Käynnistysongelmia ja vähän muitakin... uutena outo nykäsy
Moderator: Masi_K
Käynnistysongelmia ja vähän muitakin... uutena outo nykäsy
Noniin, konetta olisi tarkoitus nyt ekaa kertaa käynnistellä megan asennuksen jälkeen, mutta eihän se nyt käyntiin lähde, kun mega ei ymmärrä, että konetta yritetään käynnistää (crankingi ei vilku käynnistettäessä ja rundimittari on punaisena) ja näin ollen bensapumppukaan ei mene päälle.
Kokoonpano:
MSII 3.0
Relelauta
Edis4
MS2extra2.0.1
Kipinä siis tulee, pumppukin on päällä sen 2s virtojen päällelaitosta. Kaikki muut mittarit ovat päällä, paitsi rpm virrat kytkettäessä. Tuo vastuksen pinnien 24 ja 26 väliin laittaminenkaan ei auttanut tilannetta. Tachselectit ovat jumperoitu Hallin mukaan.
Mega ei ole itseni kasaama, mutta on stimulla testattu toimivaksi. Ideoita, että mistä voisi tätä ongelmaa lähteä ratkomaan?? Pitäisi pikkuhiljaa päästä tien päälle...
edit: kokoonpanoa editoitu.
Kokoonpano:
MSII 3.0
Relelauta
Edis4
MS2extra2.0.1
Kipinä siis tulee, pumppukin on päällä sen 2s virtojen päällelaitosta. Kaikki muut mittarit ovat päällä, paitsi rpm virrat kytkettäessä. Tuo vastuksen pinnien 24 ja 26 väliin laittaminenkaan ei auttanut tilannetta. Tachselectit ovat jumperoitu Hallin mukaan.
Mega ei ole itseni kasaama, mutta on stimulla testattu toimivaksi. Ideoita, että mistä voisi tätä ongelmaa lähteä ratkomaan?? Pitäisi pikkuhiljaa päästä tien päälle...
edit: kokoonpanoa editoitu.
Last edited by Purtsi on Mon Oct 05, 2009 14:59, edited 3 times in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Jos sulla on käytössä edis-järjestelmä niin kierroslukusignaali tuodaan sen optopiirin kautta eli hall-kytkennän mukaan. Tämä siksi koska se edis sisältää vr-signaalin muunninpiirin ja antaa megan ymmärtämää kanttiaaltoa suoraan.
tuosta mallia: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm
tuosta mallia: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm
Tämä erhe tuli jo korjattua eilisiltana. Ajan sisään uuden firmiksen ja kokeilen paria juttua täs aamusella.Vauhtivaunu wrote:Jos sulla on käytössä edis-järjestelmä niin kierroslukusignaali tuodaan sen optopiirin kautta eli hall-kytkennän mukaan. Tämä siksi koska se edis sisältää vr-signaalin muunninpiirin ja antaa megan ymmärtämää kanttiaaltoa suoraan.
tuosta mallia: http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_EDIS.htm
Pitäisikö sitä nyt sitten itkeä vai nauraa, mutta nyt on kipinä kadonnut jonnekin
VR-sensori toimii, testattu että antaa vaihtelevia arvoja metallipalaa magneetin edessä heiluttaen. Ja paikka on sama kuin viimeksikin, kun antoi kipinää. Johtoja ei ole irroiteltu ja testasin, että signaali kulkee ediksen liittimeen asti.
Akussa on tarpeeksi virtaa, on lisäksi vielä laturissa.
Edis saa virtaa, samoin puola. Eli muutoksia noihin ei ole tapahtunut sitten viime kerran. Ei kai nuokaan nyt yht'äkkiä voi hajota käsiin??
EDIT: kipinä löytyi. Vika oli huonossa liitoksessa (ylläri), samoin nyt näkyy rpm. Ei muuta kuin yrittämään käyntiin.

