Tatechin signaalinmuunnin??
Moderator: Masi_K
Tatechin signaalinmuunnin??
Morjensta
Onko kenelläkään tietoa, mitä tekee tatechin signaalinmuunnin?
Kiinnostaisi ostaa tatech, mutta jotenkin ei huvita maksaa induktiivisen anturin signaalin muuntamisesta kolmeasataa, jota ne pyytää muunto mokkulasta.
Jos se ainoastaan muuttaa signaalin kanttiaalloksi, niin senhän voi tehdä itsekin monta kertaa edullisemmin. Mikäli se tekee jotain muitakin muunnoksia, niin tilanne on toinen.
Toinen vaihtoehto olisi työstää uusi triggeripyörä ja laittaa hall, mutta ei millään viitsisi, kun orkkis induktiivinen on hyvä.
Onko kenelläkään tietoa, mitä tekee tatechin signaalinmuunnin?
Kiinnostaisi ostaa tatech, mutta jotenkin ei huvita maksaa induktiivisen anturin signaalin muuntamisesta kolmeasataa, jota ne pyytää muunto mokkulasta.
Jos se ainoastaan muuttaa signaalin kanttiaalloksi, niin senhän voi tehdä itsekin monta kertaa edullisemmin. Mikäli se tekee jotain muitakin muunnoksia, niin tilanne on toinen.
Toinen vaihtoehto olisi työstää uusi triggeripyörä ja laittaa hall, mutta ei millään viitsisi, kun orkkis induktiivinen on hyvä.
parempi liikaa kuin pikkusen liian vähän..
Tatechin muuntimesta ei ole mitään tietoa. Mutta jos Tatech toimii normaalisti hall-anturin kanssa, niin en näe mitään syytä, miksei se toimisi kanttiaalloksi muunnetulla VR-anturin signaalilla. Tietty tuossa voi olla pientä selvittelyä ennen kuin toimiva muunnin on kasattu. Kuten jännitetasot, mahdolliset ECUn sisällä olevat ylösvedot jne. Mutta ei pitäisi olla mitenkään erityisen hankala juttu.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Tatechin VR-adapteri muuntaa VR-anturin tuottaman signaalin kanttiaalloksi, muokkaa siitä sopivampaa signaalia ja toimittaa sen eteenpäin pääprosessorille. Prossun keskeytyksiä tulee siten vähemmän ja turhaa tietokuormaa ei ole. VR + sisäinen laajakaista-kontrolleri maksaa aika vähän verrattuna niihin ongelmiin joita se ratkaisee ja niihin ominaisuuksiin joita siinä saa.
Tiedän että VR-adapterin sähköisiä ominaisuuksia ja softaa on hierottu lähes hulluuteen asti, aivan eri toiminta- ja tarkkuustasolle kuin mitä tavallinen vesseli pystyy LM1815-lutikalla ja parilla vastuksella tekemään. Juu, olen seurannut vierestä.
Tiedän että VR-adapterin sähköisiä ominaisuuksia ja softaa on hierottu lähes hulluuteen asti, aivan eri toiminta- ja tarkkuustasolle kuin mitä tavallinen vesseli pystyy LM1815-lutikalla ja parilla vastuksella tekemään. Juu, olen seurannut vierestä.
PQ
En tarkoittanut muunnosta esim 60-2 -> 36-1 vaan esim. muunnosta suoraan digitaaliin tai jotain muuta yhtä "mystistä".
Mikäli muunto on ainoastaan kanttiaaltoon vaikkakin hierottuna ja säädettynä toimivaksi, niin ainakin halvemmalla pääsee ostamalla samanlainen mokkula esimerkiksi MDS valmistamana. Hinta on muistaakseni 70 $.
Mieluusti tietty kannattaisin suomalaista teollisuutta, mutta budjetti on tiukka. Ostan sieltä mistä saan rahoille parhaan vastineen.
