Opel hall anturin ylösveto
Moderator: Masi_K
Opel hall anturin ylösveto
Minkä kokoista ylösvetovastusta olette käyttäneet opelin hall-anturin kanssa? Minulla on alkuperäinen 60-2 pyörä ja 1 kilo-ohmin vastus 12 volttiin, mutta tuntuisi tyssäävään n. 5500 rpm paikkeille luku. 500 ohmilla ei toiminut edes tyhjäkäynnillä...
Mitä vastusta, minkä triggeripyörän ja mihin käyttöjännitteeseen olette ylösvetoa käyttäneet?
Mitä vastusta, minkä triggeripyörän ja mihin käyttöjännitteeseen olette ylösvetoa käyttäneet?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Millä lailla "toisinpäin"? Olen tässä myös hiukan ihmetellyt tuollaisen Opelin hallin toimintaa. Ainakin käsin rautaa sen edessä heiluttelemalla näyttäisi toimivan hiukan omituisesti. Kun rautaa tuo anturin eteen, lähtö vaihtaa kiltisti tilaa, mutta jää sitten tähän tilaan vaikka rauta viedään pois. Sitten kun tuo uudestaan rautaa näkyville, niin tila vaihtuu. En sitten tiedä pitäisikö tuossa esimerkiksi olla rautainen pidin, joka muodostaisi paremman magneettipiirin triggeripyörän kanssa tai jotain vastaavaa.Vauhtivaunu wrote:Se opelin hall toimii muuten "toisinpäin" kun honeywell eli voi joutua muuttamaan kytkentää.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
se opelin anturi taitaa olla kuitenkin vr tyyppine vaikka sisältää sen verran elektroniikkaa että kanttiaaltoa pihalle antaakin. Kyllä sieltä ihan normi kanttiaaltoa tulee kunhan hampaat vain riittävää nopeutta ohi menevät, käsin rautaaheilutellessa havaitsin saman asian välillä jää maihin ja välillä ei eikä oikein selväksi saanu kumminpäin se kytkee.
mutta 60-2 pyörää ainakin luki ihan hyvin ainakin 6000 kierrokseen asti. Muistaakseni optolle syötin sähköä 12v linjasta 1kohm vastuksella 5v zenerin läpi ja anturi maadoitti optoa. Turha kuormittaa komponentteja isommilla virroilla jos vähempikin piisaa.
mutta 60-2 pyörää ainakin luki ihan hyvin ainakin 6000 kierrokseen asti. Muistaakseni optolle syötin sähköä 12v linjasta 1kohm vastuksella 5v zenerin läpi ja anturi maadoitti optoa. Turha kuormittaa komponentteja isommilla virroilla jos vähempikin piisaa.
Eiks tää anturi ole se älyanturi mikä muuttaa pulssin vastakkaisvaiheiseksi jos triggeri pyörii väärin päin? Joissakin aktiivi-ABS antureissa olen havainnut kyseistä toimintaa, luultavasti käytetään samoja sisäkaluja näissäkin, tai jotain... Joku muukin on tehny tollasen havainnon että pulssi vaihtuu vastakkaisvaiheiseksi.
Joka tapauksessa se anturi ja asetukset kannattaa laittaa niin, että laskevalla reunalla tapahtuu. Nouseva reuna pyöristyy, koska se nostetaan sillä ylösvedolla ja johdon kapasitanssi + (anturin?) ja megan sisällä olevat konkat alkaa vaikuttaa...
En ole satavarma, mutta eikös tuo IRQ vaadi TTL-tasoista signaalia sisäänsä, eli se reagoi siihen kantin reunassa olevaan rajuun muutokseen. Jos kantti pyöristyy niin prossu saattaa skipata koko tapahtuman tai voi tulla muita häiriöitä. Ainakin viivettä jos ei muuten.
EDIT: Laskutoimituksissa oli pilkku väärässä paikassa joten otin ne pois kokonaan.
Joka tapauksessa se anturi ja asetukset kannattaa laittaa niin, että laskevalla reunalla tapahtuu. Nouseva reuna pyöristyy, koska se nostetaan sillä ylösvedolla ja johdon kapasitanssi + (anturin?) ja megan sisällä olevat konkat alkaa vaikuttaa...
En ole satavarma, mutta eikös tuo IRQ vaadi TTL-tasoista signaalia sisäänsä, eli se reagoi siihen kantin reunassa olevaan rajuun muutokseen. Jos kantti pyöristyy niin prossu saattaa skipata koko tapahtuman tai voi tulla muita häiriöitä. Ainakin viivettä jos ei muuten.
EDIT: Laskutoimituksissa oli pilkku väärässä paikassa joten otin ne pois kokonaan.
Nyt on taisteltu toisen kombinaation kanssa, 12-1 triggeri ja opelin hall. Toimii hienosti 6000 rpm asti mutta sitten alkaa hukkaamaan ensimmäistä hammasta ja ennakko tippuu vaatimattomat 30 astetta ja satunnaisesti tulee logiin tupla kierroslukuja.
Samoja antureita on tullut laitettua menestyksekkäästi muihinkin ja nyt pistää vastaan
No tuossa pohdin että mitä eroa noihin muihin, ainoa mitä keksin oli mustasta raudasta tehty anturin jalka. Orkkiksenahan tuo on valuraudan sisällä ja pari muuta vehjettä on ollut alumiinijalalla. Eli olisiko häiriöiden syynä magneettinen jalka ja kun tuo anturi menee siitä läpi niin se sekoittaisi toimintaa?
Tuli myös kierreltyä anturia jalassaan ja siinä oli kyllä huomattavasti eroja, joissakin asennoissa ei pelannut oikein mitenkään ja toisissa kohdissa samoin kuin ruuvillakin kiinni.
Samoja antureita on tullut laitettua menestyksekkäästi muihinkin ja nyt pistää vastaan

Tuli myös kierreltyä anturia jalassaan ja siinä oli kyllä huomattavasti eroja, joissakin asennoissa ei pelannut oikein mitenkään ja toisissa kohdissa samoin kuin ruuvillakin kiinni.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Joo tänään on taas oltu luvan kanssa tallilla uusia osia sovittamassa. Mustasta tehty jalka korvattiin alumiinisella ja saatiin peli taas tulille.
Nyt tuo ensimmäisen hampaan katoaminen hävisi eli kone vetää niinkuin sen pitääkin. Anturi pidetiin samassa asennossa eikä mihinkään muuhun tehty muutoksia. ELI tälle anturille alumiinijalka!
Vielä jäi kuitenkin satunnaisia tuplakierroslukuja. Mutta epäilys on kova että tulee jostakin muusta. harmi kun skooppi hajosi tässä välissä ja nyt joudutaan taas odottelemaan...
Nyt tuo ensimmäisen hampaan katoaminen hävisi eli kone vetää niinkuin sen pitääkin. Anturi pidetiin samassa asennossa eikä mihinkään muuhun tehty muutoksia. ELI tälle anturille alumiinijalka!
Vielä jäi kuitenkin satunnaisia tuplakierroslukuja. Mutta epäilys on kova että tulee jostakin muusta. harmi kun skooppi hajosi tässä välissä ja nyt joudutaan taas odottelemaan...
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 
