MS-II ja 6-Syl BMW M50 suorasytkä
Moderator: Masi_K
MS-II ja 6-Syl BMW M50 suorasytkä
Joo, olen nyt koittanut opiskella tuota sytytys hommaa msextra sivustoilta mutta ei vaan uppoa päähän niin ei.
Eli nyt kysyn sitten täällä jos joku osaisi neuvoa.
Koneena on siis BMW:n M50 ja omilla antureillaan, ohjaukseksi olisi tulossa MS-II 3,57PCB:llä.
Ensin alkuun kysyn, että tarvitseeko tuo jotain sisko-korttia, vai selviääkö ilman?
Mitenkäs onnistuu sitten tuo 6:den puolan suorasytkä? Sen pitäisi kuulemma olla mahdollista uudessa betassa, mutta tästäkään en mitään löytänyt (en osannut etsiä).
Sitten luonnollisesti kiinnostaa vielä, notta miten tuo osaa ohjata suuttimia, tarvitseeko modausta niihinkin että toimii kuuden kanssa vaiko?
Kiitokset jo etukäteen jos viitsit auttaa tässä ongelmassa, turhauttaa niin penteleesti kun ei löydä sitä mitä hakee vaan kaikkea muuta asian vierestä.
Eli nyt kysyn sitten täällä jos joku osaisi neuvoa.
Koneena on siis BMW:n M50 ja omilla antureillaan, ohjaukseksi olisi tulossa MS-II 3,57PCB:llä.
Ensin alkuun kysyn, että tarvitseeko tuo jotain sisko-korttia, vai selviääkö ilman?
Mitenkäs onnistuu sitten tuo 6:den puolan suorasytkä? Sen pitäisi kuulemma olla mahdollista uudessa betassa, mutta tästäkään en mitään löytänyt (en osannut etsiä).
Sitten luonnollisesti kiinnostaa vielä, notta miten tuo osaa ohjata suuttimia, tarvitseeko modausta niihinkin että toimii kuuden kanssa vaiko?
Kiitokset jo etukäteen jos viitsit auttaa tässä ongelmassa, turhauttaa niin penteleesti kun ei löydä sitä mitä hakee vaan kaikkea muuta asian vierestä.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
Re: MS-II ja 6-Syl BMW M50 suorasytkä
täällä oli jotain todella epämäräistä turinaa ja ehkäpä virheellistäkin jorinaa mun osalta .mutta jotain asiaakin löytyy viewtopic.php?t=3743&highlight=Janzki wrote:Joo, olen nyt koittanut opiskella tuota sytytys hommaa msextra sivustoilta mutta ei vaan uppoa päähän niin ei.
Eli nyt kysyn sitten täällä jos joku osaisi neuvoa.
Koneena on siis BMW:n M50 ja omilla antureillaan, ohjaukseksi olisi tulossa MS-II 3,57PCB:llä.
Ensin alkuun kysyn, että tarvitseeko tuo jotain sisko-korttia, vai selviääkö ilman?
Mitenkäs onnistuu sitten tuo 6:den puolan suorasytkä? Sen pitäisi kuulemma olla mahdollista uudessa betassa, mutta tästäkään en mitään löytänyt (en osannut etsiä).
Sitten luonnollisesti kiinnostaa vielä, notta miten tuo osaa ohjata suuttimia, tarvitseeko modausta niihinkin että toimii kuuden kanssa vaiko?
Kiitokset jo etukäteen jos viitsit auttaa tässä ongelmassa, turhauttaa niin penteleesti kun ei löydä sitä mitä hakee vaan kaikkea muuta asian vierestä.
suorasytkään tarvii se toisenkin vr anturin käyttöön mikä on siellä nokalla mutta en tiedä onko pahasta kun siellä on 2 "tappia" niin pitääkö toinen poistaa? suuttimien kytkennästä niin kolme suutinta per pankki kai ihan jees ja mielellään semmoset +10 ohmista ylöspäin ? asennuksen helppouden takia. sitten kaiketi jonkinmoinen singnaalin muunnin/muuntimet vr antureita käyttäessä että saa sinit kantiksi.
meinaatko omaa johtosarjaa hyödyntää?? mä tuossa aikoinaan selvitin ne pinnien nastat mikä mihinkäkin, mutta jotenkin siitä ei saanut ihan täysin blug and play kapistusta orggis lämpötila antureiden +5volt referenssin takia joten olisiko pitänyt puukottaa orggisarjaa hieman vai rakentaa joku diodi patentti tai erillis johdotukset kokonaan

ehkä yksinkertaisin&nopein olisi ostaa 1kpl 3*hukkakipinä puola ja ohjata sitä 3 kivellä ja tehdä se johto sarja itse, mutta järkevin olisi käyttää sitä omaa sarjaa suurimmaksi osakseen, koska se on aika hyvin suojattu häiriöiltä mun mielestä, eli voisi olla varma toimisin.
