sytkämodulin asetukset

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

sytkämodulin asetukset

Post by jani »

Mitkä räpsin asetukseksi kopio boshiin selailin foorumia ja kumpaakin on inverted no ja yes tarjottu . ja lähinnä kiinnostas että tarvitaanko ylösvetoa modulille vaiko ei. Asia selviäisi kun ostas repullisen noita ja alkais napsuttelee moduleita palasiksi niin saisi ainakin vb 921:sille koteloita.Syy miksi en ostanut alkuperäistä boshia niin eipä harakirillä semmoista ollut yleensä noista ei ole kuin harmia mutta hakataan ppäätä seinään kun on alettu :D
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Mikähän oli se boschin numero jota se kopio vastaa?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

139

Lainattua

Laita fixed duty 50% ja spark output inverted/yes. Noilla rokkaa hukkakipinä 2x139-kopiokiviä ja motocraftin puola. Siinä 139-loppusessa on sisäinen ylösveto ja se sytyttää kun pinni nro 6 maatetaan. En oo varma häiritseekö kiven toimintaa jos megan ylösveto on kytketty. Ite poistin ylösvedot kun laitoin nuo.

Juu! Ei tarvi ylösvetoja VPV:ltä ostettu kopio 139 toiminut moitteetta 2000km. Ainakin bemarin:n vakiopuolalla räkäsee mahtavan kipinän spark inverted NO, Dwell control FIXED DUTY ja duty cycle 75%

Tuo 75% ainaki on oikein ku se on mullakin mutta tuota inverttiä en muista vieläkää

Pistetää vieläki lisää

Omien mittausteni ja MSnS dokumentaation mukaan ei. Eli 139:lle oikea asetus on no.

The module trigger when pin 6 is grounded (1) ja MSS pin 30 (FIDle) is either grounded when it is time for spark, or with inverted output option the ground is released. (2)

Lähteet:
(1) http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html
(2) http://autos.groups.yahoo.com/group/meg ... %28139%29/

Tämä silloin kun kytkentä on kuvan http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ematic.jpg mukainen.

Jokatapauksessa oikea asetus on helppo kokeilla. MT:sta fixed angle nollaan, ja oikealla invertin asetuksella strobolla katsottuna syttyhetki pysyy nollassa, väärällä asennolla lähtee vaeltamaan kierrosten mukaan. Invert no/yes -vaihdon yhteydessä ainakin msns-moodissa triggeranglen joutuu asettelemaan uudestaan.


Toiminta on helppo todeta kun käyttää ledejä 17 ja 19 sytkälähtöinä. Kun ledi palaa trankku maadottaa->139-moduli antaa kipinän. Kun spark out inverted on "no" ledi palaa megan käynnistyessä, eli maatto on päällä-> sytytyshetkellä maa irroitetaan->139-moduli ei toimi.

Edittiä: taitaa ero tulla siitä onko sytkälähtönä ledit tai fidle. Kokeilin eri koodeillakin tuon toiminnan ja hi-res sekä 029v toimivat kuten edellä selitin.

Eli vissiin no ku sulla on led17 lähtönä..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Mulla on semmoinen epäilys että alkuperäinen bosch-osa toimii jopa eri asetuksella kuin tarvikkeet. Ainakin duty cycle-asetuksessa on joutunu käyttämään eri valmistajan moduulilla 50% ja 75% asetuksia ristiin.

Tuo "spark out inverted: yes" on se oikea asetus JOS moduuli antaa kipinän kun kutospinni maadoitetaan ja kytkentä on tehty oikein. Inverted "yes" asetuksella mega maadoittaa sytkälähdöt sytytyshetkellä. "no" asetuksella trankut on päällä ja sytkälähdöt maatettuna ja sytytyshetkellä ne menee pois päältä-> maadoitus katkeaa. "no" asetus on toiminnallisesti sama kuin katkojan kärjet.

Ja edelleen 139-kivi ei taritse ylösvetoja kun siinä on sisäinen ylösveto.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jantunen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 122
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:57
Location: Mustasaari

Post by jantunen »

Onko tosta kiven ylimääräsestä ylösvedosta jotain haittaa? Omassa vehkeessä muistaakseni laitettu ylösveto :roll: Laite kuitenkin toimii hyvin.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Tuskimpa se haittaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

Vauhtivaunu wrote:Mulla on semmoinen epäilys että alkuperäinen bosch-osa toimii jopa eri asetuksella kuin tarvikkeet. Ainakin duty cycle-asetuksessa on joutunu käyttämään eri valmistajan moduulilla 50% ja 75% asetuksia ristiin.

Tuo "spark out inverted: yes" on se oikea asetus JOS moduuli antaa kipinän kun kutospinni maadoitetaan ja kytkentä on tehty oikein. Inverted "yes" asetuksella mega maadoittaa sytkälähdöt sytytyshetkellä. "no" asetuksella trankut on päällä ja sytkälähdöt maatettuna ja sytytyshetkellä ne menee pois päältä-> maadoitus katkeaa. "no" asetus on toiminnallisesti sama kuin katkojan kärjet.

