Page 1 of 1
Datsun 160J SSS TIC -74
Posted: Fri Jul 24, 2009 9:51
by Boben
Tämmöstä sössö datsunia on tullut rakenneltua. Alkuperäinen suunnitelma oli vain auton peltien läpikäynti ja maalaus, mutta homma lähtikin oikeen huolella lapasesta, kun sattui sopiva vaihtomotti kohdalle.
Autossa tällä hetkellä 910 Bluebirdin Z16 moottori, joka oli alunperin kaasuttimella, mutta nyt siis modattu ruiskuksi. Imusarjan ja kannen väliin koneistettiin alumiinin kappale, johon edelleen koneistettiin paikat ruiskusuuttimille. Boksi on omavalmiste MS1 Hires koodilla, joka ohjaa sekä ruiskutusta että sytkää. Virranjakaja on poistettu ja tilalle rakennettu hukkakipinäsytkä.
Z16 moottorin läpivirtauskansi houkutteli koneen turbotukseen. Nyt ahtimena KKK:n K14 ahdin ja keulilla cooleri. Sain auton leimoihin ja nyt siis otteeseen kirjattu ruisku ja ahdin, 107hp 0.5 bar ahdoilla. "radalle" saatiin hieman paremmat lukemat. Ahtopaineen säätö pitäs vielä tuohon rakentaa ja nostaa ahdot 0.8 bar. Voimansiirto on kyllä jo tällä hetkellä hieman kovilla.
Muutama kuva autosta:
http://www.minunauto.com/auto/16089
Posted: Fri Jul 24, 2009 10:16
by Jannu
Mitkä on nuo vanteet? Ovatko ihan vaan peltivanteet joissa kromikehät vaan väällä??
Posted: Fri Jul 24, 2009 13:43
by Boben
Noi mustakeskiöiset on Sportmax 513 alumiinivanteet. Edessä 15x7 ET15, takana 15x8 ET0.
Posted: Sat Aug 22, 2009 7:03
by datsun180
millä vaihdelaatikolla tuo on. mulla itellä dassessa käännetty viislovinen ja on tuntunu kestävän ainaki mun testiajo lenkit vaikka voimaaki jo on jonkuverran
Posted: Sun Aug 23, 2009 8:41
by Boben
Laatikko on Z16 moottorin vakio 4-lovinen. Näyttäis olevan muuten ihan samanlainen kuin Sössössä ollut L16 motin laatikko, mutta vaan eri puolelle kallellaan. On toi vielä kestäny vaikka vähän ääntääkin. Kytkin kyllä alkaa luistamaan täyskaasuvedossa.
Mistä autosta sun laatikko on ja onko sulla 180B:n vakio perä?
Posted: Sun Aug 23, 2009 9:38
by Lehto
Ihan tyylikäs. Harvemmin pääsee sanoon noin vanhoista datsuneista. Ainahan projektit lähtee lapasesta teit mitä teit, sitä vaan kun on liikaa aikaa ajatella siellä tallin nurkassa samalla kun hitsailee reikiä umpeen tai hioo pohjia.
Paljon tommonen painaa? Ei varmaankaan 800kiloa enempää?
Posted: Sun Aug 23, 2009 13:39
by datsun180
laatiko on 160j sss viisvaihteinen käännetyllä kaaviolla ja perä vakio 180b:n
Boost control
Posted: Thu Oct 15, 2009 20:04
by Boben
Sain eilen vihdoin viimein aikaiseksi asennella tuon ahtopaineen ohjauksen. Venttiilinä käytän Audin 2.5TDI koneesta peräisin olevaa N75:sta.
Tänään sitten pääsin heittämään ensimmäiset testilenkit ja pitää kyllä sanoa, että auton käytös muuttui aika rajusti. Käytän Duty Target taulukkoa, johon laitoin alakierroksille isot arvot, että saan koneen ahtamaan mahdollisimman alhaalta. Maksimiahdot asettuivat 0.8 Bar nurkille. Alle 5500 rpm vois varmaan nostaa 1 Bar, mutta yli tuon kierroslukeman täytyy ahdot pitää alle 0.8 Bar. Tähän lopputulokseen tulin, kun piirtelin turbon karttaan toimintapisteitä laskukone hyppysissä. Turbo alkaa olla aika heikolla hyötysuhteella tuolla alueella ja sakkausraja saavutetaan 6500 rpm 0.8 Bar kohdalla.
Voimaa tuntuu tosiaan olevan roimasti lisää ja vääntö alkaa alempaa. Jo aikaisemmin valittelin kytkimen luistosta, nyt alkaa luisto jo kolmosella vedättäessä ja nelosella on turha edes kuvitella kytkimen pitävän vedossa. Pitänee talven aikana laittaa parempi kytkin ja katsoa mikä seuraavaksi porsii.
Launch controllia pitäs vielä päästä testaamaan ennen kuin laitan vehkeet talviteloille.
Posted: Fri Oct 16, 2009 20:32
by teg
Kannattaa siirtyä closed loop säätöön, niin ahtopaineet nousevat nopeammin ja pysyvätkin aloillaan.
Posted: Sat Oct 31, 2009 13:16
by Boben
Minkälaisia P-termin arvoja porukka on käyttänyt? Oma havaintoni oli, että paineet karkaa helposti turhan isoksi jo kertoimen arvolla 3. Kakkosen tuohon voi laittaa, mutta paineet nousee huomattavasti hitaammin. D-termin hyödyllisyydestä ei ole havaintoja. Onko mulla venttiilin ohjaustaajuus liian korkea, kun olen käyttänyt kahta isointa arvoa? Venttiili on N75.
Posted: Sat Oct 31, 2009 15:04
by teg
Onko sinulla varmasti venttiilin ohjaus oikein päin? Isolla P:n arvolla pitäisi ahtopaineen lähteä oskilloimaan - tekeekö näin?
Re: Datsun 160J SSS TIC -74
Posted: Mon Oct 31, 2011 23:30
by Boben
Tekniikkaa päivitetty rankalla kädellä. Tällä hetkellä pellin alla möyhyää BMW:n M42B18 Eaton M45 remmillä ja Garretin VNT ahtimella maustettuna. Myllyä ohjaa MS2 joka on rakennettu BMW:n 88-pinnisen ECUN sisälle. Koneesta kaikki vakio anturit käytössä. Sekventiaaliruisku 440 CC/min suuttimilla, Coil-on-plug sytkä. Mega lukee koneen vakio VR-antureita kampuralta ja nokalta. Lisäksi käytössä on ahtopaineen ohjaus, joka syötetään VNT:n sähköservolle erillisen prosessorikortin välityksellä.
Seuraavaksi pitäs alkaa säätämään ja sitten penkkiin.
Täällä muutama kuva uudesta tekniikasta:
http://www.minunauto.com/auto/16089
Re: Datsun 160J SSS TIC -74
Posted: Mon Dec 05, 2011 19:26
by petski3
Viittitkö tarinoida vähän lisää infoa tosta vnt ohjaus boksista. Arduinoa, pic:iä tai jotain muuta käytetty?
Syökö garretin servo millaista pulssia?