Page 1 of 2

Mega BMW M42 moottoriin

Posted: Mon Aug 25, 2008 18:49
by Boyracer
Moe,

Rata-auton moottorinvirittelyprojekti alkaa hissukseen vaatia ohjelmoitavaa ruiskua ja mega tuntuu itselle sopivimmalta vaihtoehdolta kun tykkään itse väsätä kaikenlaista. Moottorinohjauksen teoriaa on tullut opiskeltua vapaa-ajalla pari vuotta mutta käytännön kokemusta ei vielä ole.

Moottori mihin mega pitäisi saada on siis BMW:n nelisylinterinen 1,8 litrainen 16 venttiilinen M42 joka on samaa sukupolvea kuin alkupään kuusisylinteriset M50 moottorit eli ei vanosta. Moottorit on rakenteeltaan hyvin lähellä toisiaan, M42:sta puuttuu vain kaksi sylinteriä ja monta kymmentä kiloa painoa :)

Eroja jotka tiedän on:

- M42:ssa ei ole COP:ia vaan kelat on sellaisessa mustassa laatikossa josta sitten lähtee piuhat tulpille. Jokaiselle tulpalle on kyllä oma kela. Tiettävästi COP konvertointejakin on tehty käyttäen M50 osia.

- M42:ssa ei ole nokka-akselien asennon anturia. Ketjupyörissä on kyllä tapit mutta niiden sijaintia lukevaa anturia ei ole missään.

Tavoitteena on väsätä moottori suurinpiirtein seuraavilla spekseillä:

- Vapari tietty
- BMW S50 (E36 M3) läppärungot 50 mm kurkuilla ja kuituairboxilla
- CR 12.6 tai hiukan alle
- 280-300 asteiset nokat
- staged injection eli yksi sarja suuttimia lähellä kantta ja toinen sarja imutorvien päässä airboxissa suuria kierroksia varten
- Alpha N ilmanmittaus (ehkä MAP myös ja sitten noiden kahden blendaus)
- Laajakaista lambda

Haluaisin käyttää mahdollisimman paljon auton originaalista kaapelisarjasta. Bensan ruiskutuspuoli on minulla jotenkin hanskassa mutta sytytyksen ohjaus on vähän kysymysmerkki. Itse en jostain syystä oikein tykkää wasted spark ideasta vaan auton omalla raudalla olisi mukava pärjätä niin että jokaista kelaa/tulppaa ohjataan suoraan boxin toimesta.

Kysyisinkin siis hiukan neuvoa miten tuon sytytyksen ohjauksen voisi toteuttaa ja vaatiiko se jotain tiettyä megan rauta/piirilevy/softaversiota? Uskoisin että tarpeen vaatiessa samanlaisen nokka-akselin asennontunnistimen kuin M50:ssä asentaminen voisi onnistua, mielummin tietenkin jokin helpompi ratkaisu...

Re: Mega BMW M42 moottoriin

Posted: Mon Aug 25, 2008 22:03
by AJ
Boyracer wrote: - M42:ssa ei ole nokka-akselien asennon anturia. Ketjupyörissä on kyllä tapit mutta niiden sijaintia lukevaa anturia ei ole missään.

------

Itse en jostain syystä oikein tykkää wasted spark ideasta vaan auton omalla raudalla olisi mukava pärjätä niin että jokaista kelaa/tulppaa ohjataan suoraan boxin toimesta.

Tässä tapauksessa vaikuttaisi siltä että autossa on alunperinkin ns. wasted spark-järjestelmä, eli suomeksi hukkakipinäjärjestelmä, sillä pelkän kammen asennon perusteella ei voida tietää milloin yksittäiskipinä tulisi oikealle sylinterille.

Korjatkaa jos meni vikaan.

Re: Mega BMW M42 moottoriin

Posted: Mon Aug 25, 2008 22:06
by Höylä
AJ wrote:

Tässä tapauksessa vaikuttaisi siltä että autossa on alunperinkin ns. wasted spark-järjestelmä, eli suomeksi hukkakipinäjärjestelmä, sillä pelkän kammen asennon perusteella ei voida tietää milloin yksittäiskipinä tulisi oikealle sylinterille.

