Page 1 of 1
mistä alipaine?
Posted: Sat Jun 14, 2008 19:12
by jakonen
elikkäs voiko alipaineletkun laittaa läppärungossa valmiina oleviin lähtöihin? (nämä siis plenumin puolella) vai muuttuuko siinä kurkun kohdalla alipaine radikaalisti enemmän kaasua avattaessa kuin plenumissa? kyseessä vapaasti hengittävä...
Re: mistä alipaine?
Posted: Sat Jun 14, 2008 20:21
by pappa- igor
jakonen wrote:elikkäs voiko alipaineletkun laittaa läppärungossa valmiina oleviin lähtöihin? (nämä siis plenumin puolella) vai muuttuuko siinä kurkun kohdalla alipaine radikaalisti enemmän kaasua avattaessa kuin plenumissa? kyseessä vapaasti hengittävä...
alipaine pitäs ottaa ns. kaasuläpän etu puolelta... eli ei plenumin puolelta

Posted: Sun Jun 15, 2008 7:47
by jakonen
mut eikös kaasuläpän etupuolella ole lähes 100kpa kun läppä on kiinni ja plenumin puolella esim jtn 30kpa tyhjäkäynnillä? nii eihän ecu sillon saa oikeeta tulosta?! vai onko jotakin mennyt multa pahasti ohi?

Posted: Sun Jun 15, 2008 8:45
by Jankos
Teillä on ajatukset ristissä.
Jakosella on varmaankin yksi läppä eli ei niinkään läppärunkoja. Eli alipaine aina venan ja läpän välistä. Yleensä nuo reiät on sellasessa paikkaa että niistä voi alipaineen ottaa.
Posted: Sun Jun 15, 2008 17:28
by jakonen
niin siis yksi läppä on. pitäs kai sen toimia kun sitä vartenhan siinä kait niitä lähtöjä on...
Posted: Sun Jun 15, 2008 17:45
by pappa- igor
jakonen wrote:niin siis yksi läppä on. pitäs kai sen toimia kun sitä vartenhan siinä kait niitä lähtöjä on...
kyllä se ali/yli paine pitää ottaa aina siitä imuventtiilin ja kaasuläpän väliltä... jos oltat plenumista niin eihän se mappi tiedä että kuinka paljon siellä moottoris on alipainetta.. se tietää vaan kuinka paljon moottori haluaa tyhjäkäynnillä imeskellä plenumista (tai siis eihän se sitä tiedä kun ei se semmosta mittaa)*saivartelua*.. ja alipainehan läpän etupuolella kasvaa n. -0,8bar tyhjäkäynnillä ja plenumis on noin 0 paine... eli ilmakehä(1bar)
Posted: Sun Jun 15, 2008 19:18
by Junez
pappa- igor wrote:jakonen wrote:niin siis yksi läppä on. pitäs kai sen toimia kun sitä vartenhan siinä kait niitä lähtöjä on...
kyllä se ali/yli paine pitää ottaa aina siitä imuventtiilin ja kaasuläpän väliltä... jos oltat plenumista niin eihän se mappi tiedä että kuinka paljon siellä moottoris on alipainetta.. se tietää vaan kuinka paljon moottori haluaa tyhjäkäynnillä imeskellä plenumista (tai siis eihän se sitä tiedä kun ei se semmosta mittaa)*saivartelua*.. ja alipainehan läpän etupuolella kasvaa n. -0,8bar tyhjäkäynnillä ja plenumis on noin 0 paine... eli ilmakehä(1bar)
Eli kyseinen härveli on yhellä kaasuläpällä. Eli ERITTÄIN suurella todennäköisyydellä plenumi on kaasuläpän ja venttiileitten välissä

Posted: Sun Jun 15, 2008 20:04
by jakonen
taitaa olla pieniä sekaannuksia eli selvennetäänpä hiukan. imuilma tulee ilmanputsarin läpi yhden kaasuläpän ohi ¨isoon¨ putkeen josta lähtee neljä pienempää putkea yksi jokaiseen imukanavaan. ymmärtääkseni plenumi on juurikin tuo ¨iso¨ putki. alipainelähdöt ovat kaasuläpän imuventtiilien puolella heti läpän vieressä.
Posted: Mon Jun 16, 2008 5:41
by JaniM
Kyllä se plenumi on läpän jälkeen eli sieltä pystyy ottamaan alipaineen.
Posted: Mon Jun 16, 2008 6:07
by pappa- igor
aivan aivan... pikku ajatus katkos.. siis kyllä yhdellä läpällä olevasta voi ottaa plenumista... pikkusen noi omat projektit liikaa mieles

Posted: Thu Jul 17, 2008 13:25
by jakonen
kävi niinkun vähän pelkäsinkin... MAP on tyhjäkäynnillä siinä 45kpa mutta kaasua kun avaa noin 10% niin MAP pomppaa 96kpa. pitää tehdä lähdöt itse plenumiin niin vois alkaa säätämään. en ole oikein innostunut tuosta alpha-n algoritmistä... siinä mastan läpässä on myös yläpuolella lähtöjä, kokeilin niistä niin tyhjäkäynnillä MAP 96kpa ja laskee sitä mukaa mitä kaasua avaa.läpän etupuolella olikin näköjään nuo... ja läpän avautumis-suunnasta johtuen ilma virtaa läpän alapuolelta muodostaen yläpuolelle alipaineen
