Auto:Chevrolet ChevyII Nova 400 Convertible coupe vuodelta 1962
Moottori:Chevrolet SB 355cid (5,8l)
Suihkutuslaitteisto:Monipistesuihkutus, 8 suutinta imukanavissa, 4x40mm läppärunko, lämmitettävä happianturi peltisarjan kollektorissa
Sytytys:Vakio Delco-kärkijakaja, MSD 6A CDI-sytytysyksikkö ja Blaster2-puola, MSD Super conductor kierrejohdot. Omavalmisteinen ajoituskiekko kampiakselin päässä, jota luetaan hall-anturilla.
Megasquirt-versio:MS & S Extra021u3
Aloitin suihkutuksen rakentamisen vuoden 2002 syksyllä, osien hankinta ja koneistukset veivät työn ohella koko talven ja ruisku oli asennusvalmiina kesällä 2003. Imusarjaksi valitsin hyvin virtaavan Edelbrockin Victor Jr:n, johon koneistin suuttimien paikat jokaisen imukanavan päähän. Läppärunko syntyi hyödyntämällä vanhaa kaasutinta ja alumiinikimpaletta. Polttoaineen jakotukit tehtiin myös alumiinista, väliaikaisten kumiletkujen osoittauduttua vaarallisiksi ja epäluotettaviksi.
Varsinainen muutos kaasarikoneesta ruiskuksi kesti pari päivää ja pienten polttoaineen jakoputkiston tiiveysongelmien ratkaisun jälkeen auto käynnistyi ensimmäisellä yrityksellä. Moottorina oli tuolloin 305-kuutioinen vakiomoottori. Moottori kävi varsin nätisti ottaen huomioon imusarjan muodon: kaasuttimella varustettuna tuo sarja ei tarjoa kovinkaan nättiä tyhjäkäyntiä alle tuhannen kierroksen, mutta ruiskulla pystyi tyhjäkäynnin laskemaan ihan normaaliin reiluun viiteen sataan. Säätö oli verrattain yksinkertainen toimenpide ja autolla päästiin nopeasti ajelemaan. Tehoa vaan teki mieli lisää, joten alkoi uuden moottorin rakentaminen.
Samana syksynä hommasin paremman moottoriaihion, josta rakensin nykyisen moottorini. Aivan vakio-osia ei käytetty, koska tavoitteena oli saada aikaan moottori, jota ei aina tarvitse ajaa kaasu pohjassa. Moottorissa on mm. 10.8:1-puristussuhde, kohtalaisen hyvin virtaavat alumiinikannet ja hieman vakiota enemmän venttiilinnousua. Imusarja kohdistettiin kansiin ja suihkutuslaitteisto asennettiin uuteen moottoriin paikalleen alkukesästä 2004. Ero edelliseen oli huomattava, mutta projekti on vieläkin kesken.
Nyt, kun sytytyskin on valmis (04/2005), täytyy etsiä jostain hyvä dynamometri, jolla voidaan oikeasti jarruttaa takapyöriä ja suorittaa seosten ja ennakoiden haku kohdalleen, yleisillä teillä kun ei oikein pysty säätämään kovan kuormituksen ja suurten kierroslukujen alueita turvallisesti.
ChevyII
Moderator: Masi_K
Olisiko kuvia tuosta läppärungosta tai kenties jopa mahdollista teettää vastaavaa?
Itselläni olisi tarkoitus kanssa muuttaa 350 chevyn kaasarimotti 8-pisteruiskuksi ja ajatuksena oli kaivella siihen jostain TPI:n imusarja ja läppärunko avuksi, mutta ne tuntuvat olevan kiven alla ja hinnat melkolailla kohtuuttomat.
Itselläni olisi tarkoitus kanssa muuttaa 350 chevyn kaasarimotti 8-pisteruiskuksi ja ajatuksena oli kaivella siihen jostain TPI:n imusarja ja läppärunko avuksi, mutta ne tuntuvat olevan kiven alla ja hinnat melkolailla kohtuuttomat.
Save gas. Fart in a jar.
Yksi kuva löytyy tuolta kotisivujeni syövereistä, siellä on myös kerrottu lyhyesti, kuinka se on valmistettu (tiedosto on FI.html). Jos tarvitset tarkempaa ja eri kulmista, voin lähettää sähköpostitse tai pistää nettiin. Periaatteessa tuo nykyinen läppärunko saattaa jossain vaiheessa käydä tarpeettomaksi, kunhan saan tehtyä uuden 4x50-millisen. Silloin tuosta pienestä voisi käydä kauppaa. Mutta jos lähes heti tarvitset läppärungon (sanotaanko ensi kesäksi), niin pelkäänpä, etten voi olla avuksi.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
Ei niiden suuttimien paikat niin hankalia ole koneistaa. Valmista en vaan viirsinyt ostaa, tein itse ja säästin! 
Tuo Stealth-ram näyttää aika kiinnostavalta sarjalta, varsinkin se alaosa. Katselin semmosta eräässä vauhtikaupassa taannoin, hinta vaan oli melko suolainen... tuommoinen tunnel-ram-tyyppinen imusarja pitää kyllä joskus rakentaa, kunhan alkaa tekemään oikeasti viritettyä moottoria.
Säätöhän on kohtuullisen helppoa, dynolla en siis ole käynyt. Eräs Tamperelainen heppu on sellaista vesijarrulla varustettua pyörädynoa kasaamassa. Kunhan se valmistuu niin lupasin mennä asiakkaaksi.

Tuo Stealth-ram näyttää aika kiinnostavalta sarjalta, varsinkin se alaosa. Katselin semmosta eräässä vauhtikaupassa taannoin, hinta vaan oli melko suolainen... tuommoinen tunnel-ram-tyyppinen imusarja pitää kyllä joskus rakentaa, kunhan alkaa tekemään oikeasti viritettyä moottoria.
Säätöhän on kohtuullisen helppoa, dynolla en siis ole käynyt. Eräs Tamperelainen heppu on sellaista vesijarrulla varustettua pyörädynoa kasaamassa. Kunhan se valmistuu niin lupasin mennä asiakkaaksi.
Chevrolet ChevyII Nova 400 '62
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
355 Victor Jr MPFI
MS&S Extra021u3
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 6
- Joined: Fri Mar 04, 2005 21:23
- Location: Lappeenranta
EX pitkäesso Chevelle saa Megan
Kaikkee sitä pitää alkaa väsää...Rakentelin Luumäen maasturi miehille Vetten 350 koneen vm.89 ,tulee HJ...BJ..Toyota kumminkin siihen tulee Megaruutta ja innostuin asiasta itsekkin.Partcolta paketti kotiin,pari iltaa kiro....tinailua,radioamatööri isäpappa mega sivujen kautta simulaattoria rakentamaan Gigantista Belkin UBS adapteri kun ei uudes flappäris ollu 9-pin liitintä ja toimiiii...pöydällä.Auto on -64 Chevelle HT.Moot,383cid Edelb.alu kansilla.Kulkenut viimeaikoina 12,2-12.9 varttimaili/190km/h putket kiinni katurenkailla katsastukseen milloinvain kunnossa.Sutimiseen menee varmaan koko 60 jalkaa mut enivei.Megaruuttaa rakentamaan,triggeri sytkä on jo paikallaan,hall anturin ostin VPV-Motorssportista,kiitos heille
Suuttimet hommasin (nro36)Racers placesta Laakkoselta.Läppärunko syntyi Holleyn alalevystä ja alu köntistä(4x43mm rejät...e..riittäää)Imusarja on varmaan Ellun RPM jossa vielä kaasari kiinni siihen jos porailis...liittimiä johtoihin oon hommannu varaosamaailmasta ne on Startaksin hylly kamaa.Myös bensa pumpun hoiti Laakkonen tyylikkäästi ,MSD pumppu:8,5 kg painetta 188l/tunti tuottoo ja halpa...107e Kysykää sakemanni vastaavaa 