Korjatkaa jos meni vikaan.
näin näkisin myös asian olevan...

ja sen 2nd trigger modauksen saa käsittääkseni tehtyä jokaiseen megasquirtin versioon, ei ole koodi/rauta "rajoitteinen"

Posted: Mon Aug 25, 2008 23:03
by Boyracer
Nonii, sainpas vähän oikeaa dataa esille!

Image

Olihan siellä se camshaft position sensor, olen sitä pari kertaa jopa irroitellutkin mutta jonkin oikosulun takia unohdin sen olemassaolon kokonaan :D

Näyttäisi sille että jokaiselle kelalle on oma ohjaus ECU:lta? Tuohon tyyliin siis haluaisin megankin toimivan.

Lisäksi kaaviosta tuli mieleen yksi asia mikä ekasta mailista jäi pois eli lohkossa on kiinni kaksi nakutuksen tunnistinta joita erittäin mielellään käyttäisin ikäänkuin moottorin "vakuutuksena". Ilmeisesti noiden käyttäminen vaatii muutoksia/tietynlaisen megan kortin?

Re: Mega BMW M42 moottoriin

Posted: Tue Aug 26, 2008 18:28
by Vauhtivaunu
Nakutusanturille on rakennettava tunnistinpiiri. Ihan helppo homma se ei ole, koska piiri on myös saatava säädettyä ja ms-extran manuaalissa ei ole muuta kuin kytkentäkaavio. Vaatinee oskilloskoopin ja taitoa :?

Piirejä on myös ilmeisesti mahdollista ostaa jenkeistä jotain tyypiltä:

http://www.viatrack.ca/

Posted: Thu Aug 28, 2008 15:49
by Boyracer
Juu, ei tunnu olevan yksinkertaista hommaa tuo nakutuksen tunnistus. Anturit on herkkiä tietyllä taajuuskaistalla olevalle tärinälle ja se tärinän taajuus riippuu sylinterin porauksesta ja sylinterissä olevan kaasun ominaisuuksista... VEMS:issä on kaksikanavainen esiaste nakutussensoreille ja ne taitaa pystyä konffaamaan ohjelmallisestikin. Kätsää :)

Megaan joutuisi sitten rakentamaan sen esiasteen itse.

Ajattelin säätää koneen pääasiassa itse ja jonkinlainen toimiva nakutuksentunnistus pitää kyllä olla kun puristuksen on yli 12 tai muuten moottorista ei taida tulla kovin pitkäikäinen.

Mitäs tyyppiä nuo nokan ja kampi akselin asennon anturit oikein on? Sekin taitaa vaikuttaa siihen millaista rautaa purkkiin tulee?

Posted: Thu Aug 28, 2008 16:26
by Vauhtivaunu
Boyracer wrote: Mitäs tyyppiä nuo nokan ja kampi akselin asennon anturit oikein on? Sekin taitaa vaikuttaa siihen millaista rautaa purkkiin tulee?
Tuohon kuvaan on ainakin piirretty magneetti ja kela anturia kuvaavaan laatikkoon, että eiköhän ne VR-antureita ole.

Posted: Fri Aug 29, 2008 14:37
by Boyracer
Kiitos, ei nuo autopuolen piirrosmerkit ja niiden merkitys oikein ole vielä hallussa kun koulutus on pikemminkin tietoliikenteen puolella :)

Posted: Thu Sep 11, 2008 18:36
by qizmo
Hieno homma että joku muukin suunnittelee tuohon mottiin megaa. Itellä kans talven aikana pitäs laittaa, mutta turbon kera :) Katteli realoemista noita puolia niin oli samalla numerolla m50 ja m42 mottiin. Tosin m50 koneeseen oli kahdella eri varaosanumerolla..