vai onko tuo MS-II 3,57PCB joku uudempi kokoonpano mihin saa syöttää siniäkin suoraan ja matalaohmisten suuttinten ohjauskin pelaa ja kiviäkin laudalla enemmän

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
V3.57-levy on tehty pintaliitoskomponenteilla ja siitä puuttuu proto-alue. Sanoisin, että aika haastava juttu aloittelijalle muokata tuosta extra-yhteensopiva. Vaatii todella paljon perehtymistä.
En sitten tiedä missä vaiheessa MS-2:sen extrakoodin testaus on, enkä ole tarkemmin tutustunut ominaisuuksiin, että en osaa sanoa onnistuuko kuuden puolan sekventaalinen suorasytty. MS-1:sen extrakoodilla se onnistuu.
Kuuden puolan ohjaaminen hukkakipinäsysteeminä on ilmeisesti mahdollista myös MS-2:sen kanssa extrakoodilla. Vaatii 6kpl VB921:siä (tai vastaava) kytkettynä rinnan.
En sitten tiedä missä vaiheessa MS-2:sen extrakoodin testaus on, enkä ole tarkemmin tutustunut ominaisuuksiin, että en osaa sanoa onnistuuko kuuden puolan sekventaalinen suorasytty. MS-1:sen extrakoodilla se onnistuu.
Kuuden puolan ohjaaminen hukkakipinäsysteeminä on ilmeisesti mahdollista myös MS-2:sen kanssa extrakoodilla. Vaatii 6kpl VB921:siä (tai vastaava) kytkettynä rinnan.
Re: MS-II ja 6-Syl BMW M50 suorasytkä
itselläni BMW M50 moottori ja vain imu-nokalla yksi tappi. En sitten tiedä missä olisi kaksi kyseisessä moottorissa??
tuli sitte ostettua volvo 850 2,5T awd
Hmm, täytyypä lueskella hiukan tuota Eatonin laittamaa..Selviää siitä ainakin jotain. Niin ja tosiaan orkkis johtosarjaa olisi tarkoitus käyttää, eli tehdä sen kanssa toimiva systeemi.
Vauhtivaunu, DIYautotunen mukaan ei pitäisi olla vaikea saada toimintaan..En sitten tiedä minkä he määrittelevät vaikeaksi ja minkä ei =/
Kuitenkin kuulemma järkevintä olisi laittaa tuota MS-II:sta tuonne, kun tuo MS-I alkaa olemaan "vanhaa" teknologiaa..
Onko tuosta MS-II modaamisesta toimimaan hukkakipinällä jossain tietoa? Muutakin kuin tuolla MSextra sivuilla, tuntuu jotenkin sekavasti kaikki siellä menevän.
Miku_s, muistelen itsekkin samaa, että yhdellä olisi..
Aj, perusteluita? Tosiaan tuolta DIYautotunesta olisi tarkoitus mega tilata, kasattuna luonnollisesti.
Vauhtivaunu, DIYautotunen mukaan ei pitäisi olla vaikea saada toimintaan..En sitten tiedä minkä he määrittelevät vaikeaksi ja minkä ei =/
Kuitenkin kuulemma järkevintä olisi laittaa tuota MS-II:sta tuonne, kun tuo MS-I alkaa olemaan "vanhaa" teknologiaa..
Onko tuosta MS-II modaamisesta toimimaan hukkakipinällä jossain tietoa? Muutakin kuin tuolla MSextra sivuilla, tuntuu jotenkin sekavasti kaikki siellä menevän.
Miku_s, muistelen itsekkin samaa, että yhdellä olisi..
Aj, perusteluita? Tosiaan tuolta DIYautotunesta olisi tarkoitus mega tilata, kasattuna luonnollisesti.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
Re: MS-II ja 6-Syl BMW M50 suorasytkä
no joo yksi natsahan siellä on tosiaan vaan, muistin väärin kun pirusti aikaa kun kansi rempan tein.Miku_s wrote:itselläni BMW M50 moottori ja vain imu-nokalla yksi tappi. En sitten tiedä missä olisi kaksi kyseisessä moottorissa??
Last edited by eaton/holset power on Wed Mar 05, 2008 6:36, edited 1 time in total.
