SYTYTYSENNAKKO 1/4 JA 2/3 SYL. VÄLILLÄ HEITTÄÄ ?
Moderator: Masi_K
SYTYTYSENNAKKO 1/4 JA 2/3 SYL. VÄLILLÄ HEITTÄÄ ?
Mistähän johtuu kun 1/4 ja 2/3 syl . välinen ennakko heittää 6 astetta ? 2/3 syl. on myöhäisemmällä Poksi on finkpitin tekemä, jossa 12-1 trikkeripyörä ( 60 mm halk, n 9mm hammasväli , 2,5 mm leveys) . hall anturi , ohjaa suoraan boksia , jossa 2 sytkäkiveä. Puolina 2 kpl , 3 ohm. moottoripyörän puolaa?
Toinen ongelma on käynnistettäessä ?? Potkii todella kovasti vastaan (ennakko aikaisella tai tulee hajasytytyksiä ??) . Perusennakko 10 astetta joutokäynnillä .Käynnissä ollessaan seuraa hyvin sytytyskarttaa. Mistä käynnistyksen aikainen ennakko on muutettavissa ????? Tai mistä tämä voisi johtua ??
Remmiahdin Z1000 -81
Toinen ongelma on käynnistettäessä ?? Potkii todella kovasti vastaan (ennakko aikaisella tai tulee hajasytytyksiä ??) . Perusennakko 10 astetta joutokäynnillä .Käynnissä ollessaan seuraa hyvin sytytyskarttaa. Mistä käynnistyksen aikainen ennakko on muutettavissa ????? Tai mistä tämä voisi johtua ??
Remmiahdin Z1000 -81
Terve,
Tuo vastaan potkiminen johtuu 12-1 triggeripyörästä. Startissa koneen pyörimisnopeus on niin epätasainen, että välillä normaali hammasväli tunnistetaan puuttuvaksi hampaaksi, jolloin ajoitus luonnollisesti menee aivan poskelleen. Mulla oli myös tuota ongelmaa 12-1 triggerin kanssa. Näyttäisi olevan aika yleinen kiusa moottoripyörien koneiden kanssa, kevyt kampura pahentaa ongelmaa.
Varma ratkaisu ongelmaan on toisen triggerianturin lisääminen. Eli tuolle toiselle anturille pitäisi saada yksi pulssi koneen kierrosta (tai nokka-akselin) kohti, jolloin se toimii hammaslaskurin nollaajana puuttuvan hampaan sijasta. Mulla ainakin hävisi kaikki starttiongelmat tällä virityksellä.
Toinen vähän helpompi konsti on muuttaa triggeripyörä 12-2 muotoon. Periaatteessa tämän pitäisi toimia varmemmin, kun tunnistettava väli on isompi. Tosin ainakin lueskelin joskus MS-extran foorumilta, että tuota kahta puuttuvaa hammasta ei kunnolla hyödynnetä koodissa. Mutta voi kuitenkin olla kokeilemisen arvoinen juttu, jos toisen anturin lisääminen vaikuttaa hankalalta.
Ennakon heittämiseen sylinterien välillä en keksi nyt äkkiä muuta syytä, kuin triggeripyörän epäsymmetrisyyden. Tosin tuo hampaan leveys olisi likimain 5°, voisiko olla, että toinen sylinteripari liipaistaan jostain syystä hampaan väärällä reunalla? Heittääkö ennakko tasaisesti kaikilla kierroksilla?
Tuo vastaan potkiminen johtuu 12-1 triggeripyörästä. Startissa koneen pyörimisnopeus on niin epätasainen, että välillä normaali hammasväli tunnistetaan puuttuvaksi hampaaksi, jolloin ajoitus luonnollisesti menee aivan poskelleen. Mulla oli myös tuota ongelmaa 12-1 triggerin kanssa. Näyttäisi olevan aika yleinen kiusa moottoripyörien koneiden kanssa, kevyt kampura pahentaa ongelmaa.
Varma ratkaisu ongelmaan on toisen triggerianturin lisääminen. Eli tuolle toiselle anturille pitäisi saada yksi pulssi koneen kierrosta (tai nokka-akselin) kohti, jolloin se toimii hammaslaskurin nollaajana puuttuvan hampaan sijasta. Mulla ainakin hävisi kaikki starttiongelmat tällä virityksellä.
Toinen vähän helpompi konsti on muuttaa triggeripyörä 12-2 muotoon. Periaatteessa tämän pitäisi toimia varmemmin, kun tunnistettava väli on isompi. Tosin ainakin lueskelin joskus MS-extran foorumilta, että tuota kahta puuttuvaa hammasta ei kunnolla hyödynnetä koodissa. Mutta voi kuitenkin olla kokeilemisen arvoinen juttu, jos toisen anturin lisääminen vaikuttaa hankalalta.