VR-sensori toimii, testattu että antaa vaihtelevia arvoja metallipalaa magneetin edessä heiluttaen. Ja paikka on sama kuin viimeksikin, kun antoi kipinää. Johtoja ei ole irroiteltu ja testasin, että signaali kulkee ediksen liittimeen asti.
Akussa on tarpeeksi virtaa, on lisäksi vielä laturissa.
Edis saa virtaa, samoin puola. Eli muutoksia noihin ei ole tapahtunut sitten viime kerran. Ei kai nuokaan nyt yht'äkkiä voi hajota käsiin??
EDIT: kipinä löytyi. Vika oli huonossa liitoksessa (ylläri), samoin nyt näkyy rpm. Ei muuta kuin yrittämään käyntiin.
Päivitetääs tätä hieman:
Nyt lähtee käyntiin, ja mökä on aivan helvetinmoinen (gixxerin läppärungot + k&N filtterit) ja pysyy sentään jotenkin käynnissä. Kierroksia en ole vielä saanut annettua, kun pitäisi saada tuo tyhjäkäynti ensin kuntoon.
Mutta mutta, vielä on ongelmia. Megan rundikello tuntuu näyttävän aivan liian vähän, noin puolet. Kokeilin tähän kikka kolmosta, eli kusettamalla megaa ja laittamalla sylinterien lukumääräksi 2. Noh, nyt vaikuttaa siltä, että rundikello näyttäisi liikaa.. vai kuvittelenko omiani?
Ja toinen ongelma (ennen kuin seuraava ilmaantuu) AFR-mittari näyttää jatkuvasti 14.7:ää eikä siitä liikahda mihinkään. Aiemmin oli punaisena, mutta kun vaihdoin piuhat (eli ilmeisesti oikein päin), niin mittari sentään muuttui valkoiseksi eli toimivaksi, mutta on muutoin eloton. Ideoita?
Nyt lähtee käyntiin, ja mökä on aivan helvetinmoinen (gixxerin läppärungot + k&N filtterit) ja pysyy sentään jotenkin käynnissä. Kierroksia en ole vielä saanut annettua, kun pitäisi saada tuo tyhjäkäynti ensin kuntoon.
Mutta mutta, vielä on ongelmia. Megan rundikello tuntuu näyttävän aivan liian vähän, noin puolet. Kokeilin tähän kikka kolmosta, eli kusettamalla megaa ja laittamalla sylinterien lukumääräksi 2. Noh, nyt vaikuttaa siltä, että rundikello näyttäisi liikaa.. vai kuvittelenko omiani?

Ja toinen ongelma (ennen kuin seuraava ilmaantuu) AFR-mittari näyttää jatkuvasti 14.7:ää eikä siitä liikahda mihinkään. Aiemmin oli punaisena, mutta kun vaihdoin piuhat (eli ilmeisesti oikein päin), niin mittari sentään muuttui valkoiseksi eli toimivaksi, mutta on muutoin eloton. Ideoita?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Mahdollisesti tyhmä kyssäri, mutta pitikö nuo kaikki neljä ehtoa täyttyä ennen kuin tuo mittari herää eloon?JaniM wrote:Onks kaikki lambda asetukset oikein kaikissa valikoissa? Parissa paikassahan niitä oli.
* has been run for 30 seconds,
* the engine RPM is above the “EGO Active Above RPM”,
* the coolant temperature is above the “Coolant Temp Activation”, and
* the TPS is below 70%.
Tuli tätäkin ohjetta testattua jonka bongasin msextran forumilta:
"Unfortunately, the voltage output of a NB sensor is zero at full lean - so this could mean a lost signal due to wiring, a toasted sensor or the exhaust became too cool for it to operate. I would test the MS by applying between 0 and 1 volt to be assured it's not in the box.
You could do this by finding a nearly dead battery in something around the house (flashlight, MP3 player - whatever) and check the voltage is above 0 and below 1v. Gound the (-) to the car and touch the (+) to the NB input to MS with the key on. You should register an AFR on your tuning software relative to the graph below. If not - you have MS issues - but if so you should be okay with the WBO2 install. "
Lopputuloshan oli, että tuo megan 'exhaust gas oxygen' mittari ei värähtänytkään vaan pysyy keltaisena ja lukemassa 0.28V. Mistäs lähen ratkomaan tätä? Niin, mulla on sitten 4-piuhanen lambda käytössä.