Siksi V3, koska tosiaan tuosta V3.57 puuttuu kokonaan protoalue, ja se on pintaliitoslevy, joten siksi muutokset on hankalampi tehdä. Niinkuin tuossa Vauhtivaunu jo sanoikin. Mutta kyllähän kaikki on mahdollista kuitenkin.
Ja jos tilaat tuolta valmiin paketin, joudut joka tapauksessa muuttamaan boksia esim. kuudelle sytkäkivelle jotta saat sekventaalisytytyksen käyttöön.
Koodiksi kannattaa kyllä laittaa uusin extra2-koodi, joka on tällä hetkellä jo 2.0 RC1-vaiheessa, eli hyvin lähellä valmista. msextra.com-foorumilta löytyy ainakin omasta mielestä hyvin juttua koodin ominaisuuksista ja toteutuksista ja juuri esim. tuosta kuuden sytkäkiven käytöstä.
Ja jos tilaat tuolta valmiin paketin, joudut joka tapauksessa muuttamaan boksia esim. kuudelle sytkäkivelle jotta saat sekventaalisytytyksen käyttöön.
Koodiksi kannattaa kyllä laittaa uusin extra2-koodi, joka on tällä hetkellä jo 2.0 RC1-vaiheessa, eli hyvin lähellä valmista. msextra.com-foorumilta löytyy ainakin omasta mielestä hyvin juttua koodin ominaisuuksista ja toteutuksista ja juuri esim. tuosta kuuden sytkäkiven käytöstä.
Jep, tämän huomasinkin jo..Eikä niissä toiminnallisesti ole eroa, jotain marginaalisia kompo eroja oli.AJ wrote:Siksi V3, koska tosiaan tuosta V3.57 puuttuu kokonaan protoalue, ja se on pintaliitoslevy, joten siksi muutokset on hankalampi tehdä. Niinkuin tuossa Vauhtivaunu jo sanoikin. Mutta kyllähän kaikki on mahdollista kuitenkin.
Ja jos tilaat tuolta valmiin paketin, joudut joka tapauksessa muuttamaan boksia esim. kuudelle sytkäkivelle jotta saat sekventaalisytytyksen käyttöön.
Koodiksi kannattaa kyllä laittaa uusin extra2-koodi, joka on tällä hetkellä jo 2.0 RC1-vaiheessa, eli hyvin lähellä valmista. msextra.com-foorumilta löytyy ainakin omasta mielestä hyvin juttua koodin ominaisuuksista ja toteutuksista ja juuri esim. tuosta kuuden sytkäkiven käytöstä.
Joo, näin ymmärsin..Voisitko heittää linkkiä noihin? En itse löytänyt, tai sitten tosiaan olen sokea..
Niin ja tietysti mitä muutoksia siihen pitää tehdä että toimii sitten tuon M50 systeemien kanssa?
Muistaako joku oliko noissa M50 puolissa jo niitä valmiita "tehostajia" (vai mikä se oli) ja miten ne kytketään?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
jos niitä sisäisiä kiviä meinaat niin ei ole, puolan kytkentä oli muistaakseni että yhteen +12 toiseen maa kolmannesta sytkäkivelle mitkä joudut hommaan. järjestystä en nyt muista mikä johto meni mihinkin puolan liittimen numeroon. sitten sieltä sytkäkiveltä mitä ei kai boksin sisälle kannata runnoo, vaan ulos ja johonkin alumiini levyyn kiinni, esim, tietokoneen prosessorin jäähdytys levy on aika hyvä ,, on puhallin ja kaikkeeJanzki wrote: Muistaako joku oliko noissa M50 puolissa jo niitä valmiita "tehostajia" (vai mikä se oli) ja miten ne kytketään?


Tarkoitatko näillä sytkäkivillä noita VB921:siä ?eaton/holset power wrote:jos niitä sisäisiä kiviä meinaat niin ei ole, puolan kytkentä oli muistaakseni että yhteen +12 toiseen maa kolmannesta sytkäkivelle mitkä joudut hommaan. järjestystä en nyt muista mikä johto meni mihinkin puolan liittimen numeroon. sitten sieltä sytkäkiveltä mitä ei kai boksin sisälle kannata runnoo, vaan ulos ja johonkin alumiini levyyn kiinni, esim, tietokoneen prosessorin jäähdytys levy on aika hyvä ,, on puhallin ja kaikkeeJanzki wrote: Muistaako joku oliko noissa M50 puolissa jo niitä valmiita "tehostajia" (vai mikä se oli) ja miten ne kytketään?niin yksi johto muistaakseni sinne puolalle ja yhdestä lähti vastuksen kautta megalle ja yhteen tuli puhdas maa:? nuo johdothan kannatti kai reitittää hieman omia reittejään häiriöiden takia
Eikö ne ihan perusfettejä ole, jotka on kovin yksinkertainen jäähdyttää rivoilla toki.
