-203 sytkämoduli ja 6-pyttysen hukkapuolan ohjaus ongelma
Moderator: Masi_K
-203 sytkämoduli ja 6-pyttysen hukkapuolan ohjaus ongelma
Ei saada millään toimimaan tollasella kokoonpanolla.
Levy on v2.2 ja muita muutoksia ei ole kuin seuraavat:
Led17, led18 ja led19 on muutettu sytkäohjaukseksi, laittamalla 860 ohmin vastukset ledien miinusnavoista 5 volttiin ja hypyt x11-x13 reikiin. Triggeri pyörää haistelee hall-anturi joka on laskeva ja siihen on laitettu hypyt D5,R10,D8 ja xg1-xg2, sekä 1k vastus signaalin ja 12v väliin (vastus ei ole poksin sisällä vaan relekortin yhteydessä).
Megatunesta on laitettu ledit sytkälähdöiksi ja trigger asetukset on sinne päin.
Ongelma on että kaikki ledit jää päälle, kun sytysmoduuli on kytkettynä megaan. Ledit palaa joko himmeästi tai kirkkaasti, riippuen onko spark output inverted päällä. Jos sytysmoduulin irroittaa megasta, niin ledit joko palaa tai ei pala, riippuen taas onko spark output inverted päällä.
Kun moduuli on irti ja laittaa spark outputin siten ettei ledit pala, niin konetta pyörittäessä ledit vilkkuvat niin kuin pitääkin.
Kierrosluku tulee aina, eikä hallin kytkennässä pitäisi olla häikkää koska ongelma ilmenee oli hall-kiinni tai ei. Sytkän dwell asetukset on 6.0 4.0 ja 1.0
Moduuli alkaa heti lämmetä jos laittaa puolalle virran kun moduuli on kiinni ja ne ledit palaa.
Miten tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan? Voiko noitten ledilähtöjen 860ohm vastukset vaikuttaa, kun niissähän pitäisi olla 1k, ja voiko ne ledien transistorit olla jostain syystä kyrvähtäneet? Järkeiltiin, ettei hallin kytkennät voi mitenkään olla syypäänä tuohon ongelmaan?
Levy on v2.2 ja muita muutoksia ei ole kuin seuraavat:
Led17, led18 ja led19 on muutettu sytkäohjaukseksi, laittamalla 860 ohmin vastukset ledien miinusnavoista 5 volttiin ja hypyt x11-x13 reikiin. Triggeri pyörää haistelee hall-anturi joka on laskeva ja siihen on laitettu hypyt D5,R10,D8 ja xg1-xg2, sekä 1k vastus signaalin ja 12v väliin (vastus ei ole poksin sisällä vaan relekortin yhteydessä).
Megatunesta on laitettu ledit sytkälähdöiksi ja trigger asetukset on sinne päin.
Ongelma on että kaikki ledit jää päälle, kun sytysmoduuli on kytkettynä megaan. Ledit palaa joko himmeästi tai kirkkaasti, riippuen onko spark output inverted päällä. Jos sytysmoduulin irroittaa megasta, niin ledit joko palaa tai ei pala, riippuen taas onko spark output inverted päällä.
Kun moduuli on irti ja laittaa spark outputin siten ettei ledit pala, niin konetta pyörittäessä ledit vilkkuvat niin kuin pitääkin.
Kierrosluku tulee aina, eikä hallin kytkennässä pitäisi olla häikkää koska ongelma ilmenee oli hall-kiinni tai ei. Sytkän dwell asetukset on 6.0 4.0 ja 1.0
Moduuli alkaa heti lämmetä jos laittaa puolalle virran kun moduuli on kiinni ja ne ledit palaa.
Miten tätä ongelmaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan? Voiko noitten ledilähtöjen 860ohm vastukset vaikuttaa, kun niissähän pitäisi olla 1k, ja voiko ne ledien transistorit olla jostain syystä kyrvähtäneet? Järkeiltiin, ettei hallin kytkennät voi mitenkään olla syypäänä tuohon ongelmaan?
