Page 1 of 1

Ford 2.8 V6 Ihme käppyröitä

Posted: Sun Aug 31, 2008 13:03
by pihtim
ONGELMA: Kun käynnistän moottorin kylmänä, se starttaa hyvin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä (ja pysyy käynnissä).
Kaasuakin pystyy hieman antamaan ilman että kone sammuu.
Mutta, kun sammutan moottorin ja käynnistän uudelleen, se starttaa hyvin, käy muutaman sekunnin (2-5) ja sammuu.
Moottori ei siis lämpimänä startatessa jää käymään.

MOOTTORI: Ford 2.8i V6 (scorpio/granada).
Megasquirt 2.2 (partco).
Nissan 200sx 370cc suuttimet etuvastuksilla (nyt 2,3bar paineilla 330cc).
Fordin oma TPS ja virranjakaja.
GM vedenlämpöanturi ja cosworth imulämpöanturi.
Eaton M90 (tällähetkellä ei tuota ahtoja...pyörii vain mukana)

Tässä tämänhetkisiä asetuksia:
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/kuvia/megasquirt/

Moottori käymässä vanhalla fordin moottorinohjauksella:
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/k ... orolla.avi

Posted: Sun Aug 31, 2008 13:11
by Höylä
kokeile laittaa hieman suuremmalle noita lämpimän koneen ase asetuksia, myös ryyppyä voi hieman suurentaa :roll:

mitä sulla näyttää imuilman lämpötila lämpimällä koneella? tuos kaverin omassa näyttää ajossakin +44 C, vasta kovemmassa kiihdytyksessä ja kaasu selin ajettaessa se putoaa johonkin + 20 C pintaan...

lämmintä konetta startatessa se näyttää jotain yli + 50 C yleensä, ja siksi me ainakin jouduttiin antamaan ase rikastuksia aika rajusti lisää lämpimälle koneelle...

Posted: Sun Aug 31, 2008 19:07
by pihtim
Höylä wrote:kokeile laittaa hieman suuremmalle noita lämpimän koneen ase asetuksia, myös ryyppyä voi hieman suurentaa
Eipä ollut taas järin hyvä päivä. En saanu värkkiä kertaakaan käymään tyhjäkäyntiä.
Starttauskertoja tuli taas lukuisia.
Taas lupaili ja hörähteli käymään, mutta ei, ei vaan jää käyntiin.
Tässä on nyt fordsonia sahattu jo kaks viikkoa käyntiin, joka päivä, eikä edes tyhjäkäyntiä oo saatu kuntoon.
Alkaa käymään motivaation päälle :(
Koitin taas tänään ruklata kaikkia asetuksia suuntaan jos toiseen (myös ASE), mutta mikään ei tuntunut vievän parempaan suuntaan.

Posted: Sun Aug 31, 2008 19:25
by Höylä
mulla olis 2.9 24 valve voortin msg. joka eilen tehtiin ja saatiin jo aika hyviin säätöihin, kiinnostaisko tutkia sitä, jos sieltä löytyis joku ratkaisu ongelmaan? onhan se tietysti eri kone muuten, paitsi lohko on "sama"...

tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq

Posted: Sun Aug 31, 2008 21:19
by pihtim
Höylä wrote:mulla olis 2.9 24 valve voortin msg. joka eilen tehtiin ja saatiin jo aika hyviin säätöihin, kiinnostaisko tutkia sitä, jos sieltä löytyis joku ratkaisu ongelmaan? onhan se tietysti eri kone muuten, paitsi lohko on "sama"...

tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq
katsotaanpas.
kiitoksia vaan.

Posted: Mon Sep 01, 2008 14:55
by pihtim
Höylä wrote:mulla olis 2.9 24 valve voortin msg. joka eilen tehtiin ja saatiin jo aika hyviin säätöihin, kiinnostaisko tutkia sitä, jos sieltä löytyis joku ratkaisu ongelmaan? onhan se tietysti eri kone muuten, paitsi lohko on "sama"...

tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq
Oli ihan hyödyllistä tietoa tossa .msq-tiedostossa.
Kuinka suuret suuttimet teillä tossa on?

