MS tiedonkeräys & auton oma ecu
Moderator: Masi_K
MS tiedonkeräys & auton oma ecu
Meneekö auton oma ecu tai ms sekaisin jos kytken megaruutan tiedonkeruu laitteeksi oman ecun rinnalle?
MS Extra 029q2 EDIS-4
Ei mene sekaisin jos mega ei häiritse auton omaa ECU:a.
Mm. lämpötila-anturit ovat yleensä NTC tyyppisiä, jotenka niiden tiedon lukeminen suoraan megalla ei onnistu. Jos asennat toiset anturit niin homma on okei suoraan.
Lambdan tiedon voi ottaa siitä ECU:n rinnalta, se on jänniteviesti.
Läppäpotikat, NTC-anturit jne. resistiiviset anturit vaatisivat suoran piuhan megan AD-muuntimelle ja uuden karta, elikkä luettaisiin samaa jännitettä mikä menee sinne ECU:n AD-muuntimille. Samalla periaatteella siis kuin lambda-anturia. Tämä kaikki olettaen että jännite ei ole yli 5 Volttia. Tämä 5-voltin rajankin yli pääsee sitten OA:illa.
Summa summarum:
Lambda, RPM ja painetieto kun logattu niin aika paljon viisampi jo on.
Imuilman lämpöanturin saa aika helposti lisättyä, mutta tietysti vaatii vähän ranea.
T. Pasi

Mm. lämpötila-anturit ovat yleensä NTC tyyppisiä, jotenka niiden tiedon lukeminen suoraan megalla ei onnistu. Jos asennat toiset anturit niin homma on okei suoraan.
Lambdan tiedon voi ottaa siitä ECU:n rinnalta, se on jänniteviesti.
Läppäpotikat, NTC-anturit jne. resistiiviset anturit vaatisivat suoran piuhan megan AD-muuntimelle ja uuden karta, elikkä luettaisiin samaa jännitettä mikä menee sinne ECU:n AD-muuntimille. Samalla periaatteella siis kuin lambda-anturia. Tämä kaikki olettaen että jännite ei ole yli 5 Volttia. Tämä 5-voltin rajankin yli pääsee sitten OA:illa.
Summa summarum:
Lambda, RPM ja painetieto kun logattu niin aika paljon viisampi jo on.

T. Pasi
Lambdan kanssa kannatta olla tarkkana, koska megassa oli muistaakseni megan tai kahden ohmin resistanssi tulossa, joka saattaa sekoittaa signaalia. Anturin antama jännite on saatettu mitoittaa auton oman lambda-tulon impedanssiin ja mega saattaa sotkea sitä. Pahimmassa tapauksessa molemmat saavat vääriä tuloksia, mutta saattaa se toimiakkin.passi wrote: Lambdan tiedon voi ottaa siitä ECU:n rinnalta, se on jänniteviesti.