Ostin 600-sarjan bmw:n jossa M20 sarjan 2,0litrainen ruiskumoottori, kuulemma porattu 2,8litraiseksi. Moottorinohjausjärjestelmä muutettu megasquirtiksi.
Taustatietoja:
- auto lähti kylmänä käyntiin ja kävi joten kuten, lämpimäksi käytyään ei lähtenyt enää käyntiin. Koneen jäähdyttyä lähtee käyntiin
- johdotukset oli tehty niin että alkuperäisjohdotuksia oli katkottu ja hyödynnetty osittain, sekä lisätty kaiutinkaapelia, puhelikaapelia, katkotttu ja jatkettu sieltä täältä, teippiä, hieman tinaa eli toisin sanoen päin...
- megatune ohjelma näytti joitakin arvoja
Taustatietoja edellisen asentajan toimesta asennetuista antureista yms.:
- Hihnapyörään hitsattu 3-nastaa 120 asteen tasaisin välein
- kampiakselin asennontunnistin joka 3-johtoinen
- Boschin sytytysyksikkö ( http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm)
- vakio syt.puola ja virranjakaja jossa alipaine yms. säädöt poistettu käytöstä
- kaasuläpänasentoanturi
- imuilmanlämpöanturi
- vedenlämpöanturi
- lambda-anturi (4-johtoinen)
- näitä ei ole, ilmamassa-anturi, kylmäkäynnistyssuutin,
- kaikki megasquirtin ylärivin pinnit (1-19) ovat juotettuna toisiinsa
Purin kaikki nämä johdot pois, asensin hanskalokeroon asennuslevylle automaatio käyttöön tarkoitetut numeroidut riviliittimet, releet ja automaattisulakkeet selkeyttämään kytkentöjä. Sitten vedin numeroidut ns. runkokaapelit moottorille ja antureille jotka juotin asiallisesti kiinni ja tinauksen päälle laitoin kutistesukkaa. KUVA jossa asennuslevy ja kaikki johdot vielä siistimättä ja niputtamatta http://irc-galleria.net/view.php?nick=S ... d=80306644
kytkentä kaavioina olen käyttänyt:
- http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#exwire
- http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm
ONGELMAKSI MINULLE VIELÄ JÄI:
kampiakselinasentotunnistimen kytkeminen megasquirttiin? Ohjeen ( http://www.megamanual.com/v22manual/mwire.htm#exwire ) mukaan se kytketään 24 & 7 pinneihin. Anturi on kolme johtoinen joka oman käsitykseni mukaan kytketään:
Ruskea = + eli kytketään esim. megasquirtille tulevaan virtatuloon
Musta = signaali megasquirtille eli kytketään 24 pinniin
Sininen = - eli kytketään maahan
Onko siinä järkeä?
Lisäksi outona pidän sitä että kaikki ylärivin pinnit 1-19 ovat sillattuina toisiinsa eli maadoitettuna. Vaikuttaako se mitenkään toimintaan?
Järjestelmässä on myös boschin sytytyksen ohjausyksikkö joka kytketty ohjeen ( http://www.megamanual.com/ms2/Bosch_124.htm ) mukaan pinniin 30, fast idle solenoidia ei ole olleenkaan, eikä myöskään stepperiä...
Mikäli joku osaavampi voisi auttaa olisin erittäin kiitollinen, jos joku tulee paikan päälle niin maksan kyllä kaikki kulut ja lisäksi maksan sovitun palkkion.
privalla tai osoitteeseen: henri.herranen@gmail.com voi vastailla
Aloittevan megasquirttaajan ongelma...tarjolla palkkio...
Moderator: Masi_K
Aloittevan megasquirttaajan ongelma...tarjolla palkkio...
Henri Herranen
044-9425500
044-9425500
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Mut siis, jos se kerran kävi jo, niin silloinhan sulla on ollut anturi ihan oikein kiinni vai otitko ja kiskasit kaikki johdot veke ja aloit tekee uudelleen? Jos niin olis kannattanut vanhoja rapsia yksitellen ja kytkee uudestaan paremmin. Mut joku muu varmaan neuvoo tuon anturin kaa. Minkälainen anturi, auttais muita immeisiä neuvomaan.
Mut toi ettei lähde lämpösenä käyntiin, ei ole kuin asetuksien asettelua.
Ekana tulee mieleen imuilmalämpöanturin paikka ja lukemat. Jos se vetää lämpöseksi, niin silloin tekee tuota kans.
Mut toi ettei lähde lämpösenä käyntiin, ei ole kuin asetuksien asettelua.
Ekana tulee mieleen imuilmalämpöanturin paikka ja lukemat. Jos se vetää lämpöseksi, niin silloin tekee tuota kans.
"Lisäksi outona pidän sitä että kaikki ylärivin pinnit 1-19 ovat sillattuina toisiinsa eli maadoitettuna."
Se on ihan kuten pitääkin alkuperäisten kytkentöjen mukaan. Mahdollistaa antureiden yms maadoittamisen samaan pisteeseen.
Kampiakselin tunnistin voi olla hall tai vr, mikäli kahden pinnin välillä on vastusta ja kolmas ei ole kytketty niin se on vr, hallissa on transistoreja, diodimittaus sanoo jotain tällöin. Helpointa olisi kytkeä se kuin se olikin. Värit eivät kyllä sano mitään, anturin numeron avulla voisi saada tongittua tietoa.
"- näitä ei ole, ilmamassa-anturi, kylmäkäynnistyssuutin,"
Megassa on map anturi lootan sisällä, ainakin pitäisi olla. Kylmäkäynnistysrikastus tehään ohjelmoinnilla.
Se on ihan kuten pitääkin alkuperäisten kytkentöjen mukaan. Mahdollistaa antureiden yms maadoittamisen samaan pisteeseen.
Kampiakselin tunnistin voi olla hall tai vr, mikäli kahden pinnin välillä on vastusta ja kolmas ei ole kytketty niin se on vr, hallissa on transistoreja, diodimittaus sanoo jotain tällöin. Helpointa olisi kytkeä se kuin se olikin. Värit eivät kyllä sano mitään, anturin numeron avulla voisi saada tongittua tietoa.
"- näitä ei ole, ilmamassa-anturi, kylmäkäynnistyssuutin,"
Megassa on map anturi lootan sisällä, ainakin pitäisi olla. Kylmäkäynnistysrikastus tehään ohjelmoinnilla.