Page 1 of 1

Toimivia tyhjäkäyntivenojen asetuksia

Posted: Sun Sep 07, 2008 12:45
by Volkkarijermu
Postakkaas tähän vähä tietoa mikä tyhjäkäyniventtiili on käytössä, mikä megan versio ja millä asetuksilla toimii.

Posted: Fri Sep 26, 2008 18:28
by Volkkarijermu
Tästä täytynee vetää johtopäätös että kukaan ei oo saanu toimimaan :D

Posted: Fri Sep 26, 2008 19:10
by Höylä
ford 2 napainen, MS 1 V2.2,hr 10d2 koodi, eikä saatu kun kone sammumaan, kun venttiilin johto kiinnitettiin megaan, eli mega sekos -> auto sammui :D

ei tosin kokeiltukaan kuin 3 kertaa ja siirryttiin sitten säätämään muita juttuja, tulevaisuudessa olis tavoite saada tuokin toimimaan :roll:

Posted: Tue Oct 07, 2008 18:05
by antti o
Megasquirt V2.2, fordin 2 napainen tyhjäkäyntiventtiili:
Extra Hires 10G

Image

Image

Posted: Thu Jul 09, 2009 18:40
by Volkkarijermu
Saatiinpahan se omaki vena (FORD 928F9F715AE) toimimaan ihan riittävällä tapaa alla olevilla asetuksilla. Koodi on MS2 extra 2.1.0:


Image
Image
Image
Image

Posted: Thu Jul 09, 2009 22:41
by teg
Laita tuo rpmDOT threshold tuosta 50 rpm/sec tuonne about 450-500 rpm/sec paikkeille, niin se pelastaa joskus jos ei meinaa lähteä closed looppi päälle.

Posted: Thu Jul 09, 2009 22:43
by Volkkarijermu
Mistä huomaa ettei closed looppi meinaa mennä päälle? Noi PID lockoutit on vähä hepreaa ku ei oikeen taho löytyä selitystä noihin ees googgelilla tai megafoorumeilta.

Posted: Thu Jul 09, 2009 22:50
by teg
Megassa on "CL idle" vihreänä kun se aktiovituu. Parametreistä löytyy tietoa:

http://www.msextra.com/viewtopic.php?f=91&t=30441

Yksi säätöohje on, että säädä I:tä isommaksi kunnes oskilloi ja siitä hivenen pienemmälle. P:tä kasvatat niin, että voit lähteä liikkelle koskematta kaasuun.

Posted: Thu Jul 09, 2009 22:54
by Volkkarijermu
I:n ja P:n säätämistä suurin osa oli ja tuntuu että toi on paras yhdistelmä. P:tä kasvattamalla sai paremmin lähteen paikaltaan, mutta oire korkeilla P:n arvoilla oli että jos äkisti vetäs valot+pitkät ja takalasinlämppärin päälle, niin alko tyhjäkäynti oskilloimaan vähäks aikaa ennenku rauhottu.

Posted: Fri Jul 10, 2009 9:38
by teg
D:llä saattaa saada kuriin nuo äkilliset kuormanmuutokset, kuten yhtäkkinen laturin rasitus.

Posted: Fri Jul 10, 2009 10:42
by Volkkarijermu
Okkei eli säätämistä säätämisen perään. Onkohan kellään tietoa millä taajuudella toi vena on pistetty toimimaan Fordeissa? Nythän mulla se kerroin on 5. Käsittääkseni kai orkkissysteemissä se on selkeesti korkeempi?

Posted: Fri Jul 10, 2009 22:38
by teg
Aika korkealta vaikuttaa se 5... se vieläpä huonontaa säätötarkkuutta, kuten siinä sivulla lukeekin...

Posted: Fri Jul 10, 2009 23:35
by Volkkarijermu
Tommosen huomasin että jos moottorijarrutuksella himmailee alamäkee alas ja kierroksen hiljalleen laskee, vaikkapa vähä alle kahden tonnin, niin kytkintä painamalla kiekat helposti tipahtaa kertalaakista jonnekkin 800-900 väliin.

Sitten kylmänä jos laskee kierroksia hiljalleen ja alkaa targettikierrokset lähenemään, niin pwm hyppää "idle valve closed duty"-arvosta heti ilman mitään ramppeja ja aiheuttaa kierroksen hetkellisen pomppaamisen ylös vaikka kaasupoljinta päästää pikkuhiljaa.

Lienee siis turha puhua toimivista asetuksista :D

Jatketaan säätöä...

Posted: Sat Jul 11, 2009 8:30
by teg
Jos kierrokset pääsevät tippumaan niin alas, että mega menee "cranking" tilaan niin PWM venttiili hyppää oitis cranking pwm arvoon.


Ps. TPS thresholdin laittaisin pienemmäksi kuin 2%.. Varsinkin hitaasti kaasupoljinta suljettaessa käy helposti niin, että TPS tippuu alle 2% mutta läppää pidetään jalalla auki ja tyhjäkäyntiventtiili taistelee sitä vastaan.

Re: Toimivia tyhjäkäyntivenojen asetuksia

Posted: Sun May 01, 2011 12:57
by mmk
Osaisiko joku antaa vinkkiä mikä on closed-loop idlessä vikana. Muuten toimii hyvin mutta välillä jää kierrokset jonnekin yli 1100 rpm vaikka target on 900 rpm. Cl-idle on kuitenkin tunerstudion mukaan aktiivinen silloinkin. Välillä saa pitempäänkin härnätä ennen kuin jää huutamaan, välillä taas jää helpommin. Pari kertaa on jäänyt liian alaskin, jonnekin 700 rpm tuntumaan.

Olen yrittänyt päivätolkulla muutella asetuksia mutta tuohon ei lääkettä tunnu löytyvän, ei vain jostain syystä lähde pulssisuhdetta tiputtamaan.

MS2 v3.0 2.1.0d, venttiilinä Boschin 2-napainen volvosta.

Tällaiset asetukset jäi viimeksi.

Image