Jenkkien päähänpistoja, "plasma spark"

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mika
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Sun Feb 24, 2008 18:41

Jenkkien päähänpistoja, "plasma spark"

Post by Mika »

Kattokaas piruuttaan mitä löysin. :D

http://www.youtube.com/watch?v=GuNvuPMGu6c

Aika miehekkään kokoista kipinää verrattuna tuohon viereiseen tavalliseen tulppaan. Kuinkahan mahtaa tulpat kestää tuollaista löylyä... Jos oikein käsitin tuolta kotisivuilta niin noita systeemeitä tulossa myyntiin jossain vaiheessa?
Last edited by Mika on Thu Sep 17, 2009 23:19, edited 1 time in total.
Mika
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Sun Feb 24, 2008 18:41

Post by Mika »

Kun nyt tää näin valtaisaa kiinnostusta sai aikaan niin kerron vähän lisätietoa mitä löysin... Tuon vehkeen virtapiiri näyttäis olevan hemmetin yksinkertainen. Kytketään 110v-230v invertteri sytytyspuolan rinnalle tulpan kumpaankin päähän ja estetään puolan jännitteen pääsy väärään suuntaan pitkällä rivillä diodeja.

http://www.overunity.com/index.php?topic=5024.0

Tuon linkin takaa löytyis sitten yksinkertaisin kytkentäkaavio. (Ei, en oo sytyttämässä vettä palamaan niin kuin tuo herrasväki mutta tuolta löytyi selkeimmät kuvat.) :D

Ymmärsin että sytytyskipinä saisi tuolla tulpan kärkien välissä hetkeksi aikaiseksi sen verran matalan resistanssin että sillä saisi tuolla invertterin jännitteellä puskettua isomman virran tulpankärjestä toiseen. Tulee jotenkin mieleen plasmaleikkuri tuosta toiminnasta.

Sanokaas nyt sähkömiehet onko tuossa touhussa mitään kokeilemisen arvoista. Invertteri löytyis jo ja ei kai nuo muut osat juurikaan mitään maksais.
Last edited by Mika on Fri Sep 18, 2009 15:31, edited 1 time in total.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No, en nyt saanut tuota kytkistä näkyville, mutta suunnilleen tuohon selostettuun tapaan olettaisin itsekin härvelin toimivan. Eli hakkuri jolla nostetaan akkujännite muutamaan sataan volttiin. Konkka johon jännite varastoidaan ja sitten korkeäjännite diodi tai useampia joiden kautta virta puretaan tulpalle.

Konkassa siis on jännite jatkuvasti ja normaalitilassa se ei purkaannu koska se ei jaksa hypätä tulpan kärkivälin yli. Sitten kun varsinaisella sytkäpuolalla annetaan kipinä, niin kärkien väliin muodostuu purkauskanava, kipinän jännite laskee pienemmäksi kuin konkan jännite ja konkkaan varastoitu energia purkautuu diodin kautta tulpalle. Tällä tosiaan saadaan näppärästi lisättyä kipinän virtaa huomattavissa määrin.

Että joo, toimiihan tuo varmaan, mutta muutama seikka tulee äkkiä mieleen, joiden takia en jaksa olla ihan niin kauhean innostunut:
-Onko tuosta kipinävirran kasvattamisesta mitään käytännön hyötyä? Yleensä kaikki järkevät seokset saa sytytettyä ihan normaalilla kipinälläkin.
-Mitenkähän kauan tulpan kärjet mahtavat kestää tuota menoa?
-Sitten elektroniikan kannalta ongelmapaikka tuossa virityksessä on se diodi. Sillä pitäisi olla jännitteenkestoa vähintään 30kV, että tulpalle saadaan riittävästi jännitettä kipinän sytyttämiseen. Toisaalta sen sitten pitäisi kestää myös aika kovia virtapulsseja jotta konkan energia saadaan tulpalle asti. Ja sitten jos kyseessä on joku haastavampi kone, jossa kipinäenergialle olisi oikeasti käyttöä, niin silloin yleensä tarvitaan vielä enemmän jännitettä kipinän sytyttämiseen, luokkaa 50kV.
-Muutenkin tuon korkeajännitepuolen toteuttaminen, ihan noin mekaaniselta kannalta, on vähän haastavampi juttu kuin äkkiä ajattelisi. Ainakin jos tarvitaan vähänkään normaalia kovempia jännitteitä.

