Ford 2.8 V6 Ihme käppyröitä
Moderator: Masi_K
Ford 2.8 V6 Ihme käppyröitä
ONGELMA: Kun käynnistän moottorin kylmänä, se starttaa hyvin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä (ja pysyy käynnissä).
Kaasuakin pystyy hieman antamaan ilman että kone sammuu.
Mutta, kun sammutan moottorin ja käynnistän uudelleen, se starttaa hyvin, käy muutaman sekunnin (2-5) ja sammuu.
Moottori ei siis lämpimänä startatessa jää käymään.
MOOTTORI: Ford 2.8i V6 (scorpio/granada).
Megasquirt 2.2 (partco).
Nissan 200sx 370cc suuttimet etuvastuksilla (nyt 2,3bar paineilla 330cc).
Fordin oma TPS ja virranjakaja.
GM vedenlämpöanturi ja cosworth imulämpöanturi.
Eaton M90 (tällähetkellä ei tuota ahtoja...pyörii vain mukana)
Tässä tämänhetkisiä asetuksia:
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/kuvia/megasquirt/
Moottori käymässä vanhalla fordin moottorinohjauksella:
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/k ... orolla.avi
Kaasuakin pystyy hieman antamaan ilman että kone sammuu.
Mutta, kun sammutan moottorin ja käynnistän uudelleen, se starttaa hyvin, käy muutaman sekunnin (2-5) ja sammuu.
Moottori ei siis lämpimänä startatessa jää käymään.
MOOTTORI: Ford 2.8i V6 (scorpio/granada).
Megasquirt 2.2 (partco).
Nissan 200sx 370cc suuttimet etuvastuksilla (nyt 2,3bar paineilla 330cc).
Fordin oma TPS ja virranjakaja.
GM vedenlämpöanturi ja cosworth imulämpöanturi.
Eaton M90 (tällähetkellä ei tuota ahtoja...pyörii vain mukana)
Tässä tämänhetkisiä asetuksia:
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/kuvia/megasquirt/
Moottori käymässä vanhalla fordin moottorinohjauksella:
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/k ... orolla.avi
Last edited by pihtim on Sun Oct 05, 2008 22:13, edited 2 times in total.
kokeile laittaa hieman suuremmalle noita lämpimän koneen ase asetuksia, myös ryyppyä voi hieman suurentaa 
mitä sulla näyttää imuilman lämpötila lämpimällä koneella? tuos kaverin omassa näyttää ajossakin +44 C, vasta kovemmassa kiihdytyksessä ja kaasu selin ajettaessa se putoaa johonkin + 20 C pintaan...
lämmintä konetta startatessa se näyttää jotain yli + 50 C yleensä, ja siksi me ainakin jouduttiin antamaan ase rikastuksia aika rajusti lisää lämpimälle koneelle...

mitä sulla näyttää imuilman lämpötila lämpimällä koneella? tuos kaverin omassa näyttää ajossakin +44 C, vasta kovemmassa kiihdytyksessä ja kaasu selin ajettaessa se putoaa johonkin + 20 C pintaan...
lämmintä konetta startatessa se näyttää jotain yli + 50 C yleensä, ja siksi me ainakin jouduttiin antamaan ase rikastuksia aika rajusti lisää lämpimälle koneelle...
Eipä ollut taas järin hyvä päivä. En saanu värkkiä kertaakaan käymään tyhjäkäyntiä.Höylä wrote:kokeile laittaa hieman suuremmalle noita lämpimän koneen ase asetuksia, myös ryyppyä voi hieman suurentaa
Starttauskertoja tuli taas lukuisia.
Taas lupaili ja hörähteli käymään, mutta ei, ei vaan jää käyntiin.
Tässä on nyt fordsonia sahattu jo kaks viikkoa käyntiin, joka päivä, eikä edes tyhjäkäyntiä oo saatu kuntoon.
Alkaa käymään motivaation päälle

