Page 1 of 1

sytkämodulin asetukset

Posted: Thu Jun 11, 2009 12:30
by jani
Mitkä räpsin asetukseksi kopio boshiin selailin foorumia ja kumpaakin on inverted no ja yes tarjottu . ja lähinnä kiinnostas että tarvitaanko ylösvetoa modulille vaiko ei. Asia selviäisi kun ostas repullisen noita ja alkais napsuttelee moduleita palasiksi niin saisi ainakin vb 921:sille koteloita.Syy miksi en ostanut alkuperäistä boshia niin eipä harakirillä semmoista ollut yleensä noista ei ole kuin harmia mutta hakataan ppäätä seinään kun on alettu :D

Posted: Thu Jun 11, 2009 23:06
by Vauhtivaunu
Mikähän oli se boschin numero jota se kopio vastaa?

Posted: Fri Jun 12, 2009 8:58
by Jasen2624
139

Lainattua

Laita fixed duty 50% ja spark output inverted/yes. Noilla rokkaa hukkakipinä 2x139-kopiokiviä ja motocraftin puola. Siinä 139-loppusessa on sisäinen ylösveto ja se sytyttää kun pinni nro 6 maatetaan. En oo varma häiritseekö kiven toimintaa jos megan ylösveto on kytketty. Ite poistin ylösvedot kun laitoin nuo.

Juu! Ei tarvi ylösvetoja VPV:ltä ostettu kopio 139 toiminut moitteetta 2000km. Ainakin bemarin:n vakiopuolalla räkäsee mahtavan kipinän spark inverted NO, Dwell control FIXED DUTY ja duty cycle 75%

Tuo 75% ainaki on oikein ku se on mullakin mutta tuota inverttiä en muista vieläkää

Pistetää vieläki lisää

Omien mittausteni ja MSnS dokumentaation mukaan ei. Eli 139:lle oikea asetus on no.

The module trigger when pin 6 is grounded (1) ja MSS pin 30 (FIDle) is either grounded when it is time for spark, or with inverted output option the ground is released. (2)

Lähteet:
(1) http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
(2) http://autos.groups.yahoo.com/group/meg ... %28139%29/

Tämä silloin kun kytkentä on kuvan http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ematic.jpg mukainen.

Jokatapauksessa oikea asetus on helppo kokeilla. MT:sta fixed angle nollaan, ja oikealla invertin asetuksella strobolla katsottuna syttyhetki pysyy nollassa, väärällä asennolla lähtee vaeltamaan kierrosten mukaan. Invert no/yes -vaihdon yhteydessä ainakin msns-moodissa triggeranglen joutuu asettelemaan uudestaan.


Toiminta on helppo todeta kun käyttää ledejä 17 ja 19 sytkälähtöinä. Kun ledi palaa trankku maadottaa->139-moduli antaa kipinän. Kun spark out inverted on "no" ledi palaa megan käynnistyessä, eli maatto on päällä-> sytytyshetkellä maa irroitetaan->139-moduli ei toimi.

Edittiä: taitaa ero tulla siitä onko sytkälähtönä ledit tai fidle. Kokeilin eri koodeillakin tuon toiminnan ja hi-res sekä 029v toimivat kuten edellä selitin.

Eli vissiin no ku sulla on led17 lähtönä..

Posted: Sat Jun 13, 2009 10:30
by Vauhtivaunu
Mulla on semmoinen epäilys että alkuperäinen bosch-osa toimii jopa eri asetuksella kuin tarvikkeet. Ainakin duty cycle-asetuksessa on joutunu käyttämään eri valmistajan moduulilla 50% ja 75% asetuksia ristiin.

Tuo "spark out inverted: yes" on se oikea asetus JOS moduuli antaa kipinän kun kutospinni maadoitetaan ja kytkentä on tehty oikein. Inverted "yes" asetuksella mega maadoittaa sytkälähdöt sytytyshetkellä. "no" asetuksella trankut on päällä ja sytkälähdöt maatettuna ja sytytyshetkellä ne menee pois päältä-> maadoitus katkeaa. "no" asetus on toiminnallisesti sama kuin katkojan kärjet.

Ja edelleen 139-kivi ei taritse ylösvetoja kun siinä on sisäinen ylösveto.

Posted: Sat Jun 13, 2009 10:46
by jantunen
Onko tosta kiven ylimääräsestä ylösvedosta jotain haittaa? Omassa vehkeessä muistaakseni laitettu ylösveto :roll: Laite kuitenkin toimii hyvin.

Posted: Sat Jun 13, 2009 10:56
by Vauhtivaunu
Tuskimpa se haittaa.

Posted: Sun Jun 14, 2009 21:23
by Neppo
Vauhtivaunu wrote:Mulla on semmoinen epäilys että alkuperäinen bosch-osa toimii jopa eri asetuksella kuin tarvikkeet. Ainakin duty cycle-asetuksessa on joutunu käyttämään eri valmistajan moduulilla 50% ja 75% asetuksia ristiin.

Tuo "spark out inverted: yes" on se oikea asetus JOS moduuli antaa kipinän kun kutospinni maadoitetaan ja kytkentä on tehty oikein. Inverted "yes" asetuksella mega maadoittaa sytkälähdöt sytytyshetkellä. "no" asetuksella trankut on päällä ja sytkälähdöt maatettuna ja sytytyshetkellä ne menee pois päältä-> maadoitus katkeaa. "no" asetus on toiminnallisesti sama kuin katkojan kärjet.

Ja edelleen 139-kivi ei taritse ylösvetoja kun siinä on sisäinen ylösveto.
Tähän liittyen. Minulla kampiakselin asennon tunnistus on hoidettu niin, että peltisessä kampiakselin etusiivapyörässä on nyt kaksi reikää, mitä Hall -anturi haistelee.

