Onko megassa mitenkään mahdollista saada tyhjäkäynnin PWM arvoa invertoitua? itselläni ei sattunut löytymään transistoria joten laitoin fetin ohjaamaan Boschin venttiilia. Muuten pelaa, mutta mitä pienempi PWM arvo sitä enemmän menee sähköä...
Venttiili täysin auki 35%(Norm kai 65%)
Venttiili täysin kiinni 65%(Norm kai 35%)
Ja sitten onko megaan tehty mahdollisuutta määrittää tyhjäkäynti kierroksia jossa se sitten itse yrittäisi pitää muuttamalla PWM:n arvoa?
Ainakaan itselläni ei tuo kiinteä arvo oikein toimi. Kun ei ole mitään kuormaa niin on jotain 1300rpm mutta kun flekti on päällä ja muuta niin meinaa olla sammumis rajoilla (noin 750rpm)
Tyhjäkäyntiventtiilin PWM
Moderator: Masi_K
Tyhjäkäyntiventtiilin PWM
Last edited by Liquila on Fri Jan 25, 2008 17:06, edited 1 time in total.
Mega ohjannut sytkää ja bensaa:
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Tojota Cämry -88 2.0 GLi
Peugeot 405 MI16 (Sähkövikasimulaattori)
Viat Croma 2.0 TwinCam
Surffappa tuone www.msextra.com foorumille ja laita hakuun pwm idle Bosch tai vaihtoehtoisesti ventiilin koodi.
Mainittu toiminta on normaalia kyseiselle venttiilille eli venttiilin kytkentä -> jousivoima avaa, sähköllä suljetaan.
Mainittu toiminta on normaalia kyseiselle venttiilille eli venttiilin kytkentä -> jousivoima avaa, sähköllä suljetaan.
Joo.o MS2 toimi normaali asetuksilla väärippäin mutta sitten extra koodilla taas normaali käytänöllä toimi oikein. Venttiili on Boschin mallia sähköllä avataan jousi sulkee, noh pääasia että systeemi pelaa.
Onkos kukaan saanu pelaamaan tyhjäkäyntiä kunnolla tolla systeemillä, itselläni ainakin häirittee kun heittelee kohtuu paljon joten pakko antaa koneen huutaa mikäli ei mieli antaa koneen sammua kun flekti lähtee päälle
EDIT:
MS2-Extra Beta siinä on ominaisuus jolla boxi yrittää itse pitää kiekat kohillaan tänään kokeilla toimiiko toivotulla tavalla
Onkos kukaan saanu pelaamaan tyhjäkäyntiä kunnolla tolla systeemillä, itselläni ainakin häirittee kun heittelee kohtuu paljon joten pakko antaa koneen huutaa mikäli ei mieli antaa koneen sammua kun flekti lähtee päälle
EDIT:
MS2-Extra Beta siinä on ominaisuus jolla boxi yrittää itse pitää kiekat kohillaan tänään kokeilla toimiiko toivotulla tavalla
Mikäli kyseessä avattaresi OEM (eli ns. '516') venttiili niin tarkistapa toimintaperiaate uudelleen.Liquila wrote:Venttiili on Boschin mallia sähköllä avataan jousi sulkee, noh pääasia että systeemi pelaa.
Homman voit todeta myös yksinkertaisella testillä.
Irroita venttiilin sähköliitin -> moottorin kierrosnopeus nousee -> jousivoima avaa.
Se 516 säädin on messinkiruuvilla säädetty aavistuksen raolleen jotta säätimen vioittuessa moottori käy korotettua tyhjäkäyntiä.
Moottori saa tässä tilanteessa ilmaa luistin väärältä puolelta. Eli jousivoima sulkee ja sähkö aukasee. Se messinkiruuvi on liimattu kiinni siihen, mutta sen saa auki tarvittaessa. Pystyy siis säätämään sen asennon kun virrat ei päällä.
Tuossa kuva selventämään asiaa, tässä ei vaan näy sitä messinkiruuvia.

Moottori saa tässä tilanteessa ilmaa luistin väärältä puolelta. Eli jousivoima sulkee ja sähkö aukasee. Se messinkiruuvi on liimattu kiinni siihen, mutta sen saa auki tarvittaessa. Pystyy siis säätämään sen asennon kun virrat ei päällä.
Tuossa kuva selventämään asiaa, tässä ei vaan näy sitä messinkiruuvia.

Joopa, ei pitäisi vetää johtopäätöksiä avatusta ja väärinkasatusta (tai tarkoituksella toimintaperiaateeltaan muutetusta ?) venttiilistä.
Ohessa 'virallinen' kuvaus toimintaperiaatteesta.