Eikös siihen johdotukseen voi hyödyntää orkkisjohtosarjaa..Mittaa vain johdot jne..Saa tehtyä mahdollisimma OEM-look asennuksen.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
juu, siitä en sitten tiedä kuinka normaaleja lutikoita noi on..Janzki wrote:Tarkoitatko näillä sytkäkivillä noita VB921:siä ?
Eikö ne ihan perusfettejä ole, jotka on kovin yksinkertainen jäähdyttää rivoilla toki..
no voihan sen, meneehän ne siellä yhtä häiriöttömästi normaalistikkin oman boksin kanssa kuin vertaa siihen että sinne sitten megan laittaa, "kalastelin" tietoa siltä pohjalta jos tekee kokonaan itse. mä voin tänään jos kerkeen sähkökuvia hieman lueskella, meinaan tuohon orggis johtosarjaan laittaminen ei muistaakseni ihan ole sitä että piipparilla katsotaan mikä menee mihinkäkin,Janzki wrote: Eikös siihen johdotukseen voi hyödyntää orkkisjohtosarjaa..Mittaa vain johdot jne..Saa tehtyä mahdollisimma OEM-look asennuksen.
tää miku_ssähän voisi hieman käytännön vinkkejä projautella kerta auto kaiketi liikkuu moisella systeemillä?
mihinkäs pratcon myymässä megassa tuupataan nokkatriggerin hall anturin signaali kun toteutetaan sekventtaalinen suorasytty

Last edited by eaton/holset power on Wed Mar 05, 2008 15:21, edited 1 time in total.
Eli sytkälähdöt 1-4 ms2extra-dokumentaation mukaisesti:
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... htm#3coils
Ja sitten taas 5 ja 6:
Spark 5 = ADC6 = JS5
Spark 6 = ADC7 = JS4
-add capability for 5th and 6th spark outputs (ADC6, ADC7)
En sitten tiedä miten pinnit ovat samat v3.57-levyllä, mutta eikö ne sieltäkin löydy.
Ja nämä Extra 2.0 beta 20 versiosta eteenpäin.
Tällä hetkellä uusin koodi on tuo extra 2.0 RC1.
Ja sen löytää täältä:
http://msextra.com/viewtopic.php?t=27694
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... htm#3coils
Ja sitten taas 5 ja 6:
Spark 5 = ADC6 = JS5
Spark 6 = ADC7 = JS4
-add capability for 5th and 6th spark outputs (ADC6, ADC7)
En sitten tiedä miten pinnit ovat samat v3.57-levyllä, mutta eikö ne sieltäkin löydy.
Ja nämä Extra 2.0 beta 20 versiosta eteenpäin.
Tällä hetkellä uusin koodi on tuo extra 2.0 RC1.
Ja sen löytää täältä:
http://msextra.com/viewtopic.php?t=27694
Eli siis ymmärsinkö oikein, nuo JS5 sekä JS4 on tuon prossun jalkoja? Ja niistä rosmotaan, niille 750ohm vastus, siitä fetille ja fetiltä liitäntään jne..?AJ wrote:Eli sytkälähdöt 1-4 ms2extra-dokumentaation mukaisesti:
http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... htm#3coils
Ja sitten taas 5 ja 6:
Spark 5 = ADC6 = JS5
Spark 6 = ADC7 = JS4
-add capability for 5th and 6th spark outputs (ADC6, ADC7)
En sitten tiedä miten pinnit ovat samat v3.57-levyllä, mutta eikö ne sieltäkin löydy.
Ja nämä Extra 2.0 beta 20 versiosta eteenpäin.
Tällä hetkellä uusin koodi on tuo extra 2.0 RC1.
Ja sen löytää täältä:
http://msextra.com/viewtopic.php?t=27694
Mitenkäs tuo, siis V3.0:llaa olen ostamassa, unohdin koko 3.57 koska käytännön eroa ei ole..Niin tarvitseeko tuo nyt tosiaan sen daughter-boardin?
Miten siihen Daughter-boardiin noitten flashien leiskautus? sarjaportin yli pc:llä vaiko?
Sitten tuosta bmw:n johtosarjasta, joo olisi ihan jees jos joku voisi selventää pinnien järjestystä sekä värejä, jos ei kerta piip-piip mene =/
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Ne ovat levyllä olevia juotospisteitä, ei prosun jalkoja. On kyllä merkittynä v3 levyllä.Janzki wrote: Eli siis ymmärsinkö oikein, nuo JS5 sekä JS4 on tuon prossun jalkoja? Ja niistä rosmotaan, niille 750ohm vastus, siitä fetille ja fetiltä liitäntään jne..?