Ennakon heittämiseen sylinterien välillä en keksi nyt äkkiä muuta syytä, kuin triggeripyörän epäsymmetrisyyden. Tosin tuo hampaan leveys olisi likimain 5°, voisiko olla, että toinen sylinteripari liipaistaan jostain syystä hampaan väärällä reunalla? Heittääkö ennakko tasaisesti kaikilla kierroksilla?
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Terve. Taidatpa olla aivan oikeassa tuosta sytytyksen eroavuudesta eri sylinteriparin välillä. Sillä todellakin minulla trikeripyörä on hivenen epäkeskeisesti pyörimässä. pelkästään keskipultilla ilman ohjain syvennystä.
Vielä tuosta käynnistyken vastaan potkimisesta. voisikko se johtua trikkeripyörän perusajoituksesta . koska tässä tapauksessa minä en saanut asetuskulmaa siihen mitä ohjeet käskevät . Olen ajoittanut trikkeripyörän ajoituslampulla perusajoitukseen pyörittämällä pelkää trikkeripyörää paineilmalla ja kiinnittänyt trikkerin siihen kohtaan jossa sytytystapahtuman tulee olla . Trikkeri pyörän asentokulma kampiakseliin on eri kuin ohjeissa 60 astetta .
Vielä tuosta käynnistyken vastaan potkimisesta. voisikko se johtua trikkeripyörän perusajoituksesta . koska tässä tapauksessa minä en saanut asetuskulmaa siihen mitä ohjeet käskevät . Olen ajoittanut trikkeripyörän ajoituslampulla perusajoitukseen pyörittämällä pelkää trikkeripyörää paineilmalla ja kiinnittänyt trikkerin siihen kohtaan jossa sytytystapahtuman tulee olla . Trikkeri pyörän asentokulma kampiakseliin on eri kuin ohjeissa 60 astetta .
Hmm, en nyt ihan täysin ymmärtänyt tuota ajoituskuviotasi. Olennaista on, että asetuksissa on todellinen asteluku, jossa ensimmäinen hammas puuttuvan jälkeen tulee anturin kohdalle. Sen ei siis tarvitse välttämättä olla tuo 60°, se on vaan yksi useimmissa tapauksissa ongelmitta toimiva lukema.
Jos triggerin ajoitus/asetukset on pielessä, niin kyllähän siitä saattaa seurata pielessä oleva starttiennakkokin. Mutta silloin ennakko on todennäköisesti joka yrityksellä pielessä. Jos taas välillä toimii hyvin ja välillä potkii vastaan, niin kyse on melko varmasti juuri tuosta puuttuvan hampaan väärin tulkinnasta.
Startin ennakkoa voi muuttaa asetuksista. Kun laittaa ajoitusmetodiksi "time based" niin ennakon voi laittaa vapaasti. Trigger return -metodilla startissa kipinä annetaan aina tietyn hampaan kohdalla (asetetaan wheel decoder settings -valikosta). Trigger return asetuksen kanssa pitää myös asettaa starttiennakko suurin piirtein oikeaksi, se ei vaikuta ajoitukseen, mutta puolan lataus ei toimi oikein mikäli ennakko on pahasti pielessä.
Jos ajoituksen haluaa pomminvarmaksi startin aikana, niin ainoa toimiva vaihtoehto on tuon toisen anturin ja trigger return -asetuksen käyttö. Silloin konetta saa pyöritellä ihan miten tahansa (kunhan koko ajan eteenpäin) ja kipinä tulee kuitenkin aina silloin kun haluttu hammas tulee anturin kohdalle.
Jos triggerin ajoitus/asetukset on pielessä, niin kyllähän siitä saattaa seurata pielessä oleva starttiennakkokin. Mutta silloin ennakko on todennäköisesti joka yrityksellä pielessä. Jos taas välillä toimii hyvin ja välillä potkii vastaan, niin kyse on melko varmasti juuri tuosta puuttuvan hampaan väärin tulkinnasta.
Startin ennakkoa voi muuttaa asetuksista. Kun laittaa ajoitusmetodiksi "time based" niin ennakon voi laittaa vapaasti. Trigger return -metodilla startissa kipinä annetaan aina tietyn hampaan kohdalla (asetetaan wheel decoder settings -valikosta). Trigger return asetuksen kanssa pitää myös asettaa starttiennakko suurin piirtein oikeaksi, se ei vaikuta ajoitukseen, mutta puolan lataus ei toimi oikein mikäli ennakko on pahasti pielessä.
