Ford sierra "2.9 cosworth"

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Ford sierra "2.9 cosworth"

Post by Höylä »

Eli kyseessä kaverin Ford sierra, johon vaihdettu Ford scorpio 2.9 cosworth kone (BOB) ja täydellinen taka-akselisto jarruineen (eli takanakin on nyt jäähdytetyt levyt), vaihteisto on vanhemman mallisesta scorpiosta, kun näitä cossuja ei ole tehty kuin automaatilla.

hyvin tuntuu olevan vetoja, vaikka ei säädelty, kuin joku 3 tuntia, nyt jo luistaa 240 mm sintteri kytkinlevy :D eli se siitä "menestyksestä" :shock:

megasquirt on partcon sarjasta kasattu MS1, V.2.2, hi-res 10d2 koodilla ja sytkän hoitaa koneen oma EDIS 6 systeemi, megan säätäessä ennakot.

muutoskatsastus koneelle pitää vielä suorittaa, niin sitten on 100% laillinen peli...
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Onkos se varustettuna jollain ahtimella ?
Itsellä ei ainakaan 240mm kytkin (cossun orkkis massa) luistanut viellä 385hv/430Nm tehoilla.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

ei ole ahdettu, mutta paineasetelma on käytetty ja luistamisen syy löytyy varmaan siitä... kytkin tuntui luonnottoman kevyeltä käytössä, joten eiköhän tuo saada kuriin...
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Taitaa olla se yleisin vika sintteri asennuksessa, eli levy on liian paksu minkä takia asetelma ei purista kunnolla.

Jos asetelma parasta puristusvoimaa ei mittaamalla etsi niin sintterilevyn pitää olla hieman vakio levyä ohuempi, koska massalevy puristuu kasaan ja sintteri ei.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jotain tälläistä siinä varmaan on myös mukana, onneksi tuo kytkin nyt kuitenkin ykkösellä pitää vielä ihan hyvin ja normaali kiihdytyksessä muilla vaihteilla...
pihtim
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Mon Aug 25, 2008 22:42
Contact:

Post by pihtim »

Mites teillä tuo sytkäkartan säätely on toteutettu tossa?
Jotku kuulokkeet päässä kaasuteltu menemään ja
haettu nakurajaa vai miten?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

pihtim wrote:Mites teillä tuo sytkäkartan säätely on toteutettu tossa?
Jotku kuulokkeet päässä kaasuteltu menemään ja
haettu nakurajaa vai miten?
se on vielä vaiheessa, mutta otin lähtökohdaksi tuon oman mitsun 3 litraisen V6 koneen kartan, koneet vaikuttavat aika identtisiltä muuten, mutta mitsussa 10:1 ja voortissa 10,5:1 puristukset...

mitsun oman löysin netistä, mutta voortin omaa ei ole tullut vielä vastaan...
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

9.7 on vakio koneen puristussuhde. Jos sen vaparina saa nakuttamaan niin jotain todella pielessä.
Dynossa tutkittu vaparia, torvi auki max tehot 18º ennakoilla. Mulla on tossa omassa pintakaasulla 20º, afr 14 korvilla. Torvi auki kilolla 11º, pari astetta alle nakurajan.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

country sedan wrote:9.7 on vakio koneen puristussuhde. Jos sen vaparina saa nakuttamaan niin jotain todella pielessä.
Dynossa tutkittu vaparia, torvi auki max tehot 18º ennakoilla. Mulla on tossa omassa pintakaasulla 20º, afr 14 korvilla. Torvi auki kilolla 11º, pari astetta alle nakurajan.
jaa, kyllä kaikissa tiedoissa mitä minä olen löytänyt on puhuttu 10,5:1 rutusta :shock:

meillä siis BOB ei BOA kone :roll:

vaikka en mene kyllä vannomaan, kun nuo voortit on yleensä jäänyt vähemmälle huomiolle...
Last edited by Höylä on Fri Sep 05, 2008 21:49, edited 1 time in total.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään taas selailin netistä tietoja tuosta koneesta ja nyt tuli vastaan niitä 9,7:1 tietoja rutusta :roll: kai se sitten on sen 9,7:1...

