Page 1 of 1

siirtopumppu/välisäiliö

Posted: Wed Feb 04, 2009 15:18
by ulaani
eli ajattelin vääntää väli säiliöllä ton bensa puolen niin kuinka jos vetää virran tosta korkeapainepumpun kans samasta tohon siirto pumpulle vai häiritteekö se tota ms:ää joinki/pelaako??

Posted: Wed Feb 04, 2009 20:40
by olafu
Mulla oli ainakin samasta piuhasta painepumppu ja siirtopumppu, toi siirtopumppu ottaa niin vähän virtaa ettei se juur vaikuta mihinkään.

Posted: Tue Feb 10, 2009 19:34
by Karppa
olafu wrote:Mulla oli ainakin samasta piuhasta painepumppu ja siirtopumppu, toi siirtopumppu ottaa niin vähän virtaa ettei se juur vaikuta mihinkään.
Me laitettiin päävirta releen takaa niin ei pitäis ainakaan niin helposti päästä vetään ilmoja

Posted: Fri Feb 13, 2009 14:59
by ulaani
kuisnkas muuten kun ton välisäiliöllä tekee niin tartteeko paluu puolta enää vetää tankkiin asti jos vetääs sen paluun vain siihen välisäiliöön?? ite meinaan tehä jonku noin 1,5 litraasen säiliön.... ja kiitoksia vain neuvosta :D

Posted: Fri Feb 13, 2009 17:28
by Krisse
Ite laitoin siirtopumpun omalla releellä ja sille sitten vielä katkasijan että saa 'manuaalisesti' välisäiliön täyteen remonttien jälkeen.

Ja mitä tulee tohon paluuseen niin paluu ruiskulta välisäiliöön, ja välisäiliötä paluu tankkiin.

Posted: Fri Feb 13, 2009 21:38
by Karppa
Joo juuri noin ku Krisse sanoi, välitankilta myös paluu oikealle tankille. Tässä meidän jäärata carinan patentti josta lattia revitty auki ja rosvottu putket pikkupumpulle joka pumppaa omatekemään välisäiliöön josta kaks ruiskupumppua pumppaa suuttimille http://personal.inet.fi/koti/karppa12/t ... 009111.jpg

Posted: Fri Feb 13, 2009 22:25
by Turbiini
SItten jos käyttää siirtopumppuna kaasarille tarkoitettuja kalvo pumppuja niin välisäiliöltä tankille menevään paluuletkuun on hyvä laittaa jonkin moinen kuristin ettei siirtopumppu hakkaa itseään hajalle.

Posted: Fri Feb 13, 2009 22:52
by Karppa
Turbiini wrote:SItten jos käyttää siirtopumppuna kaasarille tarkoitettuja kalvo pumppuja niin välisäiliöltä tankille menevään paluuletkuun on hyvä laittaa jonkin moinen kuristin ettei siirtopumppu hakkaa itseään hajalle.
Hei kerros tästä, meillä varmaan tässä vika ku toi pikkupumppu just hakkkaa ku viimeistään. Minkälainen vaimennin?

Posted: Sat Feb 14, 2009 7:28
by Turbiini
Mulla tuossa yhdessä mikä tosi käy dieselillä, mutta välisäiliö konetilassa jonne 2 pikku facettia lykkä tavaraa niin pauulinjassa on 2mm kuristin. Tuo rauhoitti kummasti pumppuja.bensa viskositeetiltaan ohuempaa joten kokeilun voi aloittaa vaikka 1mm mig suuttimella letkussa.

Posted: Sun Feb 22, 2009 3:49
by Krisse
Mä koitin ja kuristinta tohon tankille menevään paluuletkuun, idea oli ja saada siirtopumppun takomista pienemmäksi mutta huonoin tuloksin. Pienensin kuristimen reikää aina milliin asti mutta ei mitään vaikutusta, armoton takominen vaan jatkuvasti. Ainoastaan lukkopihdin paluuletkussa sai siirtopumpun hidastamaan tahtia joten annoin sitten olla, takokoon.

Posted: Thu Apr 09, 2009 12:40
by olafu
kaasarikoneen in-tank siipipumppu niin saa huljuttaa niin paljon lävitseen mitä sielu sietää eikä se siitä sen enempää väsy mitä käytössäkään. Samalla lähtee se ärsyttävä räpätys pois mikä siitä, esim. facetin pumpussa on.

Posted: Fri Apr 24, 2009 22:16
by TKi
Miksi välisäiliöltä pitää olla paluu tankkiin ?? Etenkin jos käyttää kaasarikoneen sellaista pumppua siirtopumppuna, jossa ei ole paluulinjaa ollut alunperinkään ? Eihän se bensa siellä välisäiliössä mitenkään pääse lisääntymään tai laajenemaan, jotta painetta pitäisi päästä purkamaan takaisin tankkiin.