Posted: Mon Sep 01, 2008 21:10
by Höylä
ei ole varmaa tietoa, mutta arvioitiin, että n. 210 cc/min :roll:

Posted: Thu Sep 04, 2008 19:53
by country sedan
Tasan 200cc jos on orkkikset.

Posted: Sun Sep 07, 2008 19:27
by pihtim
country sedan wrote:Tasan 200cc jos on orkkikset.
Joo eli samat suuttimet mitä tos 2.8:ssa orkkiksena.
Ei mitkään häävin suuret kyllä tunnu olevan.
Itelläni siis tossa nyt noi nissanin 1.8 turbokoneen suuttimet ja
ovat 370cc. Vakiotehoja kun vertailee niin nuohan on
suhteessa aikalailla isommat.

Posted: Sat Sep 13, 2008 21:00
by pihtim
Uusia kuulumisia:
Saatiin fordsoni starttaamaan kaikissa lämpötiloisa ja tyhjäkäyntiäkin käy.
Aseteuksia säätämällä ja imuvuoto paikkaamalla korjaantui.

Ongelmia tällähetkellä:
Tyhjäkäynti vaikkapa 1500rpm ja alan säätämään sitä alaspäin kaasuläpältä -> tuloksena sammuminen (tukehtuminen) noin 1050rpm kohdalla.
Ideoita?

Posted: Sat Sep 13, 2008 22:16
by Höylä
pihtim wrote:Uusia kuulumisia:
Saatiin fordsoni starttaamaan kaikissa lämpötiloisa ja tyhjäkäyntiäkin käy.
Aseteuksia säätämällä ja imuvuoto paikkaamalla korjaantui.

Ongelmia tällähetkellä:
Tyhjäkäynti vaikkapa 1500rpm ja alan säätämään sitä alaspäin kaasuläpältä -> tuloksena sammuminen (tukehtuminen) noin 1050rpm kohdalla.
Ideoita?
onko tyhjäkäynti venttiili käytössä (meillä ei ole kun ei tunnu olevan tarvetta)

ennakot tyhjäkäynnillä (meillä 27 astetta)

seokset? (meillä 14.7:1)

me saadaan tuohon cossu scorpion V6 koneeseen tyhjäkäynniksi mitä tahansa 500 ja 1000 RPM väliltä ilman ongelmia :roll: että vika luultavasti ei ole moottorin "tyypissä"...

Posted: Sun Sep 14, 2008 11:46
by VesQ
Höylä wrote:ennakot tyhjäkäynnillä (meillä 27 astetta)
Mitähä ??

Miksi noin korkea :roll:

Posted: Sun Sep 14, 2008 12:14
by Höylä
VesQ wrote:
Höylä wrote:ennakot tyhjäkäynnillä (meillä 27 astetta)
Mitähä ??

Miksi noin korkea :roll:
sillä kay parhaiten, eikä "röpötä" :roll: RPM tuntuu pysyvän 50 kierroksen sisällä ja seoksetkin tuntuu pysyvän parhaiten siinä ykkösen pinnassa (lambda 0.99-1.01)

20 ennakkoa kokeilin, mutta eihän sellaista viitsi käyttää, kun kone käy kuin joku yksipyttyinen ruohonleikkuri :D

edit: tuosta ennakosta vielä, oletteko sekoittaneet sen "perusennakon" tai säätöennakon (yleensä se n. 10 astetta) siihen, mitä moottorit yleensä käyttävät käydessään tyhjäkäyntiä :roll:

tuo 10-15 astetta on yleensä se mihin perusennakot säädettiin vanhanaikaisilla kärjellisillä jakajilla ja se siis säädettiin ilman alipaine ennakkoa ja sama ennakko on jäänyt sitten kai kummittelemaan näihin uusiin ECU:n säätämiin koneisiin "ennakon tarkistus ennakoksi" :roll: omassa mitsun V6 koneessa tuo tarkistus ennakko on muistaakseni 5 astetta, mutta ei sitä todellakaan mihinkään sytkäkartaan laiteta tyhjäkäynnin ennakoksi :wink:

joissakin V8 koneissa max. ennakko tyhjäkäynnillä tais olla jopa yli 30 astetta (perusennakko + alipaine ennakko)

