Page 1 of 4

Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Posted: Sun Mar 22, 2009 22:51
by kynsi
Ensisavut tuli. Ensin kylläkin sytkäyksiköstä, sitten vasta pakoputkesta. :lol:

Posted: Mon Mar 23, 2009 13:26
by jani
kerroppas millä setilä on laitos valmistettu

Posted: Sat Mar 28, 2009 20:19
by kynsi
jani wrote:kerroppas millä setilä on laitos valmistettu

Sorvatut M104 männät, OM606 "eripari" KK-Laakerit, Switser s100bg ahtimet, Modattu imusarja + DIY Bensakisko BMW paineensäätimellä, matalaohmiset 650cc bosch suuttimet, Sintteri + manuaaliaski (uutta rättiniveltä), Megasquirt ohjaamaan sytyn, sopan, nokan yms...

Edit: 300e oma puola, 2kpl hei-4napaisia, trikkaus 300e omasta anturista.
Keskeneräinen, säädellään vielä...

Onkos janilla isellään mersu?

Posted: Mon Mar 30, 2009 12:36
by jani
onhan tossa noita 3 kpl yks tärpättikoneinen 24 v 300 coupe joshon tekeillä ruutta. suorasytkällä meinasin toteuttaa sytkän ja kjetin romut heivaan pois ja suutimet tilalle johon tein bensakiskon . osat olis valmiina kun sais noi turbodieselin kasatua pois tieltä niin sit alkaa ruutan teko.boksisksi tulee turtanan malli ja mosa tulee ite imeväksi koneen jatkona on automaatti loota.nokan ohjauksen otan käyttöön myös

Posted: Sun Apr 05, 2009 19:30
by kynsi
http://s127.photobucket.com/albums/p142 ... 008003.jpg

Ahtimien ja moniventtiilikoneen sovittelua.

Posted: Sun Apr 05, 2009 19:41
by kynsi
Ongelmia...

Kaasu pohjassa 3000-4000rpm mooaa.
Seoksia säädelty viikko (yleensä mulla menee pari tuntia perussäätöihin).
Syttytehoa varmisteltu ladaten puolaa menmmän ja kärkiväliä kutistamalla. Ennakoita käänneltiin kartalla myös reilusti.

Polttoainesuodatin vaihdettu, myös pumppu vaihdettu.

Viimein asensin bensanpainemittarin, ja epäilykset vahvistuivat. Paineet romahtavat juurikin siinä kohti.

Seuraavaksi ajattelin vaihtaa vanhaa bensaletkunpätkää, mikä pohjassa kulkee. Että jos olisi ulkokuoren alla painetta ja sisäletku rytyssä. Toiseksi mittaan nyt tuon bensapumpun jännitettä KO kierroksilla.

Olisiko muita veikkauksia että missä vika? Kuka osuukaan oikeaan... Raportoin kohta lisää.

Tommi

Posted: Sun Apr 05, 2009 23:05
by kynsi
Mittaus osoitti että bensapumpulle tulee pätkittäin virtaa 3500rpm jälkeen.
Syyksi arvelen singaalin ottopistettä mersun omaan kierroslukuterminaaliin. Otin sen maadoittavalla diodilla puolan - navasta (kuormituksessa se on aina jonkin verran jännitteinen, eikä enää maadoita). Muutin ottopisteen singaalinmuuntimen kanttiaallon puolipäähän.

Mesen terminaalissa on muistaakseni 3,5volttia ylösvetoa ja mekaruutassa jossain 7voltin paikkeilla, ei sinänsä merkitystä kun jätin diodin vielä väliin. Harmi kun tuon diodin kanssa kiekkamittari ei toimi.

Kytkin nokka-akselin solenoidin water injection parametrillä. Aika mourasun tekee 4000-7000rpm. 8)
5,5ohm näytti kela. Uskaltanee antaa suoraan 12v??? Ei ainakaan vielä hajonnu. :)

Posted: Mon Apr 06, 2009 6:32
by jani
onko eri kierrosalueilla tuo nokan ohjaus käytössäminkälaisilla paineilla olet mosaa kokeillut ajaa

Posted: Mon Apr 06, 2009 16:42
by kynsi
jani wrote:onko eri kierrosalueilla tuo nokan ohjaus käytössäminkälaisilla paineilla olet mosaa kokeillut ajaa
Ei ole vielä ajeltu, ehkä illalla, kun ahtoputket on kasassa.
Aion laittaa semmoiset 1,3 baaria ellei turbot tai uskallus lopu jo aikaisemmin. Vakiokone 220 megalla olis 235. Painesuhde 235x2,3 tulee 540. Eli ei taida tarvita kovin paljoa kilosta yli mennä.