tänään taas jatkettiin hieman noita hienosäätöjä ja otin itsekkin tyypit lopuksi, hyvin se kyllä vetää, ei mitään notkahduksia tehoissa "persdynon" perusteella, rajoitin nyt 7600 RPM ja laulu jatkuu iloisena aina sinne asti...

jossain 4000 RPM paikkeilla kone tuntuu löytävän ne kunnon menohalut ja äänetkin muuttuvat sellaiseksi muhkeiksi :roll: tosin säädötkin on tehty aika hyvin tukemaan noita yläkierrosten tehoja...

jotenkin tuntuu hullulta, että 18 asteen ennakoilla sais max. tehot :roll: meillä ainakin koneesta hävisi voimaa, kun kokeilin ennakoiksi tuota 18 luokaa yläkierroksilla :roll: 35 tuntuu persdynon mukaan jo aivan erilaiselta, n. 2000 RPM meillä on jo 23 astetta ja 4500 RPM ennakot on 28 astetta...

muuten kaikki tuntuu toimivan ok. mutta kierrosluku mittaria ei olla saatu toimimaan (käytössä on 6 pyttyisen sierran mittaristo ja kaikki muu toimii siinä, paitsi kierrosluku mittari), ei me kyllä saatu sitä letin ohjaustakaan toimimaan, mutta me vähän oikaistiin ja käytetään sellaista perinteistä ohjausta sille, eli alavesiletkussa on anturi joka sitten käynnistää letin, kun vesi on riittävän lämpöistä, tuossa on se hyvä puoli, että letti toimii, vaikka autosta on virrat pois päältä...

onko jollakin antaa hieman neuvoja tuon kierrosluku mittarin suhteen, esim. mikä se johto on johon se signaali pitää tulla + millainen sen kytkennän pitää megassa olla, että mittari ymmärtää sitä :roll:

jotain häikkää tuossa nyt tuntuu olevan, koska välillä mega antaa tyhjäkäynnillä n. 1.7 voltin jännitteen siitä kierrosluku ulostulosta ja joka nousee johonkin n. 3 volttiin arviolta n. 4000 RPM paikkeilla, mutta yleensä sieltä puskee yleismittarin mukaan n. 12 volttia joka laskee hieman kierrosten kasvaessa :? tähän tilanteeseen jäätin myös tänään...

niin ja saako edis 6 purkista suoraan sen kierrosluvun, vai pitääkö se kierrättää megan kautta ? tuo edis purkki on kyllä eri autosta,kuin se mittari, joten tuskin ne toisiaan ymmärtävät, vaikka signaalia tulisikin...
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Mulla on rpm signaali otettu Ediksen 2 navasta sekä Megalle että mittariin, vihreä johto orkkis töpselissä. Kiekkamittarina on Cossu Scorpparin mittari normi Sierran taulussa.

Tohon ennakko hommaan vaikuttanee jotain BOA:n ja BOB:in erilaiset imusarjat. Omaan koneesen vaihdoin BOB:in nokat, tuntuis vetävän korkeilla kierroksilla paremmin kuin orkkis BOA nenillä.
Aika kovaa jätkät pyörittää konetta, toivottavasti veivin pultit kestää toi BOB kun on niillä heiveröisemmillä pulteilla. Oma kone pyörii vaan vähän yli tehtaan punaviivan eli 6500.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

niin ja mitä tälle vis systeemille kannattaa tehdä http://www.fordscorpio.co.uk/vis.htm

nyt me ollaan vedetty se nippusiteellä tod. näk. auki asentoon ja MAP arvossa on kaasu auki ajettaessa hiirveää nypyä (seilaa 85 ja 100 väliä jatkuvasti), pintakaasulla ajettaessa MAP arvo heiluu jotakin n. 5 verran jatkuvasti, joka tietenkään ei helpota koneen säätämistä...

onko paras tehdä koko imusarja uusiksi :D tekis siihen samalla paikat normaaleille suuttimille, kun nuo sivusyöttöiset ei taida olla ihan halpojakaan, jos suuremmat suuttimet joskus vaihtais :roll: nykyään duty cycle menee jo yli 100%...
pihtim
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Mon Aug 25, 2008 22:42
Contact:

Post by pihtim »

