Page 1 of 1

Häiriöitä kierroslukusignaaliin, laturistako?

Posted: Sat Jun 14, 2008 8:45
by kjb
Tästä tullee pitkä ja luultavasti sekava tarina joten koittakaa jaksaa lukea läpi :roll:
Eli ensin hieman taustatietoa:
moottorina toyotan 4a-ge 16v omalla vr-anturillisella jakajalla
megana partcon v2.2, extrakoodilla (029y4) ja HEI7-muutoksella, HEI-yksikkönä unipoint (kokeiltu myös muita, ei vaikutusta) maadoitettuna riittävällä kaapelilla lohkoon.
Mega maadoitettu kuudella erillisellä johdolla samaan pisteeseen koriin.
Alkutaipaleella oli ongelmia myös kierroslukusignaalin kanssa, joskin tämä osoittautui väärin kasatun liittimen syyksi (ei saanut kunnolla kontaktia).

Sitten itse ongelma(t).
Laturin ollessa kytkettynä antaa rpm-signaaliin tajutonta piikkiä, ei ota kierroksia n. 2500 enempää em. syystä johtuen(?). Heti kun laturin liittimen nappaa irti muuttuu kierroslukusignaali puhtaaksi ja kiertää iloisesti asetettuun 7500rpm rajoittimeen asti.

Autolla ehdittiin ajaa muutama kuukausi lähes ongelmitta kunnes muutama viikko takaperin eräänä ratapäivänä kävi sellainen vahinko että öljykorkki jäi löysälle...Noh sen tiesi sitten unohtaneensa kun varikolle pääsi takaisin, konehuone öljyssä.
Suurimman öljyt putsattiin paikanpäällä ja yritettiin josko vielä tulisi ajeluista jotain..ei tullut.
Ei aluksi meinannut lähteä käymään kunnolla eikä ottanut kierroksia (tässä kohtaa ei vielä tajuttu lyödä kannettavaa edes kiinni..). Lopulta muutaman starttailun jälkeen ei lähtenyt enää edes käymään. Tässä kohtaa (jo :D) tajuttiin laittaa se läppäri kiinni. Noh kierroslukusignaali yhtä sahalaitaa startatessa (0-24000rpm)...ei ihmekään ettei käynnisty. Noh corolla narun jatkoksi ja kotio kohti.

Kotopuolessa sitten konehuone pestiin öljystä ja suuttimien, tps:n ynnämuiden liittimet puhdistettiin erinäisillä elektroniikkaan tarkoitetuilla puhdistusaineilla huolellisesti. Tämä auttoi jonkin verran joskin piikit olivat edelleen huomattavia.

Kierroslukusignaalille vedettiin parikin uutta johtoa, mm RCA-johto (jonka suojasukka maadoitettu megan päästä samaan pisteeseen megan maiden kanssa), ei vaikutusta. Koitettiin eri hei-moduleilla, puolilla, tulpan johdoilla, tulpilla ja myös toisella laturilla...Ei vaikutusta. Johtosarjasta kävin kaikki liittimet ym liitokset käytiin myös irtoamisien pelossa läpi, kaikki olivat kuitenkin hyvin kiinni.

Lopulta päätin ottaa laturin irti auton sähköistä kokonaan. Starttauksen aikaiset piikit pienenivät murto-osaan entisestä (200-2000rpm) ja heti hörähti käymään ja käynnin aikaiset piikit tiessään...Seuraavana tietysti varmisteltiin että laturin maadoitukset on kunnossa ja lisättiin niitä. Ei vaikutusta laturin ollessa kytkettynä..
Lienee syytä huomauttaa että megan johtosarja kulkee päävirtakaapelin vieressä konehuoneessa (akku takakontissa), liekö jossain vielä öljyä tms kuraa joka yhdessä virtakaapelin ja viereillä kulkevan johtosarjan kanssa tekee jekkuja? Aiemmin (ennen öljyvahinkoa) ei tuntunut virtakaapelin läheisyys häiritsevän mitään signaaleja vaikka mikään antureista ei ole suojatuilla kaapeleilla.
Lisäksi, käytännössä ainoat johdot joihin vielä EI ole koskettu ovat moottorilohkon maadoitukset (3kpl) koriin (tulevan illan hommia näiden läpikäynti).

Itseltä alkaa tässä kohtaa loppumaan ymmärrys, onko kellään heittää mitään ehdotuksia? Ilman laturia vehje rokkaa joten siihen nää ongelmat nyt selvästikin liittyy. Rikkoutumisen mahdollisuuden siis tosiaan poistin kokeilemalla toisella vastaavalla.


Illalla kunhan joskus herään niin otan vielä logia laturi kytkettynä ja irroitettuna jos siitä joku osaa jotain tulkita.

Puuh, varmaan pisin teksti mitä kirjoittanut ikinä millekään boardille, koittakaa kestää :lol:

Posted: Tue Jun 17, 2008 20:30
by e0000333
Terve!

Mukava (ikävä) kuulla, että joku muukin painii tämän saman mystisen ongelman kanssa. Autona mulla 900 turbo saappi, jossa mega 2.2 extra koodilla. Megan asennettuani sain ajella pitkän tovin ilman minkäänlaisia ongelmia(ehkä sattumaa), mutta pikkuhiljaa on alkanut nuo rpm piikit häiritä munkin koslaani enenevissä määrin. Mulla vielä sellainen kiva lisämauste tuohon, että kun laturi on pelissä mukana ja valot autosta pois niin pelaa niin perhanan hienosti, mutta kun laittaa valot päälle(kuormaa lisää) alkaa kierrokset aaltoilla ja käynti muuttuu joskus todella vaikeaksikin.... Jos laturin pudottaa pelistä pois, eli nappaa herätevirtapiuhan irti niin ihan sama mitä sähkölaitetta käyttää niin mega toimii tosi hienosti.Ei ymmärrä... :roll:

Aikka samoja touhuja ollaan jo tehty; auton omat maattopisteet on putsattu, laturin maa testattu, megan maat siistitty ja potentiaalierot poistettu, megan aluboksi maadoitettu, rpm, lambda ja tuleva syttymodulin ohjauspiuha vaihdettu häiriösuojattuihin ja maadoitettu toisesta päästä(takapenkin alla missä boksi on), johtoja eroteltu lattiamattojen alla sekä konehuoneessa viety kauemmas mahdollisista "häiriölähteistä". Hiukan alkaa mennä jo sormi suuhun, ei nyt syvälle, mutta kyllä pian jo ensimmäistä niveltä myöden on menossa.... :lol:

Seuraavaksi ajattelin juhannuksen kunniaksi kokeilla laittaa vastukselliset sytytystulpat ja uusia tulpan johdot. Paljon muuta ei ole kyllä takataskussa enää.... Nämä kyllä yleensä APC purkillisessä turbosaabissa on jo hyvää kamaa nakutustunnistuksen vuoksi, mutta onhan niillä joikää ja noi vastukselliset tulpat kiinnostaa....

Hauska yhtymäkohta meillä muutes vielä tuohon kosteuteen liittyen, ainut etä sulla kastelijana oli öljy. Tässä kuumina ja kuivina kesäpäivinä auto toimi valot päälläkin ihan hienosti n. viikon verran. Pesun jälkeen ja nyt kosteilla ilmoilla taas ottaa häiriötä aika tolkuttomasti....