Page 1 of 3

käynnistys ongelmia (ei käynnisty)

Posted: Tue Feb 19, 2008 18:02
by peanuts
Seuraavanlaista ongelmaa on:
Autosta hajosi hall-anturi kesken ajon (jakajasytytys, gm:n 7pin moduulilla) ja auto hinattiin pihaan. vaihdoin uuden hall-anturin ja kokeilin autoa käyntiin mutta ei edes lupaa. kerran poksautti putkessa mutta ei muuta. Kaikki tulpat antaa kipinää ja bensaakin tulee mutta ei vain starttaa. Vaihdoin samaan syssyyn uudet tulpat, virranjakajan kannen ja kokeilin vielä toista puolaa, ei vaikutusta. Tulpat tuntuu olevan kosteat kun starttaus yrityksen jälkeen ne irroitin. Käynnistysrikastusten säädölläkään ei tunnu olevan vaikutusta.

Onko tämä nyt sit vaan säätökysymys vai onkohan esim. megasta voinut hajota jotain?

Posted: Tue Feb 19, 2008 18:19
by peanuts
Ai niin sellanen vielä että megatunen mukaan kierrokset tossa startatessa on n.170rpm...

Posted: Wed Feb 20, 2008 17:35
by peanuts
Tänäää käyty johdotuksia läpi ja tarkistin map anturin toiminnan + letkut, mistään ei mitään vikaa näytä löytyvän, silti ei vaan starttaa. Sellasen homman huomasin että vaikka käynnistys rikastukset laittaa nollaan niin silti ruiskuttaa tulpan reiästä bensaa ulos jos ilman tulppaa pyörittää, onko normaalia? Kiirus alkaa tulla kohta kun 28. päivä viimeinen katsastus päivä tolla katiskalla...

Posted: Wed Feb 20, 2008 20:12
by jantunen
Kyllähän sen käydä pitäs,jos kerta kipinää ja petroolia tulee :shock: Tikittääkö suuttimet? Ajattelin ettei vaan suuttimet ole kokoaika auki....Onko muistikuvia paljoko megatune näytti kierroksia vanhalla HALL-anturilla startatessa??

Posted: Wed Feb 20, 2008 21:12
by Kessi
Ja sytytys järjestys varmasti tarkistettu ja todettu oikeaksi...

Posted: Wed Feb 20, 2008 23:24
by peanuts
Suuttimet tikittää juu tossa startatessa, eli ei oo koko ajan auki. Sytytysjärjestyksenki kahteen kertaan tarkastin tuon hall-anturin vaihdon yhteydessä, sekin kunnossa. Kaks päivää nyt ihmetelly tuota että mikä siinä on ku ei starttaa, kun kaikki edellytykset sille kuitenki on, ei edes yritä hörähtää tai putkessa paukauttaa tai mitään...

Vanhasta hall-anturista en muista yhtään että paljonko näytti kierroksia starttauksen yhteydessä. Kokeilin laittaa sitä bensan lisäainettakin jos ois ollu kosteutta polttoaineessa mutta ei mitään vaikutusta. En tiedä voiskohan semmonen olla mahdollista että ei jaksa paineessa antaa tarpeeks vahvaa kipinää, tosin kaikki sytkä osatkin vaihdettu, uudet tulpat, johdot, jakajan kansi, sytkänohjaus moduuli... Toista puolaa kokeiltu, ei vaikutusta...

Käynnistysrikastustenkaan säätely ei tunnu auttavan mitään...

Posted: Thu Feb 21, 2008 7:11
by jantunen
Oliko se Hall-anturi varmasti sökö? Kaikki asetukset varmasti oikein? Bensanpaineekki varmaan kunnossa, jos kerta tulpanreijistä lentää :D

Posted: Thu Feb 21, 2008 10:44
by peanuts
Joo hall-anturi siitä meni sököks, testasin sen vielä erikseen ni ei antanu mitään signaalia. Sytkä vaan hävis kesken ajon sillon ku se hajos ja sit ei enää startatessa se megan ledikään välkytelly mikä yleensä startatessa välkkyy. Sit vaihdoin sen anturin ni valo alko taas välkytellä startatessa mutta käyntiin ei vaan halua. Bensanpainemittari näyttää 3bar paineita startatessa että kyllä siellä bensaa ainakin tulee. Vähän meinaa nyt ymmärrys loppua kesken...

