siirtopumppu/välisäiliö
Moderator: Masi_K
siirtopumppu/välisäiliö
eli ajattelin vääntää väli säiliöllä ton bensa puolen niin kuinka jos vetää virran tosta korkeapainepumpun kans samasta tohon siirto pumpulle vai häiritteekö se tota ms:ää joinki/pelaako??
Ite laitoin siirtopumpun omalla releellä ja sille sitten vielä katkasijan että saa 'manuaalisesti' välisäiliön täyteen remonttien jälkeen.
Ja mitä tulee tohon paluuseen niin paluu ruiskulta välisäiliöön, ja välisäiliötä paluu tankkiin.
Ja mitä tulee tohon paluuseen niin paluu ruiskulta välisäiliöön, ja välisäiliötä paluu tankkiin.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Joo juuri noin ku Krisse sanoi, välitankilta myös paluu oikealle tankille. Tässä meidän jäärata carinan patentti josta lattia revitty auki ja rosvottu putket pikkupumpulle joka pumppaa omatekemään välisäiliöön josta kaks ruiskupumppua pumppaa suuttimille http://personal.inet.fi/koti/karppa12/t ... 009111.jpg
Hei kerros tästä, meillä varmaan tässä vika ku toi pikkupumppu just hakkkaa ku viimeistään. Minkälainen vaimennin?Turbiini wrote:SItten jos käyttää siirtopumppuna kaasarille tarkoitettuja kalvo pumppuja niin välisäiliöltä tankille menevään paluuletkuun on hyvä laittaa jonkin moinen kuristin ettei siirtopumppu hakkaa itseään hajalle.
Mä koitin ja kuristinta tohon tankille menevään paluuletkuun, idea oli ja saada siirtopumppun takomista pienemmäksi mutta huonoin tuloksin. Pienensin kuristimen reikää aina milliin asti mutta ei mitään vaikutusta, armoton takominen vaan jatkuvasti. Ainoastaan lukkopihdin paluuletkussa sai siirtopumpun hidastamaan tahtia joten annoin sitten olla, takokoon.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Miksi välisäiliöltä pitää olla paluu tankkiin ?? Etenkin jos käyttää kaasarikoneen sellaista pumppua siirtopumppuna, jossa ei ole paluulinjaa ollut alunperinkään ? Eihän se bensa siellä välisäiliössä mitenkään pääse lisääntymään tai laajenemaan, jotta painetta pitäisi päästä purkamaan takaisin tankkiin.
suuttimien paluulinjasta tulee joku 90% polttoaineesta takaisin (riippuu tietysti moottorin kuormitus asteesta), mitä sinne linjaan syötetään ja koska polttoaineen yksi tehtävä on myös hieman viilentää suuttimia, niin on hyvä, että bensa vaihtuu ja viilentyy myös välisäiliössä ja ilmat pääsee myös pois järjestelmästä, eikä tulis höyrylukkoja ym. kyllä sille paluulinjalle välisäiliöstä tankkiin on ihan järkeviä perusteluja olemassa...TKi wrote:Miksi välisäiliöltä pitää olla paluu tankkiin ?? Etenkin jos käyttää kaasarikoneen sellaista pumppua siirtopumppuna, jossa ei ole paluulinjaa ollut alunperinkään ? Eihän se bensa siellä välisäiliössä mitenkään pääse lisääntymään tai laajenemaan, jotta painetta pitäisi päästä purkamaan takaisin tankkiin.
voishan sen tietysti tehdä niin, että vetäis suuttimien paluun suoraan tankkiin, mutta sitten taas pitäis olla suurempi pumppu täyttämssä välisäiliötä jne.
mä olen ajatellut asian niin, että siirtopumpun tuotoksi riittää sellainen määrä, mikä on suurempi, kuin moottorin missään olosuhteissa kuluttama polttoaine määräteg wrote:Miksi? Kyllä siirtopumpun siirtokyky pitää olla vähintään yhtä paljon kuin painepumpun.Höylä wrote: voishan sen tietysti tehdä niin, että vetäis suuttimien paluun suoraan tankkiin, mutta sitten taas pitäis olla suurempi pumppu täyttämssä välisäiliötä jne.

