Page 1 of 1

Ongelmia Megan jännitemittarin kanssa

Posted: Sat Feb 23, 2008 16:30
by Herb
Eli ongelma on seuraavanlainen. Kaikki toimii muuten aivan normaalisti mutta osakaasulla ja tyhjäkäynnillä auto nykii ja käy todella huonosti. Kaikki mahdollinen on tehty eikä koodissakaan ole vika. Tänään kuitenkin huomasin että tyhjäkäynnillä Megan jännitemittari näyttää 9.0V ja kun painaa kaasun pohjaan niin 0.4bar ahdoilla se näyttää 12.7V. Eli se mittari antaa jännite arvoja MAP anturin mukaan. Pitempään tutkiessani huomasin että volttimittarin palkki ja lukemat liikkuu tasatahtia Map mittarin lukeman ja palkin kanssa. Outoa... Missä vika?

Posted: Sat Feb 23, 2008 22:00
by teg
Taitaa olla maadoitus/jännitesyötössä vika? Akku tyhjä? :)

Posted: Sun Feb 24, 2008 2:19
by Herb
Akku täydessä latingissa. Kokeiltu uudella laturilla ja jännite mitattu megalle asti että tulee 14.0-14.5V koko kierrosalueella. Maadoituksetkin mitattu että on kunnossa ja kokeiltu vielä lisä mailla...Ei apua. Tänään kattelin juotoksiakin ja kunnossa näyttäis kaikki olevan.

Posted: Sun Feb 24, 2008 9:23
by teg
Koitappas laittaa koodi uudestaan laatikkoon sisään ja ennen kuin laitat asetukset perään, niin tarkista jännitemittaus.

Posted: Sun Feb 24, 2008 12:21
by Herb
Jeps. Kuten jos aikasemmin tuli kokeiltua uus koodi sisään ilman setuppia. Ni ihan samaa tekee. Eli en oikeen usko että se tuo koodi sitä tekee...

Posted: Sun Feb 24, 2008 12:30
by Liquila
Voiko piirilevyllä olla jotain ylimääräistä noiden AD linjojen välissä? Jännite muistaakseni tuli 50kohm vastusten kautta niin se ei paljon muuta ohjausta kaipaa että rupiaa muuttumaan? Tarkista prossun pinnien seutu ja muutenki ettei piirilevyllä ole hirveitä fluksi jäämiä eikä siltoja/roskia...

Posted: Sun Feb 24, 2008 12:33
by teg
Todennäköisesti oikosulku johtosarjassa/liittimessä tai piirilevyllä.

Posted: Sun Feb 24, 2008 12:42
by Herb
No sehän tässä outoa onkin kun boksi on nyt tuossa pöydällä erillisessä virtalähteessä ilman johtosarjaa ja tarkastettu että kaikki on ok. Näköjään tekee myös sitä että heiluu tuo tps arvokin mapin mukaan. Noh, pitää jatkaa ihmettelyä...

Posted: Sun Feb 24, 2008 12:43
by teg
ELi lienee johtosarjassa vika. Nypi yksitellen irti antureita. Veikkaan että TPS:ssä vika.

Posted: Sun Feb 24, 2008 12:59
by Herb
Ehkä kirjoitin vähän epäselvästi tässä ajatuksissani. Eli siis johtosarja on irti ja sekoilee vieläkin. TPS:ssää mulla ei oo ees käytössä. Mutta piirilevy on tarkastettu ja siinä kaikki on ok.

Posted: Sun Feb 24, 2008 13:14
by Herb
Mappi kun on kokonaan irti näyttää mega 69kpa ja Realtime Display näyttää tulevaksi jännitteeksi 8V. Vaikka se on tasan 12V.

Posted: Sun Feb 24, 2008 13:34
by Liquila
Siis jos jonku anturin jättää pois niin se arvo nousee johonki satunnaiseen arvoon. Otappa cpu veks ja mittaappa onko tuon jännitteen mittaus ja ja map linjan välissä mitään resistanssia?

Sitten virrat päälle(Ilman CPU:ta) ja kerroppa mitä lukuja siihen jännitteen mittaus pinniin tulee... kokeile varsin vielä cpu paikallaanki...

Posted: Sun Feb 24, 2008 13:47
by Herb
Kaikkien muiden antureiden arvot ok. Mut MAP arvo on tällä hetkellä 41 ilman anturia ja TPS 32.

Mittaukset:

Ilman CPU:ta:
Map-jännitteenmittauspiste n.90Kohm
Jännitteenmittauspiste 1,926V
Cpu:n kanssa siihen tulee 1,666V

Voisko olla Prossu paskana?

Posted: Sun Feb 24, 2008 18:34
by Herb
Noniin. Kokeilin huimapäisyyttäni antaa hetkellisesti jännitettä säädettävällä lähteellä tuohon megan jännitemittauspisteeseen. Ja kuinka ollakkaan se alkoi pelaamaan. Ei ehkä oikea korjaustapa mutta ainakin tunnin ajelu lenkin aikana mega näytti latausjännitteen aivan oikein eikä se sinkoillu enää minnekkään. Olisiko joku konkka ollut sitten purkautunut...? Kommentteja... :D

Posted: Tue Feb 26, 2008 10:03
by Liquila
On kyllä aika outo tapaus. Prossun ei pitäisi koskaan periaateessa kuormittaa mittauspistettä noin paljoa. Ehkä sielä oli joku suojadiodi jumissa tai jotain muuta mikä nyt suoralla virralla sitten paloi :).

Paljonko pistit sinne menemään jännitettä? Normaalisti yli 5 volttia ei taida kannattia käyttää...

Posted: Tue Feb 26, 2008 22:08
by Herb
Niin voi olla... :D Paitsi että kun tutkin tuota lautaa niin siinä ei ole suojadiodeja. Nostin varovsti 0V:sta 6V ja sitten se alkoin pelaamaan. Ja toimii vielä tälläkin hetkellä. Joutu bensakarttaa muuten säätämään alakierroksilta aika paljon.