Käsittämättömän suuret VE ja duty cycle?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
CamaroJukka
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:52

Käsittämättömän suuret VE ja duty cycle?

Post by CamaroJukka »

kone on 305 pikkulohko sevu v8 tbi ruutalla, boksi on ms2 pcb 3.0, 2 ruiskutusta/kierros ja ruiskutustapa on alternating.
Ihimetystä herättää että:
A) VE taulukossa suurimmat lukemat on hieman yli 200!
ja
B) suutinten duty cycle menee helposti 100% tietämiin.
Monipisteruiskukoneissa VE:hän ei voi olla paljoa yli 100, eikä duty cycle saisi olla yli 80, mutta onko tämä tbi jotenkin oma maailmansa?
Kone kuitenkin vetää ja pelittää aivan hienosti yskimättä ja kiertää sen mitä mekaaniset osat (venajouset) antaa myöten. Sen tiedän että pensaa kone saa, koneessa on 454ss:n suuttimet (85lbhr@12psi), ja pensanpaineet on nyt 33psi, eli riittävästi soppaa noista pitäisi virrata näille tehoille (n. 300hp).

Onko lukemat jotenkin väärin vai onko tässä jotain tbi:n erikoisuuksia?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

VE:n lukemasta ei kannata välittää niin kauan kun se pysyy alle 255. :) Sitä saat pienennettyä vaikka kasvattamalla req_fuelia ja skaalamalla yhtä paljon VE taulukkoa. Sitä en kuitenkaan lähtisi tekemään, koska tuo sinun taulukkosi tuntuu olevan aika optimialueella ei siellä lienee arvoja n. 50 - 200 alueella. Säätötarkkuus on siis lähellä maksimia!

Se että DC menee 100%, kielii siitä että suuttimet tosiaan ovat liian pienet - tai sitten seokset ovat liian rikkaalla ja/tai rikastukset liian suuret.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Minulla oli kanssa joskus TBI:n kanssa tuota Duty Cycle-vikaa, mutta sen sain kuitenkin oikastua bensanpaineen nostolla.
Suuttimetkin olivat paljon pienemmät ja varmaan myös koneen tehotkin.
Sittemmin totesin läpätkin liian pieniksi.

Jarruttaisiko jokin muu bensantuloa, kuten suodatin tai ohut pickuppi tankissa?
CamaroJukka
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Mar 09, 2008 11:52

Post by CamaroJukka »

MrFairlane wrote:Minulla oli kanssa joskus TBI:n kanssa tuota Duty Cycle-vikaa, mutta sen sain kuitenkin oikastua bensanpaineen nostolla.
Suuttimetkin olivat paljon pienemmät ja varmaan myös koneen tehotkin.
Sittemmin totesin läpätkin liian pieniksi.

Jarruttaisiko jokin muu bensantuloa, kuten suodatin tai ohut pickuppi tankissa?
Jaa'a. Pensanpaine on, kuten sanoin, puolet enemmän kuin mitä näille suuttimille vakiona annetaan. Sitten tuo pikuppi tankissa, kuten myös tankki itsessään ja pensapumppu ovat lt1 koneisesta 95 camarosta, joka tuottaa vakiokoneella karvan alle 300hp ja monipisteruiskun pensapumppuna se on kyllä tottunu soppaa kuljettamaan isommallakin paineella.
Suodatin ja pensalinjat on aivan uuret, menolinja on luokkaa 10mm eli vakiolinjan kokoista suurinpiirtein, pitäis riittää.
Tuo kone käy kyllä rikkaalla täyskaasulla ja kovilla kierroksilla. Todella rikkaalla. "parhaat" arvot mitä näin logista oli luokkaa 11.1:1 eli aivalliikaa. Muuttuuhan tuo duty cycle kun seokset säädetään sinne 12.5 tuntumaan (hatusta vedetty arvio sopivasta täyden kaasun seossuhteesta), mutta muuttuuko se vieläkään sopivalle alueelle (80% tuntumaan)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Vaparissa riittänee 13-13.2 seokset hyvin täyskaasulla.
Post Reply