Page 1 of 1

2-1-3-4 ja 2 x TB

Posted: Tue Jan 13, 2009 19:46
by tapsak4
Heps,

Rookiena kirjoittelen ensimmäistä kertaa.....

Hommasin alunperin Roverin V8:a varten adapterit, suuttimet ja kaikki muutkin kilkkeet "romppasten" (siis Zehith Stromberg CD175 kaasareiden) muuttamiseksi TBi läppärungoiksi ja koko ruiskujärjestelmän rakentamiseksi.

http://www.pattonmachine.com/

No, erinäisten käänteiden jälkeen on ajatukset suuntautuneet niin, että pohdiskelen systeemin rakentamista 4-pyttyiseen Rover 2200 TC autoon, jonka sytytysjärjestys on tuo monesta muustakin brittivehkeestä tuttu 2-1-3-4.

Nyt kun kaasareita on kaksi ja etummainen syöttää 1 ja 2 pyttyjä ja taaimainen sitten 3 ja 4 mukeja tulee batch fire hommasta vähän outo..... äkkiä ajatellen 2 ja 3 pytyt käy tosi rikkaalla verrattuna 1 ja 4 mukeihin.

Kaasareissahan ei hommalla ole ihan niin suurta merkitystä kun polttoaineen virtauksen määrää ilmavirtaus.... vaikka epätasainen onkin. V8:ssahan tuo homma on 2-taso imusarjalla hirmu hienosti hallinnassa.

MS on V3.0.

Onko kommentteja vai tyssääkö juttu tähän? Tartteeko mennä siihen, että jätetään kaasarit läppärungoiksi ja asennetaan jokaiseen imukanavaan oma suutin? Tämä ei oikein innosta taiteellisen vaikutelman takia :shock:

Tapsa

Re: 2-1-3-4 ja 2 x TB

Posted: Tue Jan 13, 2009 21:41
by teg
tapsak4 wrote:Heps,
Tartteeko mennä siihen, että jätetään kaasarit läppärungoiksi ja asennetaan jokaiseen imukanavaan oma suutin? Tämä ei oikein innosta taiteellisen vaikutelman takia :shock:
Toistaiseksi ainakaan softalla ei saa kuin "semi-sequential" ruiskutuksen, joten joko jokaiseen imukanavaan suutin tai sitten unohdat sen. :)

Posted: Wed Jan 14, 2009 18:28
by tapsak4
Joopa :evil: ,

Tai sit teen uudet imusarjat niin, että etummainen syöttää 1&3 kannut ja takimmainen sit 2&4 :shock:

Tapsa

Posted: Wed Jan 14, 2009 21:01
by teg
Miksei sitten saman tein joka runneriin oma suutin? :) Tai sitten vain yksi läppä jossa yksi (kaikki?) suutin.

Posted: Thu Jan 15, 2009 6:52
by tapsak4
Mä yritän pitää esteettisen vaikutelman, ettei mitään olis tehty..... 8)

Tapsa

Posted: Sat Jan 17, 2009 16:48
by Anssi
Eihän tuolla sytytysjärjestyksellä pitäisi olla mitään merkitystä.. Onko tuossa jotenkin erikoisen mallinen tuo imusarja, vai mistä oletettu ongelma oikein johtuu?

Posted: Sun Jan 18, 2009 14:00
by tapsak4
Toisistaan erilliset imusarjat molemmille kaasareille. Sytytysjärjestys kun ei potki kaasareita vuorotellen vaan ekaks potkastaan kaks kertaa etummaista ja sit kaks kertaa takimmaista. Toisen pitäis olla aina sillä aikaa hiljaa......

Kun ei tiedetä nokka-akselin asemaa niin jos vaikka kaikkiin täräytetään yks pruuttaus per moottorin työtahti niin kakkos ja kolmos pytyt saa kolme pruuttausta ja 1 & 4 vaan yhdet. Ei hjuva.

Tapsa

Posted: Thu Jan 29, 2009 23:51
by olafu
btw, tuo 2-1-3-4 on ihan sama järjestys kuin 1-3-4-2 mutta jostain syystä se on nyt alettu lukemaan kakkosesta... Sensijaan briteissä on kyllä poikkeavakin sytytysjärjestys, 1-2-4-3, esim fordin kentissä, mutta sekin on käytännössä 1-3-4-2 takaperin.

imusarja pitää olla molemmissa tapauksissa 1-4 yhdessä ja 2-3 yhdessä että pulssit tulee tasajaolla.

kutoskoneessa, esim 1-5-3-6-2-4 huomataan heti että kone on ikäänkuin pantu keskeltä kahtia ja sytytellään vuorotellen eri päitä, siihen sopiikin tuo kolme yhteen imusarja mikä tuolla sivuillakin on näytetty...
:roll:

Jos sytytysjärjestys olisi vaikka 1-4-3-2 tai 1-4-2-3 niin kampiakselin pitäisi olla eri mallinen kuin mihin ollaan totuttu, eli 1 ja 2 ylhäällä, 3 ja 4 alhaalla. Käynee lohkon päälle ankarasti.