Page 1 of 1

Opel hall anturin ylösveto

Posted: Sun Jun 21, 2009 19:18
by teg
Minkä kokoista ylösvetovastusta olette käyttäneet opelin hall-anturin kanssa? Minulla on alkuperäinen 60-2 pyörä ja 1 kilo-ohmin vastus 12 volttiin, mutta tuntuisi tyssäävään n. 5500 rpm paikkeille luku. 500 ohmilla ei toiminut edes tyhjäkäynnillä...

Mitä vastusta, minkä triggeripyörän ja mihin käyttöjännitteeseen olette ylösvetoa käyttäneet?

Posted: Sun Jun 21, 2009 20:21
by Vauhtivaunu
mä oon pistäny 680 ohm/12v ja 36-1. Se opelin hall toimii muuten "toisinpäin" kun honeywell eli voi joutua muuttamaan kytkentää.

Muok. tarkennettu tietoja :wink:

Posted: Mon Jun 22, 2009 7:52
by ArttuH
Vauhtivaunu wrote:Se opelin hall toimii muuten "toisinpäin" kun honeywell eli voi joutua muuttamaan kytkentää.
Millä lailla "toisinpäin"? Olen tässä myös hiukan ihmetellyt tuollaisen Opelin hallin toimintaa. Ainakin käsin rautaa sen edessä heiluttelemalla näyttäisi toimivan hiukan omituisesti. Kun rautaa tuo anturin eteen, lähtö vaihtaa kiltisti tilaa, mutta jää sitten tähän tilaan vaikka rauta viedään pois. Sitten kun tuo uudestaan rautaa näkyville, niin tila vaihtuu. En sitten tiedä pitäisikö tuossa esimerkiksi olla rautainen pidin, joka muodostaisi paremman magneettipiirin triggeripyörän kanssa tai jotain vastaavaa.

Posted: Mon Jun 22, 2009 11:42
by Vauhtivaunu
Mun tutkimuksen mukaan se irrottaa maasta kun rautaa on edessä. Eli kun honeywell maadoittaa raudan kohdalla, niin se opelin tarvikehall mitä motonet myy on maissa normaalisti.

Posted: Mon Jun 22, 2009 13:50
by ArttuH
Onko nuo muuten toiminut normaalisti? Tuo mun testailema tosiaan vaihtoi tilaa aina kun toi rautaa näkösälle ja piti tilansa vaikka raudan vei pois. Tämä siis pöydällä testaillen. Ja kyseessä oli Siemensin valmistama anturi.

Posted: Mon Jun 22, 2009 15:27
by Turbiini
se opelin anturi taitaa olla kuitenkin vr tyyppine vaikka sisältää sen verran elektroniikkaa että kanttiaaltoa pihalle antaakin. Kyllä sieltä ihan normi kanttiaaltoa tulee kunhan hampaat vain riittävää nopeutta ohi menevät, käsin rautaaheilutellessa havaitsin saman asian välillä jää maihin ja välillä ei eikä oikein selväksi saanu kumminpäin se kytkee.

mutta 60-2 pyörää ainakin luki ihan hyvin ainakin 6000 kierrokseen asti. Muistaakseni optolle syötin sähköä 12v linjasta 1kohm vastuksella 5v zenerin läpi ja anturi maadoitti optoa. Turha kuormittaa komponentteja isommilla virroilla jos vähempikin piisaa.

Posted: Mon Jun 22, 2009 16:12
by teg
Mitä asetuksia olette käyttäneet opelin 60-2 pyörän kanssa ja onko triggaus ollut nousevalla vai laskevalla reunalla tuon anturin kanssa?

Minulla se ei tunnu kykenevän lukemaan yli 5500rpm. Anturi on kytketty kuten honeywell eli se vetää maihin opton tuloa.

Posted: Tue Jun 23, 2009 22:56
by olafu
Eiks tää anturi ole se älyanturi mikä muuttaa pulssin vastakkaisvaiheiseksi jos triggeri pyörii väärin päin? Joissakin aktiivi-ABS antureissa olen havainnut kyseistä toimintaa, luultavasti käytetään samoja sisäkaluja näissäkin, tai jotain... Joku muukin on tehny tollasen havainnon että pulssi vaihtuu vastakkaisvaiheiseksi.

Joka tapauksessa se anturi ja asetukset kannattaa laittaa niin, että laskevalla reunalla tapahtuu. Nouseva reuna pyöristyy, koska se nostetaan sillä ylösvedolla ja johdon kapasitanssi + (anturin?) ja megan sisällä olevat konkat alkaa vaikuttaa...

En ole satavarma, mutta eikös tuo IRQ vaadi TTL-tasoista signaalia sisäänsä, eli se reagoi siihen kantin reunassa olevaan rajuun muutokseen. Jos kantti pyöristyy niin prossu saattaa skipata koko tapahtuman tai voi tulla muita häiriöitä. Ainakin viivettä jos ei muuten.

EDIT: Laskutoimituksissa oli pilkku väärässä paikassa joten otin ne pois kokonaan.