Koitin taas tänään ruklata kaikkia asetuksia suuntaan jos toiseen (myös ASE), mutta mikään ei tuntunut vievän parempaan suuntaan.
mulla olis 2.9 24 valve voortin msg. joka eilen tehtiin ja saatiin jo aika hyviin säätöihin, kiinnostaisko tutkia sitä, jos sieltä löytyis joku ratkaisu ongelmaan? onhan se tietysti eri kone muuten, paitsi lohko on "sama"...
tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq
tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq
katsotaanpas.Höylä wrote:mulla olis 2.9 24 valve voortin msg. joka eilen tehtiin ja saatiin jo aika hyviin säätöihin, kiinnostaisko tutkia sitä, jos sieltä löytyis joku ratkaisu ongelmaan? onhan se tietysti eri kone muuten, paitsi lohko on "sama"...
tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq
kiitoksia vaan.
Oli ihan hyödyllistä tietoa tossa .msq-tiedostossa.Höylä wrote:mulla olis 2.9 24 valve voortin msg. joka eilen tehtiin ja saatiin jo aika hyviin säätöihin, kiinnostaisko tutkia sitä, jos sieltä löytyis joku ratkaisu ongelmaan? onhan se tietysti eri kone muuten, paitsi lohko on "sama"...
tuossa on -> http://jysal.pp.fi/Cossu/cossu_29.08.08.msq
Kuinka suuret suuttimet teillä tossa on?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Uusia kuulumisia:
Saatiin fordsoni starttaamaan kaikissa lämpötiloisa ja tyhjäkäyntiäkin käy.
Aseteuksia säätämällä ja imuvuoto paikkaamalla korjaantui.
Ongelmia tällähetkellä:
Tyhjäkäynti vaikkapa 1500rpm ja alan säätämään sitä alaspäin kaasuläpältä -> tuloksena sammuminen (tukehtuminen) noin 1050rpm kohdalla.
Ideoita?
Saatiin fordsoni starttaamaan kaikissa lämpötiloisa ja tyhjäkäyntiäkin käy.
Aseteuksia säätämällä ja imuvuoto paikkaamalla korjaantui.
Ongelmia tällähetkellä:
Tyhjäkäynti vaikkapa 1500rpm ja alan säätämään sitä alaspäin kaasuläpältä -> tuloksena sammuminen (tukehtuminen) noin 1050rpm kohdalla.
Ideoita?
onko tyhjäkäynti venttiili käytössä (meillä ei ole kun ei tunnu olevan tarvetta)pihtim wrote:Uusia kuulumisia:
Saatiin fordsoni starttaamaan kaikissa lämpötiloisa ja tyhjäkäyntiäkin käy.
Aseteuksia säätämällä ja imuvuoto paikkaamalla korjaantui.
Ongelmia tällähetkellä:
Tyhjäkäynti vaikkapa 1500rpm ja alan säätämään sitä alaspäin kaasuläpältä -> tuloksena sammuminen (tukehtuminen) noin 1050rpm kohdalla.
Ideoita?
ennakot tyhjäkäynnillä (meillä 27 astetta)
seokset? (meillä 14.7:1)
me saadaan tuohon cossu scorpion V6 koneeseen tyhjäkäynniksi mitä tahansa 500 ja 1000 RPM väliltä ilman ongelmia

sillä kay parhaiten, eikä "röpötä"VesQ wrote:Mitähä ??Höylä wrote:ennakot tyhjäkäynnillä (meillä 27 astetta)
Miksi noin korkea

20 ennakkoa kokeilin, mutta eihän sellaista viitsi käyttää, kun kone käy kuin joku yksipyttyinen ruohonleikkuri

edit: tuosta ennakosta vielä, oletteko sekoittaneet sen "perusennakon" tai säätöennakon (yleensä se n. 10 astetta) siihen, mitä moottorit yleensä käyttävät käydessään tyhjäkäyntiä

tuo 10-15 astetta on yleensä se mihin perusennakot säädettiin vanhanaikaisilla kärjellisillä jakajilla ja se siis säädettiin ilman alipaine ennakkoa ja sama ennakko on jäänyt sitten kai kummittelemaan näihin uusiin ECU:n säätämiin koneisiin "ennakon tarkistus ennakoksi"


joissakin V8 koneissa max. ennakko tyhjäkäynnillä tais olla jopa yli 30 astetta (perusennakko + alipaine ennakko)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Noi teitin ennakot kyllä hämmästyttää edelleen. Tossa mun koneessa on miltei sama onko ennakko tyhjäkäynnillä 10 tai 20º. Eron kyllä kuulee mutta kyllä ne Cosworth teksit saa siitä plenumin päältä vielä tavattua. Tällä hetkellä 10º.
Tyhjäkäynti venttiili on warm upissa ja normaali lämpöinen kone vetää vaan läpän kautta ilmaa eli lämmin kone käy 900rpm tyhjäkäyntiä vaikka tk venttiilistä nyppää töpselin irti.
Tyhjäkäynti venttiili on warm upissa ja normaali lämpöinen kone vetää vaan läpän kautta ilmaa eli lämmin kone käy 900rpm tyhjäkäyntiä vaikka tk venttiilistä nyppää töpselin irti.
meillä kun tahtoo mega mennä sekaisin, jos ottaa käyttöön tuon tyhjäkäynti venttiilin, niin saatiin noin tuo tyhjäkäynti kuntoon, eli kunnon ennakot...
map arvo tyhjäkäynnillä on muistaakseni jotain 30 (pitäis myös opetella, millaisia säätöjä sinne tk venttiilin ohjaukseen pitää laittaa
) tosin nyt ei ole tk venttiiliä testattukaan, kun poistettiin se yksi ristiriitaisuus asetuksista...
niin ja pelleilläänkö nykyään tuolla ennakolla jotain niiden päästöjenkin kanssa
sytty tarkoituksella hieman myöhässä, niin jotku arvot näyttää "paremmilta" testissä
mulle on ihan sama vaikka putkesta lentäis raakaa bensaa, kunhan tehot on tapissa ja kaasuunvastaavus kohdallaan...
kuva logista tyhjäkäynnillä... ei tuo niin kauhean pahalta näytä, mitä teidän ihmettelystä vois päätellä
tuossakin taitaa olla imuilman lämmöt yli 60 astetta, kun ne tahtoo tuossa nousta aika korkeiksi, kun hetken (joku 2 min.) käy tyhjäkäyntiä
mutta asetus "imuilman lämpötilan vaikutus seoksiin" tuntuu helpottavan tilannetta, aika hyvin saatiin sitä jo hierottua kohdalleen tuossa kohtaa 


