Page 1 of 1
Bensalinjat ja -pumput
Posted: Tue Nov 11, 2008 14:11
by ihkulainen
Jep.
Lyhyesti: Mega tulee kaasarin tilalle.
Alunperin bensiinitankista tulee vain yksi putki konehuoneeseen. Pumppu on mekaaninen ja koneen kyljessä.
Alkuperäisestä bensaputkesta tehdään paluuputki. Entä uusi tuloputki. Olisko sisähalkasija 7,5mm tai 8mm sopiva (maks.200hp tulevaisuudessa)
Entä mimmosesta tavarasta uus bensalinja kannattaa tehä. Perinteinen kupariputki, vai joku hieno teräspunosletku tms.
Ja bensapumpusta. Voiko korkeapainepumpun pistää suoraan konehuoneeseen, rintapeltiin kiinni, imemään suoraan tankilta, vai tarvitaanko siirtopumppu? Voiko alkuperästä pumppua käyttää siirtopumppuna? Jos näin, niin pistetäänkö pumput vaan peräkkäin vai kannattaako väsätä välisäiliö?
Ja ehdotuksia, että mikä olis hyvä ja suht edullinen pumppu tähän tarkotukseen.
Mimmottis te olette toteuttaneet bensan siirron tankilta benskiskolle ?
Kiitos!

Posted: Wed Nov 12, 2008 13:12
by ihkulainen
Tais olla tyhmä kysymy kun ei vastausta tullut
Mutta taidan pistää sen välisäiliön joka tapauksessa, ku maastossakin ajellaan

. Nyt aluks ainakin siirtopumppuna toimii koneen oma mekaaninen. Ruiskupumpulle lähtö sitten säiliön pohjasta ja suuttimilta paluu yläreunaan.
Tankilta tulevat putket molemmat säiliön yläreunaan. kö?
Säiliön koko? Riittääkö puol litraa?
Posted: Wed Nov 12, 2008 14:14
by ArttuH
No ei välttämättä tyhmä kysymys, nämä vaan taitaa olla aika pitkälle asioita, joissa vastaukset riippuu aika monesta tekijästä ja ennen kaikkea tekijän mieltymyksistä. Sen takia on vähän hankala antaa yksiselitteisiä vastauksia.
-Tietääkseni ruiskupumput imevät aika heikosti, joten en asentaisi tankin yläpuolelle ilman siirtopumppua.
-Mekaaninen kaasarin pumppu toimii luultavasti hyvin siirtopumppuna.
-Välisäiliö on ainakin varma ratkaisu, etenkin jos on vähänkään pelkoa, ettei tankissa ole riittävää loiskeiden vaimennusta. Tosin luultavasti toimii ilman välisäiliötäkin. Säiliön koolla ei varmaan ole suurta väliä, kunhan saa rakenteen sellaiseksi, ettei pumppu pääse imemään ilmaa. Tankinkierron putket ja paluu paineensäätimeltä yläreunaan, pumpun imu pohjaan, luulisi toimivan.
-Siirtolinjoihin 7,5-8mm pitäisi olla ihan riittävä sisähalkaisija. Materiaalivalinta riippuu sitten monesta asiasta, asennuksen helppous, hinta/saatavuus, tarviiko kestää kolhuja hankausta yms. jne... Kumiletkujen kanssa kannattaa varmistua, että ne on todella kestää tarvittavan paineen.
Posted: Wed Nov 12, 2008 16:21
by ihkulainen
Nooni.. Kiitos vastuksesta. Mukavampia alkaa tekemään kun tietää varmasti että mites kuuluu/kannattaa tehdä.
Välisäiliö tulee, ku maastossa ajetaa, ja siellä auto on usein hyvinkin kallellaan. Joten vajaalla tankilla haukkaa ilmaa luultavasti... hmm. Pitäiskös tosta välisäiliöstä tehä reilumman kokonen, jos auto pidemmän aikaan kallellaan jolloin siirtopumppukaan ei siirrä polttoainetta tankilta

3litraa vaikkapa... niin n.10minuuttia voi möyriä ilman että tankista tulee ainetta

Posted: Wed Nov 12, 2008 17:21
by Aatu
No jos nykyisellä kaasarilla pystyy ajamaan kallellaan niin ei se väli säiliö heti tyhjene.
Välisäiliöön ruiskulta takaisin kierto ja säiliöstä ylivuoto takaisin tankkiin.
Posted: Thu Nov 20, 2008 14:16
by ihkulainen
Re: Bensalinjat ja -pumput
Posted: Sun Oct 26, 2014 21:01
by henuzki
Sellainen idea välähti mieleen että voisiko rakentaa painesäätimen jo takakonttiin, pumpun jälkeen y-haara josta toinen suuttimille ja toine painesäätimelle siitä turvatankille tai kerääjälle takasi riippuen vielä rakenteesta. Ongelmaksi taitaa tulla polttoaineen lämpeäminen rampissa tai kontissa kiertäessä. Olisi vaan kilpurissa jo valmiiksi yksi bensalinja siististi kopissa niin säästyisi paluulinjan vedolta ja saisi konehuoneenkin kliinimmäks näinhän se taitaa olla toteutettu jo siviiliautoissakin aikoja sitten.