Datsun 160J SSS TIC -74
Moderator: Masi_K
Datsun 160J SSS TIC -74
Tämmöstä sössö datsunia on tullut rakenneltua. Alkuperäinen suunnitelma oli vain auton peltien läpikäynti ja maalaus, mutta homma lähtikin oikeen huolella lapasesta, kun sattui sopiva vaihtomotti kohdalle.
Autossa tällä hetkellä 910 Bluebirdin Z16 moottori, joka oli alunperin kaasuttimella, mutta nyt siis modattu ruiskuksi. Imusarjan ja kannen väliin koneistettiin alumiinin kappale, johon edelleen koneistettiin paikat ruiskusuuttimille. Boksi on omavalmiste MS1 Hires koodilla, joka ohjaa sekä ruiskutusta että sytkää. Virranjakaja on poistettu ja tilalle rakennettu hukkakipinäsytkä.
Z16 moottorin läpivirtauskansi houkutteli koneen turbotukseen. Nyt ahtimena KKK:n K14 ahdin ja keulilla cooleri. Sain auton leimoihin ja nyt siis otteeseen kirjattu ruisku ja ahdin, 107hp 0.5 bar ahdoilla. "radalle" saatiin hieman paremmat lukemat. Ahtopaineen säätö pitäs vielä tuohon rakentaa ja nostaa ahdot 0.8 bar. Voimansiirto on kyllä jo tällä hetkellä hieman kovilla.
Muutama kuva autosta:
http://www.minunauto.com/auto/16089
Autossa tällä hetkellä 910 Bluebirdin Z16 moottori, joka oli alunperin kaasuttimella, mutta nyt siis modattu ruiskuksi. Imusarjan ja kannen väliin koneistettiin alumiinin kappale, johon edelleen koneistettiin paikat ruiskusuuttimille. Boksi on omavalmiste MS1 Hires koodilla, joka ohjaa sekä ruiskutusta että sytkää. Virranjakaja on poistettu ja tilalle rakennettu hukkakipinäsytkä.
Z16 moottorin läpivirtauskansi houkutteli koneen turbotukseen. Nyt ahtimena KKK:n K14 ahdin ja keulilla cooleri. Sain auton leimoihin ja nyt siis otteeseen kirjattu ruisku ja ahdin, 107hp 0.5 bar ahdoilla. "radalle" saatiin hieman paremmat lukemat. Ahtopaineen säätö pitäs vielä tuohon rakentaa ja nostaa ahdot 0.8 bar. Voimansiirto on kyllä jo tällä hetkellä hieman kovilla.
Muutama kuva autosta:
http://www.minunauto.com/auto/16089
Laatikko on Z16 moottorin vakio 4-lovinen. Näyttäis olevan muuten ihan samanlainen kuin Sössössä ollut L16 motin laatikko, mutta vaan eri puolelle kallellaan. On toi vielä kestäny vaikka vähän ääntääkin. Kytkin kyllä alkaa luistamaan täyskaasuvedossa.
Mistä autosta sun laatikko on ja onko sulla 180B:n vakio perä?
Mistä autosta sun laatikko on ja onko sulla 180B:n vakio perä?
Boost control
Sain eilen vihdoin viimein aikaiseksi asennella tuon ahtopaineen ohjauksen. Venttiilinä käytän Audin 2.5TDI koneesta peräisin olevaa N75:sta.
Tänään sitten pääsin heittämään ensimmäiset testilenkit ja pitää kyllä sanoa, että auton käytös muuttui aika rajusti. Käytän Duty Target taulukkoa, johon laitoin alakierroksille isot arvot, että saan koneen ahtamaan mahdollisimman alhaalta. Maksimiahdot asettuivat 0.8 Bar nurkille. Alle 5500 rpm vois varmaan nostaa 1 Bar, mutta yli tuon kierroslukeman täytyy ahdot pitää alle 0.8 Bar. Tähän lopputulokseen tulin, kun piirtelin turbon karttaan toimintapisteitä laskukone hyppysissä. Turbo alkaa olla aika heikolla hyötysuhteella tuolla alueella ja sakkausraja saavutetaan 6500 rpm 0.8 Bar kohdalla.