Laajakaistan kanssa ei enää hinta kulostakaan niin pahalta, mutta laajakaista löytyy jo.
Mikäli muunto on ainoastaan kanttiaaltoon vaikkakin hierottuna ja säädettynä toimivaksi, niin ainakin halvemmalla pääsee ostamalla samanlainen mokkula esimerkiksi MDS valmistamana. Hinta on muistaakseni 70 $.
Mieluusti tietty kannattaisin suomalaista teollisuutta, mutta budjetti on tiukka. Ostan sieltä mistä saan rahoille parhaan vastineen.
Laajakaistan kanssa ei enää hinta kulostakaan niin pahalta, mutta laajakaista löytyy jo.
parempi liikaa kuin pikkusen liian vähän..
Jos pelkkä kanttimuunnos riittää niin tekee itse:viljami wrote:En tarkoittanut muunnosta esim 60-2 -> 36-1 vaan esim. muunnosta suoraan digitaaliin tai jotain muuta yhtä "mystistä".
Mikäli muunto on ainoastaan kanttiaaltoon vaikkakin hierottuna ja säädettynä toimivaksi, niin ainakin halvemmalla pääsee ostamalla samanlainen mokkula esimerkiksi MDS valmistamana. Hinta on muistaakseni 70 $.
Mieluusti tietty kannattaisin suomalaista teollisuutta, mutta budjetti on tiukka. Ostan sieltä mistä saan rahoille parhaan vastineen.
Laajakaistan kanssa ei enää hinta kulostakaan niin pahalta, mutta laajakaista löytyy jo.
http://www.engphys.ubc.ca/phys253/datasheets/LM311.pdf
"Detector for Magnetic Transducer"
Vastaavan tein muinoin Tojotan virranjakajaan jossa hallin sijaan oli kela.
Ei maksa kuin pari euroa

No, tilanne taitaa kuitenkin nyt olla se, että pelkkä kanttimuunnos ei riitä. Tuolla Tatechin sivuilla näytti olevan, että suurin triggeripyörän hammasluku ilman muunninta on 15. Eli muuntimen pitäisi skaalata hammaslukua alaspäin. Kuten PQatPIT tuossa rivien välistä antoi ymmärtää.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kukin tyylillään ja suuri osa ilman mitään tyyliä mutta halvalla ei ole ennenkään saanut hyvää saatikka toimivaa ja käyttökelpoista. Pliis, ei herneitä tästä kommentista 
Tatechin signaalimuunnos on siis oma osa, ja yhteys pääprossuun on sitten ihan eri osa toimintaa. Ja se ei toimi sillä tavalla että lasketaan liipaisut ja jätetään muutama pois ja lähetetään pääprossulle kanttiaaltona. Niin yksinkertaisesti ei asioita tehdä.
Jos joku haluaa tai ole varaa muuhun kuin kahden euron käkättimiin niin siitä vaan, senhän takia tällainen MS alunperinkin on olemassa ja ja myöskin sitten tämä foorumi.
Tatech on kehittyvä tuote ja se tuntuu kulkevan vakaasti eteenpäin. Hetki sitten julkaistiin peruskoodista kuudes versio, ja kun sen on vaihtanut purkkeihin sisälle niin ilman mitään säätömuutoksia tuntuu siltä että autolla ajo on sujuvampaa ja moottori vetää pehmeämmin. Tiedän että jotain suurta sieltä on tulossa jonkun ajan päästä esille, en vielä tiedä ihan tarkkaan että mitä mutta veikkaan että jotain vakavampaan kilvanajoon sopivaa.