Posted: Sat Apr 25, 2009 0:26
by Höylä
TKi wrote:Miksi välisäiliöltä pitää olla paluu tankkiin ?? Etenkin jos käyttää kaasarikoneen sellaista pumppua siirtopumppuna, jossa ei ole paluulinjaa ollut alunperinkään ? Eihän se bensa siellä välisäiliössä mitenkään pääse lisääntymään tai laajenemaan, jotta painetta pitäisi päästä purkamaan takaisin tankkiin.
suuttimien paluulinjasta tulee joku 90% polttoaineesta takaisin (riippuu tietysti moottorin kuormitus asteesta), mitä sinne linjaan syötetään ja koska polttoaineen yksi tehtävä on myös hieman viilentää suuttimia, niin on hyvä, että bensa vaihtuu ja viilentyy myös välisäiliössä ja ilmat pääsee myös pois järjestelmästä, eikä tulis höyrylukkoja ym. kyllä sille paluulinjalle välisäiliöstä tankkiin on ihan järkeviä perusteluja olemassa...

voishan sen tietysti tehdä niin, että vetäis suuttimien paluun suoraan tankkiin, mutta sitten taas pitäis olla suurempi pumppu täyttämssä välisäiliötä jne.

Posted: Sat Apr 25, 2009 9:03
by teg
Höylä wrote: voishan sen tietysti tehdä niin, että vetäis suuttimien paluun suoraan tankkiin, mutta sitten taas pitäis olla suurempi pumppu täyttämssä välisäiliötä jne.
Miksi? Kyllä siirtopumpun siirtokyky pitää olla vähintään yhtä paljon kuin painepumpun.

Posted: Sat Apr 25, 2009 11:22
by Höylä
teg wrote:
Höylä wrote: voishan sen tietysti tehdä niin, että vetäis suuttimien paluun suoraan tankkiin, mutta sitten taas pitäis olla suurempi pumppu täyttämssä välisäiliötä jne.
Miksi? Kyllä siirtopumpun siirtokyky pitää olla vähintään yhtä paljon kuin painepumpun.
mä olen ajatellut asian niin, että siirtopumpun tuotoksi riittää sellainen määrä, mikä on suurempi, kuin moottorin missään olosuhteissa kuluttama polttoaine määrä :roll: kun sieltä suuttimen paluulinjasta kuitenkin saadaan suurin osa takaisin välisäiliöön täyttämään sitä siirtopumpun avuksi...

eli jos mulla esim. on 2 kpl isoa bensapumppua syöttämässä järjestelmään max. 500 litraa tunnissa 6 bar. paineella, en tarvitse ihan noin valtavan tuoton omaavaa siirtopumppua pitämään välisäiliötä täynnä...

Posted: Sat Apr 25, 2009 12:20
by teg
Painepumppu pitäisi mitottaa oikein, mutta ääriolosuhteissa saattaa käydä niin että pumppu toimii äärirajoilla ja juuri mitään paluuta ei ole. Edelleen moottori toimii mainiosti ja suuttimetkin jäähtyvät, mutta välisäiliö tyhjenisi.

Posted: Sat Apr 25, 2009 12:23
by wex4
TKi wrote:Miksi välisäiliöltä pitää olla paluu tankkiin ?? Etenkin jos käyttää kaasarikoneen sellaista pumppua siirtopumppuna, jossa ei ole paluulinjaa ollut alunperinkään ? Eihän se bensa siellä välisäiliössä mitenkään pääse lisääntymään tai laajenemaan, jotta painetta pitäisi päästä purkamaan takaisin tankkiin.
Jos ei ole mitään paluuta koneelta tankille, alkaa suuttimien paine kasvaa.
Täyskaasusta jalan nosto on hyvä tapa saada regu rikki (jos paluu liian ahdas).
Yllä oli myös muita syitä.

Posted: Sat Apr 25, 2009 12:42
by Höylä
no, minä kuitenkin pidän kiinni alkuperäisestä suunnitelmastani, eli 2 kpl n. 250 ltr/h tuottavaa painepumppua (tuotto siis yhteenä 500 ltr/h) ja välisäiliötä täyttämässä 1 kpl samanlainen 250 ltr/h tuottava pumppu...

joku joka osaa oikein laskea, kuinka moneen hevoseen tuollainen 250ltr/h riittää (mikä siis on se määrä mitä varsinaisesta tankista pystytään ajamaan järjestelmään polttoainetta...), niin siitä vain lukuja kehiin :roll: itse arvioin, että pitäis varmasti riittää tuohon reiluun 500 heppaan :D ja välisäiliöön tulee myös siis suuttimen paluusta tuleva polttoaine...

Posted: Sun Apr 26, 2009 20:54
by TKi
Jos ei ole mitään paluuta koneelta tankille, alkaa suuttimien paine kasvaa.
Kyse olikin tarvitseeko välisäiliöltä olla putki tankkiin. Toki "korkeapainelinjassa" tarvitsee olla putki koneelta välisäiliölle juuri mainitsemistasi syistä.