niin ja pelleilläänkö nykyään tuolla ennakolla jotain niiden päästöjenkin kanssa


mulle on ihan sama vaikka putkesta lentäis raakaa bensaa, kunhan tehot on tapissa ja kaasuunvastaavus kohdallaan...
kuva logista tyhjäkäynnillä... ei tuo niin kauhean pahalta näytä, mitä teidän ihmettelystä vois päätellä



Noniiiin.
Nyt alkaa tuloksia tulemaan. Saa tuota fordsonin megaruutan säätelyä alkaa jo laskemaan kuukausissa. Vastoinkäymisiä on ollut niin että oksat pois.
Auto suostuu käymään tyhjäkäyntiä ja ajamaankin olen päässyt.
Tosin alle 1200 tyhjäkäynnistä on turha haaveilla.
Laajakaistainen lambda (innovate) tuli hommattua ja
jokkisradalla olen nyt alustavia säätöjä saanut tehtyä bensakarttoihin.
Siirtokilvet ajattelin hommata ja mennä tonne syrjäkylille takomaan yhtä
asfalttisuoraa edestakaisin.
Näyttäis se aurinko sittenkin vähäsen pilkahtavan risukasaankin.
Nyt alkaa tuloksia tulemaan. Saa tuota fordsonin megaruutan säätelyä alkaa jo laskemaan kuukausissa. Vastoinkäymisiä on ollut niin että oksat pois.
Auto suostuu käymään tyhjäkäyntiä ja ajamaankin olen päässyt.
Tosin alle 1200 tyhjäkäynnistä on turha haaveilla.
Laajakaistainen lambda (innovate) tuli hommattua ja
jokkisradalla olen nyt alustavia säätöjä saanut tehtyä bensakarttoihin.
Siirtokilvet ajattelin hommata ja mennä tonne syrjäkylille takomaan yhtä
asfalttisuoraa edestakaisin.
Näyttäis se aurinko sittenkin vähäsen pilkahtavan risukasaankin.
No läppärungolta kun tyhjäkäyntiruuvia tarpeeksi ruuvaa pienemmälle niinJasu wrote:Tulee mieleen että mahtaisko olla ilmavuoto imusarjalla jos ei saa tyhmäkäyntiä millään kuriin..? Tuonsuuntaisia oireita on ollut Rättärin ja Harrikan kanssa kun imuvuodot on syypäitä olleet...
auto kyllä sammuu. Eli tukehtuu siis. Ja starttiapua on kyllä sumuteltu
yllinkyllin pitkin imusarjaa eikä imuvuotoja ole havaittu.
Noniin, olis muutamia logeja tullu ajettua viikonlopun aikana ja karttoja korjailtua "oikeaan" suuntaan.
Näyttää tosin tuo bensakartta olevan suht omituinen käppyrä,
lukemat kun vaihtelevat aika hurjasti eli 4-254 välillä.
Mistä tälläinen kartta johtuu
Tuolla kartan huippukohdassa tuntuu kone haluavan silti vaan lisää soppaa.
Tuo fordsonin kone näyttää muutenkin tykkäävän hieman reilummasta
seoksesta mitä tuo 14,7.
Ja täältä löytyis sitte viimisin .msq ja sillä ajettu datalog.
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/kuvia/megasquirt/
Mitäs tuumaatte?
Näyttää tosin tuo bensakartta olevan suht omituinen käppyrä,
lukemat kun vaihtelevat aika hurjasti eli 4-254 välillä.
Mistä tälläinen kartta johtuu