EDIT: nyt rundikello ja mega näyttää samaa kierroslukua. Ilmeisemmin piti vain muutamaan otteeseen polttaa tuo tieto megalle ja käynnistellä sitä uudestaan. Outo tapaus, mutta toimiipahan nyt.
"Unfortunately, the voltage output of a NB sensor is zero at full lean - so this could mean a lost signal due to wiring, a toasted sensor or the exhaust became too cool for it to operate. I would test the MS by applying between 0 and 1 volt to be assured it's not in the box.
You could do this by finding a nearly dead battery in something around the house (flashlight, MP3 player - whatever) and check the voltage is above 0 and below 1v. Gound the (-) to the car and touch the (+) to the NB input to MS with the key on. You should register an AFR on your tuning software relative to the graph below. If not - you have MS issues - but if so you should be okay with the WBO2 install. "
Lopputuloshan oli, että tuo megan 'exhaust gas oxygen' mittari ei värähtänytkään vaan pysyy keltaisena ja lukemassa 0.28V. Mistäs lähen ratkomaan tätä? Niin, mulla on sitten 4-piuhanen lambda käytössä.
EDIT: nyt rundikello ja mega näyttää samaa kierroslukua. Ilmeisemmin piti vain muutamaan otteeseen polttaa tuo tieto megalle ja käynnistellä sitä uudestaan. Outo tapaus, mutta toimiipahan nyt.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Eikös nuo ehdot ole automaattikorjauksille. Eli aletaan kyttäämään afr table ja mega säätää sen mukaan.Purtsi wrote:Mahdollisesti tyhmä kyssäri, mutta pitikö nuo kaikki neljä ehtoa täyttyä ennen kuin tuo mittari herää eloon?JaniM wrote:Onks kaikki lambda asetukset oikein kaikissa valikoissa? Parissa paikassahan niitä oli.
* has been run for 30 seconds,
* the engine RPM is above the “EGO Active Above RPM”,
* the coolant temperature is above the “Coolant Temp Activation”, and
* the TPS is below 70%.
Voisiko joku kertoa, että onko jossain jemmassa vielä jokin lambdaan liittyvä asetuskohta mitä en ole käynyt läpi?
- settings.ini:stä olen laittanut # set narrowbandin kohdalle
- EGO control:ssa on narrowband valittu
- Tools -> Calibrate AFR tehty narrowbandille
Niin, tuon kalibroinnin jälkeen AFR mittari veti punaiseksi ja näytti yli kahenkympin arvoa.
Tai kenties jokin muu kikkakolmonen millä tuon toimivuuden voisi testata?
- settings.ini:stä olen laittanut # set narrowbandin kohdalle
- EGO control:ssa on narrowband valittu
- Tools -> Calibrate AFR tehty narrowbandille
Niin, tuon kalibroinnin jälkeen AFR mittari veti punaiseksi ja näytti yli kahenkympin arvoa.
Tai kenties jokin muu kikkakolmonen millä tuon toimivuuden voisi testata?

Uusi ongelma ilmaantui nykäsyn muodossa joka tapahtuu vain silloin tällöin, ei jatkuvasti kuten aiemmin joka korjaantui järeämmällä vr-anturin kiinnikkeellä.
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... motari.msq
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... motari.xls
Siinä hieman logia jota otin motarilla. En itseasiassa ollut huomannut tuota outoa nykäisyä edes aiemmin, kun en ollut tasakaasulla niin pitkää matkaa. Tuon login ottamisen aikana kone nykäisi kahdesti kuten logista näkyy.