<clip>
Bosch 2-wire
The Bosch 2-wire type uses a solenoid which opposes a strong spring. The solenoid is again supplied by a +12V source and the 2nd pin is the earth which is controlled by the ECU. When the solenoid is earthed it will override the force of the spring and move open and stay there until the earth is removed, where the spring will once again force it back down again (closed). The solenoid is therefore held at the fail safe 'closed' position. However, even when closed there is always a small amount of air allowed to travel through the valve, giving low idle speed. The longer the ECU energises the solenoid, the further open it will be. So to control the position, the ECU pulses the solenoid. This frequency is typically around 100 hz and varying this frequency and pulse width the ECU is able to control the ISCV at an exact position for idling.
</clip>
Toisaalta Peugeotin ohjeissa. Tyhjäkäynnin säätimen PWM jännite;
kylmänä: 6.0 - 6.5 volttia
kuumana: 7.0 - 9.0 volttia
eli suurempi pulssileveys (= suurempi sähköteho) sulkee venttiliä.
Ohessa 'virallinen' kuvaus toimintaperiaatteesta.
<clip>
Bosch 2-wire
The Bosch 2-wire type uses a solenoid which opposes a strong spring. The solenoid is again supplied by a +12V source and the 2nd pin is the earth which is controlled by the ECU. When the solenoid is earthed it will override the force of the spring and move open and stay there until the earth is removed, where the spring will once again force it back down again (closed). The solenoid is therefore held at the fail safe 'closed' position. However, even when closed there is always a small amount of air allowed to travel through the valve, giving low idle speed. The longer the ECU energises the solenoid, the further open it will be. So to control the position, the ECU pulses the solenoid. This frequency is typically around 100 hz and varying this frequency and pulse width the ECU is able to control the ISCV at an exact position for idling.
</clip>
Toisaalta Peugeotin ohjeissa. Tyhjäkäynnin säätimen PWM jännite;
kylmänä: 6.0 - 6.5 volttia
kuumana: 7.0 - 9.0 volttia
eli suurempi pulssileveys (= suurempi sähköteho) sulkee venttiliä.
Lainaan tätä topickia että tulisi nuo tyhjäkäynti moottori jutut samaan kasaan,,
Eli tiedustelisin raadilta missä on vika kun en saa tuota tyhjäkäynti moottoria toimimaan, (closed loop)
kysessä 2,2 levy koodina on kokeiltu tuota uusinta (029tms) nyt sisällä hires10, molemmissa kuitenkin sama ongelma, kun tunesta katsoo käynnistys vaiheessa nuo idle arvot niin ne on juurikin ne samat mitä on asetettu siihen starting kohtaan, mutta moottorin käynnistyttyä arvo alkaa tasaisesti laskemaan kohti "closed" arvoa, (oli se mitä tahansa), idle settings kohdassa olevilla kierros luvuilla ei ole mitään vaikutusta tuohon toimintaan, tyhjäkäynti moottorina olen kokeillut boschin 2 ja 3 napaisia moottoreita, uskoisin kuitenkin että nuo molemmat moottori toimii, mutta en vain saa jotain säätöä kohdalleen,,,ohittaako jokin asetus tai säädetty arvo tuon idlen toiminnan??, vai pitäisikö sen toimia aina,? lopuksi selvennän vielä että moottori siis nostaa kierroksia ja käy oikein hienosti sen aikaa kunnes se arvo tippuu sinne closed arvoon,
kiitokset,,,
PE_LE
Eli tiedustelisin raadilta missä on vika kun en saa tuota tyhjäkäynti moottoria toimimaan, (closed loop)
kysessä 2,2 levy koodina on kokeiltu tuota uusinta (029tms) nyt sisällä hires10, molemmissa kuitenkin sama ongelma, kun tunesta katsoo käynnistys vaiheessa nuo idle arvot niin ne on juurikin ne samat mitä on asetettu siihen starting kohtaan, mutta moottorin käynnistyttyä arvo alkaa tasaisesti laskemaan kohti "closed" arvoa, (oli se mitä tahansa), idle settings kohdassa olevilla kierros luvuilla ei ole mitään vaikutusta tuohon toimintaan, tyhjäkäynti moottorina olen kokeillut boschin 2 ja 3 napaisia moottoreita, uskoisin kuitenkin että nuo molemmat moottori toimii, mutta en vain saa jotain säätöä kohdalleen,,,ohittaako jokin asetus tai säädetty arvo tuon idlen toiminnan??, vai pitäisikö sen toimia aina,? lopuksi selvennän vielä että moottori siis nostaa kierroksia ja käy oikein hienosti sen aikaa kunnes se arvo tippuu sinne closed arvoon,
kiitokset,,,
PE_LE