Höylä wrote:jotenkin tuntuu hullulta, että 18 asteen ennakoilla sais max. tehot :roll: meillä ainakin koneesta hävisi voimaa, kun kokeilin ennakoiksi tuota 18 luokaa yläkierroksilla :roll: 35 tuntuu persdynon mukaan jo aivan erilaiselta, n. 2000 RPM meillä on jo 23 astetta ja 4500 RPM ennakot on 28 astetta...
Itse kun tässä oon painiskellut noitten tyhjäkäynnin ja starttailun kanssa niin oon huomannu että 17º ennakoilla ei edes käy mutta kun nostaa sinne 19-20 nin jo alkaa starttaamaan. Hieman omituiseltahan tuo tuntuu mut mut... :roll:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

meilläkin on tyhjäkäynnillä 29 astetta ennakko :D 20 ennakko on melkoista röpötystä...
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Tyhjäkäynnillä eli 900rpm ennakko 10º, 2000rpm 20º.
100kmh 5:lla 2800rpm, ennakko 20º, map n.44kpa, afr 14.
Vähän turhan tiheä tuo nykyinen 3.92 välitys tommosen koneen perään. Vaihdetaan talvella harvempaan.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

nyt on sacsh race asetelma tilattu ja tullut perille, jos nyt saatais kytkimenkin luisto kuriin :roll:

kierroslukumittari on tod.näk. paskana, koska se ei näytä lukemia, mutta 4 pyttyisen sierran mittari näyttää...(kai niissä muuten on sama kytkentä, mutta valehtelevat, jos ovat väärässä koneessa :roll: )
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Jos se kiekkamittari on vanhempaa mallia niin ei pelaa Ediksen kanssa kunnolla vaikka olis ehjäkin.

Perstuntuma noista BOB:in nokista piti kutinsa, nyt tehot pysyy 5000-6000 samalla tasolla eikä romahda 5000 jälkeen kuten BOA:n orkkis nokilla teki.
Niin pieni muutos mutta vaikutus on 6000 kohdalla luokkaa 50hv...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

country sedan wrote:Jos se kiekkamittari on vanhempaa mallia niin ei pelaa Ediksen kanssa kunnolla vaikka olis ehjäkin.

Perstuntuma noista BOB:in nokista piti kutinsa, nyt tehot pysyy 5000-6000 samalla tasolla eikä romahda 5000 jälkeen kuten BOA:n orkkis nokilla teki.
Niin pieni muutos mutta vaikutus on 6000 kohdalla luokkaa 50hv...
onko sillä vaikutusta, että me ei oteta rpm mittarille tietoa edikseltä, vaan megalta :roll:

meillä tuntuu, että veto jatkuu aivan sairaana sinne n. 7500 rpm paikkeille, ei romahda tehot perstuntumalla ollenkaan, vaan paranee vain loppua kohti :roll: toki varmuuden asiasta saa vasta, kun käydään penkissä säätämässä... mutta olikos sulla ahdettu se kone, kos kerran tehoero on 50 heppaa 6000 rpm kohdalla :shock:
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Joo, turbolla on.
http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... tu_24v.jpg

Toi rpm signaali on sinänsä metka juttu, kun Tunen rpm näyttö, auton oma rpm näyttö ja dynon rpm näyttö näyttää kaikki eri lukemaa. Eroa n.300rpm, oma kiekkamittari näyttää pienintä ja MT suurinta arvoa. Dyno on siinä välissä.