Tatechin Lite-versio maksaa 790e, johtoaihio 150e, sisäinen laajakaista 300e antureineen, parit hall-anturit 80e, johtosarjan kamat noin 200 about, vähän muuta anturia jne sytkäkamoja niin ammattitaitoisen säätäjän tekemän kartan kanssa ehkä menee sinne 2500e tietämille. Sen jälkeen voi ajaa kaasu pohjassa ja se käynnistyy kylmänäkin. Ei halpaa mutta jos asiat tehdään hyvin ei vaan onnistu halvalla. Jos Tatechin purkin vaihtaa MS:n purkkiin niin muut kulut pysyvät samoina, ei se säästö ole merkittävä jos lasketaan kokonaisbudjetin kannalta. Jos haluaa harrastaa ja tehdä ihan itse niin lopputulos on juuri niin kuin sattuu ihan tsägällä tulemaan. Niin, itse en myy enkä säädä Tatechia, olen tehnyt muutamaan projektiin johtosarjoja.
En mollaa MS-jengiä MS:n takia vaan sen takia että halutaan päästä mahdollisimman halvalla. Rikkoutuneet männät ja kummallinen toimivuus ja suorastaan ärsyttävät ongelmat ovat niitä miksi mollaan.
Siis vielä kerran: halvalla ei saa hyvää. Ei herneitä.
PQ

Tatechin signaalimuunnos on siis oma osa, ja yhteys pääprossuun on sitten ihan eri osa toimintaa. Ja se ei toimi sillä tavalla että lasketaan liipaisut ja jätetään muutama pois ja lähetetään pääprossulle kanttiaaltona. Niin yksinkertaisesti ei asioita tehdä.
Jos joku haluaa tai ole varaa muuhun kuin kahden euron käkättimiin niin siitä vaan, senhän takia tällainen MS alunperinkin on olemassa ja ja myöskin sitten tämä foorumi.
Tatech on kehittyvä tuote ja se tuntuu kulkevan vakaasti eteenpäin. Hetki sitten julkaistiin peruskoodista kuudes versio, ja kun sen on vaihtanut purkkeihin sisälle niin ilman mitään säätömuutoksia tuntuu siltä että autolla ajo on sujuvampaa ja moottori vetää pehmeämmin. Tiedän että jotain suurta sieltä on tulossa jonkun ajan päästä esille, en vielä tiedä ihan tarkkaan että mitä mutta veikkaan että jotain vakavampaan kilvanajoon sopivaa.
Tatechin Lite-versio maksaa 790e, johtoaihio 150e, sisäinen laajakaista 300e antureineen, parit hall-anturit 80e, johtosarjan kamat noin 200 about, vähän muuta anturia jne sytkäkamoja niin ammattitaitoisen säätäjän tekemän kartan kanssa ehkä menee sinne 2500e tietämille. Sen jälkeen voi ajaa kaasu pohjassa ja se käynnistyy kylmänäkin. Ei halpaa mutta jos asiat tehdään hyvin ei vaan onnistu halvalla. Jos Tatechin purkin vaihtaa MS:n purkkiin niin muut kulut pysyvät samoina, ei se säästö ole merkittävä jos lasketaan kokonaisbudjetin kannalta. Jos haluaa harrastaa ja tehdä ihan itse niin lopputulos on juuri niin kuin sattuu ihan tsägällä tulemaan. Niin, itse en myy enkä säädä Tatechia, olen tehnyt muutamaan projektiin johtosarjoja.
En mollaa MS-jengiä MS:n takia vaan sen takia että halutaan päästä mahdollisimman halvalla. Rikkoutuneet männät ja kummallinen toimivuus ja suorastaan ärsyttävät ongelmat ovat niitä miksi mollaan.
Siis vielä kerran: halvalla ei saa hyvää. Ei herneitä.
PQ
PQ
kenellä on ongelmia ja kenellä eiPQatPIT wrote:
En mollaa MS-jengiä MS:n takia vaan sen takia että halutaan päästä mahdollisimman halvalla. Rikkoutuneet männät ja kummallinen toimivuus ja suorastaan ärsyttävät ongelmat ovat niitä miksi mollaan.
Siis vielä kerran: halvalla ei saa hyvää. Ei herneitä.