Se "daughter board" on se MS2 prosu ja sellaisen siis tarvitset, jos MS2:sta haluat. MS2 rakennussarjassa se tulee mukana ja jos kerran tilaat valmiin MS2 purkin, niin siellä se on sisällä. Koodin poltto tehdään sarjaportin kautta, kuten muutkin säädöt.Janzki wrote: Mitenkäs tuo, siis V3.0:llaa olen ostamassa, unohdin koko 3.57 koska käytännön eroa ei ole..Niin tarvitseeko tuo nyt tosiaan sen daughter-boardin?
Miten siihen Daughter-boardiin noitten flashien leiskautus? sarjaportin yli pc:llä vaiko?
Sitten lyhyesti tuosta megan muokkaamisesta:
Itse tein tuplatriggauksen tuohon Mikun purkkiin LM1815-piirillä ja HEI-syttykivellä, koska tein sen V2.2 levyn pohjalle.
V3-levyllä on valmiina VR-anturille muunninpiiri ja lisäksi se perinteinen optoerotinpiiri, jota voi sitten käyttää tuon nokka-akselin lukemiseen HEI-kytkennällä. Tai sitten tekee proto-alueelle LM1815-piirillä muuntimen. Syttykivet kannattaa tosiaan laittaa omaan koteloonsa pois megan läheltä, koska voivat aiheuttaa häiriöitä. Sitä varten on syytä tehdä erillinen liitin, johon ne prosulta tulevat ohjaukset laittaa. Suuttimet kytketään rinnan kolmen sarjaan ja nämä sitten suutinpankkeihin 1 ja 2. BMW:n vakiosuuttimet oli muistaakseni korkeaohmiset, joten muita kikkailuja ei tarvitse. Tyhjäkäyntiventtiiliä varten pitää laittaa tehotrankku (=TIP122), levyllä oleva ZTX450 ei kestä. Kytkentä on kyllä esitetty extran manuaalissa.
Suuri kiitos tässä vaiheessa, hyvinkin ymmärrettävää tekstiä !Vauhtivaunu wrote:Ne ovat levyllä olevia juotospisteitä, ei prosun jalkoja. On kyllä merkittynä v3 levyllä.Janzki wrote: Eli siis ymmärsinkö oikein, nuo JS5 sekä JS4 on tuon prossun jalkoja? Ja niistä rosmotaan, niille 750ohm vastus, siitä fetille ja fetiltä liitäntään jne..?
Se "daughter board" on se MS2 prosu ja sellaisen siis tarvitset, jos MS2:sta haluat. MS2 rakennussarjassa se tulee mukana ja jos kerran tilaat valmiin MS2 purkin, niin siellä se on sisällä. Koodin poltto tehdään sarjaportin kautta, kuten muutkin säädöt.Janzki wrote: Mitenkäs tuo, siis V3.0:llaa olen ostamassa, unohdin koko 3.57 koska käytännön eroa ei ole..Niin tarvitseeko tuo nyt tosiaan sen daughter-boardin?
Miten siihen Daughter-boardiin noitten flashien leiskautus? sarjaportin yli pc:llä vaiko?
Sitten lyhyesti tuosta megan muokkaamisesta:
Itse tein tuplatriggauksen tuohon Mikun purkkiin LM1815-piirillä ja HEI-syttykivellä, koska tein sen V2.2 levyn pohjalle.
V3-levyllä on valmiina VR-anturille muunninpiiri ja lisäksi se perinteinen optoerotinpiiri, jota voi sitten käyttää tuon nokka-akselin lukemiseen HEI-kytkennällä. Tai sitten tekee proto-alueelle LM1815-piirillä muuntimen. Syttykivet kannattaa tosiaan laittaa omaan koteloonsa pois megan läheltä, koska voivat aiheuttaa häiriöitä. Sitä varten on syytä tehdä erillinen liitin, johon ne prosulta tulevat ohjaukset laittaa. Suuttimet kytketään rinnan kolmen sarjaan ja nämä sitten suutinpankkeihin 1 ja 2. BMW:n vakiosuuttimet oli muistaakseni korkeaohmiset, joten muita kikkailuja ei tarvitse. Tyhjäkäyntiventtiiliä varten pitää laittaa tehotrankku (=TIP122), levyllä oleva ZTX450 ei kestä. Kytkentä on kyllä esitetty extran manuaalissa.
Tosiaan tilaan ihan suoraan MS-II systeemin tuolla V3.0 pcb:llä jolloin voin unohtaa tuon "sisar-kortin".
