Page 1 of 2
lamdasäätö
Posted: Tue Jul 12, 2005 17:39
by turbiinirieska
moniko käyttää laajakaistalamdaa seoksensäätöön megaruutassa ja turbokoneella?
kuulin vaan tuossa,että esim. harinen ei laita turboautoihin hestecissä päälle sitä lainkaan...syystä ei tietoa,mut näin.
Posted: Tue Jul 12, 2005 20:19
by passi
Onko saletti että laajakaistan kytkee pois? Tavallinen narrow band lambda kyllä on pois pelistä ahdoilla/täyskaasulla kaikissa EFI:ssä.
Toisaalta jos bensakartat kohdillaan ja anturit hyvät & sijoitettu oikein, niin mihinkäs sitä laajakaistaa tarttiskaan.
T. Pasi
Posted: Wed Jul 13, 2005 7:53
by turbiinirieska
niin tuossa yksi kaveri sano kun sillä autossaan hestec ja oli ihmetelly ku harinen ei sitä laita päälle.toki kaverilla oli juur tavallinen lamda ja se voi olla se syy.
mut mites porukalla toimii tuo lamdasäätö laajakaistalamdalla?kannattaako se karkeen säädön jälkeen laittaa päälle vai ei.onko joku havainnu ongelmia tai sitten selvää parannusta.tuommoset kiinnostas

Posted: Wed Jul 13, 2005 8:39
by passi
Eilen ekat laajakaista loggaukset ja säädin kerran karttoja. Tänään loggausta lisää ja himassa sitten säätöä lisää niin varmaan aika hyvät kartat jo parin "vedon" jälkeen.
T. Pasi
Posted: Wed Jul 13, 2005 10:32
by KariM
Kapeakaistalambdaa ei voi pitää closed loopissa täyskaasulla.
Laajakaistalla se kyllä käy päinsä, mutta MS:n tapauksessa säätö on siinä määrin karkea ja/tai hidas ettei sen perusteella pysty jättämään kartan viritystä tekemättä. VE-kartta on oltava kohdallaan.
Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.
Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Posted: Wed Jul 13, 2005 11:13
by Jankos
Meillä on nyt kokemusta tuosta laajakaistakombinaatiosta.
Megaruutta ei kerkee täyskaasulla kiihdyttäessä korjaamaan syöttöä oikein mihinkään, mutta osakaasulla toimii oikein hienosti.
Jouduin kaverin autoon jättämään laitteet kiinni kun en ehtinyt säätämään osakaasualuetta kohdilleen. Ilman lambdakorjausta tasakaasuajossa nykii ja sitten kun lambdalla korjaa niin menee kyllä todella nätisti.
Kaipaa siis hieman logia ja säätöä.
Posted: Wed Jul 13, 2005 11:14
by passi
KariM wrote:
Minulla tuo closed loop säätö on laajakaistan kanssa jatkuvasti päällä, mutta normaalisti melko hitaaksi asetettuna ja säätövarana vain 5%. Päälläpitämiseen on syynä ulkoisten olosuhteiden muutokset, esim. bensan lämpölaajeneminen, bensanpaineen muuttuilu (silloin kun oli FSE...), ilmanlämpöanturin heat-soak jne.
Itsellä on tarkotuksena saada anturien tieto mahdollisimman tarkaksi. Nykyinen imuilman lämpöanturi on huono ja huonossa paikassa. Korvaan sen sillä VPV:n nopealla ja hyvään paikkaan = imuputkeen.
Muita huonosti mitattavia muuttujia minulla ei sitten enään olekkaan. Tuota ilmanpaineen korjausta en aio edes harkita koska niin tasaista mantua tää suomi.
Kartat WB:llä kohilleen ja sen jälkeen voi vaikka irroittaa koko vehkeen ja NB:llä kattelee ettei jostain viasta mene laihalle/rikkaalle.
Bensa sen verta hintavaa tällä hetkellä että vois säädellä kakkos kartan missä ajelis vähä laihemmalla. Onkohan tästä käytännössä mitään iloa?
T. Pasi S.
Saab 99 T16
Posted: Wed Jul 13, 2005 11:27
by teg
passi wrote:
Bensa sen verta hintavaa tällä hetkellä että vois säädellä kakkos kartan missä ajelis vähä laihemmalla. Onkohan tästä käytännössä mitään iloa?
Itsekkin ajattelin tällaista vaihtoehtoa, mutta sehän ajaa saman asian, jos matalille kuormille säätää hiukan laihemmille.
Posted: Wed Jul 13, 2005 12:57
by JTbo
En pysty käyttämään kapeakaistaista anturia säätämisessä, kun megasquirtissa sen näyttämät tipahtaa nollille välittömästi 0,6v alle mentäessä ja muutenkin sekoilee tuo säätö ihan omituisesti.
Nyt olen laittanut megan open loop:iin ja säätelen karttaa seosmittarin mukaan ja perstuntumalla, pelaa oikein hyvin näinkin.
Laajakaistasta ei mitään kokemuksia, eikä lähiaikoina tule hinnan takia

