Eli ongelma on seuraavanlainen:
Prossussa on uusin extra- koodi sisällä ja HEI7 asetukset päällä ja laudalla modit. Konetta käynnistettäessä hörähtää käyntiin, mutta heti, kun megan pitäisi alkaa ohjaamaan ennakkoa, eli spark B antaa 5V HEI:n B-napaan, kipinä häviää ja kone sammuu. Näyttäisi siltä, että tuolle spark A:lle ei tule liipaisusignaalia ollenkaan. On kokeiltu ottaa tuo spark A myös fidleltä, mutta sama vika.
Prosessori tuntuisi pystyvän ohjaamaan tuota spark A- lediä, koska se syttyy normaalisti, kun virrat kytketään megaan ja sammuu, kun pitäisi alkaa ohjaamaan sytytystä. Sillä hetkellä, kun kone sammuu, ja kierrokset tippuvat niin alas, että ledi taas syttyy, antaa HEI yhden kipinän ledin syttymisestä johtuen.
Vaikuttaisi siltä, että vika on koodissa tai prossussa, mutta prossujakin on kokeiltu ja kahta eri kappaletta, joihin molempiin on ajettu sama koodi. En enää keksi mitään muuta kuin, että koodissa on vika, joten voitteko viisaammat auttaa?! Hommalla on melko kiire, sillä kone on tehopenkissä kiinni ja pitäisi saada melko pian toimimaan...
Mega ei anna liipaisua kipinää varten HEI7:lle *Vika löytyi*
Moderator: Masi_K
Mega ei anna liipaisua kipinää varten HEI7:lle *Vika löytyi*
Last edited by Vantage on Thu Apr 16, 2009 12:20, edited 1 time in total.
Näkyykö kierrosluku megassa startatessa? Tämä on yleisin ongelma hei moduulin kanssa. Kone saattaa kyllä hörähtää priming pulsen voimalla vaikkei kierrosluku näkyisikään.
Tarkista sytkävehkeiden kunto, hein pitäisi antaa kipinä riippumatta siitä onko toi B edes kytketty. Eli ei tarvitse käymiseen kuin ton R pinnin megan pinniin 24 että mega saa kierroslukutiedon. Nappaa B ja E irti ja kokeile.
Onko ennakko säädetty noin 10 asteeseen ja asetuksissa oikein että mega ymmärtää käyttää next cylinder moodia?
Tarkista sytkävehkeiden kunto, hein pitäisi antaa kipinä riippumatta siitä onko toi B edes kytketty. Eli ei tarvitse käymiseen kuin ton R pinnin megan pinniin 24 että mega saa kierroslukutiedon. Nappaa B ja E irti ja kokeile.
Onko ennakko säädetty noin 10 asteeseen ja asetuksissa oikein että mega ymmärtää käyttää next cylinder moodia?
Jeps, elikkäs asiaa tarkemmin tutkittua, näyttää siltä, että HEI on kärvähtänyt. Kiinteällä ennakolla pystyi ajamaan tosiaan ihan "normaalisti", mutta liipaisua ei tullut. Kuitenkin oskilloskoopilla mitattuna mega antaa kierroslukusignaalia tuolle HEI:n E-navalle.
Kokeiltiinkin sitten niin, että pantiin HEI "ruokkimaan itseään", eli haaroitettiin R-navan lähtö sekä megalle, että E-navalle. Käsittääkseni, kun tällaiseen kytkentään lisätään vielä +5V B-navalle, pitäisi HEI:n antaa kipinä heti, kun pyörintänopeusanturin pulssi tulee. Tässäpä kävikin niin, että kun haaroitus kytkettiin moottorin käydessä E-napaan, hävisi kierroslukusignaali myös megalta, mikä tarkoittanee sitä, että tuo HEI:n E-napa maadoittaa signaalin.
Ei tullut heti mieleen, että tuo HEI on rikki, kun on kuitenkin ihan uusi. Vain testikäytössä on ollut. Noh, huomenna uusi palikka kiinni ja kokeillaan sitten uudestaan.
Vielä voisin kysyä, että mitenkä suuri jännite tuossa spark A:n liipaisussa pitäisi olla? Tuossa minun laudalla se jää johonkin n. kolmeen volttiin muistaakseni. Saattoi olla allekin. Tuohon turbosbc:n viestiin liittyen, että eikös tuo next cylinder mode mene automaattisesti päälle, jos trigger angle on alle jotain 20(?) astetta?
EDIT: typo
Kokeiltiinkin sitten niin, että pantiin HEI "ruokkimaan itseään", eli haaroitettiin R-navan lähtö sekä megalle, että E-navalle. Käsittääkseni, kun tällaiseen kytkentään lisätään vielä +5V B-navalle, pitäisi HEI:n antaa kipinä heti, kun pyörintänopeusanturin pulssi tulee. Tässäpä kävikin niin, että kun haaroitus kytkettiin moottorin käydessä E-napaan, hävisi kierroslukusignaali myös megalta, mikä tarkoittanee sitä, että tuo HEI:n E-napa maadoittaa signaalin.
Ei tullut heti mieleen, että tuo HEI on rikki, kun on kuitenkin ihan uusi. Vain testikäytössä on ollut. Noh, huomenna uusi palikka kiinni ja kokeillaan sitten uudestaan.