Posted: Sat Sep 13, 2008 16:57
by Miku_s
Vauhtivaunu wrote:
Boyracer wrote: Mitäs tyyppiä nuo nokan ja kampi akselin asennon anturit oikein on? Sekin taitaa vaikuttaa siihen millaista rautaa purkkiin tulee?
Tuohon kuvaan on ainakin piirretty magneetti ja kela anturia kuvaavaan laatikkoon, että eiköhän ne VR-antureita ole.
BMW:n asento anturit on VR-antureita ainakin tuossa tapauksessa

Posted: Fri Jan 09, 2009 13:48
by Boyracer
Päivitetääs vähän... Hiljaista ollut tällä rintamalla muiden kiireiden takia mutta nyt voisi alkaa tekemään jotain konkreettistakin.

Hommasin motronic 1.7 boxin josta saan ainakin liittimen jolla voi megan voi liittää auton alkuperäiseen johtosarjaan. Ajatus on siis käyttää mahdollisimman pitkälle olemassaolevaa johdotusta. Hyvällä tuurilla mega saattaisi mahtua tuon motronic laatikon sisällekin mikä olisi plussaa. Jos ei mahdu niin pitänee väsätä sitten pieni adapterikaapelin megan ja johtosarjan välille.

Sitten pitäisi hommata itse mega. Tälläistä kittiä katselin:

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-59.html

Tuo lienee ihan toimiva paketti minun tarkoituksiin kunhan kasaa huolellisesti? Pitää vielä selvittää tukeeko tuo suoraan 4 sylinterisen suorasytytystä vai pitääkö kytkentöjä jotenkin muokata.

Ajattelin yrittää ruiskukarttojen säätämistä itse, sitä varten varmastikin tarvitsen laajakaistalambdan. Riittääkö pelkkä anturi vai tarvitseeko megan ja lambdan väliin jotain lisäpurkkia? Onko jotain tiettyä valmistajaa jonka anturia kannattaisi käyttää?

Täältä löysin muuten paljon hyvää tarinaa BMW M10 koneesta ITB setupilla:

http://77e21.info/megasquirt.htm

Paljon asiaa Alpha N + SD blendauksesta mitä itsekkin olen suunnitellut.

Posted: Fri Jan 09, 2009 15:48
by Vauhtivaunu
Boyracer wrote: Sitten pitäisi hommata itse mega. Tälläistä kittiä katselin:

http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... -p-59.html

Tuo lienee ihan toimiva paketti minun tarkoituksiin kunhan kasaa huolellisesti?
On, mutta varoituksen sana: MS2:sen extrakoodissa on senverran paljon lisäominaisuuksia ja säädettäviä asioita että aloittelijalla menee varmasti sormi suuhun. Säätöhommiin kannattaa kysellä kaveriksi joku joka MS2-extran säätämisen osaa.
Boyracer wrote: Pitää vielä selvittää tukeeko tuo suoraan 4 sylinterisen suorasytytystä vai pitääkö kytkentöjä jotenkin muokata.
Kyllä niitä kytkentöjä joutuu muokkaamaan. Lisäksi jos haluat sekventaalisen sytytyksen niin se tarvitsee nokka-akselin asentotunnistimen, jota siinä megassa ei ole. Joutuu soveltamaan.
tutustu MS2-extran manuaaliin:
http://www.msextra.com/ms2extra/
Boyracer wrote: Ajattelin yrittää ruiskukarttojen säätämistä itse, sitä varten varmastikin tarvitsen laajakaistalambdan. Riittääkö pelkkä anturi vai tarvitseeko megan ja lambdan väliin jotain lisäpurkkia? Onko jotain tiettyä valmistajaa jonka anturia kannattaisi käyttää?
Ei riitä anturi, vaan tarvitsee väliin laajakaistalambdan ohjaimen eli "purkin". Innovate tai PLX ovat megan kanssa ns. plug´n´play.