Ja edelleen 139-kivi ei taritse ylösvetoja kun siinä on sisäinen ylösveto.
Tähän liittyen. Minulla kampiakselin asennon tunnistus on hoidettu niin, että peltisessä kampiakselin etusiivapyörässä on nyt kaksi reikää, mitä Hall -anturi haistelee.

Koeajolla tuli hieman ongelmia johtonipun ja pakosarjan kanssa. Johdot ei kestäny lämpöä ja tuli odottamattomia sähköongelmia...

Näiden kanssa takutessa oli virrat jonkin aikaa päällä kun selvitin mitkä kaikki johdot oli sulaneet jne. ja huomasin yht'äkkiä sytty-yksikön olevan hivenen lämmin. Eli tuo sytty lähtö oli kai kokoajan päällä kun virrat oli päällä ja vaikka auto ei ollut käynnissä/ mega ei saanut triggeröinti tietoa.

Laitoin jonkun ohjeen mukaan aluksi Spark Inverted: No:ksi. Kannattaako minun siis muuttaa asetus Yes:ksi? Eli tuo ongelma poistuisi sillä?

Jos auttaa, niin kyseessä BMW vanhempi 4-syl M10 moottori alkuperäisellä jakajasytytyksellä (jakajassa VR -anturi->kärjetön), Hall -anturi kampiakselilla ja VPV:n Blueline "äly-yksiköllä". Paikallaan säädettäessä yksikkö toimi normaalisti ja asetuksissa oli 50% Duty cycle. Koeajolla en tajunnut kokeilla modulia, mutta en ainakaan huomannut sen olevan yhtään liian lämmin kun menin läpi liitokset siinä tienposkessa...
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

no nyt lähti rytisee ja invert no on oikea asetus yes asetuksella rötää kivasti eli puola ei kerkee latantuu kai.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

joo sen verta kone vetää että sytkämodulikin lensi pitkin teitä kun irtos "ajonopeudesta" . aika kovaa tekoa on kun näki kun veto loppui ja tiellä pomppi sytkämoduli jäähytyslevyineensä. no kipasin jarrutuksen jälkeen modulin ja laitoin kiinni . Meno jatkui pitänee asentaa kiinni tonne konehuoneeseen toi moduuli ettei tarvi keräillä kuin hannussa ja kertussa osia pitkin teitä.
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

Neppo wrote: Laitoin jonkun ohjeen mukaan aluksi Spark Inverted: No:ksi. Kannattaako minun siis muuttaa asetus Yes:ksi? Eli tuo ongelma poistuisi sillä?
Iselle vastaten. Yes ei toimi ollenkaan. Spark Inverted pitää olla NO ja ongelma jäi. Eli syttylähtö on päällä kun laittaa virrat päälle.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Sieltä muuttuu ennakko kun sitä inverted: yes/no asetusta muuttaa, eli pitää sitten korjata se heitto mikä tulee kun laitat sen inverted: yes asentoon. Mikä tähän sitten on se paras ja oikea tapa, niin sitä en nyt tähän hätään osaa sanoa.
Neppo
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Wed Nov 15, 2006 9:26

Post by Neppo »

olafu wrote:Sieltä muuttuu ennakko kun sitä inverted: yes/no asetusta muuttaa, eli pitää sitten korjata se heitto mikä tulee kun laitat sen inverted: yes asentoon.

Mikä tähän sitten on se paras ja oikea tapa, niin sitä en nyt tähän hätään osaa sanoa.
Pitkää kokeilla sitten uudestaan tuota inverted:yes vaihtoehtoa ja kokeilla jostain saada selville tuo uusien asteiden laskeminen. Eli sen saa vissiin toimimaan pelkillä arvojen muutoksella? Uutta anturin telinettä en taida alkaa tekemään pelkkää testiä varten...

Jos joku voisi hieman antaa osviittaa tähän asteiden muutos dilemmaan, niin olisin kiitollinen.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

no niin unipointin moduli kesti ajella noin 600 km ja mosahti kun lähdin töistä. eli mitä tästä opimmme pistämme boshin sinne ja kopiot toimivat parhaiten kun heittelee tyynellä järvellä leipiä
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

nyt kokeillaan alkuperäistä -139 modulia ja jos se ei kestä niin sitten saa bensamosa kyytiä ja tilalle tulee iso 6 diiseli pesuvati ahtimella
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

no niin alkuperäinen moduuli samoilla asetuksilla katotaan nouseeko tuostakin savut vaiko ei :D :D
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

Noniin sekin levis sitten eipä muuta tule mieleen että mersun puola ja boshin -139 loppuinen moduuli ei toimi keskenään eli modulin pitäs säätää puolan lataus ajat kohilleensa mutta virta tappaa ton modulin. täytynee pistää ajatus myssy päähän ja miettiä mitä tekis pistäskö vaikka boshin puolan ja modulin ja kokeilis niillä mistä savu tupruaa. :D :D
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Post by harrastaja »

Niin, tai sitten etsiä aluksi jostain oskilloskooppi ja katsoa mitä siellä oikein tapahtuu.
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

niin vois töistä roudata ison venakon ja tutkia mikä mättää.muuten olis mersun ruutaus ihan toimiva mutta sytkän perkele kiukuttelee
Post Reply