-203 sytkämoduli ja 6-pyttysen hukkapuolan ohjaus ongelma

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

-203 sytkämoduli ja 6-pyttysen hukkapuolan ohjaus ongelma

Post by Tapsa84 »

Ei saada millään toimimaan tollasella kokoonpanolla.

Levy on v2.2 ja muita muutoksia ei ole kuin seuraavat:

Led17, led18 ja led19 on muutettu sytkäohjaukseksi, laittamalla 860 ohmin vastukset ledien miinusnavoista 5 volttiin ja hypyt x11-x13 reikiin. Triggeri pyörää haistelee hall-anturi joka on laskeva ja siihen on laitettu hypyt D5,R10,D8 ja xg1-xg2, sekä 1k vastus signaalin ja 12v väliin (vastus ei ole poksin sisällä vaan relekortin yhteydessä).

Megatunesta on laitettu ledit sytkälähdöiksi ja trigger asetukset on sinne päin.

Ongelma on että kaikki ledit jää päälle, kun sytysmoduuli on kytkettynä megaan. Ledit palaa joko himmeästi tai kirkkaasti, riippuen onko spark output inverted päällä. Jos sytysmoduulin irroittaa megasta, niin ledit joko palaa tai ei pala, riippuen taas onko spark output inverted päällä.

Kun moduuli on irti ja laittaa spark outputin siten ettei ledit pala, niin konetta pyörittäessä ledit vilkkuvat niin kuin pitääkin.

Kierrosluku tulee aina, eikä hallin kytkennässä pitäisi olla häikkää koska ongelma ilmenee oli hall-kiinni tai ei. Sytkän dwell asetukset on 6.0 4.0 ja 1.0

Moduuli alkaa heti lämmetä jos laittaa puolalle virran kun moduuli on kiinni ja ne ledit palaa.

Miten tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan? Voiko noitten ledilähtöjen 860ohm vastukset vaikuttaa, kun niissähän pitäisi olla 1k, ja voiko ne ledien transistorit olla jostain syystä kyrvähtäneet? Järkeiltiin, ettei hallin kytkennät voi mitenkään olla syypäänä tuohon ongelmaan?
Volvo 242 & 240
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Output pitäis olla noninverted niin se on oikein eli se missä ne ledit palaa kirkkaasti. Poksin kuumeneminen johtunee siitä että nuo sun ylösvedot on aivan liian pienet 5v linjaan, 12v linjasta ne vois olla sopivat mutta 5v linjaa kun käyttää ylösetoon niin jotain 300-400 ohmia olis parempi. Jos ylssveto on liian suuri ohjausvirta jää pieneksi jolloin sytkäpoksi ei muutu täysin johtavaksi vaan jännitehäviö lämmittää sitä
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Turbiini wrote:Output pitäis olla noninverted niin se on oikein eli se missä ne ledit palaa kirkkaasti. Poksin kuumeneminen johtunee siitä että nuo sun ylösvedot on aivan liian pienet 5v linjaan, 12v linjasta ne vois olla sopivat mutta 5v linjaa kun käyttää ylösetoon niin jotain 300-400 ohmia olis parempi. Jos ylssveto on liian suuri ohjausvirta jää pieneksi jolloin sytkäpoksi ei muutu täysin johtavaksi vaan jännitehäviö lämmittää sitä
Onko se siis enemmänkin ominaisuus kuin vika, kun ne ledit jää palamaan? Eikä siitä ole haittaa vaikka ne ledit palaa jatkuvasti, kunhan kipunaa tulee ja moduuli ei lämpene?

Eri sivustoilla vaan tarjotaan missä mitäkin vastusta sinne vcc linjaan. Ja täällä foorumilla näytti olevan tosiaan 1k vastus sinne vcc linjaan.
Volvo 242 & 240
tauno
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Tue Oct 30, 2007 12:23

Post by tauno »

moni hampainen trikkeripyörä sinulla on?
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ledin palaminen silloin kun puolaa ladataan johtuu ihan siitä että ledi maadoittuu silloin sytkäpoksiin, sitten kun puolaa ei ladata niin ledin pitää palaa kirkkaasti koska silloi transistori maadoittaa sen.
Turtana
Professional
Posts: 240
Joined: Sat Feb 26, 2005 23:43

Post by Turtana »

203 vaatii 5v ohjauksella noin 100~150ohm vastuksen ja 12v ylösvedolla 330~390ohm tämä on kokeiltu.
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Kiitoksia oikein paljon Turtana ja Turbiini! Eiköhän me näillä eväillä saada tuo sytkäpuoli kuntoon.
Volvo 242 & 240
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Uusi ongelma ilmaantui kun auto saatiin ajokuntoiseksi.

Jostain syystä tuntuu kipinä katoavan kuormittaessa. Alkaa rötäämään eikä kierrokset nouse (joskus toppaa 3500 joskus 4500, riippuu vaihteesta). Jos on liukkaampi kohta ja vetää tyhjää, menee puhtaasti rajoittajaan asti.

Alkaa avut taas loppumaan. Kokoonpano on ensimmäisen viestin kaltainen. Triggeri pyörä on tosin 60-2 ja toimii tosiaan kevyellä vedolla ilman ongelmaa rajoittajaan asti. Kuorman alla tuntuu kipinä katoavan jonnekkin.

Onko mitään erikoista mitä pitäisi huomioida tulppien ja tulpanjohtojen suhteen? Vastukselliset vai?

Edit: Unohtu mainita että auto on ahdettu ja paineta ei ole kuin 0,6bar. Ja ongelmat tulee aina kuormalla ja ahtopaineilla jolloin luonnollisesti on painetta sylintereissäkin enemmän.
Volvo 242 & 240
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Paljonko on puolan latausaika?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

lataus aikaa on kokeiltu 2.7ms-4.0ms väliltä. :roll: niin ja puola voortin
_P_
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 291
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:55

Post by _P_ »

Onko siellä paljonkin voimaa? Jos kipinäteho vaan loppuu kesken paineilla? Oletteko koettaneet pienentää kärkiväliä tulpista?
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

ei oo kokeiltu pienentää kärkiväliä. Ei sielä paljon oo.
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

voisko seos tehdä kyseistä ongelmaa, menee röpinää ennen aika paksulle suhe tuolloin noin 11.
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Rupesin taas järkeileen ja tuli mieleen että voiko megan antama dwell/perille menevä dwell todellisuutta pienempi mitä pitäis. Tästähän vois johtua tuo kipinän hukkuminen. Esim. ne sytkälähtöjen vastukset liian isot/pienet?

Pitäis miklu saada se bmw skoopin lähelle jotta vois tarkistella ne dwell ajat mitä se antaa.
Volvo 242 & 240
miklu
Megasquirttaaja
Posts: 32
Joined: Wed Feb 06, 2008 21:02

Post by miklu »

tulihanse kuntoon :D lataus aikoja pienennettiin, tulpat, seos kohilleen niin rupes pelaan.
parsakaali
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Aug 31, 2008 23:12

Post by parsakaali »

Mitähän tulppia käytitte sitten?
Post Reply