Mega vähäpäästöiseen autoon
Moderator: Masi_K
Mega vähäpäästöiseen autoon
Onko kukaan laittanu megaa onnistuneesti vähäpäästöiseksi merkittyyn autoon?
Mietin tässä että miten helpolla mahtaa saada päästöt kuriin...jos nyt ajatellaan, että moottori on muuten vakio.
Selvennetään ny vielä että auto on vuosimallia -93, eli ensimmäisiä pakollisia vähäpäästöisiä.
Mietin tässä että miten helpolla mahtaa saada päästöt kuriin...jos nyt ajatellaan, että moottori on muuten vakio.
Selvennetään ny vielä että auto on vuosimallia -93, eli ensimmäisiä pakollisia vähäpäästöisiä.
meillä on kaverin kanssa tuo -91 mallin (muistaakseni) sierra projekti menossa, eli vähäpäästöinen jokatapauksessa ja kun kone on lisäksi -96 mallin ford scorpiosta ja sen koneen mukaan kuulemma menee päästörajat kuitenkin
konttorille asti ei ole vieläkään päästy, mutta pitäis kyllä mennä leimalle päästöjen puolesta, 2 kpl katteja asennettiin ja hi-res koodilla mennään...
nämä ensimmäisten vähäpäästöisten päästörajat on kuitenkin aika löysät vielä, eli ei pitäis olla ongelmia

konttorille asti ei ole vieläkään päästy, mutta pitäis kyllä mennä leimalle päästöjen puolesta, 2 kpl katteja asennettiin ja hi-res koodilla mennään...
nämä ensimmäisten vähäpäästöisten päästörajat on kuitenkin aika löysät vielä, eli ei pitäis olla ongelmia

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
-92 ja uudempaan ei saa vaihtaa polttoaineen syöttöjärjestelmää ilman tyyppihyväksyntää.
Nän minä olen ymmärtänyt....
1.7.-87 vanhemmat riittää tavallinen päästömittaus
siitä vuoteen -92 riittää että katti putkessa ja päästömittaus niin ok..
mutta -92 ylöspäin tarvitaan tyyppihyväksynnät että ko. laitteistot täyttää päästönormit...
edit:Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen 1.7.1987 tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Tällöin mittaus voidaan tehdä katsastustoimipaikalla eikä muita todistuksia pakokaasupäästöistä vaadita.
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan- tai sen edustajan todistus, tai
- katalysaattorin jälkiasennus, tai
- selvitys josta ilmenee, että moottori on peräisin autosta joka on täyttänyt saman pakokaasupäästötason (päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos moottori apulaitteineen on peräisin saman ikäisestä tai uudemmasta autosta).
Lisäksi voidaan vaatia selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Nän minä olen ymmärtänyt....
1.7.-87 vanhemmat riittää tavallinen päästömittaus
siitä vuoteen -92 riittää että katti putkessa ja päästömittaus niin ok..
mutta -92 ylöspäin tarvitaan tyyppihyväksynnät että ko. laitteistot täyttää päästönormit...
edit:Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön ennen 1.7.1987 tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Tällöin mittaus voidaan tehdä katsastustoimipaikalla eikä muita todistuksia pakokaasupäästöistä vaadita.
Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan- tai sen edustajan todistus, tai
- katalysaattorin jälkiasennus, tai
- selvitys josta ilmenee, että moottori on peräisin autosta joka on täyttänyt saman pakokaasupäästötason (päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos moottori apulaitteineen on peräisin saman ikäisestä tai uudemmasta autosta).
Lisäksi voidaan vaatia selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista
Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori)
Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.
Last edited by ihkulainen on Mon Nov 03, 2008 23:32, edited 1 time in total.
Lada Niva 2.0TC-projekti
tarvitseeko sitä konttorilla sitten mennä mainostamaan erikseen, että tässä on mun omatekemä ECUihkulainen wrote:-92 ja uudempaan ei saa vaihtaa polttoaineen syöttöjärjestelmää ilman tyyppihyväksyntää.
Nän minä olen ymmärtänyt....
1.7.-87 vanhemmat riittää tavallinen päästömittaus
siitä vuoteen -92 riittää että katti putkessa ja päästömittaus niin ok..
mutta -92 ylöspäin tarvitaan tyyppihyväksynnät että ko. laitteistot täyttää päästönormit...