Tuolla kartan huippukohdassa tuntuu kone haluavan silti vaan lisää soppaa.
Tuo fordsonin kone näyttää muutenkin tykkäävän hieman reilummasta
seoksesta mitä tuo 14,7.
Ja täältä löytyis sitte viimisin .msq ja sillä ajettu datalog.
http://kotisivu.dnainternet.fi/pihtim/kuvia/megasquirt/
Mitäs tuumaatte?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 20
- Joined: Mon Jun 23, 2008 13:31
- Location: Kerava
- Contact:
Voisiko olla että moottorin antama MAP arvo muuttuu kiihdytettäessä 104-114 kPa:n välissä (logista katselin), jolloin tuossa sinun taulukossa pitäisi säätää useampaa eri riviä, samoin lukeminen pitäisi tapahtua niistä. Tässä osa VE taulukkoasi:
MAP VE
_90 66 93 110 92 85 78 71 98 104 83 76 88
100 94 152 139 111 102 101 124 188 254 223 163 84
115 78 114 134 152 112 113 161 231 223 217 210 109
Tässä yhden vedon säätöpisteet 4-5500 rpm väliltä
RPM MAP
4000 110
4500 101
5000 99-105
5500 102
Nyt tuo 110 @ 4000 rpm kohdan VE-arvo saadaan laskemalla 188 ja 231 arvojen välinen alue lineaariseksi, eli 110 arvoa vastaavaksi VE:ksi Tulos 217, muut vastaavasti.
5000 kierroksen MPA anturin heittely johtunee imusarjan sykkeistä. Alipaine mittalinjaan voisi kokeilla lisätä kammion ja kuristuksen, jolla voisi saada rauhoitetuksi tuota heiluntaa.
Meillä oli läppärungoissa (potikka ohjattu) vivuston heilunnasta yms johtuen tehty tämmöinen kartta (samaa ideaa voisi käyttää eli 100-115 arvot vakioiksi):
TPS VE:t
100 37 44 100 88 94 102 102 99 94 90 86 80
120 37 48 100 88 94 103 102 100 99 97 95 80
150 37 52 100 88 94 103 102 100 99 97 95 80
160 0 58 101 88 100 105 100 100 99 97 95 80
170 0 61 100 88 100 105 100 100 99 97 95 80
180 0 68 100 88 100 105 100 100 99 97 95 80
0 arvot ovat "kuivattamista" varten, toimii siis <600 rpm
Toisella nokalla tarvittiin tämmöiset arvot: (myöhemmin ilmeni että sytkä pätki asetusvirheestä johtuen aiheuttaen tuo VE-piikin 4000 rpm kohdalle...)
120 37 48 56 68 80 115 104 100 95 90 85 80
150 37 52 62 70 90 140 125 100 95 90 85 80
160 0 58 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
170 0 61 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
180 0 68 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
MAP VE
_90 66 93 110 92 85 78 71 98 104 83 76 88
100 94 152 139 111 102 101 124 188 254 223 163 84
115 78 114 134 152 112 113 161 231 223 217 210 109
Tässä yhden vedon säätöpisteet 4-5500 rpm väliltä
RPM MAP
4000 110
4500 101
5000 99-105
5500 102
Nyt tuo 110 @ 4000 rpm kohdan VE-arvo saadaan laskemalla 188 ja 231 arvojen välinen alue lineaariseksi, eli 110 arvoa vastaavaksi VE:ksi Tulos 217, muut vastaavasti.
5000 kierroksen MPA anturin heittely johtunee imusarjan sykkeistä. Alipaine mittalinjaan voisi kokeilla lisätä kammion ja kuristuksen, jolla voisi saada rauhoitetuksi tuota heiluntaa.
Meillä oli läppärungoissa (potikka ohjattu) vivuston heilunnasta yms johtuen tehty tämmöinen kartta (samaa ideaa voisi käyttää eli 100-115 arvot vakioiksi):
TPS VE:t
100 37 44 100 88 94 102 102 99 94 90 86 80
120 37 48 100 88 94 103 102 100 99 97 95 80
150 37 52 100 88 94 103 102 100 99 97 95 80
160 0 58 101 88 100 105 100 100 99 97 95 80
170 0 61 100 88 100 105 100 100 99 97 95 80
180 0 68 100 88 100 105 100 100 99 97 95 80
0 arvot ovat "kuivattamista" varten, toimii siis <600 rpm
Toisella nokalla tarvittiin tämmöiset arvot: (myöhemmin ilmeni että sytkä pätki asetusvirheestä johtuen aiheuttaen tuo VE-piikin 4000 rpm kohdalle...)
120 37 48 56 68 80 115 104 100 95 90 85 80
150 37 52 62 70 90 140 125 100 95 90 85 80
160 0 58 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
170 0 61 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
180 0 68 70 70 90 150 130 100 95 90 85 80
Bensalla on vain vara ajaa kilpaa!