Sen verran logista otin selkoa, että nykäsyn hetkellä ennakot tippuvat 10 asteeseen ja bensaa ei tule, ilmeisemmin sen vuoksi kun kiekatkin tippuvat 0:aan. Tarkistin vielä myöhemmin, että anturi pysyy paikoillaan ja koko auto heiluu kun telinettä koetin liikuttaa.
Eli mistä lähden ongelmaa selvittämään?
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... motari.msq
http://www.kolumbus.fi/timo.purmonen/me ... motari.xls
Siinä hieman logia jota otin motarilla. En itseasiassa ollut huomannut tuota outoa nykäisyä edes aiemmin, kun en ollut tasakaasulla niin pitkää matkaa. Tuon login ottamisen aikana kone nykäisi kahdesti kuten logista näkyy.
Sen verran logista otin selkoa, että nykäsyn hetkellä ennakot tippuvat 10 asteeseen ja bensaa ei tule, ilmeisemmin sen vuoksi kun kiekatkin tippuvat 0:aan. Tarkistin vielä myöhemmin, että anturi pysyy paikoillaan ja koko auto heiluu kun telinettä koetin liikuttaa.
Eli mistä lähden ongelmaa selvittämään?
En osaa syytä sanoa mutta omaan silmään pisti pieni epätasaisuus kierrostiedossa koko alueella, vois olla ehkä pyörä hieman kiero tai muuta vastaavaa. Ei kuitenkaan mielestäni ole sama minkä takia kierrostieto kokonaan katoaa välillä.
Eniten kuiitenkin ihmetyttää tuo moottorin lämpö joka sahaa todella nopeasti. Sekin jäi mieleen että tp% on nykäyksen aikana noin 50 vaikka ennen ja jälkeen on jotain muuta, molemmat hieman viittaisi johonkin huonoon liitokseen.
Eniten kuiitenkin ihmetyttää tuo moottorin lämpö joka sahaa todella nopeasti. Sekin jäi mieleen että tp% on nykäyksen aikana noin 50 vaikka ennen ja jälkeen on jotain muuta, molemmat hieman viittaisi johonkin huonoon liitokseen.
Turbiini wrote:En osaa syytä sanoa mutta omaan silmään pisti pieni epätasaisuus kierrostiedossa koko alueella, vois olla ehkä pyörä hieman kiero tai muuta vastaavaa. Ei kuitenkaan mielestäni ole sama minkä takia kierrostieto kokonaan katoaa välillä.
Eniten kuiitenkin ihmetyttää tuo moottorin lämpö joka sahaa todella nopeasti. Sekin jäi mieleen että tp% on nykäyksen aikana noin 50 vaikka ennen ja jälkeen on jotain muuta, molemmat hieman viittaisi johonkin huonoon liitokseen.
Renkaat eivät tietääkseni ole kierot, muutoinhan ne täristäisivät ajossa kaiken aikaa, eikö? Jokin muu sen kyllä voisi aiheuttaa.
Tuon lämpötilan sahaamista olen itsekin ihmetellyt että mikä sen aiheuttaa. Yleensä se pysyy siinä reiluun 80 asteeseen kurissa, mutta sitten kun termostaatti aukeaa ja vesi pääsee virtaamaan jäähdyttimeen, niin sahaus alkaa. Eikä nuo vesiletkutkaan mulla mitään ihme mutkia tuossa tee, että ilmaa jäisi johonkin välille. Onko mitään keinoa miten tämän voisi tarkistaa?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Varmista laturin toiminta. Parikin prokkista ollut loppuunkuluneilla likurenkailla ja hiilillä, niissä ollut aivan käsittämätöntä sekoilua. Oireet tulee yleensä parhaiten esille juurikin tasakaasulla, jostain syystä.
Ja kerroppa miten olet antureiden maadotukset tehnyt ja johdotukset yleensäkin? Mikäli antureiden maat menee moottorilohkoon niin...
Ja kerroppa miten olet antureiden maadotukset tehnyt ja johdotukset yleensäkin? Mikäli antureiden maat menee moottorilohkoon niin...