Olisiko noita kytkennöistä ollut vielä kaavoja?
Miku_s hmm..enpäs muistakkaan..-91:nen kone on mutta ei mitään tietoa tarkemmin..
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Koitan katsoa huomenna ne numerot boksista ja vähän selvittää sitä. Johtosarjojakin on kaksin kappalein joista voi liittimiä hyödynnellä jos tarvihtee.Miku_s wrote:juu ois hyvä tietää et mikä ruisku siinä on alun perin. itelläni se motronic 3.1 ja siihen tein adapterin hajonneen boksin liittimestä.
Vauhtivaunu: Vähän pelkäsinki, tykkään että tuo manuaali on niin pirun sekainen vaan.
Mitenkäs nuo komponentit tuossa, mitkä kaikki megasta löytyy valmiina ja mitä joudun hommailemaan?
Tuo HEI, onko siitä jossain tyhjentävää tietoa, sliippaa ohi.
Edit: Semmoinen vielä..Eli siis käytännössä minun ei tarvitse kuin tehdä seuraavaa tuolla vakkari Ms-II V3.0 pcb:llä olevalle.
- Juottaa johdot liitäntäpisteiltä VB921:sille, jotka siis tulevat erikoteloon
- Leiskauttaa sisään tuo uusin joka fläshi joka tukee kuutta sekventaalina
- Tehdä muutospiirit kampuran ja nokan anturille
Noiden jälkeen mega olisi teoriassa yhteensopiva tuon koneen kanssa? Toki sitten johtojen kytkeminen lämpöantureille jne.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Meet motonettiin, kysyt osanumerolla 10-8025/opelin syttykivi. täts it.Janzki wrote: Mitenkäs nuo komponentit tuossa, mitkä kaikki megasta löytyy valmiina ja mitä joudun hommailemaan?
Tuo HEI, onko siitä jossain tyhjentävää tietoa, sliippaa ohi.
Jotakuinkin näin.Janzki wrote: Edit: Semmoinen vielä..Eli siis käytännössä minun ei tarvitse kuin tehdä seuraavaa tuolla vakkari Ms-II V3.0 pcb:llä olevalle.
- Juottaa johdot liitäntäpisteiltä VB921:sille, jotka siis tulevat erikoteloon
- Leiskauttaa sisään tuo uusin joka fläshi joka tukee kuutta sekventaalina
- Tehdä muutospiirit kampuran ja nokan anturille
Noiden jälkeen mega olisi teoriassa yhteensopiva tuon koneen kanssa? Toki sitten johtojen kytkeminen lämpöantureille jne.
Levyllä on valmiina vr-muunnin kampiakselin asennolle, tosin jotkut eivät ole sitä saaneet pelaamaan BMW:n anturin kanssa. Jos näin tapahtuu, joudut tekemään LM1815-piirillä esitetyn kytkennän (löytyy extran manuaalista). Sitten tuolla levyllä olevalla optopiirillä+HEI-kivellä saat nokka-akselin asennon prosulle. Pirun paljon tulee hyppyjohtoa jokatapauksessa

Ahaa, eli siis tuolla opelin kivellä muutetaan se vr-tyypin nokka-akselin sensorin signaali siihen muotoon notta mega sen tajuaa, elikkä kuvassa oleva diodi, trankku jne. kytkentä on se ko. optopiiri?Vauhtivaunu wrote:Meet motonettiin, kysyt osanumerolla 10-8025/opelin syttykivi. täts it.Janzki wrote: Mitenkäs nuo komponentit tuossa, mitkä kaikki megasta löytyy valmiina ja mitä joudun hommailemaan?
Tuo HEI, onko siitä jossain tyhjentävää tietoa, sliippaa ohi.
Jotakuinkin näin.Janzki wrote: Edit: Semmoinen vielä..Eli siis käytännössä minun ei tarvitse kuin tehdä seuraavaa tuolla vakkari Ms-II V3.0 pcb:llä olevalle.
- Juottaa johdot liitäntäpisteiltä VB921:sille, jotka siis tulevat erikoteloon
- Leiskauttaa sisään tuo uusin joka fläshi joka tukee kuutta sekventaalina
- Tehdä muutospiirit kampuran ja nokan anturille
Noiden jälkeen mega olisi teoriassa yhteensopiva tuon koneen kanssa? Toki sitten johtojen kytkeminen lämpöantureille jne.