Posted: Sun Sep 14, 2008 19:18
by country sedan
Noi teitin ennakot kyllä hämmästyttää edelleen. Tossa mun koneessa on miltei sama onko ennakko tyhjäkäynnillä 10 tai 20º. Eron kyllä kuulee mutta kyllä ne Cosworth teksit saa siitä plenumin päältä vielä tavattua. Tällä hetkellä 10º.
Tyhjäkäynti venttiili on warm upissa ja normaali lämpöinen kone vetää vaan läpän kautta ilmaa eli lämmin kone käy 900rpm tyhjäkäyntiä vaikka tk venttiilistä nyppää töpselin irti.

Posted: Sun Sep 14, 2008 19:30
by Höylä
meillä kun tahtoo mega mennä sekaisin, jos ottaa käyttöön tuon tyhjäkäynti venttiilin, niin saatiin noin tuo tyhjäkäynti kuntoon, eli kunnon ennakot... :roll: map arvo tyhjäkäynnillä on muistaakseni jotain 30 (pitäis myös opetella, millaisia säätöjä sinne tk venttiilin ohjaukseen pitää laittaa :oops: ) tosin nyt ei ole tk venttiiliä testattukaan, kun poistettiin se yksi ristiriitaisuus asetuksista...

niin ja pelleilläänkö nykyään tuolla ennakolla jotain niiden päästöjenkin kanssa :? sytty tarkoituksella hieman myöhässä, niin jotku arvot näyttää "paremmilta" testissä :roll:

mulle on ihan sama vaikka putkesta lentäis raakaa bensaa, kunhan tehot on tapissa ja kaasuunvastaavus kohdallaan...

kuva logista tyhjäkäynnillä... ei tuo niin kauhean pahalta näytä, mitä teidän ihmettelystä vois päätellä :roll: tuossakin taitaa olla imuilman lämmöt yli 60 astetta, kun ne tahtoo tuossa nousta aika korkeiksi, kun hetken (joku 2 min.) käy tyhjäkäyntiä :? mutta asetus "imuilman lämpötilan vaikutus seoksiin" tuntuu helpottavan tilannetta, aika hyvin saatiin sitä jo hierottua kohdalleen tuossa kohtaa :roll:

Posted: Sat Sep 27, 2008 12:38
by pihtim
Noniiiin.
Nyt alkaa tuloksia tulemaan. Saa tuota fordsonin megaruutan säätelyä alkaa jo laskemaan kuukausissa. Vastoinkäymisiä on ollut niin että oksat pois.

Auto suostuu käymään tyhjäkäyntiä ja ajamaankin olen päässyt.
Tosin alle 1200 tyhjäkäynnistä on turha haaveilla.
Laajakaistainen lambda (innovate) tuli hommattua ja
jokkisradalla olen nyt alustavia säätöjä saanut tehtyä bensakarttoihin.
Siirtokilvet ajattelin hommata ja mennä tonne syrjäkylille takomaan yhtä
asfalttisuoraa edestakaisin.
Näyttäis se aurinko sittenkin vähäsen pilkahtavan risukasaankin.

Posted: Sat Sep 27, 2008 12:51
by Jasu
Tulee mieleen että mahtaisko olla ilmavuoto imusarjalla jos ei saa tyhmäkäyntiä millään kuriin..? Tuonsuuntaisia oireita on ollut Rättärin ja Harrikan kanssa kun imuvuodot on syypäitä olleet...