Jos ajoituksen haluaa pomminvarmaksi startin aikana, niin ainoa toimiva vaihtoehto on tuon toisen anturin ja trigger return -asetuksen käyttö. Silloin konetta saa pyöritellä ihan miten tahansa (kunhan koko ajan eteenpäin) ja kipinä tulee kuitenkin aina silloin kun haluttu hammas tulee anturin kohdalle.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
kokeilu ja pohdiskelu auttoi. Käynnistyksessä moott. takaisin potkiminen poistui. Nyt käynnistyy hyvin ilman mitään takaiskuja.
Ratkaisu : Trikkeripyörän viimmeisen hampaan rautasahalla poisto , nyt 12 -2. jos asetuksiin laittaa tämän , ongelma on sama, mutta kun asetuksissa on 12-1 johan toimii hienosti.Jipiiiii .
Kiitoksia Arttu
Ratkaisu : Trikkeripyörän viimmeisen hampaan rautasahalla poisto , nyt 12 -2. jos asetuksiin laittaa tämän , ongelma on sama, mutta kun asetuksissa on 12-1 johan toimii hienosti.Jipiiiii .
Kiitoksia Arttu
No, enpä olisi etukäteen olettanut, että juuri tuolla reseptillä korjautuu. Mutta tarkemmin ajatellen käy järkeen. Ilmeisesti puuttuva hammas on kohdalla, jossa kampura pyörähtää keskimääräistä nopeammin. Eli startissa puuttuva hammas jää huomaamatta, koska sen kohdalla pulssien väli ei ole juurikaan pitempi kuin edellisten kahden hampaan välillä. Toisen hampaan poistaminen lisää väliä ja kun koodi etsii edelleen sitä 1,5 kertaa edellistä pidempää väliä, niin homma toimii. Ja ilmeisesti koodi ei välitä viimeisen triggerihampaan jälkeen tulevista hampaista mitään, joten ei haittaa, vaikka hampaita on oikeasti vähemmän kuin asetusten mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mahtaisikohan sama asetusten muutos auttaa myös 8-2 triggerillä .ArttuH wrote:No, enpä olisi etukäteen olettanut, että juuri tuolla reseptillä korjautuu. Mutta tarkemmin ajatellen käy järkeen. Ilmeisesti puuttuva hammas on kohdalla, jossa kampura pyörähtää keskimääräistä nopeammin. Eli startissa puuttuva hammas jää huomaamatta, koska sen kohdalla pulssien väli ei ole juurikaan pitempi kuin edellisten kahden hampaan välillä. Toisen hampaan poistaminen lisää väliä ja kun koodi etsii edelleen sitä 1,5 kertaa edellistä pidempää väliä, niin homma toimii. Ja ilmeisesti koodi ei välitä viimeisen triggerihampaan jälkeen tulevista hampaista mitään, joten ei haittaa, vaikka hampaita on oikeasti vähemmän kuin asetusten mukaan.
Triggerpyörä on 70mm halkaijalla , hammas 13,3 mm ja väli 14 mm .
Hall triggeröi 60 astetta ennen ykk .
Trigger return asetuksella lähtee kohtalaisesti käymään , mutta lyö vastaan . Time based asetuksella huomattavasti huonommin .
Käynnistyttyään käy hyvin .
Ainakin sitä voi kokeilla. Toimivuus riippuu siitä, pyöriikö kone keskimääräistä nopeammin vai hitaammin puuttuvan hampaan kohdalla. Jos puuttuva hammas jää tunnistumatta koska väli pyörähtää anturin ohi keskimääräistä nopeammin, niin sitten tuo asetusten "väärin" laittaminen voi auttaa. Jos taas ongelmana on virheellisesti tunnistettu puuttuva hammas kampuran pyöriessä hitaammin, niin sitten tuosta ei taida olla apua.
Mutta testaaminen on sen verran helppoa, että kannattaa kokeilla.
Mutta testaaminen on sen verran helppoa, että kannattaa kokeilla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
ArttuH wrote:Ainakin sitä voi kokeilla. Toimivuus riippuu siitä, pyöriikö kone keskimääräistä nopeammin vai hitaammin puuttuvan hampaan kohdalla. Jos puuttuva hammas jää tunnistumatta koska väli pyörähtää anturin ohi keskimääräistä nopeammin, niin sitten tuo asetusten "väärin" laittaminen voi auttaa. Jos taas ongelmana on virheellisesti tunnistettu puuttuva hammas kampuran pyöriessä hitaammin, niin sitten tuosta ei taida olla apua.
Mutta testaaminen on sen verran helppoa, että kannattaa kokeilla.
Kokeiltua tuli . Ei käynnistynyt lainkaan . Pitää alkaa suunnittelemaan sitä toista triggeriä , jos starttimoottorin kaapelien vaihtokaan ei paranna / lievennä takaisinpotkimista .