Näyttäis olevan käyristä päätellen nokan käännön paikkaa 5000 tai hieman ennen.
Ja konehan on tuo M104 3.0:

http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104Motor.pdf

Posted: Mon Apr 06, 2009 19:04
by jani
juu kyllä siitä löylyä pitäs lähteä mitenhän noi alakerran lelut kestää noissa bensakoneissa

Posted: Tue Apr 07, 2009 20:07
by kynsi
jani wrote:juu kyllä siitä löylyä pitäs lähteä mitenhän noi alakerran lelut kestää noissa bensakoneissa
Roman "Pumpish" niminen veikko kokeili ruotsissa etanolipumppupensalla puolitoista vuotta sitten 2 baaria (syttyennakot 34ast) eikä edes kansipaffi heti mennyt.

Roman sai 1.5 baarilla 650hp tehtaan hiluilla.

http://www.youtube.com/watch?v=VVfwRcdfaOU&NR=1
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=174080

Edit: Siis monivenan alakerrassahan lukee myös samainen M103

Posted: Tue Apr 07, 2009 20:21
by kynsi
Kävin tuliteriä ahtoputkia tuulettelemassa. Luonnollisesti lemmarit lenteli ja 0.8bar kävi ahdot (kivat äänet 8) ). Nuhaiset parinkympin syttyennakot vielä ja liikaa bensaa, mutta näistä seikoista huolimatta lukon puuttuminen tuli ensimmäistä kertaa esille tässä autossa. Sitten ahtoklemmari irtosi turbojen välistä, minne ei ole asiaa ainakaan tuntiin (kuumaa ja ahdasta), joten ajelut tälle iltaa oli siinä.

Veti jopa vähän penkkiä vastenkin, siis allekirjoittaneen mielialakin nousi kohisten.

Turbot aivastaa hieman jo reilussA 1000rpm, mutta ahto-ohjauksen puuttuessa jää herääminen vielä 4000rpm. Yksi painekello ohjaa vaijereiden kautta kahta läppää, joten portin auki hiipimistä tapahtuu, jos ei ole ahto-ohjausta.

...

Posted: Tue Apr 07, 2009 20:46
by jani
kyllä on aika härveli.mukavia linkkejä löytyi ruotsin sivulle. toi omakottero on vähäpäästöinen eli se siitä sitten pitää tyytyä ruiskun+sytkän laittoon.

Posted: Tue Apr 07, 2009 22:04
by kynsi
Kokeilin huvikseni paikallaan kaasutella nokan solenoidin kanssa, ja ilman sitä. Kyllä vain on ihan huomattava ero.

Posted: Wed Apr 08, 2009 14:23
by jani
juu on sillä eroa tossa on 4 vuota 190 mersussa ollut tommoinen mosa mutta on vanhan koneen kjetillä ja siinä ei ole nokan ohjausta niin alhaalta on aika ponneton mutta 6000 vetää hienosti.

Posted: Wed Apr 08, 2009 23:33
by kynsi
jani wrote:juu on sillä eroa tossa on 4 vuota 190 mersussa ollut tommoinen mosa mutta on vanhan koneen kjetillä ja siinä ei ole nokan ohjausta niin alhaalta on aika ponneton mutta 6000 vetää hienosti.
Kumminka päin se nyt toimiikaan? Oliko jatkuvalla virransyötöllä tuossa.

Saa muuten helposti tehtyä tuon nokka ohjauksen kiekkamittarin vaihtovalon ja releen avulla.

Posted: Wed Apr 08, 2009 23:39
by kynsi
Kävinpäs kokeileen taas säätää. Koko ajan meni huonommaksi teki sitten mitä tahansa. Lopulta se saakeli sammui. Aikani pimeässä kirottuani paikallistin että vika täytyy olla puolan johdossa Heilutin sitä ja heti starttas. Saattaisi selittää huonon toimivuuden tuokin.

Niin sain varmaankin lootan rikki. Kakkosella täyskaasuveto, 225 firststop speedit oli liian iso sulakekoko. Jollaa kakkosvaihde kuin ralliautossa. Sitten perästä kuuluu ja tuntuu koputusta ykkösellä kun polkaisee...

Aina näin :cry:

Posted: Thu Apr 09, 2009 5:17
by jani
jahas no se sitä sattuu. en osaa sanoa kummin se nyt oli mutta jou muistikuva olis että se on päällä osakierroksilla ja sitten 5000 kulmilla mese.fi oli tuosta juttua toi 190 on ilman sitä nokan säätöä ja on vanhan 12 venasen ruiskuboksilla ja sytkällä .koneessa on kiinni vain 24venainen kone ruiskuineen.

