Page 1 of 1

Chevyn 350 EFI käynnistyy vain ilman lämpöanturia

Posted: Wed Mar 11, 2009 20:57
by kimmoli
Ensimmäinen megasquirt projektini ja ensimmäiset savut otettu Chevyn 350 EFI koneesta. Mega ohjaa TBI suuttimia ja 8-pin HEI sytkää.

Lähti käyntiin lähes laakista, mutta käy vain silloin, kun lämpöanturin piuha on irti! Eli mega näyttää tällöin lämpötilaksi -40 pakkasta. Jos piuhan tökkää kiinni, niin ei lupaakaan. Muuten käy tyhjää tasaisesti ja ottaa hiukan kierroksiakin.

Arvelen, että liittyy jotenkin suuttimien virransaantiin tai aukeamiseen. Suuttimet ovat matalaohmiset ja molemmissa on sarjassa jotkut 6-7 ohmiset vastukset. En uskaltanut ihan kokonaan poistaa PWM current limit arvoa (85%) ja PWM time threshold on "vain" 5 ms. Mitäs noihin vois laittaa? Vai mitä tälle voi tehdä?

Kimmo

Posted: Wed Mar 11, 2009 21:46
by Vauhtivaunu
Ei saa tarpeeksi bensaa se kone jos pitää lämpöantureita irroitella. Onhan req fuel asetettu niiden suuttimien ja koneen mukaiseksi? Minkäkokoiset ne suuttimet on?

Posted: Wed Mar 11, 2009 22:07
by kimmoli
Suuttimia on 2 kpl ja kooltaan 55 lb/hr (GM oranssi värikoodi)

Kyllä jotain luulin laskeneeni, mutta vähän hakusessa vielä nämä käsitteet...Arvot Engine constant 1 kohdassa ovat tällaiset:

http://koti.phnet.fi/liski/Constants.jpg

Posted: Wed Mar 11, 2009 23:00
by MrFairlane
Mulla oli TBI:n kanssa oisko ollut jotkin 5 ohmin vastukset ilman virranrajoituksia.
Tarkastan asian huomenna.

Megamanuaalin regfuel-laskuri antoi tulokseksi 8.3 eli aika lähelle.

Posted: Thu Mar 12, 2009 9:42
by kimmoli
MrFairlane wrote:Mulla oli TBI:n kanssa oisko ollut jotkin 5 ohmin vastukset ilman virranrajoituksia.
Tarkastan asian huomenna.

Megamanuaalin regfuel-laskuri antoi tulokseksi 8.3 eli aika lähelle.
Katso vaan joo, niin uskallan ehkä sitten poistaa virranrajoitukset.

Posted: Thu Mar 12, 2009 18:21
by MrFairlane
Vastukset ovat tuollaisen 5.7 ohmia ja suuttimet 1.2 ohmia
Suuttimet ovat veekutosesta, joten taisivat olla 46 lb/hr-versiot.

OT: Bensanpainetta saa nostettua pistämällä prikkaa bensanpaineensäätimen jousen alle, jos mielii lisää soppaa koneeseen.
Taisin loppujen lopuksi ajaa jollain 1.3 barin paineilla.

Posted: Thu Mar 12, 2009 18:33
by kimmoli
Käyttelin vielä konetta ja se tosiaan käy, kun lämpöanturin piuha on irti ja sammuu samantien, kun tökkää piuhan käydessäkin kiinni.

Mutta, aika samat vastukset on tuossa minunkin koneessa. Kokeilen ottaa virtarajoitukset pois ja katsotaan mitä tapahtuu...

Posted: Thu Mar 12, 2009 18:59
by kimmoli
No nyt se käy piuha kiinnikin :) Current limit on 100% ja time threshold on 25 ms. Kiitoksia avusta!

Aika rötäämistä käynti on, mutta taitaa kuulua homman luonteeseen. Pitää yrittää laitella arvoja enemmän paikalleen.

Posted: Sat Mar 14, 2009 9:23
by kimmoli
Taaskaan ei käynnisty ilman lämpöanturin piuhan irroitusta. Olisko jollain toimivia asetuksia tuohon 5,7 TBI koneeseen? Voisi edes vertaila mitä eroja on omiin asetuksiin?

Piuha irti käy jopa nätisti ja rykimättä.

Posted: Sat Mar 14, 2009 9:52
by teg
Pienennä req_fuelia ja/tai ota warmup enrichmenttiä pois.

Posted: Sat Mar 14, 2009 18:18
by MrFairlane
Pistä msq-filu ja logia näytille, niin tutkitaan asiaa.

