Datsun 160J SSS TIC -74

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
Boben
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sat Sep 22, 2007 23:08

Datsun 160J SSS TIC -74

Post by Boben »

Tämmöstä sössö datsunia on tullut rakenneltua. Alkuperäinen suunnitelma oli vain auton peltien läpikäynti ja maalaus, mutta homma lähtikin oikeen huolella lapasesta, kun sattui sopiva vaihtomotti kohdalle.
Autossa tällä hetkellä 910 Bluebirdin Z16 moottori, joka oli alunperin kaasuttimella, mutta nyt siis modattu ruiskuksi. Imusarjan ja kannen väliin koneistettiin alumiinin kappale, johon edelleen koneistettiin paikat ruiskusuuttimille. Boksi on omavalmiste MS1 Hires koodilla, joka ohjaa sekä ruiskutusta että sytkää. Virranjakaja on poistettu ja tilalle rakennettu hukkakipinäsytkä.
Z16 moottorin läpivirtauskansi houkutteli koneen turbotukseen. Nyt ahtimena KKK:n K14 ahdin ja keulilla cooleri. Sain auton leimoihin ja nyt siis otteeseen kirjattu ruisku ja ahdin, 107hp 0.5 bar ahdoilla. "radalle" saatiin hieman paremmat lukemat. Ahtopaineen säätö pitäs vielä tuohon rakentaa ja nostaa ahdot 0.8 bar. Voimansiirto on kyllä jo tällä hetkellä hieman kovilla.
Muutama kuva autosta:
http://www.minunauto.com/auto/16089
Jannu
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Fri Nov 30, 2007 22:13
Location: Joensuu/Lehmo

Post by Jannu »

Mitkä on nuo vanteet? Ovatko ihan vaan peltivanteet joissa kromikehät vaan väällä??
Flat4
Boben
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sat Sep 22, 2007 23:08

Post by Boben »

Noi mustakeskiöiset on Sportmax 513 alumiinivanteet. Edessä 15x7 ET15, takana 15x8 ET0.
datsun180
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 306
Joined: Fri Oct 12, 2007 12:05

Post by datsun180 »

millä vaihdelaatikolla tuo on. mulla itellä dassessa käännetty viislovinen ja on tuntunu kestävän ainaki mun testiajo lenkit vaikka voimaaki jo on jonkuverran
Boben
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sat Sep 22, 2007 23:08

Post by Boben »

Laatikko on Z16 moottorin vakio 4-lovinen. Näyttäis olevan muuten ihan samanlainen kuin Sössössä ollut L16 motin laatikko, mutta vaan eri puolelle kallellaan. On toi vielä kestäny vaikka vähän ääntääkin. Kytkin kyllä alkaa luistamaan täyskaasuvedossa.
Mistä autosta sun laatikko on ja onko sulla 180B:n vakio perä?
Lehto
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Wed Nov 07, 2007 10:09

Post by Lehto »

Ihan tyylikäs. Harvemmin pääsee sanoon noin vanhoista datsuneista. Ainahan projektit lähtee lapasesta teit mitä teit, sitä vaan kun on liikaa aikaa ajatella siellä tallin nurkassa samalla kun hitsailee reikiä umpeen tai hioo pohjia.

Paljon tommonen painaa? Ei varmaankaan 800kiloa enempää?
datsun180
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 306
Joined: Fri Oct 12, 2007 12:05

Post by datsun180 »

laatiko on 160j sss viisvaihteinen käännetyllä kaaviolla ja perä vakio 180b:n
Boben
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sat Sep 22, 2007 23:08

Boost control

Post by Boben »

Sain eilen vihdoin viimein aikaiseksi asennella tuon ahtopaineen ohjauksen. Venttiilinä käytän Audin 2.5TDI koneesta peräisin olevaa N75:sta.

Tänään sitten pääsin heittämään ensimmäiset testilenkit ja pitää kyllä sanoa, että auton käytös muuttui aika rajusti. Käytän Duty Target taulukkoa, johon laitoin alakierroksille isot arvot, että saan koneen ahtamaan mahdollisimman alhaalta. Maksimiahdot asettuivat 0.8 Bar nurkille. Alle 5500 rpm vois varmaan nostaa 1 Bar, mutta yli tuon kierroslukeman täytyy ahdot pitää alle 0.8 Bar. Tähän lopputulokseen tulin, kun piirtelin turbon karttaan toimintapisteitä laskukone hyppysissä. Turbo alkaa olla aika heikolla hyötysuhteella tuolla alueella ja sakkausraja saavutetaan 6500 rpm 0.8 Bar kohdalla.

Voimaa tuntuu tosiaan olevan roimasti lisää ja vääntö alkaa alempaa. Jo aikaisemmin valittelin kytkimen luistosta, nyt alkaa luisto jo kolmosella vedättäessä ja nelosella on turha edes kuvitella kytkimen pitävän vedossa. Pitänee talven aikana laittaa parempi kytkin ja katsoa mikä seuraavaksi porsii. :lol:

Launch controllia pitäs vielä päästä testaamaan ennen kuin laitan vehkeet talviteloille.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kannattaa siirtyä closed loop säätöön, niin ahtopaineet nousevat nopeammin ja pysyvätkin aloillaan.
Boben
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sat Sep 22, 2007 23:08

Post by Boben »

Minkälaisia P-termin arvoja porukka on käyttänyt? Oma havaintoni oli, että paineet karkaa helposti turhan isoksi jo kertoimen arvolla 3. Kakkosen tuohon voi laittaa, mutta paineet nousee huomattavasti hitaammin. D-termin hyödyllisyydestä ei ole havaintoja. Onko mulla venttiilin ohjaustaajuus liian korkea, kun olen käyttänyt kahta isointa arvoa? Venttiili on N75.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Onko sinulla varmasti venttiilin ohjaus oikein päin? Isolla P:n arvolla pitäisi ahtopaineen lähteä oskilloimaan - tekeekö näin?
Boben
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sat Sep 22, 2007 23:08

Re: Datsun 160J SSS TIC -74

Post by Boben »

Tekniikkaa päivitetty rankalla kädellä. Tällä hetkellä pellin alla möyhyää BMW:n M42B18 Eaton M45 remmillä ja Garretin VNT ahtimella maustettuna. Myllyä ohjaa MS2 joka on rakennettu BMW:n 88-pinnisen ECUN sisälle. Koneesta kaikki vakio anturit käytössä. Sekventiaaliruisku 440 CC/min suuttimilla, Coil-on-plug sytkä. Mega lukee koneen vakio VR-antureita kampuralta ja nokalta. Lisäksi käytössä on ahtopaineen ohjaus, joka syötetään VNT:n sähköservolle erillisen prosessorikortin välityksellä.
Seuraavaksi pitäs alkaa säätämään ja sitten penkkiin.

Täällä muutama kuva uudesta tekniikasta: http://www.minunauto.com/auto/16089
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: Datsun 160J SSS TIC -74

Post by petski3 »

Viittitkö tarinoida vähän lisää infoa tosta vnt ohjaus boksista. Arduinoa, pic:iä tai jotain muuta käytetty?
Syökö garretin servo millaista pulssia?
Post Reply