eli jos mulla esim. on 2 kpl isoa bensapumppua syöttämässä järjestelmään max. 500 litraa tunnissa 6 bar. paineella, en tarvitse ihan noin valtavan tuoton omaavaa siirtopumppua pitämään välisäiliötä täynnä...
Last edited by Höylä on Sat Apr 25, 2009 12:37, edited 1 time in total.
Jos ei ole mitään paluuta koneelta tankille, alkaa suuttimien paine kasvaa.TKi wrote:Miksi välisäiliöltä pitää olla paluu tankkiin ?? Etenkin jos käyttää kaasarikoneen sellaista pumppua siirtopumppuna, jossa ei ole paluulinjaa ollut alunperinkään ? Eihän se bensa siellä välisäiliössä mitenkään pääse lisääntymään tai laajenemaan, jotta painetta pitäisi päästä purkamaan takaisin tankkiin.
Täyskaasusta jalan nosto on hyvä tapa saada regu rikki (jos paluu liian ahdas).
Yllä oli myös muita syitä.
no, minä kuitenkin pidän kiinni alkuperäisestä suunnitelmastani, eli 2 kpl n. 250 ltr/h tuottavaa painepumppua (tuotto siis yhteenä 500 ltr/h) ja välisäiliötä täyttämässä 1 kpl samanlainen 250 ltr/h tuottava pumppu...
joku joka osaa oikein laskea, kuinka moneen hevoseen tuollainen 250ltr/h riittää (mikä siis on se määrä mitä varsinaisesta tankista pystytään ajamaan järjestelmään polttoainetta...), niin siitä vain lukuja kehiin
itse arvioin, että pitäis varmasti riittää tuohon reiluun 500 heppaan
ja välisäiliöön tulee myös siis suuttimen paluusta tuleva polttoaine...
joku joka osaa oikein laskea, kuinka moneen hevoseen tuollainen 250ltr/h riittää (mikä siis on se määrä mitä varsinaisesta tankista pystytään ajamaan järjestelmään polttoainetta...), niin siitä vain lukuja kehiin


Kyse olikin tarvitseeko välisäiliöltä olla putki tankkiin. Toki "korkeapainelinjassa" tarvitsee olla putki koneelta välisäiliölle juuri mainitsemistasi syistä.Jos ei ole mitään paluuta koneelta tankille, alkaa suuttimien paine kasvaa.
Suuttimien kuumeneminen on hyvä syy kierrättää polttoainetta. Mutta jos välisäiliö olisi riittävän suuri ja "korkeapaine" kierrossa riittävästi polttoainetta, niin silloin ehkä välisäiliöltä ei tarvittaisikaan enää putkea tankkiin. Ei ainakaan teoriassa

Jos kaasuuntumista tapahtuisi, niin se olisi kyllä ongelma ilman putkea välitankilta tankille. Tuo kuivaksi ajo on kanssa toinen hyvä syy.Bensa tuppaa kaasuuntumaan kuumissa olosuhteissa ja jos esim. Ajat tankin kuiviin on välisäiliö hetkessä täynnä ilmaa
Se miksi pohdin tätä välisäiliön käyttöä ilman paluuputkea välisäiliöltä tankkiin johtuu siitä, että elämä olisi paljon yksinkertaisempaa mikäli ei tarvitsisi tehdä vanhaan alkujaa kaasarilla olleen auton tankkiin ylimääräistä liitintä paluuputkelle.