jos päästöt on ok, niin ei kai siitä mitään mussuttamista kenelläkään ole

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 35
- Joined: Mon May 26, 2008 21:16
niinno.. kyllähän sen päästöjen puolesta saa menemään "helposti" läpi. Mutta nä direktiivit
joo no ajattelin lähinnä, et jos enemmänki modailee, niin kyllä se katsatusmies huomaa. esim. vaihtaa kaasarin tilalle monipisteruiskun...
Tai etenkin koneen vaihto...
noita vähäpäästökaasaripelejäkin on. esim. Lada. Nissa. Subaru... ym...
kukin tekee miten tekee...





joo no ajattelin lähinnä, et jos enemmänki modailee, niin kyllä se katsatusmies huomaa. esim. vaihtaa kaasarin tilalle monipisteruiskun...
Tai etenkin koneen vaihto...
noita vähäpäästökaasaripelejäkin on. esim. Lada. Nissa. Subaru... ym...
kukin tekee miten tekee...

Lada Niva 2.0TC-projekti
mul itellä BMW e36 325i vm:91. auto on merkattu vähäpäästöiseksi megassa hires koodi eikä mitään ongelmaa pakokaasujen kanssa. lain mukaan vähäpäästöiseen ei saa vaihtaa muuta ruiskun ohjausta kun auton valmistajan hyväksymää.. korjatkaa jos olen väärässä. hyvin meni leimasta läpi en kyllä mainostanu asemalla et moottorin ohjaus on vaihdettu.
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
Tätä kaipasinkin. Tiesin kyllä ecun vaihtamisesta ei kannata kauheesti mainostaaMiku_s wrote:mul itellä BMW e36 325i vm:91. auto on merkattu vähäpäästöiseksi megassa hires koodi eikä mitään ongelmaa pakokaasujen kanssa. lain mukaan vähäpäästöiseen ei saa vaihtaa muuta ruiskun ohjausta kun auton valmistajan hyväksymää.. korjatkaa jos olen väärässä. hyvin meni leimasta läpi en kyllä mainostanu asemalla et moottorin ohjaus on vaihdettu.

Mut siis nuissa 87-92 peleissä se mainostaminen ei haittaiskaan, jos vaan katti on putkessa?
Ja kun itekin modaan kaasaripeliä ruiskuksi, niin eipä sitä paljoa passaa kusettaakaan, varsinkaan kun mallisarjassa ei suomessa ole edes monipiste ruiskua
Ja kun itekin modaan kaasaripeliä ruiskuksi, niin eipä sitä paljoa passaa kusettaakaan, varsinkaan kun mallisarjassa ei suomessa ole edes monipiste ruiskua

Sitä mitä meillä ei oo, se me tehään ite.
Sitä mitä me ei ite osata tehä, sitä me ei tartteta...
Sitä mitä me ei ite osata tehä, sitä me ei tartteta...
Jos siellä rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori niin ei saa vaihtaa ruiskua oli mitä vuosimallia vaan. Tosin en ole vähäpäästösiä kaasaripelejä nähnyt.
Luulempa, että jos normi ruiskupeliin vaihtaa megan niin tuskin se inssi sitä huomaa. Jos vaihtaa moottorin samalla niin luulen, että inssi muutoskatsastuksessa tarkistaa, että sieltä löytyy täsmälleen samat osat kuin luovuttajassakin.
Ja voihan sitä käydä hakemassa omalle ruiskulle tyyppihyväksynnän siltä kuuluisalta VTT:ltä.
Luulempa, että jos normi ruiskupeliin vaihtaa megan niin tuskin se inssi sitä huomaa. Jos vaihtaa moottorin samalla niin luulen, että inssi muutoskatsastuksessa tarkistaa, että sieltä löytyy täsmälleen samat osat kuin luovuttajassakin.
Ja voihan sitä käydä hakemassa omalle ruiskulle tyyppihyväksynnän siltä kuuluisalta VTT:ltä.
ja hondassa on kans vähäpäästöinen kaasari. näin minäkin muistelin et jos on kolmitoimi katalysaattori niin ruiskua ei saa vaihtaa..Obi-Lan wrote:Jos siellä rekisteriotteessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori niin ei saa vaihtaa ruiskua oli mitä vuosimallia vaan. Tosin en ole vähäpäästösiä kaasaripelejä nähnyt.
Luulempa, että jos normi ruiskupeliin vaihtaa megan niin tuskin se inssi sitä huomaa. Jos vaihtaa moottorin samalla niin luulen, että inssi muutoskatsastuksessa tarkistaa, että sieltä löytyy täsmälleen samat osat kuin luovuttajassakin.
Ja voihan sitä käydä hakemassa omalle ruiskulle tyyppihyväksynnän siltä kuuluisalta VTT:ltä.
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd