
Eli ensin hieman taustatietoa:
moottorina toyotan 4a-ge 16v omalla vr-anturillisella jakajalla
megana partcon v2.2, extrakoodilla (029y4) ja HEI7-muutoksella, HEI-yksikkönä unipoint (kokeiltu myös muita, ei vaikutusta) maadoitettuna riittävällä kaapelilla lohkoon.
Mega maadoitettu kuudella erillisellä johdolla samaan pisteeseen koriin.
Alkutaipaleella oli ongelmia myös kierroslukusignaalin kanssa, joskin tämä osoittautui väärin kasatun liittimen syyksi (ei saanut kunnolla kontaktia).
Sitten itse ongelma(t).
Laturin ollessa kytkettynä antaa rpm-signaaliin tajutonta piikkiä, ei ota kierroksia n. 2500 enempää em. syystä johtuen(?). Heti kun laturin liittimen nappaa irti muuttuu kierroslukusignaali puhtaaksi ja kiertää iloisesti asetettuun 7500rpm rajoittimeen asti.
Autolla ehdittiin ajaa muutama kuukausi lähes ongelmitta kunnes muutama viikko takaperin eräänä ratapäivänä kävi sellainen vahinko että öljykorkki jäi löysälle...Noh sen tiesi sitten unohtaneensa kun varikolle pääsi takaisin, konehuone öljyssä.
Suurimman öljyt putsattiin paikanpäällä ja yritettiin josko vielä tulisi ajeluista jotain..ei tullut.
Ei aluksi meinannut lähteä käymään kunnolla eikä ottanut kierroksia (tässä kohtaa ei vielä tajuttu lyödä kannettavaa edes kiinni..). Lopulta muutaman starttailun jälkeen ei lähtenyt enää edes käymään. Tässä kohtaa (jo

Kotopuolessa sitten konehuone pestiin öljystä ja suuttimien, tps:n ynnämuiden liittimet puhdistettiin erinäisillä elektroniikkaan tarkoitetuilla puhdistusaineilla huolellisesti. Tämä auttoi jonkin verran joskin piikit olivat edelleen huomattavia.
Kierroslukusignaalille vedettiin parikin uutta johtoa, mm RCA-johto (jonka suojasukka maadoitettu megan päästä samaan pisteeseen megan maiden kanssa), ei vaikutusta. Koitettiin eri hei-moduleilla, puolilla, tulpan johdoilla, tulpilla ja myös toisella laturilla...Ei vaikutusta. Johtosarjasta kävin kaikki liittimet ym liitokset käytiin myös irtoamisien pelossa läpi, kaikki olivat kuitenkin hyvin kiinni.
Lopulta päätin ottaa laturin irti auton sähköistä kokonaan. Starttauksen aikaiset piikit pienenivät murto-osaan entisestä (200-2000rpm) ja heti hörähti käymään ja käynnin aikaiset piikit tiessään...Seuraavana tietysti varmisteltiin että laturin maadoitukset on kunnossa ja lisättiin niitä. Ei vaikutusta laturin ollessa kytkettynä..
Lienee syytä huomauttaa että megan johtosarja kulkee päävirtakaapelin vieressä konehuoneessa (akku takakontissa), liekö jossain vielä öljyä tms kuraa joka yhdessä virtakaapelin ja viereillä kulkevan johtosarjan kanssa tekee jekkuja? Aiemmin (ennen öljyvahinkoa) ei tuntunut virtakaapelin läheisyys häiritsevän mitään signaaleja vaikka mikään antureista ei ole suojatuilla kaapeleilla.
Lisäksi, käytännössä ainoat johdot joihin vielä EI ole koskettu ovat moottorilohkon maadoitukset (3kpl) koriin (tulevan illan hommia näiden läpikäynti).
Itseltä alkaa tässä kohtaa loppumaan ymmärrys, onko kellään heittää mitään ehdotuksia? Ilman laturia vehje rokkaa joten siihen nää ongelmat nyt selvästikin liittyy. Rikkoutumisen mahdollisuuden siis tosiaan poistin kokeilemalla toisella vastaavalla.
Illalla kunhan joskus herään niin otan vielä logia laturi kytkettynä ja irroitettuna jos siitä joku osaa jotain tulkita.
Puuh, varmaan pisin teksti mitä kirjoittanut ikinä millekään boardille, koittakaa kestää