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni 

Sen jälkeen kun se triggeri sulta tuli, niin hioin siitä viilalla pahimmat epätasaisuudet pois. anturin ja triggeripyörän väli on 1.5mm.JaniM wrote:Siis meinas trikkeripyörää. Onko käyny sorvin kautta?
Laturi kyllä lataa ongelmitta. Tosin voisihan sen laturin talven aikana nykäistä irti ja tarkistaa hiilet.Jankos wrote:Varmista laturin toiminta. Parikin prokkista ollut loppuunkuluneilla likurenkailla ja hiilillä, niissä ollut aivan käsittämätöntä sekoilua. Oireet tulee yleensä parhaiten esille juurikin tasakaasulla, jostain syystä.
Ja kerroppa miten olet antureiden maadotukset tehnyt ja johdotukset yleensäkin? Mikäli antureiden maat menee moottorilohkoon niin...
Moottori on maadoitettu riittävän paksulla kaapelilla koriin. Anturit/mega/yms ovat myöskin maadoitettu yhteen pisteeseen koriin.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
ilmastointi oli kyl päällä (ikkuna siis veivattu aukiJaniM wrote:Tietty jos olis trikkeröinnissä vikaa, niin pitäis esiintyä kokoajan, eikä silloin tällöin.
Ei sitten mikään muu sähkölaite anna häiriötä, tyyliin mene päälle ja antaa piikin, ilmastoinnin kytkin, flekti? Tää on tällänen ihan mutua.


Toisaalta, onko mitään mahdollisuutta, että bensansyöttö voisi takkuilla ja aiheuttaa tuon? Pitäisi varmaan saada jotenkin nostettua bensapaineenmittari konehuoneesta näköpiiriin, että näkisi tapahtuuko siinä mitään ajon aikana. vai?
Jahas. Tuo nyt olisi sinänsä helppo testata jos jostain saa edis4 boksin ja piuhat lainaan. Piuhat tosin tuli ostettua uutena, mutta niissä on eräs ruotsalainen teksti joka toisaalta saattaa aiheuttaa vianteg wrote:Tulpanjohdoista ja sytkäyksiköstä tulee helposti tuollaisia satunnaisia piikkejä.

Pitääkin vklna kun talliin ehdin niin kokeilla, että tuleeko noita piikkejä paikallaan pyörittäessä, auto kun menee seisontaan tällä viikolla ja sen jälkeen testilenkkejä ei kovin mielellään viitteisi julkisilla teillä tehdä.
Tuossa hetken pähkäilin, niin eikös tuon sortin nykäsy vaatisi sen, että kaikki tulpanjohdot pätkäisisivät yhtä aikaa? siis jos vika olisi niissä? Yhtään nippusidettä niiden ympärillä ei ole, eli eivät ole puristuksissa.
Sitten kävi myös mielessä, että mikäli esim vr-anturin piuhat syystä tai toisesta vetäisivät oikosulkuun hetkellisesti, niin silloinhan tuo megan näkemä kierroslukutieto muuttuisi ja edis voisi jättää antamatta kipinää koska ennakko hyppää 36:sta asteesta 10:een? Eli taas yksi asia lisää mikä pitää tarkistaa...
Sitten kävi myös mielessä, että mikäli esim vr-anturin piuhat syystä tai toisesta vetäisivät oikosulkuun hetkellisesti, niin silloinhan tuo megan näkemä kierroslukutieto muuttuisi ja edis voisi jättää antamatta kipinää koska ennakko hyppää 36:sta asteesta 10:een? Eli taas yksi asia lisää mikä pitää tarkistaa...
Noniin, nyt tuo lämpötilan heittelehtimisongelma on ratkaistu. Piti vaihtaa toiseen anturiin niin johan pysyy käyrä järkevän näköisenä. Pienen lenkin kävin ajamassa ja otin logia, yhtään nykäisyä ei sillä matkalla tullut. Huomenna sitten kävisi pidemmän lenkin missä saisi tasakaasulla ajaa pidempään, niin näkee hävisikö sekin ongelma samalla.