos käy huonosti.

Muuten imulämpöanturin irroitus ei oikein voi käyntiä parantaa, oska kun sen irrottaa niin seos menee normaalisti niin rikkaalle että käynti selvästi heikkenee (lämpöisellä koneella seosten ollessa oikein)
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

eli tuo asetus on offilla..

jännä sinällään, että se kuitenkin siihen vaikutti, jotta käynti oli parempaa ja paine 40..
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

käyty penkityksessä ja alipaine tyhjäkäynnille on siellä 35-40kpa eli ok.
Säädöt ja yksi alipaineletku irti (ei todellakaan huomannut vaikka keskellä imusarjaa :D)
Post Reply