käynnistys ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Miikaz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 16, 2008 20:07

käynnistys ongelma

Post by Miikaz »

Auto on bmw 3.5l 6 moottorilla ja muutan moottoriohjauksen megasquirtilla toimivaksi. Kiinteä jakaja sytytys yhdellä puolalla ja bosch 139 moduuli sekä honeywell 1gt101dc. Epävarmuutta on tuon trikkeripyörän suhteen että 3 tappia tulee 120aseteen välein kampiakselin hihnäpyörälle, mutta mitenkä ne on suhteessa ykk ja hall-anturiin. Hall-anturin keskikohta on 50 astetta ykk:sta vastapäivään. Mihin kohtaan tapit ja minkälaiset sytytys asetukset laitan että pääsen alkuun?
Auttakaa vähän aloittelevaa squirttaajaa...
Last edited by Miikaz on Thu Jul 03, 2008 17:50, edited 1 time in total.
Miikaz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 16, 2008 20:07

Post by Miikaz »

Semmoinen unohtu mainita että on partcon sarjasta kasattu ja stimulla testattu.

Trikkeripyörä tuli tehtyä siten että tapin ja anturin väli on 60astetta kun kone on 1pytyn ykk. Nyt seuraava ongelma on että ei lähde käyntiin, mutta lupailee kyllä. Ilman pensapumpun relettä pyörittää hyvin ja kipinä tulee tasaisesti. Kierrostieto tulee megalle startatessa, mutta hyppää 18000 vähänajan päästä. led17 vilkkuu tasaisesti. Pensapumpin rele paikallaan starttaa, mutta ei meinaa jaksaa puörittää konetta kunnolla ja välillä meinaa lähtee käyntiin. Sytytys ja ruiskutus asetuksia säädetty suuntaan jos toiseen...
Extra manuaalista katsonut ohjeet ja tehnyt levylle tarvittavat muutokset. led 17 - jalasta hyppy x11, Xg1 hyppy D5 oikealle puolelle, R10 alapuolelta D9 oikeaan jalkaan, D8 tilalle 1k vastus ja R10,D5 poistettu. Hall-anturille 12v

Tuossa tämänhetkiset asetukset ja mihinkään muihin asetuksiin en ole edes koskenut paitsi lamda korjaus on 0% kun ei ole vielä lamda paikoillaan.

Image
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

spark output inverted valinta pitää olla tuolla sytkäpäätteellä no, muuten nuo asetukset vaikuttais oikeilta.
Miikaz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 16, 2008 20:07

Post by Miikaz »

Turbiini wrote:spark output inverted valinta pitää olla tuolla sytkäpäätteellä no, muuten nuo asetukset vaikuttais oikeilta.
Spark output inverted no asennolla led17 palaa kokoajan ja ei tule kierrostietoa. yes asennolla tulee mutta ei käynnisty. Heti kun meinaa käynnistyä niin kierrostieto hyppää 18000?

Onkohan tuo minun sytkäyksikkö facet 9.4004 varmasti 139 vastaava? Googlella löytyy kyllä lista että tuo käy 80-90 välillä oleviin audi, bmw, saab, vw, ym. Tilasin sen varaosaliikkeesta 139 vastaavana yksikkönä.

Laitoin 1k vastuksen hall 12v ja signaalin väliin, mutta ei vaikutusta...
Last edited by Miikaz on Thu Jul 03, 2008 21:08, edited 1 time in total.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Miikaz wrote: Heti kun meinaa startata niin kierrostieto hyppää 18000?
Tällainen ongelma oli omassa Rättäriprojektissani, kuten myös kaverin Harrikan Microsquirtissa. Asettui kumpikin tälläämällä kierrosluvun signaalipiuhaan 500 ohmin vastus...

Härräkkä väitti starttimoottorin pyörittävän moottoria 36000-56000RPM ennen käynnistymistä..! Asettui tuolla 500 ohmin vastuksella siistiin n. 400 kierroksen lukemaan...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Miikaz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 16, 2008 20:07

Post by Miikaz »

Jasu wrote:
Miikaz wrote: Heti kun meinaa startata niin kierrostieto hyppää 18000?
Tällainen ongelma oli omassa Rättäriprojektissani, kuten myös kaverin Harrikan Microsquirtissa. Asettui kumpikin tälläämällä kierrosluvun signaalipiuhaan 500 ohmin vastus...

Härräkkä väitti starttimoottorin pyörittävän moottoria 36000-56000RPM ennen käynnistymistä..! Asettui tuolla 500 ohmin vastuksella siistiin n. 400 kierroksen lukemaan...
Ei autanut käynnistymiseen, ja rpm piikit yhä tallella...
Miikaz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 16, 2008 20:07

Post by Miikaz »

Kokeilin tänää ilman sytytysyksikköä, bensapumpun relettä ja laturin johdot irti startata, niin kierrosluku näyttää noin 3 sekuntia 240rpm ja sen jälkeen lähtee nousemaan aina yli 40000... Mistähän moinen mahtaa johtua? Kokeilin myös että tulppa antaa hyvän kipinän kun sytytysyksikon signaali johdolla hipasee maihin. Trikker output inverted pitää olla yes että kierrostieto toimii minulla. No asennolla led 17 palaa jatkuvasti ja ei tule kierrostietoa. Foorumiltakin löytyy monta juttua että vastaavilla osilla kuuluu olla yes sekä no. Kumpi sitten lie oikea ja mikä tuohon vaikuttaa?

Asensin myös megatune ja koodin uudelleen ja tarkistin ini-tiedostot sekä kaikki asetukset, mutta ei vaikutusta (29y4)...

Onkohan tällä seudulla ketää megagurua joka vois tulla vilkasemaan tuota minun systeemiä ja vois kokeilla vaikka toisella megalla korjaantuuko ongelmat yhtään?
Miikaz
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Wed Apr 16, 2008 20:07

Post by Miikaz »

Jippijaijee!! Kone pyörii iloisesti ja spark invertetd no asento näyttäisi sittenkin olevan oikea.

Tein levyn parivuotta sitten en muistanu että olin laittanut hyppyjohdon xg1-x11 levyn alapuolelle ja ei ihmekkään jos ei toimi sytytys oikein.
Post Reply