Niin ja mitään asetuksia ei muuteltu siinä välissä kun auto tallissa seiso, tienvarresta se sinne hinattiin ja tallissa odotti niin pitkään että ehdin taas lomalle ja sen anturin vaihtamaan. Ekalla startti yrityksellä ton anturin vaihdon jälkeen ni kerran posautti putkessa mut sen jälkeen ei mitään elon merkkiä..

EDIT:
Olettaisin että tossa ei nyt lankultakaan oo mitään menny sökö koska se kipunaa kuitenki iskee ja suuttimetkin aukeilee. Pitää varmaan jostain yrittää vielä ajoituslamppu hommata ja kattoo että varmaan antaa oikeeseen aikaan sen kipinän. Tosin mitään noita ennakko asetuksia ja säätöjäkään ei oo muuteltu.

Posted: Thu Feb 21, 2008 12:09
by Höylä
kauanko se seisoi? nämä pirun uudet bensat tahtoo mennä välillä 2 viikossa sellaiseksi, ettei meinaa lähteä käyntiin, eikä ne "säilöntäaineet" enää sitten auta...

Posted: Thu Feb 21, 2008 12:28
by peanuts
kaks viikkoo se ehti tossa tallissa nökötellä yksin ennen ku ehti taas tulla kotona käymään ja laittelemaan...

Posted: Thu Feb 21, 2008 15:46
by peanuts
taas koko päivän kikkaillu ton kans, välillä saattaa ihan pikkasen hörähtää mut ei toivookaan käyntiin. Pitänee illalla laskee tankki ihan tyhjäks ja käydä muutama kymmenen litraa uutta bensaa sinne, josko auttas yhtään....

Posted: Thu Feb 21, 2008 21:49
by Höylä
mulla meni muutama hammaskehä + tulpat, kun en heti hokannut, että ongelmat johtui nyky bensasta :x

välillä kun tuli kuukauden tai pitempiä taukoja tuon koneen kanssa, niin aina sai ihmetellä miksei käyntikunnossa sammutettua konetta saa ilman 5 tunnin tappelua käyntiin :evil:

Posted: Thu Feb 21, 2008 22:26
by Bv2sella
Höylä wrote:mulla meni muutama hammaskehä + tulpat, kun en heti hokannut, että ongelmat johtui nyky bensasta :x

välillä kun tuli kuukauden tai pitempiä taukoja tuon koneen kanssa, niin aina sai ihmetellä miksei käyntikunnossa sammutettua konetta saa ilman 5 tunnin tappelua käyntiin :evil:
Tuotatuota, olikus siulla se bensa jossain irtokanisterissa mistä sitten pumpulla syötit koneeseen? Jos oli niin veikkaisin että ihan normaalia kun se bensiini pääsee kosketuksiin ilman kanssa ja osa hiilivedyistä haihtuu taivaan tuuliin. Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.

Posted: Thu Feb 21, 2008 22:30
by Höylä
kannussa oli, mutta korkki kiinni väliajat...

ja nykybensa tosiaan menettää ominaisuutensa jo muutamassa viikossa, puhumattakaan kuukausista, valitettavasti...

ei ennen tarvinnut mitään erikoisbensaa esim. 2-t koneille, kyllä ne pelas ihan hyvin normaali pumppubensalla + parilla prosentilla 2-t öljyä, nykyään taas ei... (osto päivänä kyllä pelaa, mutta ei enää seuraavalla viikolla esim. moottorisahaa saa käyntiin, sillä viimeviikolla ostetulla bensalla...)