Levyllä on valmiina vr-muunnin kampiakselin asennolle, tosin jotkut eivät ole sitä saaneet pelaamaan BMW:n anturin kanssa. Jos näin tapahtuu, joudut tekemään LM1815-piirillä esitetyn kytkennän (löytyy extran manuaalista). Sitten tuolla levyllä olevalla optopiirillä+HEI-kivellä saat nokka-akselin asennon prosulle. Pirun paljon tulee hyppyjohtoa jokatapauksessa
Tuli muuten mieleen, että onko kokemusta M52 koneen antureista? Siinähän nokan sekä kampuran tunnistimet ovat +5v HALL tyyppisiä..Eivätkös ne toisaalta olisi plug 'n play? Sen enempää niihin "tarttumatta".
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Jepjep. Huomaat kyllä, kun vertaat V3-levyn kytkentäkaavioon, että mistä mitäkin pitää hyppyjohdottaaJanzki wrote: Ahaa, eli siis tuolla opelin kivellä muutetaan se vr-tyypin nokka-akselin sensorin signaali siihen muotoon notta mega sen tajuaa, elikkä kuvassa oleva diodi, trankku jne. kytkentä on se ko. optopiiri?
Jotakuinkin. Hall-antureilla saadaan tuo optoerotinpiiri toimimaan "suoraan" ilman muuntimia välissä.Janzki wrote: Tuli muuten mieleen, että onko kokemusta M52 koneen antureista? Siinähän nokan sekä kampuran tunnistimet ovat +5v HALL tyyppisiä..Eivätkös ne toisaalta olisi plug 'n play? Sen enempää niihin "tarttumatta".
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
väreistä en tiedä, mutta tässä muutamien pinnien kytkentä "ohjeet".Janzki wrote: Sitten tuosta bmw:n johtosarjasta, joo olisi ihan jees jos joku voisi selventää pinnien järjestystä sekä värejä, jos ei kerta piip-piip mene =/
Nämäkin oikeastaan vaadin tarkastaa, kerta silloin kun näitä tuli tallikoneelta katottua, tuli oltua aika lujaa känässä

SUUTTIMIEN OHJAUS "MAA" KARVAT
syl:1=pin 33
syl:2=pin 32
syl:3=pin 31
syl:4=pin 5
syl:5=pin 3
syl:6=pin 4
ECM Relay controll ohjaus nasta kammassa pinni 27 maadoitettava startatessa&virrat päällä.eli tän takaa muistaakseni tuli itse jerkku suuttimille. eli muistaakseni tän pinni 27 ja maan välille erillinen rele ja sen releen ohjaus otetaan pinnistä 56. pinni 56=tulee +12v virrat päällä&startatessa.
PUOLIEN OHJAUS "MAA" KARVAT
puo:1=pin 50
puo:2=pin 51
puo:3=pin 52
puo:4=pin 23
puo:5=pin 24
puo:6=pin 25
puolien käyttö jännitteen pinnejä en muista mutta olisko tullut ihan ECM johtavassa tilassa jerkku?
puolien yhteinen maa pinnissä 15 ja tämä puhtaaseen maahan.
saman johdon häiriön suoja vaippa NCA löytyy pinnistä 65 ja se puhtaaseen maahan.
tällä tiedolla ei pitäis mitään tehdä mutta puolien nastojen lähdöt on
1=feteille, eli tää on ne pinnien piuhat 2=pysyvä maa, tää löyty pinni 15 missä kaikki maat siis yhessä 3= jännite virrat päällä&startatessa. ja täänne pitäis tulla jerkku ecm johtavassa tilassa?
Kampiakselin vr piuhat pinneissä 67&68
TPS
pin 43= squirt +5volt
pin 12= squirt tps signal
pin 59= tps pysyvä maa
LAMBDA
pin 37 maadoitettava
pin 70 signaali
pin 71 signaalin johdon maadoitus vaippa=puhtaaseen maahan.
pin 28 puhtaaseen maahan
POLTTOAINE PUMPUN RELEEN MAAN OHJAUS
pin 1 maadoitettava ja ECM rele yhdistettynä pumpun pitäisi toimia.eli tuo pinni 1 squirttiin.
MEGAN SÄHKÖN SYÖTTÖ
megalle + 12v joko pin 54 tai 56?? ei saanut tekstistä selvää

ja maa löytyy pinnistä numero 55.
ja tosiaan suosittelen tarkastamaan nuo.. kun on tosiaan känässä katsottu

toivottavasti olis edes jotain apua.
niiden ilman ja veden lämpötila antureiden suhteen oli jotain kommervenkkejä mutta perkele kun ei pysty muistamaan, jonkin moinen fretti jännitteen syöttö niille oli, joten ohmien luku piuhojen päästä megalle johdotuksineen olis teettänyt jotain hämärää




Tjoo..Nyt on mega osineen käsissä ja kasaaminen pitäisi aloittaa näinä päivinä.