Posted: Thu Apr 09, 2009 17:59
by kynsi
jani wrote:jahas no se sitä sattuu. en osaa sanoa kummin se nyt oli mutta jou muistikuva olis että se on päällä osakierroksilla ja sitten 5000 kulmilla mese.fi oli tuosta juttua toi 190 on ilman sitä nokan säätöä ja on vanhan 12 venasen ruiskuboksilla ja sytkällä .koneessa on kiinni vain 24venainen kone ruiskuineen.
Eriävien ajatusten johdosta ehdotan että toteamme asian puristuspainemittauksella. Kohta saamme faktaa... :lol:

Posted: Fri Apr 10, 2009 10:02
by jani
meinaatko että oli vetässyt imuilmasta mäntäpistiäisen koneeseen

Posted: Fri Apr 10, 2009 10:42
by tonijuopperi
itselläni on kans 190 300-24v tarkoituksena turbottaa ja asentaa mega siihen.



imunokka toimi suunilleen näin.
0 rpm - 2000 rpm: myöhäisellä
2000 rpm - 5000 rpm: aikaisella
5000 rpm -> myöhäisellä

Posted: Fri Apr 10, 2009 11:05
by jani
oikea homma tekis mieli pistää hyrrä mutta perkeleen kottero on vähäpäästöinen eli se siitä. Pitänee joku vanha kori katella ja istuttaa mosa siihen . coupeen sit iso diiseli

Posted: Fri Apr 10, 2009 12:40
by tonijuopperi
mikä mega versio topicin autossa on?

jos partcon niin millä muutoksilla?

itselle tulee samalla kokoonpanolla niin tietäisi hiukan millä muutoksilla pääsee? :lol:

pystytkö lähettämään msg.filen (tonza_1234@suomi24.fi) voisi mielenkiinosta vertailla 12 tappisen tiedostoon? :lol:

Posted: Fri Apr 10, 2009 20:10
by kynsi
kynsi wrote:
jani wrote:jahas no se sitä sattuu. en osaa sanoa kummin se nyt oli mutta jou muistikuva olis että se on päällä osakierroksilla ja sitten 5000 kulmilla mese.fi oli tuosta juttua toi 190 on ilman sitä nokan säätöä ja on vanhan 12 venasen ruiskuboksilla ja sytkällä .koneessa on kiinni vain 24venainen kone ruiskuineen.
Eriävien ajatusten johdosta ehdotan että toteamme asian puristuspainemittauksella. Kohta saamme faktaa... :lol:
Tämä koski nokka akselin solenoidin kätisyyttä...

Posted: Fri Apr 10, 2009 20:16
by kynsi
tonijuopperi wrote:itselläni on kans 190 300-24v tarkoituksena turbottaa ja asentaa mega siihen.



imunokka toimi suunilleen näin.
0 rpm - 2000 rpm: myöhäisellä
2000 rpm - 5000 rpm: aikaisella
5000 rpm -> myöhäisellä
Miksi tuo o-2000 on myöhäisellä, ja mistä tiedät tuon?

Posted: Fri Apr 10, 2009 20:18
by kynsi
tonijuopperi wrote:mikä mega versio topicin autossa on?

jos partcon niin millä muutoksilla?

itselle tulee samalla kokoonpanolla niin tietäisi hiukan millä muutoksilla pääsee? :lol:

pystytkö lähettämään msg.filen (tonza_1234@suomi24.fi) voisi mielenkiinosta vertailla 12 tappisen tiedostoon? :lol:
Turtanan vuoisimallia 2004-2005 levy, monta sisään- ja ulostuloa.

Ollut mulla Ford sierrassa 2006, kun varttia ajelin...

Posted: Fri Apr 10, 2009 20:35
by tonijuopperi
luki mese.fi sivustolla varmaa tietoa ei ole onko faktaa vai fiktiota. :lol:

Posted: Fri Apr 10, 2009 23:46
by kynsi
tonijuopperi wrote:luki mese.fi sivustolla varmaa tietoa ei ole onko faktaa vai fiktiota. :lol:
320 imuläppä tekee jotenkin noin sanomallasi tavalla. Nokan käännöstä alakierroksilla ei mielestäni ole muuta kuin haittaa, jos tuon ylempänä linkittämäni M104 kehittämis-ideointiprosessiselostuksen käppyrät pitävät kutinsa.

Edit: Tietysti kone pyörii kevyemmin kun alakierroksilla on myöhäisellä. En osaa tuota saksaa että pystyisin lukemaan...

Posted: Sat Apr 11, 2009 16:58
by kynsi
Muusta auton rakentelusta postailen tuonne:

http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=449769#449769

Moottorinohjausjutut luonnollisesti yhä tänne.

Posted: Sat Apr 11, 2009 18:42
by jani
sen näkis mapin käyttäytymisestä kumminpäin se nokka liikkuu sillä solenoidilla. mitähän se ottaa virtaa oletko mittaillut.