Suuttimien kuumeneminen on hyvä syy kierrättää polttoainetta. Mutta jos välisäiliö olisi riittävän suuri ja "korkeapaine" kierrossa riittävästi polttoainetta, niin silloin ehkä välisäiliöltä ei tarvittaisikaan enää putkea tankkiin. Ei ainakaan teoriassa :twisted:

Posted: Mon Apr 27, 2009 6:30
by TTH
Kyse olikin tarvitseeko välisäiliöltä olla putki tankkiin
Kyllä tarvitsee ja yläreunasta. Bensa tuppaa kaasuuntumaan kuumissa olosuhteissa ja jos esim. Ajat tankin kuiviin on välisäiliö hetkessä täynnä ilmaa ja minne meinasit ilmat sieltä saada? Ei meinaan koneet ilmalla käy.

Posted: Mon Apr 27, 2009 10:50
by TKi
Bensa tuppaa kaasuuntumaan kuumissa olosuhteissa ja jos esim. Ajat tankin kuiviin on välisäiliö hetkessä täynnä ilmaa
Jos kaasuuntumista tapahtuisi, niin se olisi kyllä ongelma ilman putkea välitankilta tankille. Tuo kuivaksi ajo on kanssa toinen hyvä syy.

Se miksi pohdin tätä välisäiliön käyttöä ilman paluuputkea välisäiliöltä tankkiin johtuu siitä, että elämä olisi paljon yksinkertaisempaa mikäli ei tarvitsisi tehdä vanhaan alkujaa kaasarilla olleen auton tankkiin ylimääräistä liitintä paluuputkelle. :shock:

Posted: Mon Apr 27, 2009 13:41
by Jasu
TTH wrote:
Kyse olikin tarvitseeko välisäiliöltä olla putki tankkiin
Kyllä tarvitsee ja yläreunasta. Bensa tuppaa kaasuuntumaan kuumissa olosuhteissa ja jos esim. Ajat tankin kuiviin on välisäiliö hetkessä täynnä ilmaa ja minne meinasit ilmat sieltä saada? Ei meinaan koneet ilmalla käy.
Tämä huomattiin kyllä tuota Harrikkaa ruiskuksi rakennellessa... Siinä tällättiin pumppu välisäiliöön, ensin ilman yläreunassa olevaa pientä letkua josta mainitut höyryt poistumaan pääsee. Ongelmia oli varsin kivasti paikallaan säätäessä, kun paikat lämpeni, mutta tässä esitetyn letkun lisäämisen jälkeen ei minkäänlaisia ongelmia enää esiintynyt..!

On siis hyvä olla putki/letku välisäiliön yläreunasta tankkiin, syyt ovatkin jo esille tulleet...

Posted: Thu Apr 30, 2009 16:08
by Krisse
Jos tankille ei ole paluuputkistoa niin voiskohan sen paluun haarottaa siihen tankilta siirtopumpulle menevään letkuun? Ainakin siellä pitäisi olla mahollisimman pieni (0.5mm?) kuristin että pensapumppu pumppaisi bensaa tankista eikä bensaa/ilmaa välisäiliöltä, mutta luulisihan tuonkin toimivan?

Posted: Mon May 04, 2009 13:23
by ihkulainen
Pistetään tänne tiedoksi.
Motonetissä myydään numerolla 19-0000 ruiskupumpun esisuodatinta jossa 12mm letkulähdöt molemmissa päissä. Virtausvastus tuntuis olevan melko pieni. hinta tais olla 5,9e

Mulla meni kaks pumppuu jumiin. :cry: Toisen sain onneks toimimaan uudestaan. Sitte vasta löytys sattumalta toi esisuodatin.
Se pumppu ei isoa roskaa tarvi :roll:

Posted: Thu Jul 09, 2009 15:07
by Krisse
Krisse wrote:Jos tankille ei ole paluuputkistoa niin voiskohan sen paluun haarottaa siihen tankilta siirtopumpulle menevään letkuun?
No empä tienny tota kirjottaessa että eipä aikaakaan niin tarviin vahvistusta tolle.

Kun nyt ois ajopeli jossa ei ole paluuta tankille (kaasarikone) ja siihen on tarkoitus laittaa ruiskukone niin onko kellään mielipidettä tuosta quottaamastani lauseesta/asiasta? Kyseessä on yksipisteruisku jonka pensapumpun paine on nälkäset 0.1 baaria joten luulisi että tiukalla kuristimella varustettuna ei aiheutuis ongelmaa.

Posted: Thu Jul 09, 2009 19:20
by 505
Jostain tän tyyppisestä kilkkeestä varmaankin sais helpoiten tankkiin paluuliitännän niin ei tartte hitsailla:

http://cgi.ebay.com/DIY-Turbo-drain-pip ... 2|294%3A30

Mulla on mönkijässä muovitankki johon porailin reiän ja Hiflexiltä löytyi letkukara jossa oli jengat molemmin puolin. Hitsilankaa vaan tankin täyttöaukosta sisään ja poratusta reiästä ulos, pujotti karan sitä hitsilankaa pitkin paikalleen ja mutterilla kara tiukalle.