ChevyII
Posted: Mon Feb 28, 2005 18:49
Auto:Chevrolet ChevyII Nova 400 Convertible coupe vuodelta 1962
Moottori:Chevrolet SB 355cid (5,8l)
Suihkutuslaitteisto:Monipistesuihkutus, 8 suutinta imukanavissa, 4x40mm läppärunko, lämmitettävä happianturi peltisarjan kollektorissa
Sytytys:Vakio Delco-kärkijakaja, MSD 6A CDI-sytytysyksikkö ja Blaster2-puola, MSD Super conductor kierrejohdot. Omavalmisteinen ajoituskiekko kampiakselin päässä, jota luetaan hall-anturilla.
Megasquirt-versio:MS & S Extra021u3
Aloitin suihkutuksen rakentamisen vuoden 2002 syksyllä, osien hankinta ja koneistukset veivät työn ohella koko talven ja ruisku oli asennusvalmiina kesällä 2003. Imusarjaksi valitsin hyvin virtaavan Edelbrockin Victor Jr:n, johon koneistin suuttimien paikat jokaisen imukanavan päähän. Läppärunko syntyi hyödyntämällä vanhaa kaasutinta ja alumiinikimpaletta. Polttoaineen jakotukit tehtiin myös alumiinista, väliaikaisten kumiletkujen osoittauduttua vaarallisiksi ja epäluotettaviksi.
Varsinainen muutos kaasarikoneesta ruiskuksi kesti pari päivää ja pienten polttoaineen jakoputkiston tiiveysongelmien ratkaisun jälkeen auto käynnistyi ensimmäisellä yrityksellä. Moottorina oli tuolloin 305-kuutioinen vakiomoottori. Moottori kävi varsin nätisti ottaen huomioon imusarjan muodon: kaasuttimella varustettuna tuo sarja ei tarjoa kovinkaan nättiä tyhjäkäyntiä alle tuhannen kierroksen, mutta ruiskulla pystyi tyhjäkäynnin laskemaan ihan normaaliin reiluun viiteen sataan. Säätö oli verrattain yksinkertainen toimenpide ja autolla päästiin nopeasti ajelemaan. Tehoa vaan teki mieli lisää, joten alkoi uuden moottorin rakentaminen.
Samana syksynä hommasin paremman moottoriaihion, josta rakensin nykyisen moottorini. Aivan vakio-osia ei käytetty, koska tavoitteena oli saada aikaan moottori, jota ei aina tarvitse ajaa kaasu pohjassa. Moottorissa on mm. 10.8:1-puristussuhde, kohtalaisen hyvin virtaavat alumiinikannet ja hieman vakiota enemmän venttiilinnousua. Imusarja kohdistettiin kansiin ja suihkutuslaitteisto asennettiin uuteen moottoriin paikalleen alkukesästä 2004. Ero edelliseen oli huomattava, mutta projekti on vieläkin kesken.
Nyt, kun sytytyskin on valmis (04/2005), täytyy etsiä jostain hyvä dynamometri, jolla voidaan oikeasti jarruttaa takapyöriä ja suorittaa seosten ja ennakoiden haku kohdalleen, yleisillä teillä kun ei oikein pysty säätämään kovan kuormituksen ja suurten kierroslukujen alueita turvallisesti.
Moottori:Chevrolet SB 355cid (5,8l)
Suihkutuslaitteisto:Monipistesuihkutus, 8 suutinta imukanavissa, 4x40mm läppärunko, lämmitettävä happianturi peltisarjan kollektorissa
Sytytys:Vakio Delco-kärkijakaja, MSD 6A CDI-sytytysyksikkö ja Blaster2-puola, MSD Super conductor kierrejohdot. Omavalmisteinen ajoituskiekko kampiakselin päässä, jota luetaan hall-anturilla.
Megasquirt-versio:MS & S Extra021u3
Aloitin suihkutuksen rakentamisen vuoden 2002 syksyllä, osien hankinta ja koneistukset veivät työn ohella koko talven ja ruisku oli asennusvalmiina kesällä 2003. Imusarjaksi valitsin hyvin virtaavan Edelbrockin Victor Jr:n, johon koneistin suuttimien paikat jokaisen imukanavan päähän. Läppärunko syntyi hyödyntämällä vanhaa kaasutinta ja alumiinikimpaletta. Polttoaineen jakotukit tehtiin myös alumiinista, väliaikaisten kumiletkujen osoittauduttua vaarallisiksi ja epäluotettaviksi.
Varsinainen muutos kaasarikoneesta ruiskuksi kesti pari päivää ja pienten polttoaineen jakoputkiston tiiveysongelmien ratkaisun jälkeen auto käynnistyi ensimmäisellä yrityksellä. Moottorina oli tuolloin 305-kuutioinen vakiomoottori. Moottori kävi varsin nätisti ottaen huomioon imusarjan muodon: kaasuttimella varustettuna tuo sarja ei tarjoa kovinkaan nättiä tyhjäkäyntiä alle tuhannen kierroksen, mutta ruiskulla pystyi tyhjäkäynnin laskemaan ihan normaaliin reiluun viiteen sataan. Säätö oli verrattain yksinkertainen toimenpide ja autolla päästiin nopeasti ajelemaan. Tehoa vaan teki mieli lisää, joten alkoi uuden moottorin rakentaminen.
Samana syksynä hommasin paremman moottoriaihion, josta rakensin nykyisen moottorini. Aivan vakio-osia ei käytetty, koska tavoitteena oli saada aikaan moottori, jota ei aina tarvitse ajaa kaasu pohjassa. Moottorissa on mm. 10.8:1-puristussuhde, kohtalaisen hyvin virtaavat alumiinikannet ja hieman vakiota enemmän venttiilinnousua. Imusarja kohdistettiin kansiin ja suihkutuslaitteisto asennettiin uuteen moottoriin paikalleen alkukesästä 2004. Ero edelliseen oli huomattava, mutta projekti on vieläkin kesken.
Nyt, kun sytytyskin on valmis (04/2005), täytyy etsiä jostain hyvä dynamometri, jolla voidaan oikeasti jarruttaa takapyöriä ja suorittaa seosten ja ennakoiden haku kohdalleen, yleisillä teillä kun ei oikein pysty säätämään kovan kuormituksen ja suurten kierroslukujen alueita turvallisesti.