PQ

omat "ongelmat" ms:n kanssa ovat johtuneet vain ja ainoastaan siitä, että ennen ms:n tutustumista ymmärsin vastaavista laitteista yhtä paljon, kuin sika pohjantähdestä (tajuaa että se siellä on, mutta ei muuta...)
ms:n toimivuudessa en myöskään ole huomannut mitään kummallisuuksia

sitten vielä sellainen juttu, että halvalla tai ei ollenkaan, voi olla yksi syy miksi päädytään ms:n käyttöön...
kyllä mä tykkäisin, että ms on hintansa haukkunut ainakin mun kohdalla

Näinpä.
Megasquirt on edullinen, tuskin Tatecin rauta saati ohjelmisto (mukaanlukien kulmanopeuden mittaus, jota näköjään tehdään pienellä hammasmäärällä -> jolloin jonkinlaiseen kulmatarkkuuteen päästäkseen käyttänee vapaastirullaavaa oskillaattoria apuna) teknisesti sen parempi on.
Loput ja sen myötä 'kaikki' eli moottorin toimivuus on kiinni rakentajan, asentajan, säätäjän jne. ammattitaidosta ja kyvystä omaksua asioita.
Fakta on, että Megasquirt on täysin avoin ja opettaa erilaisia teknisiä taitoja sekä muokattavissa toisin kuin kaupalliset systeemit.
Niin ja mihin Megan versioon verrattiinkaan - kehitys kun kehittyy.
Pakko vielä kommentoida allelainattua 'heittoa'
<clip>
Tiedän että VR-adapterin sähköisiä ominaisuuksia ja softaa on hierottu lähes hulluuteen asti, aivan eri toiminta- ja tarkkuustasolle kuin mitä tavallinen vesseli pystyy LM1815-lutikalla ja parilla vastuksella tekemään
</clip>
Jos kyseisen 'kehutun' muuntimen lävitse ohjataan 15 vaihtosähköistä pulssia ei se tee siitä todellakaan tarkempaa vaikka se olisi minkä tahansa 'hiphop' pajan tekemä tai sitä joku 'guru' täällä hehkuttaisi.
Pulsseja (ts. hampaita) neljä kertaa enemmän kehällä ja kulmanopeuden mittaustarkkuuskin anturilta on natiivisti nelinkertainen. Sen jälkeen laskurien käyttö ja matematiikka ratkaisee.
<clip>
Prossun keskeytyksiä tulee siten vähemmän ja turhaa tietokuormaa ei ole
</clip>
eli kulmanopeuden mittaustarkkuus tuon mukaan olisi melko pieni (60/4), sikäli mikäli kampi-akselin kierroksella keskeytetään vain mainitut 15 kertaa.
Kyseessä on ensimmäinen prinsiippi, jolla moottorinohjain voidaan teknisesti 'pilata'.
Esitän myös suggestiivisen vastaväitteen - joka tosin taitaa jopa pitää paikkansakin - ei herneitä
Suurempi joukko kehittäjiä pystynee ominaisuuksia - matematiikkaa, koodia jne. hieromaan ja saamaan raudasta enemmän irti kuin pienellä kehitysbudjetilla toimivat kaupalliset tahot.
Megasquirt on edullinen, tuskin Tatecin rauta saati ohjelmisto (mukaanlukien kulmanopeuden mittaus, jota näköjään tehdään pienellä hammasmäärällä -> jolloin jonkinlaiseen kulmatarkkuuteen päästäkseen käyttänee vapaastirullaavaa oskillaattoria apuna) teknisesti sen parempi on.
Loput ja sen myötä 'kaikki' eli moottorin toimivuus on kiinni rakentajan, asentajan, säätäjän jne. ammattitaidosta ja kyvystä omaksua asioita.