Posted: Thu Feb 21, 2008 23:57
by peanuts
noniin, taas koko päivä tapeltu tallissa tuloksitta. Nyt alkaa mennä jo vähintäänkin "mielenkiintoseks" tää touhu. Yks autoasentajan paperit omaava kaveri kävi kaverina kattomassa tota vehjettä:

Tyhjennettiin tankki ja laitettiin uudet bensat tilalle, ei vaikutusta.

Kokeiltiin laittaa painetta sylintereihin että jos sieltä ois joku venttiili menny, ei ollu vuotoja.

Tarkastettiin jako, oli kohdallaan.

Tarkastettiin sytkän ajoitus startatessa, oli kohdallaan.

Kokeiltiin vaihtaa vielä toiset tulpat, ei vaikutusta.

Käynnistysrikastuksia ja ennakkoa rukattiin suuntaan jos toiseenkin, ei vaikutusta. Semmonen ihme putputus vaan kuuluu koneesta ja putkesta mut ei edes yritä käyntiin.

Sellasen homman huomasin että välillä ku käänti avaimesta virrat päälle ni anto tulpat kipinän, sillon meinaan yritti sytyttää ku kone pyörähti vähän. Mikähän tuon lie aiheuttaa, ei toistunu kuitenkaan joka kerta.

Kyllä tässä alkaa äly loppuu kesken, pitänee laittaa auto seisontaan kun ei tässä oo mitään toivoo saada ennen katsastusta sitä ajokuntoon kun lomakin loppuu.

Posted: Fri Feb 22, 2008 0:17
by Benkku
Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.

* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.

Posted: Fri Feb 22, 2008 1:21
by Höylä
Benkku wrote:
Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.

* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
juu, se green tai green racing säilyy sen n. 3 vuotta (samaa kuin yleisesti myytävät pienkone bensiinit...) normaali bensalle neste lupaa n. 3 kk säilyvyyden.

Posted: Fri Feb 22, 2008 9:52
by Pecan
Oletko tarkistanut imupuolelta kaikki letkujen liitokset ym. ettei ole ampunut jotain alipaineletkua irti, jos on paukutellut?

Tuosta bensasta, itse kävin joulun tietämillä ajelemassa noin vuoden vanhoilla normi ST1 bensoilla, mitä projektiaton tankissa oli. Eikä ollut mitään ongelmia. En sitten tiedä onko esim nakutusherkempää tai muuta.

Posted: Fri Feb 22, 2008 11:16
by peanuts
juu, kaikki letkut tuli siinä sivussa tarkisteltua ettei vuotoja ole. mites toi map-anturin lukema, kun se startatessa näyttelee jotain 96-100kPa, et onko toi normaalia vai pitäiskö sen vetää enemmän alipaineelle startatessa??

Posted: Fri Feb 22, 2008 14:09
by peanuts
Sellasen jännän jutun huomasin kyl kans eilen, että imusarjasta ku otti sen lisäilmaventtiilin irti niin startatessa tuntu siitä letkusta et se ois pumpannu ilmaa edes takas et puhaltanu ulos ja imeny sisään. Vähän kyllä viittais venttiili vikaan mut jollain 8bar paineella pistettiin ilmaa sylinteriin venttiilit kiinni asennossa eikä sillon puhaltanu sieltä letkusta. En tiedä pitäiskö tossa sit alkaa ettiä tosta ite megasquirtista vikoja kun ei tunnu koneesta löytyvän

Posted: Fri Feb 22, 2008 18:10
by msivula
Eihän siellä oo nokka-akseli, nostaja tai keinu poikki tms? Millanen motti kyseessä?