Koeajolla tuli hieman ongelmia johtonipun ja pakosarjan kanssa. Johdot ei kestäny lämpöä ja tuli odottamattomia sähköongelmia...

Näiden kanssa takutessa oli virrat jonkin aikaa päällä kun selvitin mitkä kaikki johdot oli sulaneet jne. ja huomasin yht'äkkiä sytty-yksikön olevan hivenen lämmin. Eli tuo sytty lähtö oli kai kokoajan päällä kun virrat oli päällä ja vaikka auto ei ollut käynnissä/ mega ei saanut triggeröinti tietoa.

Laitoin jonkun ohjeen mukaan aluksi Spark Inverted: No:ksi. Kannattaako minun siis muuttaa asetus Yes:ksi? Eli tuo ongelma poistuisi sillä?

Jos auttaa, niin kyseessä BMW vanhempi 4-syl M10 moottori alkuperäisellä jakajasytytyksellä (jakajassa VR -anturi->kärjetön), Hall -anturi kampiakselilla ja VPV:n Blueline "äly-yksiköllä". Paikallaan säädettäessä yksikkö toimi normaalisti ja asetuksissa oli 50% Duty cycle. Koeajolla en tajunnut kokeilla modulia, mutta en ainakaan huomannut sen olevan yhtään liian lämmin kun menin läpi liitokset siinä tienposkessa...

Posted: Tue Jun 16, 2009 16:45
by jani
no nyt lähti rytisee ja invert no on oikea asetus yes asetuksella rötää kivasti eli puola ei kerkee latantuu kai.

Posted: Tue Jun 16, 2009 18:22
by jani
joo sen verta kone vetää että sytkämodulikin lensi pitkin teitä kun irtos "ajonopeudesta" . aika kovaa tekoa on kun näki kun veto loppui ja tiellä pomppi sytkämoduli jäähytyslevyineensä. no kipasin jarrutuksen jälkeen modulin ja laitoin kiinni . Meno jatkui pitänee asentaa kiinni tonne konehuoneeseen toi moduuli ettei tarvi keräillä kuin hannussa ja kertussa osia pitkin teitä.

Posted: Sun Jun 21, 2009 21:49
by Neppo
Neppo wrote: Laitoin jonkun ohjeen mukaan aluksi Spark Inverted: No:ksi. Kannattaako minun siis muuttaa asetus Yes:ksi? Eli tuo ongelma poistuisi sillä?
Iselle vastaten. Yes ei toimi ollenkaan. Spark Inverted pitää olla NO ja ongelma jäi. Eli syttylähtö on päällä kun laittaa virrat päälle.

Posted: Wed Jun 24, 2009 18:53
by olafu
Sieltä muuttuu ennakko kun sitä inverted: yes/no asetusta muuttaa, eli pitää sitten korjata se heitto mikä tulee kun laitat sen inverted: yes asentoon. Mikä tähän sitten on se paras ja oikea tapa, niin sitä en nyt tähän hätään osaa sanoa.

Posted: Mon Jun 29, 2009 9:40
by Neppo
olafu wrote:Sieltä muuttuu ennakko kun sitä inverted: yes/no asetusta muuttaa, eli pitää sitten korjata se heitto mikä tulee kun laitat sen inverted: yes asentoon.

Mikä tähän sitten on se paras ja oikea tapa, niin sitä en nyt tähän hätään osaa sanoa.
Pitkää kokeilla sitten uudestaan tuota inverted:yes vaihtoehtoa ja kokeilla jostain saada selville tuo uusien asteiden laskeminen. Eli sen saa vissiin toimimaan pelkillä arvojen muutoksella? Uutta anturin telinettä en taida alkaa tekemään pelkkää testiä varten...

Jos joku voisi hieman antaa osviittaa tähän asteiden muutos dilemmaan, niin olisin kiitollinen.

Posted: Thu Aug 06, 2009 20:37
by jani
no niin unipointin moduli kesti ajella noin 600 km ja mosahti kun lähdin töistä. eli mitä tästä opimmme pistämme boshin sinne ja kopiot toimivat parhaiten kun heittelee tyynellä järvellä leipiä

Posted: Sat Aug 08, 2009 21:51
by jani
nyt kokeillaan alkuperäistä -139 modulia ja jos se ei kestä niin sitten saa bensamosa kyytiä ja tilalle tulee iso 6 diiseli pesuvati ahtimella

Posted: Mon Aug 10, 2009 18:57
by jani
no niin alkuperäinen moduuli samoilla asetuksilla katotaan nouseeko tuostakin savut vaiko ei :D :D

Posted: Wed Aug 12, 2009 18:34
by jani
Noniin sekin levis sitten eipä muuta tule mieleen että mersun puola ja boshin -139 loppuinen moduuli ei toimi keskenään eli modulin pitäs säätää puolan lataus ajat kohilleensa mutta virta tappaa ton modulin. täytynee pistää ajatus myssy päähän ja miettiä mitä tekis pistäskö vaikka boshin puolan ja modulin ja kokeilis niillä mistä savu tupruaa. :D :D

Posted: Wed Aug 12, 2009 19:38
by harrastaja
Niin, tai sitten etsiä aluksi jostain oskilloskooppi ja katsoa mitä siellä oikein tapahtuu.

Posted: Wed Aug 12, 2009 19:42
by jani
niin vois töistä roudata ison venakon ja tutkia mikä mättää.muuten olis mersun ruutaus ihan toimiva mutta sytkän perkele kiukuttelee