Mutta joo, kyllähän sitä jollain tapaa toimivan viritelmän tekisi aika helposti. Tosin näppituntumalta tuo 100-230V tuntuisi vähän niukalta jännitteeltä. Pyrkisin ennemmin jonnekin 500V luokkaan. Pellepeloton-linjalle lähdettäessä tämän tietty tekee AC-invertterin lähdöstä näppärästi simppelillä diodikertojalla.
Arttu
GSX1100 -85
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Vahvasti samoilla linjoilla Artun kanssa. Voi vaan kuvitella kuinka moni noista lyö läpi tai hajottaa diodit kun konkasta purkautuu muutama sata ampeeria.

Kun niillä jonkinlainen hakkuri jo on niin miksei konkan varausta pureta ensiölle ja myydä laitetta CDI:nä? Tuo toteutustapa nyt on vaan typerä, lisäksi se vaatii vanhat sytkävehkeet mukaan. Myöskään tekniset speksit ei ihan täsmää (otettu teho vs. konkan energia maksimitaajuudella) tai sitten konkka ei mene tyhjäksi asti ja luovutettu energia on jotain aivan muuta mitä mainostettu konkkaan varautunut energia.

Kovasti myös mainostetaan että katalysaattorit tulevat tarpeettomiksi kun seos palaa kunnolla, tuskin se kipinä sitä seosta polttaa. Vaikuttaa jo että ollaan helpon rahan perässä tuota myydessä.
Mika
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Sun Feb 24, 2008 18:41

Post by Mika »

Muokkasin vähän tuota edellistä viestiäni kun ei ollut se linkki mitä tarkoitin.

Tässä siis oikea linkki: http://www.overunity.com/index.php?topic=5024.0

No ite ainakin näkisin että "järkevä" seos on normaaliajossa niin laiha kuin mahdollista, mutta millä auto vielä kunnolla ja turvallisesti käy ja tuollaista kipinää käyttämällä seosta luulisi voivan laihentaa aika hemmetisti. Tunnetustihan bensamoottorin hyötysuhteessa on vielä roppakaupalla parannettavaa. Kiinnostaisi hiukan myös tuo mukava 7-18 hp tehonlisäys melkein läpi koko tehoalueen, mitä tuossa dynolapussa näkyi. En usko että tuo teho tulisi kulutuksen kustannuksella.

En oikein tiedä miksi tuo näyttää helpon rahan hankkimiselta kun ei noita ainakaan kovin helposti tunnu saavan ostettua tuolta nettisivulta.

Kyl se ihan hyvin sillä 110 voltillakin tuntuu toimivan, mitä noita harrastelijoiden videoita oon katellu. Mistähän materiaalista tehty tulppa voisi kestää tuollaista käyttöä parhaiten?
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: Jenkkien päähänpistoja, "plasma spark"

Post by TommiT »

Nostetaan vanha ketju. Onko väellä kokemuksia näistä plasma sytytyksistä? Googlettamalla löytyi ainakin kolme valmistajaa mitkä kyseisiä värkkejä tekevät. Myös youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta.

Kohta joku huutaa että mihin tommosta tarvitaan sillä hyvin on autot tähän asti käyneet ladan puolalla. Varmasti näin on ollutkin ja tuskin plasma sytkästä on juurikaan hyötyä vakio tai miedosti viritetyissä vehkeessä. Asia on kuitenkin toinen jos puhutaan korkeasti viritetyistä ja varsinkin E85 tai metanoli moottoreista. Esim. suuri sylinterin halkasija, paljon ahtoja, paljon kierroksia ja E85 polttoaine alkaa jo olemaan sellainen yhdistelmä jossa sytkällä on jo merkitystä. Ihmetyttää vaan että jos plasma sytkä kerran on niin hyvä kuin sitä mainostetaan niin miksi sitä ei sitten käytetä jo yleisesti esim. rata, kiihdytys ja drifting autoissa?

Tuossa muutamat linkit eri valmistajien sivuille:
http://www.aquapulser.com/performance_ignition/
http://bluephoenixignition.com/
http://www.okadaprojects.com/usa/home.htm
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Jenkkien päähänpistoja, "plasma spark"

Post by MrFairlane »

David Vizard kehuu kirjassaan saavansa vähän heppoja lisää varsinkin huonopalotilaisissa vehkeissä mutta mitä äkkiä googlettelin niin normikuluttajat eivät huomaa eroa kulutuksessa tai persdynossa.
Post Reply