Posted: Fri Jan 09, 2009 17:51
by Boyracer
Oho, onpas tullut nopsaan vastaus :shock:

Menee vähän sekaisin kun lueskelee megan eri versioista ja ajattelin että jos saisi kokeneemmalta varmistuksen että toi mun suunnittelema malli tekee sen minkä haluan niin sitten voi kyllä kahlata dokkarit läpi oikein ajatuksella kun on jotain mihin keskittyä kunnolla eikä vain selailla pintapuolisesti.

Ilmeisesti tämmöinen käy kaveriksi megalle kun samassa paikassa on myynnissä:

http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... -p-41.html

Pyörittelin tuota M42 koneen ruiskukiskoa käsissäni ja huomasin että siinä suuttimille menevässä liittimessä on vain kolme pinniä eli maa ja sitten kaksi kahden ruiskun ryhmää. Olisikohan mitään käytännön hyötyä tehojen tai päästöjen puolesta johdottaa tuo uusiksi niin että jokaista ruiskusuutinta voi ohjata täysin muista riippumatta?

Posted: Fri Jan 09, 2009 18:53
by Höylä
Boyracer wrote:
Pyörittelin tuota M42 koneen ruiskukiskoa käsissäni ja huomasin että siinä suuttimille menevässä liittimessä on vain kolme pinniä eli maa ja sitten kaksi kahden ruiskun ryhmää. Olisikohan mitään käytännön hyötyä tehojen tai päästöjen puolesta johdottaa tuo uusiksi niin että jokaista ruiskusuutinta voi ohjata täysin muista riippumatta?
ei ole megan kanssa mitään käytännön hyötyä tehdä uusia johdotuksia, kun mega osaa ohjata vain "kahta suutin ryhmää", eli menee ne vakio johdotukset ihan ok.

Posted: Sat Jan 10, 2009 10:52
by Karppa
Boyracer wrote:
Ilmeisesti tämmöinen käy kaveriksi megalle kun samassa paikassa on myynnissä:

http://www.diyautotune.com/catalog/inno ... -p-41.html
Käy hyvin, itsellä ja monella muulla on sama purkki. Asennusohjeet kannattaa lukea ja maadoittaa hyvin, monilla on ollut ongelmia ton purkin kanssa (rikkoontunut). Itsellä ei ole ollut mitään vikaa/ongelmaa

Posted: Sat Jan 10, 2009 12:16
by turbosbc
Eiköhän toi tänä päivänä myynnissä olevat lc1 ole jo sitä mallia jossa suojauksia on parannettu.

Posted: Sat Jan 10, 2009 13:56
by AJ
Joo tuo LC-1 on hyvä paketti. Toimii hienosti, eikä vaatinut itsellä ainakaan mitään ihmeellistä, ohjeiden mukaan vaan kiinni.

Posted: Thu Feb 19, 2009 12:10
by Boyracer
Tämmöinen paketti lähti tulemaan:

1 x USB to Serial Adapter - Works with MegaTune! (USB-2920) = $20.00
1 x Innovate Standalone Gauge Kit w\ LC-1 & Red DB Gauge (wb-dbr-3796) = $229.00
1 x 18" MegaSquirt Pigtail Harness (MSPiggy) = $48.00
1 x MegaSquirt-II Programmable EFI System PCB3.0 - Kit w/ BLACK CASE (MS230-K_BL) = $253.00
1 x MegaSquirt Tuning Cable (DB9 Straight Thru) (TuneCable6) = $5.50

Eiköhän tuossa jotain kriittisentärkeää unohtunut matkasta mutta eipä tässä mikään kiire ole. Seuraavaksi voikin alkaa selvittelemään mitä pitää kasauksessa ottaa huomioon että saa purkin toimimaan minun moottorin kanssa just haluamallani tavalla.

Pari kysymystä taas:

1. Onkohan COP konversiosta mitään käytännön iloa? M50 koneiden COP:it menee lähes heittämällä M42 koneeseen mutta vähän turhaa jos siitä ei saa mitään käytännön hyötyä.