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Tämä huomattiin kyllä tuota Harrikkaa ruiskuksi rakennellessa... Siinä tällättiin pumppu välisäiliöön, ensin ilman yläreunassa olevaa pientä letkua josta mainitut höyryt poistumaan pääsee. Ongelmia oli varsin kivasti paikallaan säätäessä, kun paikat lämpeni, mutta tässä esitetyn letkun lisäämisen jälkeen ei minkäänlaisia ongelmia enää esiintynyt..!TTH wrote:Kyllä tarvitsee ja yläreunasta. Bensa tuppaa kaasuuntumaan kuumissa olosuhteissa ja jos esim. Ajat tankin kuiviin on välisäiliö hetkessä täynnä ilmaa ja minne meinasit ilmat sieltä saada? Ei meinaan koneet ilmalla käy.Kyse olikin tarvitseeko välisäiliöltä olla putki tankkiin
On siis hyvä olla putki/letku välisäiliön yläreunasta tankkiin, syyt ovatkin jo esille tulleet...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Jos tankille ei ole paluuputkistoa niin voiskohan sen paluun haarottaa siihen tankilta siirtopumpulle menevään letkuun? Ainakin siellä pitäisi olla mahollisimman pieni (0.5mm?) kuristin että pensapumppu pumppaisi bensaa tankista eikä bensaa/ilmaa välisäiliöltä, mutta luulisihan tuonkin toimivan?
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
Pistetään tänne tiedoksi.
Motonetissä myydään numerolla 19-0000 ruiskupumpun esisuodatinta jossa 12mm letkulähdöt molemmissa päissä. Virtausvastus tuntuis olevan melko pieni. hinta tais olla 5,9e
Mulla meni kaks pumppuu jumiin.
Toisen sain onneks toimimaan uudestaan. Sitte vasta löytys sattumalta toi esisuodatin.
Se pumppu ei isoa roskaa tarvi
Motonetissä myydään numerolla 19-0000 ruiskupumpun esisuodatinta jossa 12mm letkulähdöt molemmissa päissä. Virtausvastus tuntuis olevan melko pieni. hinta tais olla 5,9e
Mulla meni kaks pumppuu jumiin.

Se pumppu ei isoa roskaa tarvi

Lada Niva 2.0TC-projekti
No empä tienny tota kirjottaessa että eipä aikaakaan niin tarviin vahvistusta tolle.Krisse wrote:Jos tankille ei ole paluuputkistoa niin voiskohan sen paluun haarottaa siihen tankilta siirtopumpulle menevään letkuun?
Kun nyt ois ajopeli jossa ei ole paluuta tankille (kaasarikone) ja siihen on tarkoitus laittaa ruiskukone niin onko kellään mielipidettä tuosta quottaamastani lauseesta/asiasta? Kyseessä on yksipisteruisku jonka pensapumpun paine on nälkäset 0.1 baaria joten luulisi että tiukalla kuristimella varustettuna ei aiheutuis ongelmaa.
Fiesta Mk3 1.8 16V megasquirt+edisn00bproject ym @ http://www.76s.net (laakista käyntiin -> kone räjähti -> taas toimii -> 2.0tic projekti menossa)
Jostain tän tyyppisestä kilkkeestä varmaankin sais helpoiten tankkiin paluuliitännän niin ei tartte hitsailla:
http://cgi.ebay.com/DIY-Turbo-drain-pip ... 2|294%3A30
Mulla on mönkijässä muovitankki johon porailin reiän ja Hiflexiltä löytyi letkukara jossa oli jengat molemmin puolin. Hitsilankaa vaan tankin täyttöaukosta sisään ja poratusta reiästä ulos, pujotti karan sitä hitsilankaa pitkin paikalleen ja mutterilla kara tiukalle.
http://cgi.ebay.com/DIY-Turbo-drain-pip ... 2|294%3A30
Mulla on mönkijässä muovitankki johon porailin reiän ja Hiflexiltä löytyi letkukara jossa oli jengat molemmin puolin. Hitsilankaa vaan tankin täyttöaukosta sisään ja poratusta reiästä ulos, pujotti karan sitä hitsilankaa pitkin paikalleen ja mutterilla kara tiukalle.