Vielä voisin kysyä, että mitenkä suuri jännite tuossa spark A:n liipaisussa pitäisi olla? Tuossa minun laudalla se jää johonkin n. kolmeen volttiin muistaakseni. Saattoi olla allekin. Tuohon turbosbc:n viestiin liittyen, että eikös tuo next cylinder mode mene automaattisesti päälle, jos trigger angle on alle jotain 20(?) astetta?
EDIT: typo
Vika löytyi! Oskilloskoopilla tarkemmin tilannetta tutkittuani huomasin, että prosessori antaa aivan normaalin sytytyssignaalin spark A- ledin transistorille asti, mutta siitä eteenpäin lähtee vain +5V tasajännite, mikä tarkoitta sitä, että transistori on paskana. Vaihdoin varmuuden vuoksi kaikkien ledien trankut, ja homma lähti pelaamaan! Kiitos siitä yhdestäkin avuntarjouksesta.. 

Miten sytkä pelaa onko ollut mitään ongelmia?
Mitä vastuksia käytät D8 kohdalla, teitkö ihan turemman kaavan mukaan?
Meikäläisella on taas uusi levy työn alla joka ei suostu palamaan samanlailla kuin edellinen versio, työllistä hiukan liika
Kokeile piruttai 4N25 ja 4N35 mitä eroa niissä on kuin mittaat oskilolla.
Mitä vastuksia käytät D8 kohdalla, teitkö ihan turemman kaavan mukaan?
Meikäläisella on taas uusi levy työn alla joka ei suostu palamaan samanlailla kuin edellinen versio, työllistä hiukan liika

Kokeile piruttai 4N25 ja 4N35 mitä eroa niissä on kuin mittaat oskilolla.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Hain lähinnä hienoo säätö! Oskilloskoopilla olisi varman nähnyt suoraan eri komponenttien toiminta eroavaisuuden. Täällä foorumilla onkin selitetty aika hyvinkin 4n35 toimintaa..
Selvisko mikä hajotti transistorin oliko kenties huono maadoitus HEI-8 tai siis HEI-7??
Selvisko mikä hajotti transistorin oliko kenties huono maadoitus HEI-8 tai siis HEI-7??
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Ok. Ei tuon alkuperäisen opton jälkeen ollu mitään häiriösignaalia, mutta tokihan tuo HEI antaa kanttiaaltoa jo valmiiksikin, joten optolla ei kovin kaksinen tehtävä tuossa ole muutenkaan.
Tuon trankkujen vaihdon jälkeen ei sytyn kanssa enää suurempia ongelmia ollut. Sellainen pieni kummallisuus löytyi, että ennakko heitteli kiinteälläkin arvolla lampulla katsottuna ehkä pari astetta molempiin suuntiin , mutta epäilen, että tuo johtuu tuosta next cylinder modesta, sillä siinähän liipaisuhetken laskennasta moottori ehtii pyörähtää lähes puoli kierrosta ennen kipinän antamista. Tällöin pyörintänopeuden heittelyt saattavat aiheuttaa pientä vaihtelua kipinän antohetkeen. Näin ainakin itse sen asian pähkäilin. Tuota tukee sekin, että heittelyt olivat sitä suurempia, mitä pienemmät kierrokset olivat.
Tuon trankkujen vaihdon jälkeen ei sytyn kanssa enää suurempia ongelmia ollut. Sellainen pieni kummallisuus löytyi, että ennakko heitteli kiinteälläkin arvolla lampulla katsottuna ehkä pari astetta molempiin suuntiin , mutta epäilen, että tuo johtuu tuosta next cylinder modesta, sillä siinähän liipaisuhetken laskennasta moottori ehtii pyörähtää lähes puoli kierrosta ennen kipinän antamista. Tällöin pyörintänopeuden heittelyt saattavat aiheuttaa pientä vaihtelua kipinän antohetkeen. Näin ainakin itse sen asian pähkäilin. Tuota tukee sekin, että heittelyt olivat sitä suurempia, mitä pienemmät kierrokset olivat.