2. Alipaineet MAP:ille. M3 läppärunkojen kurkut on yhdistetty toisiinsa alipainekiskolla jonne tyhjäkäyntiventtiili päästää ilmaa ja josta otetaan alipaineet bensanpaineen säätimelle ja jarrutehostimelle. Tästä kiskosta voi varmaan vetää letkun MAP anturille? Pitäisiköjän letkuun asentaa jonkinlainen kuristin/säiliö tasoittamaan pulsseja? Nokat tulee olemaan 280-300 asteen luokkaa mutta toisaalta tarkoitus on käytää myös Alpha N:ää suuremmilla läpän kulmilla

3. Staged injection. Ajattelin laittaa läppärunkojen suuttimiksi joko vakio M42 suuttimet tai sitten S50B30 suuttimet jotka toimisi pienillä tehoilla. Aivan imutorvien päähän (20 cm kauempana sylinterikannesta kuin normisuuttimet) minulla olisi tarjolla lisää suuttimia aina 340 cm3 virtaaviin asti. Tuo noin 20 cm lisää matkaa bensan sekoittumiseen ilman kanssa voi hiukan auttaa korkeilla kierroksilla. Onkos kukaan kokeillut tätä käytännössä? Ja toimiiko tuo kuinka hyvin bank injection systeemissä?

Tässä kuva yhdestä läppärungosta, pidempi torvi on vakio S50B30 ja lyhempi taas lyhentämäni, tarkoitus on ollut saada viritys nostettua sopimaan korkeammalle kiertävään moottoriin.

Image

Posted: Thu Feb 19, 2009 12:23
by Boyracer
No saasta, ostamatta jäi tietenkin se stimulaattori jota tarvii megan testaamiseen... Oli niin monta selainikkunaa auki että jäi vaan lisäämättä ostoskoriin.

Kuinka tarpeellinen tuo stimu oikein on ja ei kellään olisi myydä halvalla ylimääräistä? :)

Posted: Thu Feb 19, 2009 17:11
by JaniM
Partcolta saa karvalakki stimua ja varmaan sun nurkilta löytyy joltakin stimu.
Jos ei niin mä voin testata postimaksujen hinnalla.

Posted: Fri Feb 20, 2009 13:29
by Boyracer
Dodii, vähän lueskellut manuaaleja ihan ajatuksen kanssa vaihteeksi. Seuraavat muutokset pitäisi varmaan tehdä:

1. Second trigger - Tämä on VR tyyppiä M42 koneessa joten pitänee väsätä LM1815N pohjainen sovitinpalikka

2. Idle control valve - Kaksilankainen pulssinleveysmodulaatiolla ohjattava mokkula joten pitänee väsätä tuo TIP122 modaus

Hankintoja:

1. IAT - moottorissa on läppätyyppinen ilmamäärämittari jossa on sisäänrakennettu IAT. Nyt kun toi lähtee mäkeen niin pitänee hommata jostain uusi tilalle

2. 2 x sovitin nakutussensoreille

3. 4 kpl sytkäkiviä, ei taidakaan tulla peruspaketin mukana.

Pitänee ehkä myöhemmin tehdä täydennystilaus tonne DIYautotuneen.

Posted: Sat Mar 07, 2009 20:52
by Boyracer
Mega pääpiirteissään kasassa, vielä pitää sensori ja sytkänohjausjuttuja väsätä. Softat asenettu läppärille mutta kun ei oo sitä stimua niin testaaminen jäänyt vähälle :(

Mistähän saisi kätsästi & nopeasti noita LM1815 piirejä ja VB 921 (tai vastaavia) sytkäpalikoita?

Posted: Sun Mar 08, 2009 12:01
by Karppa
www.partco.fi pitäis löytyä

Posted: Mon Mar 09, 2009 19:01
by Boyracer
No voi ristus sentään... Partcolta tilasin aamulla läjän osia mutta se stimu jäi taas matkasta.

Taidan vaan tylysti syöttää megalle +12 volttia jännitelähteestä ja kokeilla että se on edes elossa, anturipuolen toiminnanhan näkee sitten helposti kun se on kiinni autossa :shock:

Seuraavaksi pitää väsätä se mega <-> auton kaapelisarja adapteri.