Posted: Mon Jul 20, 2009 18:34
by cortna
Image

opelin hall anturi siemens 5wk9 607

antaa tollaista saha aaltoa ulos 36-1 pyörästä

tossa tyhjän hampaan kohta

Image

Posted: Mon Jul 20, 2009 19:31
by teg
Sama anturi kuin minulla, mutta minulla oli polariteetti juurikin toisin päin. Oletko mitannut tuon opton jälkeen?

Posted: Mon Jul 20, 2009 20:50
by cortna
suoraan anturilta ei vaikutusta kummin päin pyörii

antaa ulos noin 1volttia

oli sisään syöttönä 12v tai 5v

kokeilin trankku välissä työstää ulos hainevää terävällä alastulolla

Posted: Mon Jul 20, 2009 21:43
by teg
Kummallista.. Minulla polariteetti oli täysin toisin päin? Ja juu.. amplitudi oli luokkaa 0,7 volttia. Ei toiminut sitten millään megan kanssa. Kokeilin ylösvedolla opton "rinnalle", maadoittamaan optoa tai sitten suoraan opton jälkeen (nastaan 6). Ei niin ei. VR anturi pelasi heti.

Posted: Mon Jul 20, 2009 22:05
by cortna
ei tominut mullakaan megan kanssa

jäänyt satunnaisiin kierros luku mittausiin

Posted: Tue Aug 04, 2009 20:27
by Rantunen
Mulla tuo kyseinen hall lukee 60-2 pyörää ja toimii kyllä aina 6800 asti missä onkin sitten rajoitin. Ymmärtääkseni ArttuH ei tehnyt tuolle mitään muutoksia aivoihin. Ja laakista lähti rokkaamaan, kunhan saatiin vaan 12V anturille asti 8)

E. niin ja "signaali" piuhakin on ihan perus 1.5mm2

Posted: Tue Aug 11, 2009 17:16
by olafu
cortna wrote:suoraan anturilta ei vaikutusta kummin päin pyörii

antaa ulos noin 1volttia

oli sisään syöttönä 12v tai 5v

kokeilin trankku välissä työstää ulos hainevää terävällä alastulolla
Antaa ulos n. 1v?
Minkä kokonen ylösvetovastus sulla oli ja mihin jännitteeseen, vai oliko ollenkaan?

Posted: Tue Aug 11, 2009 21:34
by cortna
470 ohm

Posted: Wed Aug 12, 2009 16:40
by olafu
Mihin jännitteeseen? Vaikuttas anturi olevan paskana jos ylösveto on vaikka 5 volttiin 470ohm vastuksella ja ulos tulee 0-1V saha-aaltoa...

Posted: Wed Aug 12, 2009 17:14
by pjr
Jokos tämä oli täällä ?
viewtopic.php?t=5937

Posted: Mon Aug 31, 2009 7:18
by Jankos
Nyt on taisteltu toisen kombinaation kanssa, 12-1 triggeri ja opelin hall. Toimii hienosti 6000 rpm asti mutta sitten alkaa hukkaamaan ensimmäistä hammasta ja ennakko tippuu vaatimattomat 30 astetta ja satunnaisesti tulee logiin tupla kierroslukuja.

Samoja antureita on tullut laitettua menestyksekkäästi muihinkin ja nyt pistää vastaan :cry: No tuossa pohdin että mitä eroa noihin muihin, ainoa mitä keksin oli mustasta raudasta tehty anturin jalka. Orkkiksenahan tuo on valuraudan sisällä ja pari muuta vehjettä on ollut alumiinijalalla. Eli olisiko häiriöiden syynä magneettinen jalka ja kun tuo anturi menee siitä läpi niin se sekoittaisi toimintaa?

Tuli myös kierreltyä anturia jalassaan ja siinä oli kyllä huomattavasti eroja, joissakin asennoissa ei pelannut oikein mitenkään ja toisissa kohdissa samoin kuin ruuvillakin kiinni.

Posted: Mon Aug 31, 2009 12:01
by teg
Oliko motonetin Hellan paketissa myytävä Siemensin HALL?

Posted: Mon Aug 31, 2009 12:34
by Jankos
Eipä ollut siemens. Pariakin nimetöntä halvempaa tarviketta testattu ja samanlaisia oireita. opelin koneessa orkkisasenuksena pelaa ihan ok 8000 rpm asti.

Posted: Thu Sep 03, 2009 20:26
by Jankos
Joo tänään on taas oltu luvan kanssa tallilla uusia osia sovittamassa. Mustasta tehty jalka korvattiin alumiinisella ja saatiin peli taas tulille.

Nyt tuo ensimmäisen hampaan katoaminen hävisi eli kone vetää niinkuin sen pitääkin. Anturi pidetiin samassa asennossa eikä mihinkään muuhun tehty muutoksia. ELI tälle anturille alumiinijalka!

Vielä jäi kuitenkin satunnaisia tuplakierroslukuja. Mutta epäilys on kova että tulee jostakin muusta. harmi kun skooppi hajosi tässä välissä ja nyt joudutaan taas odottelemaan...