Posted: Wed Jul 13, 2005 14:17
by passi
NB anturilla saa sen 14.7 säädettyä kun mega säätää sitä seosta kokoajan rikkaammalle / laihemmalle.
Muuten NB:llä näkee vain onko rikas vaiko laiha tuohon nähden.
mm. pakokaasujen lämpötila vaikuttaa muihin kuin 14.7 arvoihin ja yleensä suojaamaton kaapeli jne. virhettä muualla paljon.
Antureissa on toki eroja. Omalla bossin anturilla näkee onko rikas vaiko helvetin rikas, mutta yläkierroksilla sitten ei enään tiedäkkään. Mutta tuo lämpötilailmiö näkyy myös tässä bossissa.
T. Pasi
Posted: Wed Jul 13, 2005 16:02
by turbiinirieska
Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.[/quote]
väännättekö tyhmälle rautalangasta

en löytäny tommosta afr-targettia ollenkaan ja entäs toi closed loop

sit kattelin tota omaa megatune 2.20 versioo niin siellä ei suoraan ole semmosta valikkoa kuin passi mulle privana neuvoi eli file>datalog>record
mulla on file>datalog ja sen jälkeenvalintoja options,classic,full,raw tai off
helppoo oli ku vaan ajon aikana sääteli,mut toi loggaus vois kyllä helpottaa elämää ja sen takia tarvis toi opetella nyt kuon toi laajakaista.
onkohan syy ettei kaikkee mitä täältä lueskelee löydy,se et ei oo tuota extraa tullu laitettua

Posted: Thu Jul 14, 2005 7:42
by KariM
AFR-targetit on vasta Extrassa.
Ennen WB-ostosta säädin kartan ihan ajon aikana onlinetilassa tavallisella lambdalla. Todella hyvin se olikin kohdallaan kun jälkikäteen sitä WB:lla arvioi, tavoitteina oli ollut kruisausalue taloudelliseksi ja ylhäällä sopivasti rikkaaksi. Ainoastaan täyskaasuaelue oli jo liian rikkaalla, muuten tämän nimenomaisen anturin kohdalla tarkkuus kyllä riitti reilusti muuhunkin kuin 14.7:aan tähtäämiseen. Lämmön vaikutus kyllä näkyi tuossakin lambdassa (NTK-merkkinen) eli hetkeäkään pidempiä vetoja ei pystynyt katsomaan. Käynnistystilanteiden analysointiin tavallisesta anturista ei tietenkään ole, mutta toisaalta kiihdystysrikastuksia sillä tutki helpommin kuin lagaavalla WB:lla.
Posted: Thu Jul 14, 2005 20:21
by Masi_K
Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
Posted: Fri Jul 15, 2005 7:23
by KariM
Masi_K wrote:Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
TE:pä hyvinkin. NB (jälleen sen yhden pidempäänkäyttämäni anturin kokemuksella) ja ledivilkutin ennättää näyttää jopa yhden laihalla käyvän pytyn, kun taas TE:n näyttö (LD01) näyttää päivittyvän noin pari kertaa sekunnissa. Useimpaan käyttöön siis riittävän nopea, mutta esim. noita kiihdytysrikastuksia säädellessä rikas kohta tulee näkyviin vasta kun kaasu on jo takaisin ylhäällä...
Posted: Fri Jul 15, 2005 7:30
by Jankos
KariM wrote:Masi_K wrote:Mikä lagaava laajakaista ? Mun vähäisen TE laajakaista kokemuksen perusteella, se on hyvinkin nopea. Ei mikään salama, mut se tuskin haittaa ?
TE:pä hyvinkin. NB (jälleen sen yhden pidempäänkäyttämäni anturin kokemuksella) ja ledivilkutin ennättää näyttää jopa yhden laihalla käyvän pytyn, kun taas TE:n näyttö (LD01) näyttää päivittyvän noin pari kertaa sekunnissa. Useimpaan käyttöön siis riittävän nopea, mutta esim. noita kiihdytysrikastuksia säädellessä rikas kohta tulee näkyviin vasta kun kaasu on jo takaisin ylhäällä...
Mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset tuosta wbo2 systeemistä.
Seossuhde muuttuu ruudulla samantien kun kaasua polkasee.
Megatunen kautta kun sitä katselee niin silloin se on hieman kyllä perässä, mutta sen tewblog ohjelman kanssa on nopea.
Posted: Tue Jul 19, 2005 18:59
by turbiinirieska
tossa mun laajakastasovittimesta(plx m-250) on kaksi lähtöä.wireband ja narrowband ja ton wirebandin kytkin mittariin ohjeen mukaa,eli kuinkahan tuo sovittimen narrowband lähtö säätäs tota seosta jos sen kytkis päälle sen jälkeen kun kartat haettu>olisko kuinka tarkka tommonen sovittimen kapeekaista