Posted: Thu Mar 12, 2009 13:18
by Boyracer
Partcon kamat tulikin nopsaan, pääsee taas muljaamaan tinalla.

Q: Staged injection

Kun nyt on tarkoitus antaa koneelle jossain vaiheessa jenkaa niin perkeleesti niin pitäis (tai no, olisi kiva kokeilla) saada lisäsuuttimet imutorvien päähän että bensa ja ilma sekoittuisi vähän paremmin.

Manuaali sanoo että staged injection EI toimi dual table systeemin kanssa. Tarkoittaako tämä nyt sitä että SD / Alpha N blendaus ei toimi, sehän kai käyttää kahta taulua? Eli käytännössä jos haluan käyttää staged injectionia joudun säätämään koneen vain Alpha N:ää käyttäen -> tosi helppo homma saada alakierrokset ja tyhjäkäynti toimimaan 280-300 asteisilla nokilla.

Kuinkas sitten tuo kahden suutinpankin kytkentä pitäisi tehdä, ilmeisesti joutuu laittamaan niin että yhden pankin kaikki suuttimet ruiskuttaa yhtä aikaa eli INJ 1 signaali menee kaikille neljälle vakiosuuttimelle ja INJ 2 kaikille neljälle lisäsuuttimille? Vai kuinka?

Jos oikein käsitän niin megan näkemä ruiskupankin resistanssi laskee tuossa puoleen kun suuttimia on rinnakkain 4 kpl 2:n asemasta eli 8 ohm -> 4 ohm. Tuleekohan ongelmia?

Posted: Fri Mar 13, 2009 19:58
by Boyracer
Hmmm, kyselen ilmeisesti joko liian tyhmiä tai vaikeita :P

Enivei, mega tuntuu olevan elossa! Just uppasin firmwaren (MS2/Extra 2.0.1) sisään ja konffasin megatunen. Viisarit heiluu näytöllä kun ei ole stimua jolla syöttäisi mitään järkeviä arvoja.

Muuten tää vaikuttaa ihan ymmärrettävältä mutta pari asiaa. Tutkin megatunea ennenkuin asensin extran ja ehdin jo vähän tottua siihen mutta nyt:

1. En löydä enää mistään paikkaa missä konffataan COP lähdöt, eli siis mistä pinnistä tulee mikäkin sytkäsignaali.

2. Myös 2nd trigger asetusikkunaa ei löydy mistään.

Nyt jos jollain olisi toimivia M50/M42 koneen asetuksia niin kuulisin mielellään miten nuo konffataan kohdalleen.

Posted: Fri Mar 13, 2009 21:24
by teg

Posted: Tue Mar 17, 2009 16:47
by Boyracer
Luettu.

Onko niin että extran kanssa spark B, C ja D tulee aina noista vakiopinneistä eikä niitä tarvitse missään konffata erikseen megatunessa? Ja vain spark A voidaan valita tulemaan eri paikasta, esim D14:sta?

Image

Ja ilmeisesti näillä asetuksilla tuplatriggaus toimii (kunhan säädän vaan vastaamaan oman moottorin 60-2 pyörää)?

Image

Image

Posted: Tue Mar 17, 2009 21:20
by teg
Tuolla nuo lähdöt:
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... ms2options

Jonka mukaan sytkälähdöt ovat aina samassa paikassa.


Ja nuo dual wheel asetukset näyttäis olevan kunnossa.

Posted: Wed Mar 18, 2009 14:48
by Boyracer
Kiitos paljon avusta :)

Minkähän kokoisia virtoja noiden sytkäkivien läpi kulkee eli kuinka paksusta tavarasta kannattaisi vetää niille johdot megan sisällä?

Ja tuohon D15 liittimeen jää pari pinniä vapaaksi, niiden kautta voisi varmaan tuoda second trigger signaalin mutta vähän epäilyttää kuinka paljon saman liittimen kautta kulkevat sytkänohjaussignaalit sitten häiritsee?