Fakta on, että Megasquirt on täysin avoin ja opettaa erilaisia teknisiä taitoja sekä muokattavissa toisin kuin kaupalliset systeemit.
Niin ja mihin Megan versioon verrattiinkaan - kehitys kun kehittyy.
Pakko vielä kommentoida allelainattua 'heittoa'
<clip>
Tiedän että VR-adapterin sähköisiä ominaisuuksia ja softaa on hierottu lähes hulluuteen asti, aivan eri toiminta- ja tarkkuustasolle kuin mitä tavallinen vesseli pystyy LM1815-lutikalla ja parilla vastuksella tekemään
</clip>
Jos kyseisen 'kehutun' muuntimen lävitse ohjataan 15 vaihtosähköistä pulssia ei se tee siitä todellakaan tarkempaa vaikka se olisi minkä tahansa 'hiphop' pajan tekemä tai sitä joku 'guru' täällä hehkuttaisi.
Pulsseja (ts. hampaita) neljä kertaa enemmän kehällä ja kulmanopeuden mittaustarkkuuskin anturilta on natiivisti nelinkertainen. Sen jälkeen laskurien käyttö ja matematiikka ratkaisee.
<clip>
Prossun keskeytyksiä tulee siten vähemmän ja turhaa tietokuormaa ei ole
</clip>
eli kulmanopeuden mittaustarkkuus tuon mukaan olisi melko pieni (60/4), sikäli mikäli kampi-akselin kierroksella keskeytetään vain mainitut 15 kertaa.
Kyseessä on ensimmäinen prinsiippi, jolla moottorinohjain voidaan teknisesti 'pilata'.
Esitän myös suggestiivisen vastaväitteen - joka tosin taitaa jopa pitää paikkansakin - ei herneitä

vastaus lyhykäisyydessään : muuntaa autokohtaisen anturoinnin geneeriseksi pulssijonoksi jota ohjainlaite käyttää ennakoiden ja suihkutusajan/lopetuskohdan määrittämiseen.viljami wrote:Morjensta
Onko kenelläkään tietoa, mitä tekee tatechin signaalinmuunnin?
hyvä että toimii, ja miksei toimisi kun itse toimii itsellensä tech-supporttina ja osaa pitää kaikki langat käsissään. onhan noita paljonkin toimivana maailmalla ja tyytyväisiä harrastajia.Höylä wrote: kyllä mä tykkäisin, että ms on hintansa haukkunut ainakin mun kohdalla(ainut mitä olen ostanut ms:n lisäksi on innovate laajakaista lambda systeemi..., kaikki muu on joko tehty itse tai saatu hyödynnettyä koneen omista osista...) johtosarjallekaan nyt ei kauheasti tullut hintaa, olisko joku 15€ (tuo 150€ tatech:n johtosarja aihiosta kuulostaa jo mauttomalta pilalta niiden taholta...)
15€ johtosarjan toimivuuden ja luotettavuuden osaan arvata, kun ei tuohon hintaan saa edes uusia liitinkoteloita ja pinnejä suojakumeineen suuttimia varten. puhumattakaan jos ostetaan uudet johtimet jne jne. vanhoja käyttämällä pääsee varmasti tuohon summaan, mutta useimmitenhan :
vanha != paras
jos johtosarjan tekee itselleen 15€ hintaan käyttäen vanhan johtosarjan pohjaa niin ei sen onnistumista parane epäillä. kannattaa vaan muistaa se että itselle ilmainen vanha johtosarjan pohja onkin maksanut jossain vaiheessa aikalailla paljon asiakkaalle (eli sille uuden auton ostajalle). ei ole ns ilmaisia lounaita.