Toisaalta WB lambdakin näyttää eri lukemaa MT:ssa kuin ulkopuolisella näytöllä vaikka samasta karvasta tulee tieto. Afr 15 näyttäisi olevan arvot samat mutta paksummalle mentäessä ero kasvaa. Mt:ssa afr 12, näytöllä 11 ja putken päästä dynossa suunnilleen sama 11.
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Itsellä kohtapuoliin alkamassa samanlainen projekti, kunhan talous toipuu tuosta BOB:in ostosta niin pitäs alkaa megaa hommailemaan... Traviiko tuosta scorpion raadosta muita osia EDIS syttyä varten kuin tuon asentotunnistimen ja puolapaketin? Eikös siinä joku signaalin vahvistin tms. boksi ollut? Eikai ole siirretty ecun sisään tuossa EEC-V:ssä?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Qtka wrote:Itsellä kohtapuoliin alkamassa samanlainen projekti, kunhan talous toipuu tuosta BOB:in ostosta niin pitäs alkaa megaa hommailemaan... Traviiko tuosta scorpion raadosta muita osia EDIS syttyä varten kuin tuon asentotunnistimen ja puolapaketin? Eikös siinä joku signaalin vahvistin tms. boksi ollut? Eikai ole siirretty ecun sisään tuossa EEC-V:ssä?
eihän siinä tarvitse, kuin sen edis boksin ja piuhat kiinni koneeseen... se edis boksi taitaa olla se "signaalin vahvistin" jota tarkoitat :roll:

puolapakettihan on kiinni koneessa ja anturit samoin, lokasuojasta sitten otat vielä sen edis boksin mukaan, niin kaikki mitä tarvitset "raadosta" mukaan on kasassa :D

me kokeiltiin aluksi tehdä sytty niillä kivillä ja 1815 piirillä (vai mikä se VR muunnos piiri oli...), mutta ei saatu kuin kivet räjähtelemään :shock: vaihto edikseen ja sille ne omat muutokset megaan, niin heti hörähti käymään ja kaikki oli heti ok sytkäpuolella :roll:
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Joo löytyhän se EDIS mokkula sieltä kun kahto silmällä, eikä reijällä :lol:
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tänään kävin vaihteeksi kattelemassa, kuinka kaverin sierra projekti etenee...

oli napannut laatikon irti, joten megan säätöjen parantelu ei onnistunut (jotain pientä olis vielä ollut kylmäkäynnistys rikastuksissa jne. sekä oli tarkoitus testata tuon miniläppärin toimivuutta säätämisessä...), tutkittiin sitten sitä luistanutta kytkintä hieman :D sintteripaloista oli lähtenyt n. ½ jonnekkin (kulunut siis paksuudesta pois...) ja paineasetelma oli komean sininen...

vertailtiin sitten sen vanhan paineasetelman ja uuden race asetelman jäykkyyttä hieman, vakio meni pohjaan, kun hieman kantapäällä painoi "tähtilevystä", (n. 40 kg voimalla :roll: ) race asetelmassa ei tapahtunut mitään liikettä, vaikka rytkytti koko 120 kg elopainolla sen päällä :P eiköhän nuo kytkin ongelmatkin poistu nyt, kun saadaan uudet palat levyyn ja tuo race asetelma paikalleen :roll:
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Höylä wrote: vertailtiin sitten sen vanhan paineasetelman ja uuden race asetelman jäykkyyttä hieman, vakio meni pohjaan, kun hieman kantapäällä painoi "tähtilevystä", (n. 40 kg voimalla :roll: )
Ei mun vakio asetelma noin löysä ole vaikka vakio motoraft asetema olikin.
Voisikos olla et sinne olis laitettu joku muu tilalle ? Esim. vanhemman dieselin 240mm asetelma. Tai sit se on täytynyt pettää jotenkin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Aatu wrote:
Höylä wrote: vertailtiin sitten sen vanhan paineasetelman ja uuden race asetelman jäykkyyttä hieman, vakio meni pohjaan, kun hieman kantapäällä painoi "tähtilevystä", (n. 40 kg voimalla :roll: )
Ei mun vakio asetelma noin löysä ole vaikka vakio motoraft asetema olikin.
Voisikos olla et sinne olis laitettu joku muu tilalle ? Esim. vanhemman dieselin 240mm asetelma. Tai sit se on täytynyt pettää jotenkin.
juu, jotain vikaa siinä täytyy olla, koska oli todellakin "löysä", ei enää siis mikään ihme, jos se 240 mm sintteri luisti niin tajuttomasti :roll:

se auto josta se asetelma on, uitettiin ruotsin lapista ja siinä oli jos jonkinlaista purkkaviritystä, se 5 pykäläinen laatikko kuitenkin tuntui olevan onneksi ihan ok kunnossa, jonka takia koko auto hankittiinkin...(+ vauhtipyörä ja kytkin...) voi hyvinkin olla, että ne hurrit on sinne laittaneet dieselin kytkimen :D