Johtosarjaa katselin, ei ei ja kerran vielä EI..Osaa olla todella sekava tuo sarja..
Kävi mielessä jos tekisin sitten kuitenkin homman niin, että pätkisin tuosta johtosarjasta mäkeen puolien jne johdotukset ja nakkelisin ne megaan sitten kiinni, eikö tuo noinkin pelaisi?
Sitte toinen joka mieltä rupesi askarruttamaan oli että mitenkäs esim kierrosnopeuden, lämpötilan, jne vienti mittaristolle?
Suoraan megasta vai mitenkäkö?
Johtosarjaa katselin, ei ei ja kerran vielä EI..Osaa olla todella sekava tuo sarja..
Kävi mielessä jos tekisin sitten kuitenkin homman niin, että pätkisin tuosta johtosarjasta mäkeen puolien jne johdotukset ja nakkelisin ne megaan sitten kiinni, eikö tuo noinkin pelaisi?
Sitte toinen joka mieltä rupesi askarruttamaan oli että mitenkäs esim kierrosnopeuden, lämpötilan, jne vienti mittaristolle?
Suoraan megasta vai mitenkäkö?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Jos lähdet tuhoamaan auton alkuperäistä johtosarjaa, asennat samalla vaivalla ja jopa helpommin täysin uuden johtosarjan sen rinnalle tai tilalle.Janzki wrote: Johtosarjaa katselin, ei ei ja kerran vielä EI..Osaa olla todella sekava tuo sarja..
Kävi mielessä jos tekisin sitten kuitenkin homman niin, että pätkisin tuosta johtosarjasta mäkeen puolien jne johdotukset ja nakkelisin ne megaan sitten kiinni, eikö tuo noinkin pelaisi?
Sitte toinen joka mieltä rupesi askarruttamaan oli että mitenkäs esim kierrosnopeuden, lämpötilan, jne vienti mittaristolle?
Suoraan megasta vai mitenkäkö?
Miku tietäisi paremminkin tuon motronic-adapterin tekemisestä ja hänen puheistaan ymmärsin, ettei se ole ylivoimainen homma.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
juu vauhtivaunu puhuu ihan asiaa
ja lisäksi tuo oma johtosarja on aika toiminta varma,suojaukset ja kaikki valmiina.
ei se niin monimutkainen loppujen lopuksi ole kun saat käsiisi sähkökaaviot niin pääset kyllä nopeasti kärryille. hommaat vain jostain sen boksin kamman. vai eikös sulle laitettu sillon joku boksikin tuohon mukaan
siinä kannessa on kaksi nesteen lämpötila anturia, toinen on moottorin ohjaukselle ja toinen mittaristolle.eli se mittariston anturi on ihan erillään siitä moottorin ohjauksen suhteen. muistaakseni se sininen anturi oli boksille, mutta kannattaa mitata. laitat siihen kanteen vielä sen moottorin lämpötila anturin mihinkä se mittaristokin on tehty jos tuossa m50b25 koneessa on eri ohmi alueet, näin se lämpömittarikin sitten näyttää oikein.
täällä foorumillakin tais jossain olla sitten ohjeet kuinka tuo mittariston oma rpm;mmä laitetaan toimimaan, ei ollut muistaakseni kovin paha rasti.
öljynpaine anturin johto pitänee kanssa yhdistellä mittaristolle.
olikos sulla siinä kopassa aikasemmin m20b25 mylly
ei siinä nyt ihan "mahottomasti" niitä johtohommia joudu tekeen, vertaa että uuden tekisi, isoin vaivahan on johtojen selvittely.

ja lisäksi tuo oma johtosarja on aika toiminta varma,suojaukset ja kaikki valmiina.
ei se niin monimutkainen loppujen lopuksi ole kun saat käsiisi sähkökaaviot niin pääset kyllä nopeasti kärryille. hommaat vain jostain sen boksin kamman. vai eikös sulle laitettu sillon joku boksikin tuohon mukaan

täällä foorumillakin tais jossain olla sitten ohjeet kuinka tuo mittariston oma rpm;mmä laitetaan toimimaan, ei ollut muistaakseni kovin paha rasti.
öljynpaine anturin johto pitänee kanssa yhdistellä mittaristolle.
olikos sulla siinä kopassa aikasemmin m20b25 mylly

ei siinä nyt ihan "mahottomasti" niitä johtohommia joudu tekeen, vertaa että uuden tekisi, isoin vaivahan on johtojen selvittely.