Posted: Fri Feb 22, 2008 19:16
by peanuts
itelläkin kävi toi katkennut nokka mielessä ku kerran on katkennu aiemmin, mut avattiin venttiilikoppa ja pyöriteltiin konetta käsin, hyvin pyöri nokkakin siellä ja näky olevan keinutkin ihan mukana. Kyseessä on opelin 2.0l 8v moottori 90- vuosimallin vectrasta. Huomenna pitää taas jatkaa tota diagnosointia jos sieltä jotain jostain löytyis

Posted: Sat Feb 23, 2008 4:47
by Benkku
Höylä wrote:
Benkku wrote:
Bv2sella wrote:Tilanne on kuitenkin ihan erilainen auton suljetussa polttoainejärjestelmässä, olettaen että tankin korkki on tiivis. En usko että nykybensiini mitenkään muuttuu sen kummemmaksi muutamassa viikossa, tai edes kuukaudessa. Huom. oma mielipide.
Säilyy kyllä, Nesteen asiantuntijan mukaan kolmisen vuotta* valolta suojatussa suljetussa tankissa/kanisterissa ja viileässä.

* Lähde: Poltto-aine artikkeli äskettäin ilmestyneessä VM:ssä.
juu, se green tai green racing säilyy sen n. 3 vuotta (samaa kuin yleisesti myytävät pienkone bensiinit...) normaali bensalle neste lupaa n. 3 kk säilyvyyden.
Nimenomaan artikkelissa kyse oli tavallisesta pumppubensiinistä. Liekö Neste enää edes valmistaa Futura Green Racing bensiiniä.

Posted: Sat Feb 23, 2008 21:11
by peanuts
tänään kikkailtiin vielä sytkäennakkojen ja ajoitus lampun kans, ei tuottanu tulosta. Pitäiskös ton map lukeman olla kovasti alle 100kPa eli tuntuvasti alipaineella kun starttaa? itellä se ei alle 90 laske vaikka vuotoja ei testien perusteella olis...

Posted: Sat Feb 23, 2008 21:28
by Jasen2624
Ei se mappi välttämättä laske tartatessa kovinkaa paljoo hyvä jos ollenkaa.. Ei ainakaa itellä tuossa 18R-GTE:ssä.

Posted: Sat Feb 23, 2008 21:33
by peanuts
ok. nyt kokeilin piruuttani päivittää uutta koodia purkkiin, ton 029y4 koodin laitoin, koodin lataaminen meni hyvin mut sit kun pistää purkkiin virtoja ja uuden ohjelman sisään ni alkaa rämpätä bensa pumppua päälle ja pois ja vilkuttaa config erroria. Tein uuden ohjelman vielä käsin uusiksi etten suoraan ajanut vanhaa ohjelmaa sisään purkkiin. Kokeilin koodin päivitystä uusiksi mutta ei auttanut tuohon config erroriin, sit megatunea käynnistäessä se alko herjata että purkista löytyy eri koodi kuin msns-extra.ini tiedostossa on mainittu. Ton koodin mukana tulleen tiedostonkin kopioin oikeaan paikkaan. Purkissa oli S1 extra koodi ja ohjelmassa MS1 extra koodi tuon virheilmotuksen mukaan....

Posted: Fri Feb 29, 2008 0:45
by jantunen
Onko vika jo paikallistettu?

Posted: Fri Feb 29, 2008 8:19
by peanuts
Ei oo vikaa löytyny. Nyt tullu viikko taukoo ja toinen vielä edessä tosta auton laitosta ku ite on opiskelee helsingissä ja auto on kotipaikalla maalla. Tohon koodinpäivitysongelmaan kaipailis kans tällä hetkellä apuja, pitäiskö kokeilla jotain hieman vanhempaa koodia tunkee sinne purkkiin kun toi uusin ei toiminu?

Posted: Fri Feb 29, 2008 23:49
by JasuK
Itse en näistä mitään ymmärrä, mutta oletko kokeillut toisella hall-anturilla? Enkä tiedä miten oireilee jos esim. hallin piuhat väärin päin?

Posted: Sat Mar 01, 2008 14:18
by peanuts
Joo tuli kokeiltua toista hall-anturia myös, samanlaista joka jakajassa alunperin kiinni, mutta ei ollut vaikutusta. Samalla siinä vielä testasin että toimii samalla tavalla molemmat anturit, noi liipasut ym.