Bensalinjat ja -pumput

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Bensalinjat ja -pumput

Post by ihkulainen »

Jep.
Lyhyesti: Mega tulee kaasarin tilalle.
Alunperin bensiinitankista tulee vain yksi putki konehuoneeseen. Pumppu on mekaaninen ja koneen kyljessä.
Alkuperäisestä bensaputkesta tehdään paluuputki. Entä uusi tuloputki. Olisko sisähalkasija 7,5mm tai 8mm sopiva (maks.200hp tulevaisuudessa)
Entä mimmosesta tavarasta uus bensalinja kannattaa tehä. Perinteinen kupariputki, vai joku hieno teräspunosletku tms. :?

Ja bensapumpusta. Voiko korkeapainepumpun pistää suoraan konehuoneeseen, rintapeltiin kiinni, imemään suoraan tankilta, vai tarvitaanko siirtopumppu? Voiko alkuperästä pumppua käyttää siirtopumppuna? Jos näin, niin pistetäänkö pumput vaan peräkkäin vai kannattaako väsätä välisäiliö?

Ja ehdotuksia, että mikä olis hyvä ja suht edullinen pumppu tähän tarkotukseen.

Mimmottis te olette toteuttaneet bensan siirron tankilta benskiskolle ?

Kiitos! :wink:
Lada Niva 2.0TC-projekti
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Tais olla tyhmä kysymy kun ei vastausta tullut :D :oops: :cry: :wink:

Mutta taidan pistää sen välisäiliön joka tapauksessa, ku maastossakin ajellaan :twisted: . Nyt aluks ainakin siirtopumppuna toimii koneen oma mekaaninen. Ruiskupumpulle lähtö sitten säiliön pohjasta ja suuttimilta paluu yläreunaan.
Tankilta tulevat putket molemmat säiliön yläreunaan. kö?
Säiliön koko? Riittääkö puol litraa?
Lada Niva 2.0TC-projekti
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

No ei välttämättä tyhmä kysymys, nämä vaan taitaa olla aika pitkälle asioita, joissa vastaukset riippuu aika monesta tekijästä ja ennen kaikkea tekijän mieltymyksistä. Sen takia on vähän hankala antaa yksiselitteisiä vastauksia.

-Tietääkseni ruiskupumput imevät aika heikosti, joten en asentaisi tankin yläpuolelle ilman siirtopumppua.
-Mekaaninen kaasarin pumppu toimii luultavasti hyvin siirtopumppuna.
-Välisäiliö on ainakin varma ratkaisu, etenkin jos on vähänkään pelkoa, ettei tankissa ole riittävää loiskeiden vaimennusta. Tosin luultavasti toimii ilman välisäiliötäkin. Säiliön koolla ei varmaan ole suurta väliä, kunhan saa rakenteen sellaiseksi, ettei pumppu pääse imemään ilmaa. Tankinkierron putket ja paluu paineensäätimeltä yläreunaan, pumpun imu pohjaan, luulisi toimivan.
-Siirtolinjoihin 7,5-8mm pitäisi olla ihan riittävä sisähalkaisija. Materiaalivalinta riippuu sitten monesta asiasta, asennuksen helppous, hinta/saatavuus, tarviiko kestää kolhuja hankausta yms. jne... Kumiletkujen kanssa kannattaa varmistua, että ne on todella kestää tarvittavan paineen.
Arttu
GSX1100 -85
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Nooni.. Kiitos vastuksesta. Mukavampia alkaa tekemään kun tietää varmasti että mites kuuluu/kannattaa tehdä. :wink:
Välisäiliö tulee, ku maastossa ajetaa, ja siellä auto on usein hyvinkin kallellaan. Joten vajaalla tankilla haukkaa ilmaa luultavasti... hmm. Pitäiskös tosta välisäiliöstä tehä reilumman kokonen, jos auto pidemmän aikaan kallellaan jolloin siirtopumppukaan ei siirrä polttoainetta tankilta :? 3litraa vaikkapa... niin n.10minuuttia voi möyriä ilman että tankista tulee ainetta :P
Lada Niva 2.0TC-projekti
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

No jos nykyisellä kaasarilla pystyy ajamaan kallellaan niin ei se väli säiliö heti tyhjene.
Välisäiliöön ruiskulta takaisin kierto ja säiliöstä ylivuoto takaisin tankkiin.
ihkulainen
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Mon May 26, 2008 21:16

Post by ihkulainen »

Tallin nurkilta löyty vanha 2kg (2,3l)-jauhesammutin josta oli paineet pois. Tyhjensin, pesin ja maalasin sen. Siiitä tulee siis välisäiliö, ainakin nyt aluks. Ei nyt pysty mitää ûber tuning rosteri -säiliötä hommata / tehdä... Sammutin sopii hyvi Ladan konehuoneeseen. Tilaa on ruhtinaallisesti. Vararengas ollut josku konehuoneessa :P

Kaverilta löytys käyttämätön Saabin painepumppu (bosch) :P . Ja uuden ruiskusuodattimen löysin omista kätköistä... Pitää vielä hommata ne bensaletkut jossain vaihees. Noita teräspunosletkuja on sen verram haukuttu, etten moisia viitsi hommata. Hydrauliikkaliikkeestä vaan jotain kumi-bensaletkua...

...ens viikolla pääsen hakemaan ms2v3 boksin tullista :lol: 8) :D :twisted: :wink: :P :!: :arrow:
Lada Niva 2.0TC-projekti
henuzki
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Tue Apr 16, 2013 19:13
Location: mikkeli

Re: Bensalinjat ja -pumput

Post by henuzki »

Sellainen idea välähti mieleen että voisiko rakentaa painesäätimen jo takakonttiin, pumpun jälkeen y-haara josta toinen suuttimille ja toine painesäätimelle siitä turvatankille tai kerääjälle takasi riippuen vielä rakenteesta. Ongelmaksi taitaa tulla polttoaineen lämpeäminen rampissa tai kontissa kiertäessä. Olisi vaan kilpurissa jo valmiiksi yksi bensalinja siististi kopissa niin säästyisi paluulinjan vedolta ja saisi konehuoneenkin kliinimmäks näinhän se taitaa olla toteutettu jo siviiliautoissakin aikoja sitten.
Starlet Kp60 4K
Corolla ke70 4A-G
Corolla AE86 "entisöinti"
Opel B Manta (sprintti Volvolainen)
Post Reply