150€ johdosarja on taas sitten suomessa tehty, lasermerkatuilla johtimilla ja värikoodatuin toimiryhmin kunnon liitoksilla ja kaapeleilla. mene ja teetätä suomessa 70-johtimen johtosarjoja täyskytkettynä ns pien-erissä (alle 500kpl/tilaus) ja huomaat että hittolaine eihä se olekaan iha 15€ tehtävä homma. suomessa teettäminen maksaa, mutta ei mahda mitään, yhteiskuntavastuu pitää toiminnot suomessa.
noniinno, perustarkkuus on 10us suihkutussuuttimelle ja ennakon tarkkuus taas 0,1astetta. säätötarkkuus on kylläkin ennakolle vain 1aste, mutta tämä on toistaiseksi nähty järkeväksi käyttäjälle päin näkyväksi säätötarkkuudeksi.Benkku wrote: eli kulmanopeuden mittaustarkkuus tuon mukaan olisi melko pieni (60/4), sikäli mikäli kampi-akselin kierroksella keskeytetään vain mainitut 15 kertaa.
tosin, mitä useampi koodaaja ja mitä vähemmän todellista tietoa -> joskus sitä makoisampi soppa. <- ei ollut mikään yleistys, mutta suurin osa koodareista mitkä tietävät moottorien toiminnoista kunnolla ovat jo jotain kaupallista tuotetta tekemässä.Benkku wrote: Esitän myös suggestiivisen vastaväitteen - joka tosin taitaa jopa pitää paikkansakin - ei herneitäSuurempi joukko kehittäjiä pystynee ominaisuuksia - matematiikkaa, koodia jne. hieromaan ja saamaan raudasta enemmän irti kuin pienellä kehitysbudjetilla toimivat kaupalliset tahot.
tuo kehitysaspekti on kyllä ihan hyvä huomio, mutta toisaalta tähän on kaikki aika omistettukin. ei tarvitse vapaa-ajalla tehtaalla/kuutiossa olon jälkeen istua puoliväsyneenä miettimään ja testaamaan eri variaatioita.
tässäkin on nähtävissä ero kaupallisten ja vapaiden ohjainten eroissa, toimivia portaattoman nokka-akselin asennon ohjauksia ei ole after-markettina kaiketi kuin 1-2kpl, mm motec käyttää edelleen bmw:n omaa ohjainlaitetta (luo lagia ja tarkkuus on sama kuin org-motronikillakin) ohjaamaan portaatonta VANOS:ta. Portaalliset, ts on/off tekee näppärä mies vaikka vaihtovalosta, mutta eipä siinä mitään haastetta olekaan.
taitaa olla ns. 2-piippuinen juttu tämä kehityksen edistyminen.
Hyviä tämän tyyliset nettikeskustelut, toivottavasti tällä foorumilla linja pysyy asiallisena. Tarkoitukseni ei ole siis mitenkään provota/ylimarkkinoida, ts jos viestissä näkyy modejen mielestä liian paljon hypetystä niin muokatkaa mielenne mukaan. Mielestäni suomessa on turhan paljon kyräilyä jne asioiden liiottelua / piilottelua ja megasquirt kyllä taas on perusperiaatteeltaan jo tätä vastaan.
Kysymyksiä saa ja kannattaakin esittää. Siitähän avoimuudessa on kyse.
hoplaa.
Alkaa paistaa rivien välistä että kotimaisilla valmistajilla/jälleenmyyjillä/asentajilla alkaa potuttaa kun megasquirt alkaa syödä markkinarakoa. Ihan hyvä että alkaa tulla halvempia vaihtoehtoja kuin >1500e laitteet, onpahan harrastelijoillakin varaa laittaa näitä. Itse hommasin tämän sen takia koska kiinnostusta säädettävistä ruiskusta on mutta vara ei ole laittaa kalliimpaa (tatech yms).
