Page 1 of 1

-203 sytkämoduli ja 6-pyttysen hukkapuolan ohjaus ongelma

Posted: Sun Feb 03, 2008 1:09
by Tapsa84
Ei saada millään toimimaan tollasella kokoonpanolla.

Levy on v2.2 ja muita muutoksia ei ole kuin seuraavat:

Led17, led18 ja led19 on muutettu sytkäohjaukseksi, laittamalla 860 ohmin vastukset ledien miinusnavoista 5 volttiin ja hypyt x11-x13 reikiin. Triggeri pyörää haistelee hall-anturi joka on laskeva ja siihen on laitettu hypyt D5,R10,D8 ja xg1-xg2, sekä 1k vastus signaalin ja 12v väliin (vastus ei ole poksin sisällä vaan relekortin yhteydessä).

Megatunesta on laitettu ledit sytkälähdöiksi ja trigger asetukset on sinne päin.

Ongelma on että kaikki ledit jää päälle, kun sytysmoduuli on kytkettynä megaan. Ledit palaa joko himmeästi tai kirkkaasti, riippuen onko spark output inverted päällä. Jos sytysmoduulin irroittaa megasta, niin ledit joko palaa tai ei pala, riippuen taas onko spark output inverted päällä.

Kun moduuli on irti ja laittaa spark outputin siten ettei ledit pala, niin konetta pyörittäessä ledit vilkkuvat niin kuin pitääkin.

Kierrosluku tulee aina, eikä hallin kytkennässä pitäisi olla häikkää koska ongelma ilmenee oli hall-kiinni tai ei. Sytkän dwell asetukset on 6.0 4.0 ja 1.0

Moduuli alkaa heti lämmetä jos laittaa puolalle virran kun moduuli on kiinni ja ne ledit palaa.

Miten tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan? Voiko noitten ledilähtöjen 860ohm vastukset vaikuttaa, kun niissähän pitäisi olla 1k, ja voiko ne ledien transistorit olla jostain syystä kyrvähtäneet? Järkeiltiin, ettei hallin kytkennät voi mitenkään olla syypäänä tuohon ongelmaan?

Posted: Sun Feb 03, 2008 4:40
by Turbiini
Output pitäis olla noninverted niin se on oikein eli se missä ne ledit palaa kirkkaasti. Poksin kuumeneminen johtunee siitä että nuo sun ylösvedot on aivan liian pienet 5v linjaan, 12v linjasta ne vois olla sopivat mutta 5v linjaa kun käyttää ylösetoon niin jotain 300-400 ohmia olis parempi. Jos ylssveto on liian suuri ohjausvirta jää pieneksi jolloin sytkäpoksi ei muutu täysin johtavaksi vaan jännitehäviö lämmittää sitä

Posted: Sun Feb 03, 2008 15:37
by Tapsa84
Turbiini wrote:Output pitäis olla noninverted niin se on oikein eli se missä ne ledit palaa kirkkaasti. Poksin kuumeneminen johtunee siitä että nuo sun ylösvedot on aivan liian pienet 5v linjaan, 12v linjasta ne vois olla sopivat mutta 5v linjaa kun käyttää ylösetoon niin jotain 300-400 ohmia olis parempi. Jos ylssveto on liian suuri ohjausvirta jää pieneksi jolloin sytkäpoksi ei muutu täysin johtavaksi vaan jännitehäviö lämmittää sitä
Onko se siis enemmänkin ominaisuus kuin vika, kun ne ledit jää palamaan? Eikä siitä ole haittaa vaikka ne ledit palaa jatkuvasti, kunhan kipunaa tulee ja moduuli ei lämpene?

Eri sivustoilla vaan tarjotaan missä mitäkin vastusta sinne vcc linjaan. Ja täällä foorumilla näytti olevan tosiaan 1k vastus sinne vcc linjaan.

Posted: Sun Feb 03, 2008 17:16
by tauno
moni hampainen trikkeripyörä sinulla on?

Posted: Sun Feb 03, 2008 17:31
by Turbiini
Ledin palaminen silloin kun puolaa ladataan johtuu ihan siitä että ledi maadoittuu silloin sytkäpoksiin, sitten kun puolaa ei ladata niin ledin pitää palaa kirkkaasti koska silloi transistori maadoittaa sen.

Posted: Sun Feb 03, 2008 18:32
by Turtana
203 vaatii 5v ohjauksella noin 100~150ohm vastuksen ja 12v ylösvedolla 330~390ohm tämä on kokeiltu.

Posted: Sun Feb 03, 2008 19:58
by Tapsa84
Kiitoksia oikein paljon Turtana ja Turbiini! Eiköhän me näillä eväillä saada tuo sytkäpuoli kuntoon.

Posted: Sat Mar 08, 2008 21:39
by Tapsa84
Uusi ongelma ilmaantui kun auto saatiin ajokuntoiseksi.

Jostain syystä tuntuu kipinä katoavan kuormittaessa. Alkaa rötäämään eikä kierrokset nouse (joskus toppaa 3500 joskus 4500, riippuu vaihteesta). Jos on liukkaampi kohta ja vetää tyhjää, menee puhtaasti rajoittajaan asti.

Alkaa avut taas loppumaan. Kokoonpano on ensimmäisen viestin kaltainen. Triggeri pyörä on tosin 60-2 ja toimii tosiaan kevyellä vedolla ilman ongelmaa rajoittajaan asti. Kuorman alla tuntuu kipinä katoavan jonnekkin.

Onko mitään erikoista mitä pitäisi huomioida tulppien ja tulpanjohtojen suhteen? Vastukselliset vai?

Edit: Unohtu mainita että auto on ahdettu ja paineta ei ole kuin 0,6bar. Ja ongelmat tulee aina kuormalla ja ahtopaineilla jolloin luonnollisesti on painetta sylintereissäkin enemmän.

Posted: Mon Mar 10, 2008 15:35
by Vauhtivaunu
Paljonko on puolan latausaika?

Posted: Mon Mar 10, 2008 17:36
by miklu
lataus aikaa on kokeiltu 2.7ms-4.0ms väliltä. :roll: niin ja puola voortin

Posted: Mon Mar 10, 2008 17:42
by _P_
Onko siellä paljonkin voimaa? Jos kipinäteho vaan loppuu kesken paineilla? Oletteko koettaneet pienentää kärkiväliä tulpista?

Posted: Mon Mar 10, 2008 17:48
by miklu
ei oo kokeiltu pienentää kärkiväliä. Ei sielä paljon oo.

Posted: Tue Mar 11, 2008 18:33
by miklu
voisko seos tehdä kyseistä ongelmaa, menee röpinää ennen aika paksulle suhe tuolloin noin 11.

Posted: Tue Mar 11, 2008 22:58
by Tapsa84
Rupesin taas järkeileen ja tuli mieleen että voiko megan antama dwell/perille menevä dwell todellisuutta pienempi mitä pitäis. Tästähän vois johtua tuo kipinän hukkuminen. Esim. ne sytkälähtöjen vastukset liian isot/pienet?

Pitäis miklu saada se bmw skoopin lähelle jotta vois tarkistella ne dwell ajat mitä se antaa.

Posted: Fri Mar 14, 2008 22:11
by miklu
tulihanse kuntoon :D lataus aikoja pienennettiin, tulpat, seos kohilleen niin rupes pelaan.

Posted: Tue Aug 25, 2009 8:17
by parsakaali
Mitähän tulppia käytitte sitten?