Volvo 242 & 240
Output pitäis olla noninverted niin se on oikein eli se missä ne ledit palaa kirkkaasti. Poksin kuumeneminen johtunee siitä että nuo sun ylösvedot on aivan liian pienet 5v linjaan, 12v linjasta ne vois olla sopivat mutta 5v linjaa kun käyttää ylösetoon niin jotain 300-400 ohmia olis parempi. Jos ylssveto on liian suuri ohjausvirta jää pieneksi jolloin sytkäpoksi ei muutu täysin johtavaksi vaan jännitehäviö lämmittää sitä
Onko se siis enemmänkin ominaisuus kuin vika, kun ne ledit jää palamaan? Eikä siitä ole haittaa vaikka ne ledit palaa jatkuvasti, kunhan kipunaa tulee ja moduuli ei lämpene?Turbiini wrote:Output pitäis olla noninverted niin se on oikein eli se missä ne ledit palaa kirkkaasti. Poksin kuumeneminen johtunee siitä että nuo sun ylösvedot on aivan liian pienet 5v linjaan, 12v linjasta ne vois olla sopivat mutta 5v linjaa kun käyttää ylösetoon niin jotain 300-400 ohmia olis parempi. Jos ylssveto on liian suuri ohjausvirta jää pieneksi jolloin sytkäpoksi ei muutu täysin johtavaksi vaan jännitehäviö lämmittää sitä
Eri sivustoilla vaan tarjotaan missä mitäkin vastusta sinne vcc linjaan. Ja täällä foorumilla näytti olevan tosiaan 1k vastus sinne vcc linjaan.
Volvo 242 & 240
Uusi ongelma ilmaantui kun auto saatiin ajokuntoiseksi.
Jostain syystä tuntuu kipinä katoavan kuormittaessa. Alkaa rötäämään eikä kierrokset nouse (joskus toppaa 3500 joskus 4500, riippuu vaihteesta). Jos on liukkaampi kohta ja vetää tyhjää, menee puhtaasti rajoittajaan asti.
Alkaa avut taas loppumaan. Kokoonpano on ensimmäisen viestin kaltainen. Triggeri pyörä on tosin 60-2 ja toimii tosiaan kevyellä vedolla ilman ongelmaa rajoittajaan asti. Kuorman alla tuntuu kipinä katoavan jonnekkin.
Onko mitään erikoista mitä pitäisi huomioida tulppien ja tulpanjohtojen suhteen? Vastukselliset vai?
Edit: Unohtu mainita että auto on ahdettu ja paineta ei ole kuin 0,6bar. Ja ongelmat tulee aina kuormalla ja ahtopaineilla jolloin luonnollisesti on painetta sylintereissäkin enemmän.
Jostain syystä tuntuu kipinä katoavan kuormittaessa. Alkaa rötäämään eikä kierrokset nouse (joskus toppaa 3500 joskus 4500, riippuu vaihteesta). Jos on liukkaampi kohta ja vetää tyhjää, menee puhtaasti rajoittajaan asti.
Alkaa avut taas loppumaan. Kokoonpano on ensimmäisen viestin kaltainen. Triggeri pyörä on tosin 60-2 ja toimii tosiaan kevyellä vedolla ilman ongelmaa rajoittajaan asti. Kuorman alla tuntuu kipinä katoavan jonnekkin.
Onko mitään erikoista mitä pitäisi huomioida tulppien ja tulpanjohtojen suhteen? Vastukselliset vai?
Edit: Unohtu mainita että auto on ahdettu ja paineta ei ole kuin 0,6bar. Ja ongelmat tulee aina kuormalla ja ahtopaineilla jolloin luonnollisesti on painetta sylintereissäkin enemmän.
Volvo 242 & 240
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Rupesin taas järkeileen ja tuli mieleen että voiko megan antama dwell/perille menevä dwell todellisuutta pienempi mitä pitäis. Tästähän vois johtua tuo kipinän hukkuminen. Esim. ne sytkälähtöjen vastukset liian isot/pienet?
Pitäis miklu saada se bmw skoopin lähelle jotta vois tarkistella ne dwell ajat mitä se antaa.
Pitäis miklu saada se bmw skoopin lähelle jotta vois tarkistella ne dwell ajat mitä se antaa.
Volvo 242 & 240
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 4
- Joined: Sun Aug 31, 2008 23:12