Posted: Sat Mar 14, 2009 20:53
by kimmoli
Nyt kone taas käynnistyikin piuha kiinni, mutta sammui melkein heti. Tässä lokia piuhan kanssa:
http://koti.phnet.fi/liski/lampoanturil ... nnisty.xls

Tässä lokia ilman piuhaa, jolloin käy suht ok:
http://koti.phnet.fi/liski/IlmanLampoan ... ayntia.xls

Ja tässä msq:
http://koti.phnet.fi/liski/350tbi-eka.msq

Posted: Sat Mar 14, 2009 21:37
by MrFairlane
Pikavilkaisulla logien perusteella:
Miksi ASE on päällä yli kolmattakymmentä sekuntia, kun 10s olisi ihan riittävä?

Posted: Sat Mar 14, 2009 23:28
by kimmoli
No eipä sille mitään perusteluita ole...kaikkea vaan on räpelletty ja kokeiltu. Nyt se vaan sattuu olemaan tuollainen :shock:

Posted: Sun Mar 15, 2009 1:22
by MrFairlane
Sain vihdoin tuon msq:n auki ja aika normaalilta se näytti, mutta jos sulla on sama TPS-anturi, kuin minulla, niin TPSdot treshhold näyttäisi olevan aivan liian alhaalla.
Tuo selittäisi huonon käynnin, mutta en kyllä tiedä miten korjaantuisi reilulla rikastuksella.

Lähetin YV:nä muinaisen MSQ:n TBI ajoilta. Tee tuosta litaniasta txt-filu ja muuta päätteeksi .msq

Posted: Sun Mar 15, 2009 21:08
by kimmoli
Kiitos fileestä. Ainakin AfterStartEnrichment-taulukossa sulla oli lähes kolminkertaiset arvot omaani verrattuna. Sain asetuksillasi koneen käymään ja jäi jopa käymään tyhjäkäyntiä. Tosin vaeltelee aika paljon.

TPS arvosta en osaa sanoa mitään. Kalibroin TPS:n uudestaan ja nyt kalibrointi-ikkunaan tulee arvot 36 ja 255.

Pitää nyt vain käyttää konetta enemmän, että pääsee sinuiksi Megan kanssa. Ensin pitää vaan tehdä jonkinlainen pakoputki tallista ulos. Kone on nyt pukissa sisällä tallissa ja pelkät pakosarjat kiinni. Ei kauaa viitsi käyttää... ovi aukikin tulee äkkiä kylmä...

Posted: Mon Mar 16, 2009 13:50
by kimmoli
Tyhjäkäynti on edelleen parempi ilman lämpöanturin piuhaa.

Mitkä kaikki asetukset vaikuttavat siihen, kun kone KÄY JO tyhjäkäyntiä? Cranking asetukset eivät käsittääkseni enää ole voimassa? Onko tyhjäkäynnillä enää voimassa muut, kuin VE-table ja ASE-asetukset? Vai jotain muuta vielä?

Posted: Mon Mar 16, 2009 16:28
by AJ
Warmup enrichment

Posted: Mon Mar 16, 2009 19:49
by MrFairlane
Sammuuko se sitten suoraan ASE:n jälkeen?
Käykö kone paremmin, jos laitat ASE:een vaikka 20 prosenttia lisää koko alueelle?

Posted: Tue Mar 17, 2009 21:35
by kimmoli
Pääsen kokeilemaan uudestaan, kun olen saanut pakokaasuletkun paikalleen.

Ei se heti ASE:n jälkeen sammunut, mutta käynti kyllä huononi.

Posted: Fri Mar 20, 2009 7:08
by kimmoli
No niin, pakokaasut menee nyt siististi ulos tallista.

Kone ei siis sammu ASE:n jälkeen, vaan alkaa käydä huonosti. Se ei käy tyhjäkäyntiä, eikä tasakaasulla muutenkaan. Pysyy käynnissä, kun kääntelee kokoajan kaasua. Ilmeisesti ei vaan saa kakkua tarpeeksi.

Taitaa olla sytkässäkin jotain häikkää. Pitäisikö ledien 1 ja 3 vilkkua sytytysten tahdissa GM HEI 7 / 8 modulilla? Saattaa tosin olla, että olen määritellyt sytytyksen kiinteäksi 10 asteeksi. Ajoituslampulla sytkä on oikeastikin laitettu tuohon 10 asteeseen jakajaa kääntämällä.

Posted: Fri Mar 20, 2009 8:10
by teg
No niin, nyt voit sitten siirtyä projektissa seuraavaan vaiheeseen eli säätämiseen :)

Posted: Fri Mar 20, 2009 10:44
by kimmoli
teg wrote:No niin, nyt voit sitten siirtyä projektissa seuraavaan vaiheeseen eli säätämiseen :)
Juuri niin. Lisäksi tyhmät jatkokysymykset sitten aihetta vastaaviin ryhmiin, eikä tänne.