Posted: Sun Sep 28, 2008 10:27
by pihtim
Jasu wrote:Tulee mieleen että mahtaisko olla ilmavuoto imusarjalla jos ei saa tyhmäkäyntiä millään kuriin..? Tuonsuuntaisia oireita on ollut Rättärin ja Harrikan kanssa kun imuvuodot on syypäitä olleet...
No läppärungolta kun tyhjäkäyntiruuvia tarpeeksi ruuvaa pienemmälle niin
auto kyllä sammuu. Eli tukehtuu siis. Ja starttiapua on kyllä sumuteltu
yllinkyllin pitkin imusarjaa eikä imuvuotoja ole havaittu.

Posted: Sun Oct 05, 2008 22:33
by pihtim
Noniin, olis muutamia logeja tullu ajettua viikonlopun aikana ja karttoja korjailtua "oikeaan" suuntaan.
Näyttää tosin tuo bensakartta olevan suht omituinen käppyrä,
lukemat kun vaihtelevat aika hurjasti eli 4-254 välillä.
Mistä tälläinen kartta johtuu :?:
Tuolla kartan huippukohdassa tuntuu kone haluavan silti vaan lisää soppaa.
Tuo fordsonin kone näyttää muutenkin tykkäävän hieman reilummasta
seoksesta mitä tuo 14,7.

Ja täältä löytyis sitte viimisin .msq ja sillä ajettu datalog.
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/kuvia/megasquirt/
Mitäs tuumaatte?

Posted: Wed Nov 05, 2008 22:40
by Hannu / Revontulet
Voisiko olla että moottorin antama MAP arvo muuttuu kiihdytettäessä 104-114 kPa:n välissä (logista katselin), jolloin tuossa sinun taulukossa pitäisi säätää useampaa eri riviä, samoin lukeminen pitäisi tapahtua niistä. Tässä osa VE taulukkoasi:

MAP VE
_90 66 93 110 92 85 78 71 98 104 83 76 88
100 94 152 139 111 102 101 124 188 254 223 163 84
115 78 114 134 152 112 113 161 231 223 217 210 109

Tässä yhden vedon säätöpisteet 4-5500 rpm väliltä
RPM MAP
4000 110
4500 101
5000 99-105
5500 102

Nyt tuo 110 @ 4000 rpm kohdan VE-arvo saadaan laskemalla 188 ja 231 arvojen välinen alue lineaariseksi, eli 110 arvoa vastaavaksi VE:ksi Tulos 217, muut vastaavasti.

5000 kierroksen MPA anturin heittely johtunee imusarjan sykkeistä. Alipaine mittalinjaan voisi kokeilla lisätä kammion ja kuristuksen, jolla voisi saada rauhoitetuksi tuota heiluntaa.

Meillä oli läppärungoissa (potikka ohjattu) vivuston heilunnasta yms johtuen tehty tämmöinen kartta (samaa ideaa voisi käyttää eli 100-115 arvot vakioiksi):
TPS VE:t
100 37 44 100 88 94 102 102 99 94 90 86 80
120 37 48 100 88 94 103 102 100 99 97 95 80
150 37 52 100 88 94 103 102 100 99 97 95 80
160 0 58 101 88 100 105 100 100 99 97 95 80
170 0 61 100 88 100 105 100 100 99 97 95 80
180 0 68 100 88 100 105 100 100 99 97 95 80

0 arvot ovat "kuivattamista" varten, toimii siis <600 rpm

Toisella nokalla tarvittiin tämmöiset arvot: (myöhemmin ilmeni että sytkä pätki asetusvirheestä johtuen aiheuttaen tuo VE-piikin 4000 rpm kohdalle...)

120 37 48 56 68 80 115 104 100 95 90 85 80
150 37 52 62 70 90 140 125 100 95 90 85 80
160 0 58 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
170 0 61 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
180 0 68 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80

Posted: Thu Nov 06, 2008 8:51
by teg
Hannu / Revontulet wrote: 0 arvot ovat "kuivattamista" varten, toimii siis <600 rpm
Tiesitkö että extra-koodissa on ns. flood clear asetus, jolla voidaan asettaa päälle tuo "kuivattaminen" siten että kaasu pohjassa startatessa polttoainetta ei suihkuteta moottoriin.