Voimaa tuntuu tosiaan olevan roimasti lisää ja vääntö alkaa alempaa. Jo aikaisemmin valittelin kytkimen luistosta, nyt alkaa luisto jo kolmosella vedättäessä ja nelosella on turha edes kuvitella kytkimen pitävän vedossa. Pitänee talven aikana laittaa parempi kytkin ja katsoa mikä seuraavaksi porsii.
Launch controllia pitäs vielä päästä testaamaan ennen kuin laitan vehkeet talviteloille.
Tänään sitten pääsin heittämään ensimmäiset testilenkit ja pitää kyllä sanoa, että auton käytös muuttui aika rajusti. Käytän Duty Target taulukkoa, johon laitoin alakierroksille isot arvot, että saan koneen ahtamaan mahdollisimman alhaalta. Maksimiahdot asettuivat 0.8 Bar nurkille. Alle 5500 rpm vois varmaan nostaa 1 Bar, mutta yli tuon kierroslukeman täytyy ahdot pitää alle 0.8 Bar. Tähän lopputulokseen tulin, kun piirtelin turbon karttaan toimintapisteitä laskukone hyppysissä. Turbo alkaa olla aika heikolla hyötysuhteella tuolla alueella ja sakkausraja saavutetaan 6500 rpm 0.8 Bar kohdalla.
Voimaa tuntuu tosiaan olevan roimasti lisää ja vääntö alkaa alempaa. Jo aikaisemmin valittelin kytkimen luistosta, nyt alkaa luisto jo kolmosella vedättäessä ja nelosella on turha edes kuvitella kytkimen pitävän vedossa. Pitänee talven aikana laittaa parempi kytkin ja katsoa mikä seuraavaksi porsii.

Launch controllia pitäs vielä päästä testaamaan ennen kuin laitan vehkeet talviteloille.
Minkälaisia P-termin arvoja porukka on käyttänyt? Oma havaintoni oli, että paineet karkaa helposti turhan isoksi jo kertoimen arvolla 3. Kakkosen tuohon voi laittaa, mutta paineet nousee huomattavasti hitaammin. D-termin hyödyllisyydestä ei ole havaintoja. Onko mulla venttiilin ohjaustaajuus liian korkea, kun olen käyttänyt kahta isointa arvoa? Venttiili on N75.
Re: Datsun 160J SSS TIC -74
Tekniikkaa päivitetty rankalla kädellä. Tällä hetkellä pellin alla möyhyää BMW:n M42B18 Eaton M45 remmillä ja Garretin VNT ahtimella maustettuna. Myllyä ohjaa MS2 joka on rakennettu BMW:n 88-pinnisen ECUN sisälle. Koneesta kaikki vakio anturit käytössä. Sekventiaaliruisku 440 CC/min suuttimilla, Coil-on-plug sytkä. Mega lukee koneen vakio VR-antureita kampuralta ja nokalta. Lisäksi käytössä on ahtopaineen ohjaus, joka syötetään VNT:n sähköservolle erillisen prosessorikortin välityksellä.
Seuraavaksi pitäs alkaa säätämään ja sitten penkkiin.
Täällä muutama kuva uudesta tekniikasta: http://www.minunauto.com/auto/16089
Seuraavaksi pitäs alkaa säätämään ja sitten penkkiin.
Täällä muutama kuva uudesta tekniikasta: http://www.minunauto.com/auto/16089
Re: Datsun 160J SSS TIC -74
Viittitkö tarinoida vähän lisää infoa tosta vnt ohjaus boksista. Arduinoa, pic:iä tai jotain muuta käytetty?
Syökö garretin servo millaista pulssia?
Syökö garretin servo millaista pulssia?