kytkinpoljinkin tuntui oudon kevyeltä kokoajan, joten kyllä se normaalia löysempi asetelma on täytynyt olla... mitään näkyvää mekaanista vikaa siinä ei kuitenkaan ollut :roll:

ja oli muuten luistanut se kytkin jo siinä 2.8 tappikoneen perässä, levy oli ihan finaalissa, ja siksi päädyttiin tuohon 240 mm sintteri levyyn...
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Mihin ratkaisuun päädyitte tuon VIS sydeemin kanssa? Miten muuten alkaa olla säädöissä? Ite oon pari päivää näppäily läppäriä ja bensa kartat alkaa olemaan kohdillaan sytytys vielä hakusessa.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Qtka wrote:Mihin ratkaisuun päädyitte tuon VIS sydeemin kanssa? Miten muuten alkaa olla säädöissä? Ite oon pari päivää näppäily läppäriä ja bensa kartat alkaa olemaan kohdillaan sytytys vielä hakusessa.
päädyttiin nippuside ratkaisuun :P eli läppä on lukittu auki asentoon jatkuvasti...

suurimmat säädöt tuli tehtyä jo syksyllä, pari 15 min. lenkkiä ja se oli siinä :D

katsastamassa ei olla vielä käyty, kun kaverille tuli muita hommia talveksi ja sierra sai jäädä talviunille talliin, nyt se on sentään jotain taas saanut sille tehtyä, eli kytkin on päivitetty 6 lapaiseksi sintterisi ja se race asetelma... eli ei olla vielä päästy penkkiin säätämään lopullisia säätöjä :?

varmaan tuos kesäkuun aikana tapahtuu jotain seuraavaksi :roll:
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Tuo läppähän pysyy auki kun nyppää siitä vaan sen alipaineletkun irti... Ite kokeilin suoraan imusarjan alipaineesta, mutta sillon taitaa toimia ihan väärinpäin jos ollenkaan...
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jotain kehitystä taas täälläkin...

leimalla ei olla vieläkään käyty, mutta jos nyt tänä syksynä jo pääsis :?

kytkin ainakin pitää, siitä ei ole epäilystäkään :D

kaikkea pientä viilailua on tehty silloin tällöin, leimaa vailla tuo enää oikeastaan on...

ai niin, muutama päivä tapeltiin koneen omien kapeakaistaisten lambdojen kanssa, mutta ruuvattiin takaisin kiinni innovaten laajakaista, kun se sentään antaa sellaista dataa, joka ei sekoita koko systeemiä...

uudet renkaatkin siihen hommattiin, oikein 195/55x15 delfiinit :P pitää käyttää skorpparin 15" vanteita, kun ne 17" ei mahdu eteen, mitkä tuohon on hankittu, ainakaan ilman kynäjousien asentamista, takanakin ne 17" ottaa kaariin, kun raideleveys on 8 cm leveämpi, kuin vakio sierrassa... takakaaret pitää kuitenkin vaihtaa, kun niissä on "vähän" rupea, niin tehdään sitten samalla lievää levitystä...

niin ja abs jarrut asennettin tuohon yhdestä raato sierrasta, tuli hyvät jarrut...

sierran omalla pääsylinterillä + scorpparin jarruilla, oli ns. pumppujarrut, nyt pelaa hienosti ja on jämäkkä poljintuntumakin, oikeastaan vähän liiankin hyvät jarrut tuollaiseen vanhaan voorttiin :shock:

imusarjan heiluvasta map arvosta ei tunnu olevan varsinaista haittaa, logissa se näkyy, mutta ei tunnu ajossa, loppuu kai suuttimet kesken niin pahoin, että täyskaasu vedossa on sama mitä se map siellä näyttää megalle, kaikki on pelissä kuitenkin :P
next
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Jan 25, 2009 22:57

Post by next »

Heiluvaan mappi arvoon voisi auttaa esim. migin kaasusuutin sinne letkuun sisään.

Itsellä mappi pumppasi omassa ja poistui vain laittamalla pienireikäisen hitsaussuuttimen sinne(olisko ollu 0.8mm reikä).
Post Reply