ei mua henk.koht. potuta muu ku turha spekulointi, mitä tuokin lainaus osoittaa... kun ei valmiita ratkaisuja osta diy-miehet vaan sitten ne ketkä haluavat saada kaiken valmiina. ne ketkä tekevät mega-ohjattuja autoja tn tekevät kaiken muunkin itse ja silloin valmiina hankittuihin ratkaisuihin ei käytetä rahaa. tälläiset henkilöt harvemmin muutenkaan hankkivat mitään valmiina joten heidän tavarahankinnat eivät ole suoraan pois valmiiden tuotteiden myyjiltä. eli ei minua kyllä mikää potuta.Karppa wrote:Alkaa paistaa rivien välistä että kotimaisilla valmistajilla/jälleenmyyjillä/asentajilla alkaa potuttaa kun megasquirt alkaa syödä markkinarakoa. Ihan hyvä että alkaa tulla halvempia vaihtoehtoja kuin >1500e laitteet, onpahan harrastelijoillakin varaa laittaa näitä. Itse hommasin tämän sen takia koska kiinnostusta säädettävistä ruiskusta on mutta vara ei ole laittaa kalliimpaa (tatech yms).
ja pitäähän sitä aina harrastuksia olla. puhumattakaan mainitusta budjetista. onhan se aika iso paalu työntää siihen 1ke arvoiseen autoon 1,5x hinta (tosin jotkut kai vieläkin laittaa 2-3x kalliimpia musavehkeitä autoon kun auton hinta

jos itse pitäisi tehdä näennäisesti nollabudjetilla ja tekisin kaiken itse niin varmasti käyttäisin megaa. miksipä ei ? ratkaisut johtosarjan suhteen jne olisi varmaan erilaisia ja varmasti piirtäisin itse piirilevyn erilaiselle liittimelle.
sinällään hyvä että joku kommentoi ja tuo oman mielipiteensä esille. turha pidättäytyminen on muutenkin propleemi suomenniemellä..
hoplaa.
Se on kyllä ihan tosi että patrcon yms valmiissa paketeissa on huonot liittimet auto käyttöä ajatellen, kyllä ne kotona toimii kun liittimiä ei heilutellä/väännellä. Mutta mikä estää tekemästä piirilevyä jossa on paremmat liittimet kun kytkentäkaavio on kaikkien saatavilla? Tietenkin ymmärän sen että kun bisnesta aletaan tekeen niin pitää kattaa kaikki kulut jotka kertyy kun laite tehdään suunnittelu pöydältä kaupan tiskille, ei se ilmaista ole. Ja itselle tulee varmaan se <1k auto (ke35 ht) johon palaa rahaa se >1.5k mutta jää raha muuhunkin kuin pelkästään ruisku boxi
Sen kummemmin ottamatta kantaa ecujen paremmuutteen, mutta mielellään ottaa vastaan sellaisen järjestelmän josta on kokemusta useammallakin ihmisellä kuin myyjällä. Ja jos netistä löytyy foorumit missä jakaa kokemuksiaan tai otta suoraan yhteyttä järjestelmän kehittäjiin vikojen korjaamiseksi ja löytämiseksi - jopa maksutta!
Tosin palvelu ei välttämättä ole yhtä hyvää kuin 70€/h palvelussa, mutta riittävän hyvää kyllä.
Hyvä tuote myy itse itseään.
Tosin palvelu ei välttämättä ole yhtä hyvää kuin 70€/h palvelussa, mutta riittävän hyvää kyllä.
Hyvä tuote myy itse itseään.
repsa: varmaan tuo munkin johtosarja olis tullut maksamaan 200 €, jos olisin ne liittimet, suojaputket ym. mennyt ostamaan kaupasta
mutta kun kaveri nyt sattuu tekemään johtosarjoja alihankintana, niin sain siltä hieman sponsori apua... vastaavasti lupasin sitten auttaa sitä asentamaan megan voorttin 2.9 ltr V6 cossun koneeseen 


Perustarkkuus ennakolle siis 1 aste, sinänsä tuolla ei ole väliä kuin nopeasti muuttuvissa transienttisissa tilanteissa (esim. kevytinertiaiset kilpamoottorit), joissa puutteellinen (tai karkearesoluutioinen) kulmanopeuden mittaus aiheuttaa ohjelmoituun ennakkoon suuremman virheen.repsa wrote:noniinno, perustarkkuus on 10us suihkutussuuttimelle ja ennakon tarkkuus taas 0,1astetta. säätötarkkuus on kylläkin ennakolle vain 1aste, mutta tämä on toistaiseksi nähty järkeväksi käyttäjälle päin näkyväksi säätötarkkuudeksi.