Posted: Thu Aug 18, 2005 15:39
by kimmo-p
KariM wrote:
Säätämisen apuvälineenä laajakaista on yliveto; Asetetaan AFR-targetit halutuiksi, ajelua closed loopissa loki päällä, loki Exceliin joka pulauttaa uuden VE-taulun, ja taas ajelua logaten. Näin iteroimalla kartan saa melko vaivattomasti kohdalleen.
Eli siis afr targetit kohalleen, sen tajusin.
Ja sitte ajellaan se dataloggaus päällä, mutta sitte en tajunnu, avataanko ko loki tosiaanki microsoft excelissä, en tajua miten siellä voi käsitellä ko dataa?
Posted: Fri Aug 19, 2005 8:32
by KariM
Excelissä sitä datalogia voi käsitellä esim. tällä taulukolla:
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=8248&start=15
Toinen vaihtoehto on VexMe:
http://www.jaypsc.co.uk/vexme/
Posted: Fri Aug 19, 2005 23:47
by kimmo-p
Kiitokset KariM:lle.
Posted: Sat Aug 20, 2005 9:42
by JesseT
TE-wideband on todella nopea, mutta ainakin vanhempi LD-01 näyttö ei päivity millään 50Hz taajuudella. Mielestäni parempi ettei päivitykään. Kauhea vilkkuminenhan siitä tulisi.
Posted: Sat Aug 20, 2005 20:25
by turbiinirieska
itellä näyttö "heiluu" koko ajan,ku seokset vaihtelee,mut ei haittaa ku siitä näkee heti ku menee seokset johonkin suuntaan ja voi säätäjää ohjata ellei se ite nää/kerkiä katsoon

Posted: Sun Oct 30, 2005 14:12
by Masi_K
Aluksi toi vexme valitti filusta. Sitten löysin sen ja nyt valittaa activeX componentin ongelmasta. Error 429.
Posted: Thu Nov 17, 2005 19:39
by kimmo-p
Masi_K wrote:
Aluksi toi vexme valitti filusta. Sitten löysin sen ja nyt valittaa activeX componentin ongelmasta. Error 429.
Oiskohan sulla sama ongelma kuin mulla oli, eli mulla oli open office, ja se ei käy tuohon , pitää asentaa microsoft exel - ainaski mulla tuli samanlainen vikailmoitus.
Posted: Fri Nov 18, 2005 10:42
by JesseT
Ja nykyäänhän Megatune itse korjaa kartat, joten mitään ylimääräisiä ohjelmia kuten vexme ei oikeastaan tarvita.
Posted: Fri Nov 18, 2005 11:13
by Turbiini
JesseT wrote:Ja nykyäänhän Megatune itse korjaa kartat, joten mitään ylimääräisiä ohjelmia kuten vexme ei oikeastaan tarvita.
Mikäs versio tuon osaa ja mistä sen saa? mulla on nyt 2.25b627 enkä siitä ainakaan löydä moista toimintoa.
Posted: Fri Nov 18, 2005 17:05
by Masi_K
Joo Open Office oli ongelmana..
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Posted: Fri Nov 18, 2005 18:49
by Benkku
Masi_K wrote:Joo Open Office oli ongelmana..
Megatunessa on extrakoodin kanssa autotune toiminto joka afr kartan avulla koittaa saada ve karttaa haettua hyväksi. Hyvä idea kyllä ja osittain toimiva. Säätöjutut on vaan vähä vaikee selkoset. Sekä ohjelma on tarkoituksella vähän hidas, että jos on paljon map anturin ja kierrosluku tiedossa heilumisia, niin ei oikeen toimi.
Hidas ?
Eihän mikään ohjaimen ulkopuolinen ratkaisu millään voikaan kyetä reaaliaikaiseen adaptiiviseen korjaukseen, varsinkaan kun data liikkuu niinkin hitaasti kuin 50 - 100 ms:n välein.
Tarvitaan hiukan staabilimpia olosuhteita eli ajelua tasakaasulla ja tasanopeudella kunkin säädettävän kartta pisteen tietämillä.
Posted: Fri Nov 18, 2005 22:12
by Mudracer
Täytyy olla laajakaistalambda että megatunessa tulee autotune näkyviin tuning "osastolla"!
Posted: Sat Nov 19, 2005 10:42
by Masi_K
Juu, oon koittanu ajella vakaasti samalla kierroksella. Kartta on kyllä aika kohdallaan muutenkin, että harvoin se vaan korjaa 3% kerrallaan. Huonopuoli on se että autotune korjaa karttaan lämpötilavaihteluista johtuvaa muutosta. Muttä sille ei voi mitään.
Posted: Sat Nov 19, 2005 17:58
by Turbiini
Selvise autotunen puutekin custom.ini tiedostosta puuttui kaikki siihen liittyvä. Ei tuosta kyllä kovin paljoa apua ollu kun ei se säädä ahtoalueilla, kun ei pysy riittävän kauaa kierokset tasaisena (sileät kesärenkaat ja talvinen keli)