tosin, mitä useampi koodaaja ja mitä vähemmän todellista tietoa -> joskus sitä makoisampi soppa. <- ei ollut mikään yleistys, mutta suurin osa koodareista mitkä tietävät moottorien toiminnoista kunnolla ovat jo jotain kaupallista tuotetta tekemässä.
Tokihan kehitystyö jossain määrin vaikeutuu mitä useampi henkilö koodia kehittää, tosin nyky-aika (Internet, versionhallinta verkossa jne.) auttaa merkittävästi asiaa. Kehityshommissa tietty aina pitää tietää mitä tekee, olkoon kyse sitten 'puuhastelusta' tai kaupallisesta toiminnasta.
Moottorien toiminnasta ymmärtäviä koodareita lienee toki harvassa, mutta niin se on melkein minkä tahansa sovellusalan ohjemistotöissä. Tekemällä ja opiskelemalla aihetta kuitenkin oppii - erityisesti jos kiinostusta aiheeseen onpi.
'Portaaton Vanos' juttu taas on hyvä esimerkki toiminteesta, jota ei voi edullisin panostuksin kehittää, sillä 'pöydällä' tuollaisen systeemin testaus ei onnistu. Sen voi kenties mallintaa, kehittää ja koodatakin, mutta systeemin testaus, säätö (erilaiset kuormitus yms. tilanteet) jne. ei ole ihan yksinkertaista.
Täytyy vielä kommentoida tuota 'itsetehden halvalla' ajatusta. Välttämättä näin ei suinkaan ole. Harrastus on toimintaa, johon useinmiten uhrataan työtunteja ja merkittäviä summia johtosarjoihinkin.
En tiedä mitä tuo mainittu Tatechin tekee, mutta jos se laskee ulos saatavaa pulssimäärää on se mahdollista toteuttaa logiikkapiireillä. Varsinkin jos se jakaa pulssimäärän parillsella luvulla tyyliin 60 -> 30 tai 15 pulssia. Tällöin tarvitaan vain tuo LM1815 ja jakajapiiri. Jakajapiirinä käy vaikkapa CD4520 binäärilaskuri, jonka avulla saa jakosuhteet 1:2, 1:4, 1:8 ja 1:16. eli 60 pulssista tulee (30, 15, 7.5 tai 3.75 pulssia kierros). Hampaitten puuttumis kohta pysyy ennallaan mutta niiden väliltä saatava pulssimäärä muuttuu.
Käytännössä jakosuhteet 1:2 ja 1:4 ovat toimivia ajallisen tarkkuuden puolesta. Uskoisin (en tehnyt logiikkakaaviota), että jakosuhteet 1:8 ja 1:16 aiheuttavat liipaisuongelman puuttuvien hampaiden kohdalta.
Toki muutkin jakosuhteet ovat mahdollisia kuin nuo suoraan binääriluvulla saatavat. Ja BCD-laskuritkin käyvät hommaan.
Käytännössä jakosuhteet 1:2 ja 1:4 ovat toimivia ajallisen tarkkuuden puolesta. Uskoisin (en tehnyt logiikkakaaviota), että jakosuhteet 1:8 ja 1:16 aiheuttavat liipaisuongelman puuttuvien hampaiden kohdalta.
Toki muutkin jakosuhteet ovat mahdollisia kuin nuo suoraan binääriluvulla saatavat. Ja BCD-laskuritkin käyvät hommaan.